وزارت ارشاد به تنهایی پاسخگوی نیازهای تئاتر نیست

[ad_1] به گزارش خبرآنلاین، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در غرفه خبرگزاری مهر در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور پیدا کرد، درباره عملکرد این اداره‌کل طی سال ۱۴۰۲ به خبرنگار مهر گفت: روزهای آخر سال است و فعالیت‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی بر اساس جدول برنامه‌ریزی‌شده روزهای پایانی

کد خبر : 467960
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
وزارت ارشاد به تنهایی پاسخگوی نیازهای تئاتر نیست

[ad_1]

به گزارش خبرآنلاین، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در غرفه خبرگزاری مهر در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور پیدا کرد، درباره عملکرد این اداره‌کل طی سال ۱۴۰۲ به خبرنگار مهر گفت: روزهای آخر سال است و فعالیت‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی بر اساس جدول برنامه‌ریزی‌شده روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. از روز جهانی تئاتر در ۷ فروردین، اداره‌کل هنرهای نمایشی فعالیت‌های وسیعی از جمله برگزاری جشنواره‌های تئاتر عروسکی، فجر، استانی، تئاتر کودک و نوجوان و منطقه‌ای را انجام داد؛ به نوعی کلکسیونی از جشنواره‌ها را برگزار کرد که البته این روند خوب نیست زیرا اداره‌کل هنرهای نمایشی جنبه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دارد. ما در حال حاضر برگزاری ۲ جشنواره مهم تئاتر کردی در منطقه کردستان و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از مهمترین جشنواره‌های تئاتری کشور را شاهد هستیم.

وی یادآور شد: اداره‌کل هنرهای نمایشی با همه سختی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها توانسته از پس برنامه‌ها و بودجه بربیاید اما واقعیت این است که با حضور ۵۰ هزار هنرمند تئاتر در سراسر کشور باید برای حوزه هنرهای نمایشی برنامه‌ریزی صورت گیرد و دولت بودجه‌ای را برای این امر اختصاص دهد.

نظری تصریح کرد: اینکه تمام فعالیت‌های تئاتری بر عهده وزارت ارشاد باشد کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و باید دستگاه‌های مختلف حضور مؤثری داشته باشند. ما در لحظات پایانی سال به دنبال تصویب سند تحول تئاتر در شورای عالی هنر هستیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی معتقد است دولت باید در ردیف بودجه‌های دولتی خود حمایت از فرایند تولید و زیرساخت‌های تئاتر را داشته باشد.

وی متذکر شد: وزارت ارشاد با معاونت عمرانی خود به تنهایی نمی تواند زیرساخت‌های ۳۲ استان را ساخته، نگهداری و حمایت کند. متاسفانه بعضی از استان‌ها و شهرهای کشور سالن تئاتر ندارند و گروه‌های نمایشی در مدارس، فضاهای باز یا در سالن‌های غیر استاندارد اجرا می‌کنند و مردم آن شهرها نیز از تئاتر حمایت می کنند.

نظری با بیان اینکه دولتمردان و نمایندگان مجلس باید به تئاتر اهمیت دهند، افزود: اگر می‌خواهیم سینما و حوزه نمایشی رسانه ملی رشد کند باید حوزه تئاتر به عنوان حوزه ریشه و مادر، حمایت شود. اگر این اتفاق بیافتد سال ۱۴۰۳ را سال پرفروغی برای هنرهای نمایشی کشور پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره سرانجام وضعیت راه‌اندازی سازمان تئاتر که مطالبه بیش از ۲ دهه اخیر هنرمندان تئاتر بوده است، اظهار کرد: ما به دنبال پرونده سازمان تئاتر هستیم. ما به سازمان تئاتر نیاز داریم. در روستاهای کشور نیز کار تئاتر انجام می شود و در تهران بیش از ۸۰۰ گروه تئاتری وجود دارد. آیا نباید این گروه‌ها حمایت و بر اساس یک سیاستگذاری فعالیت نمایشی داشته باشند؟ ما فقط با هنرمندان و گروه‌های فعال در تئاتر صحنه‌ای مواجه نیستیم بلکه شاهد فعالیت هنرمندان تئاتر خیابانی، تعزیه‌خوانان، نقالان و پرده‌خوانان نیز هستیم. ما بالای ۲۰ هزار نفر تعزیه‌خوان داریم. تولیدات سالانه هنرهای نمایشی در کل کشور بیش از ۲ هزار نمایش است. اداره‌کل هنرهای نمایشی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این تعداد هنرمند و اثر هنری باشد و برای این امر کوچک است. تئاتر ما نیازمند تشکیلاتی بزرگ‌تر و یک سازمان است.

وی تاکید کرد: اگر سازمان تئاتر شکل نمی‌گیرد نیاز به سازمانی هنری است که تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را شامل شود.

نظری شرط راه‌اندازی سازمان تئاتر را شکل‌گیری تفاهم میان نهادهای مختلف از جمله سازمان مدیریتی کشور، سازمان استخدامی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر کرد و گفت: ما در سند تحول تئاتر به این اشاره کرده‌ایم که سازمان تئاتر نیاز مهم حوزه هنرهای نمایشی است.

وی درباره وضعیت حمایت مجلس از تئاتر، یادآور شد: سال گذشته خیلی تلاش کردیم و دوستان نماینده مجلس به ما قول دادند که ۶۰ میلیارد تومان برای تولید تئاتر اختصاص دهند و ما خیلی به این امر خوش‌بین بودیم اما هیچ خبری نشد. می‌خواستیم این ۶۰ میلیارد را برای تولید آثار فاخر ایرانی صرف کنیم که متاسفانه انجام نشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی تاکید کرد: حوزه تئاتر ملی نیازمند حمایت است. ما در کنار سند تحول تئاتر به دنبال راه‌اندازی بنیاد تئاتر ملی در تماشاخانه سنگلج هستیم. ما باید روی ادبیات، قصه‌ها و رمان‌های‌مان سرمایه‌گذاری کنیم تا اقتباس‌های نمایشی از آن‌ها صورت بگیرد و این روند می‌تواند توسط بنیاد تئاتر ملی انجام شود.

نظری اظهار کرد: فکر نمی کنم هیچ سالی این همه مخاطب در حوزه هنرهای نمایشی داشتیم. نباید حمایت‌ها مقطعی باشند بلکه نیازمند یک ردیف بودجه مشخص برای حمایت از تولید تئاتر در کشور و تقویت فرهنگ ملی در مقابل هجمه‌های فرهنگی خارجی هستیم.

۲۲۰۵۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.