مصلحت ایران و آمریکا پرهیز از رویارویی است

[ad_1] اعتبار آمریکا در نزد ایران از بین رفته و دیوار بی اعتمادی بین دو کشور بلندتر از آنست که فعلاً بشود کاری کرد ولی همچنان نباید از رحمت الهی مأیوس بود و خیر و صلاح دو کشور منجمد کردن تنشها است و نه گسترش آنها! اما اعتبار آمریکا در میان گروههای مبارز عراقی که

کد خبر : 462982
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
مصلحت ایران و آمریکا پرهیز از رویارویی است

[ad_1]

اعتبار آمریکا در نزد ایران از بین رفته و دیوار بی اعتمادی بین دو کشور بلندتر از آنست که فعلاً بشود کاری کرد ولی همچنان نباید از رحمت الهی مأیوس بود و خیر و صلاح دو کشور منجمد کردن تنشها است و نه گسترش آنها! اما اعتبار آمریکا در میان گروههای مبارز عراقی که خواهان اخراج آمریکا از کشورشان هستند، آنچنان زایل گردیده که برای نشان دادن قدرتش ناچار شده بمب افکن ب ۱ را که جزو بمب افکنهای دسته سنگین و استراتژیک است را از آمریکا به منطقه بیاورد! این بمب افکنها از مقر اصلی‌شان در ایالت تگزاس در پایگاه لایکنهیث انگلیس سوختگیری هوائی داشته و از طریق تنگه جبل الطارق و دریایی مدیترانه به سوریه و عراق حمله نموده و اخباری هم از همکاری نیروی هوائی اردن در این عملیات وجود دارد که در صورت صحت تبعاتی برای این کشور دارد. در حالیکه آمریکا می‌توانست از امکانات جنگی سنتکام در منطقه و پایگاههای آمریکا در قطر و بحرین استفاده کند، بیشتر جهت ۱- در محذور قرار ندادن همپیمانان برای استفاده از فضا و پایگاههای مستقر در آن کشورها که ممکن بود با توجه به اوضاع منطقه و جنگ غزه و مسئله دار شدن نزد مردم عرب، اجازه ندهند تا برای حمله به دو کشور عربی استفاده شود و ۲- مانور و قدرت نمائی برای نشان دادن اراده دولت دموکرات آمریکا به منظور تثبیت موقعیت داخلی و بین المللی خود است از این بمب افکنها استفاده شد.

دولت عراق حمله آمریکا را نقض حاکمیت این کشور و تضعیف اقدامات دولت در برقراری امنیت در عراق دانسته و هماهنگی این عملیات با دولت عراق را تکذیب کرده است. دولت سوریه هم حمله را نقض حاکمیت سوریه و تضعیف تلاشهای دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم اعلام کرده. اگرچه حمله جمعه شب آمریکا به سه نقطه در عراق و چهار نقطه در سوریه و انداختن ۱۲۵ پرتابه شامل بمب و موشک بر ۸۵ هدف، باعث کشته شدن ۱۶ نفر و مجروح گردیدن ۲۶ نفر که تعدادی هم غیر نظامی و تعدادی نیز هنوز مفقود هستند. و طبق گزارش غیر رسمی قریب ۳۶ نفر از شبه نظامیان در سوریه کشته شده است. اما راه بازیابی اعتبار از دست رفته آمریکا در منطقه که با دفاع تمام قد از جنایات اسرائیل در غزه، تشدید نیز شده است، انجام عملیات نظامی نیست! بخشی از مردم عراق و سوریه و دولتهای این دو کشور تداوم حضور آمریکا در کشورشان را برنمی تابند و خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند و آمریکا بجای تمکین به خواست مردم و دولتها نباید با آنها بصورت نظامی روبرو شود.

اما این حمله بیشتر انتقام جوئی و برای حفظ آبروی دولت دموکرات بوده تا یازدارنده باشد و اثرات تعیین کننده در شریط کنونی منطقه داشته باشد و یا بازی تغییر دهنده شود! این حملات نا سنجیده و غیر هدفمند نیز هست، که به پایگاههایی حمله شده که نه تنها ربطی به ماجرای حمله پهپادی کتائب حزب الله نداشته بلکه پایگاههای مبارزه با داعش بوده که سوریه هم اعتراض کرده است. و نا متناسب است که در ازای سه نفر سرباز آمریکائی حدود ۶۲ نفر از عراقیها و سوری‌ها را کشته که تعدادی از آنها نیز غیر نظامی هستند و این اقدام نا متناسب انتقام جویانه، دست این دو کشور را باز می‌گذارد که علاوه بر شکایت به مراجع بین المللی برای نقض حاکمیت سرزمینی، این اقدام را نیز در شکایت خود به شورای امنیت و درخواست تشکیل اجلاس اضطراری، نا متناسب گزارش نموده و خواهان تعیین هیاتی از سوی شورای امنیت برای بررسی این موضوع و محکومیت آمریکا و پاسخگو بودن آمریکا نسبت به کشتار نظامیان و غیر نظامیان اتفاق افتاده، شوند. اگر چه تأخیر این حمله با دستاویز بدی هوا، اما برای هماهنگی با هم پیمانان، فراهم کردن لجستیک، فرصت دادن برای کاهش تلفات انسانی و فاصله زمانی بین عملیات پهپادی در برج ۲۲، تلفات و خسارت زیاد نبوده و البته باید منتظر گزارشات تکمیلی در این موارد و نیز جزئیات حمله سایبری امریکا به ایران بود، اما برای رویاروئی با این روند جدید و تبعاتش گروههای مقاومت باید بجای تعجیل در اقدامات نظامی اجازه دهند دولتهای عراق و سوریه سلسله اقداماتی سیاسی حقوقی و بین المللی انجام دهند.

دولت عراق اگر چه کاردار آمریکا را احضار و به این حمله اعتراض کرده اما این دو کشور باید رسماً به شورای امنیت شکایت و درخواست تشکیل جلسه نمایند و رسماً نیز از آمریکا و شورای امنیت درخواست نمایند تا آمریکا این دو کشور را ترک نماید تا دلیلی برای تداوم این تنشها نباشد. آمریکا در عراق منافع اقتصادی دارد و در شرق سوریه نیز دست روی چاههای نفت این کشور گذاشته و وجود این نیروها باعث تنش در منطقه شده است. و این وضعیت منبع دائمی درگیری است و صلح، ثبات و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد.

پس مرغ زیرک چون به دام افتد، تحمل (صبوری) بایدش! و گروههای مقاومت برای عملیات نظامی و انجام عمل متقابل عجله نکنند، احساسات خود را کنترل و اسیر جو رسانهائی لابی یهود نشوند و روی موضوع غزه که ظرفیت بیشتری برای بسیج افکار عمومی اعراب و مسلمانان و مردم آزاده دنیا داردتمرکز نمایند. بهتر است به سیاستمداران فرصت دهند تا از این اشتباه آمریکا به نفع دو کشور عراق و سوریه استفاده کنند. با استفاده بیشتر از ظرفیتهای حقوقی بین المللی و تلاش برای یارگیری و ایجاد اجماع علیه آمریکا برای خروج از این دو کشور نتیجه بهتری گرفته می‌شود. انشاالله!

منبع: روزنامه ستاره صبح

۳۱۱۳۱۱

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.