هانی زاده: انصارالله امادگی دارد تا زمان تسلیم عربستان جنگ را ادامه دهد

[ad_1] مهسا مژدهی: جنگ یمن که از سال 2015 اغاز شده، در استانه ورود به هشتمین سال خود است. با این حال در همه سال های گذشته و با وجود خسارت های فراوانی که به زیر ساخت های یمن و حتی عربستان وارد شده است، این درگیری خاتمه نیافته و هیچ یک از طرفین به

کد خبر : 184361
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۰۷
هانی زاده: انصارالله امادگی دارد تا زمان تسلیم عربستان جنگ را ادامه دهد

[ad_1]

مهسا مژدهی: جنگ یمن که از سال 2015 اغاز شده، در استانه ورود به هشتمین سال خود است. با این حال در همه سال های گذشته و با وجود خسارت های فراوانی که به زیر ساخت های یمن و حتی عربستان وارد شده است، این درگیری خاتمه نیافته و هیچ یک از طرفین به خواسته دیگری تسلیم نشده اند. با روی کار آمدن بایدن تصور می شد که سعودی ها نگران از دست دادن سرمایه های خود در این جنگ هستند و حالا هم که حامی اصلی خود را در واشنگتن از دست داده اند، به دنبال راهی برای خروج از باتلاق جنگ یمن خواهند رفت. با این حال اتفاق جدی رخ نداد و تنها گفتگوهایی در بغداد بین تهران و ریاض برگزار شد که موضوع یمن هم در آن دخیل بود. اما با گذشت نزدیک به یک سال گفتگو، نتیجه ای از آن هم حاصل نشد. در هوشمند نیوز با حسن هانی زاده کارشناس کشورهای عربی در مورد این جنگ به گفتگو نشسته ایم:

هانی زاده: انصارالله امادگی دارد تا زمان تسلیم عربستان جنگ را ادامه دهد

جنک وارد هشتمین سال خود شده است. وضعیت این جنگ را تا اینجا چطور ارزیابی میکنید؟

جنگ هشت ساله یمن در واقع یکی ازپرهزینه ترین جنگ های دهه های اخیر تلقی می شود. به اعتبار اینکه عربستان سعودی در سال های اخیر بیش از 350 میلیارد دلار هزینه مالی برای جنگ یمن به کار گرفته و تلاش کرد تا در این کشور به نوعی انصارالله را از ساختار قدرت در یمن خارج کند. اما علیرغم وجود یک ائتلاف منطقه ای باشرکت 14 کشور و کشته شدن هزاران نفر از زنان و کودکان یمنی و با اینکه عربستان این اتفاق نیفتاد. عربستان در هفت سال اخیر 17 تیپ مکانیزه خود را در این جنگ از دست داد، که نشان می دهد این جنگ علاوه بر هزینه های مادی هزینه های انسانی را هم برای سعودی ها داشته است. متاسفانه جامعه جهانی در این مدت به خاطر قدرت مالی عربستان در برابر جنایاتش در قبال مردم یمن سکوت اختیار کرد. این نشان می دهد که نگاه غرب و امریکا نسبتبه مسائل منطقه و جهان نگاه کاملا دوگانه ای است و لذا به نظر می رسد که علی رغم اینکه مردم اسیب های زیادی دیده اند، شرایط میدانی به سود یمنی ها تغییر کرده. چرا که انصارالله و مردم یمن توانسته اند با استفاده از امکانات بومی خود، پهپادهای رادار گریز و موشک های بالستیکی پیشرفته تولید کرده و اسیب های جدی به تاسیسات نفتی عربستان وارد کند. طی هفته های اخیر تاسیسات ارامکو و پایگاه های مهم عربستان و تاسیسات اب شیرین کن هدف قرار گرفت و منهدم شدند. این هزینه بالایی برای سعودی ها در پی دارد. این شرایط نشان می دهد که سعودی ها باید در اینده با انصارالله و ارتش یمن و نیروهای انقلابی وارد گفتگو شده تا بتواننداز این باتلاق خارج شوند.

به نظر می رسد که جنگ یمن یک جنگ فرسایشی و بیهوده ای است که پیروز آن هیچ یک از طرفین نیست. اما به هر حال مردم یمن در این هشت سال مقاومت شدیدی از خود نشان داده و تسلیم سعودی ها نشدند.

همانطور که اشاره کردید هزینه های مادی که جنگ یمن برای ریاض داشته خیلی زیاد بوده است. بحثی که وجود دارد این است که برخی تحلیل می کنند که سعودی ها در اینده نزدیک دیگر نمی توانند هزینه های این جنگ را پرداخت کنند. این وضعیت چقدر صحت دارد و ایا ممکن است مانع از ادامه جنگ شود؟

از انجایی که عربستان سعودی روزانه ده میلیون بشکه نفت صادر میکند، از نظر مالی می تواند تا اندازه ای جنگ را اداره کند.اما اداره جنگ تنها با پول ممکن نیست، بلکه اراده و قدرت و توان تاکتیکی و استراتژی میدانی بخشی از مسائل تعیین کننده در جنگ هستند. عربستان تاکنون 350 میلیارد دلار هزینه کرده ولی نتوانسته وضعیت میدانی و سیاسی یمن را به نفع خود تغییر دهد.

اخیرا و از اردیبهشت سال گذشته عربستان یک سری مذاکراتی را در بغداد با ایران اغاز کرده که مهم ترین و پیچیده ترین پرونده هم مربوط به جنگ یمن است که به هیچ خروجی قابل قبولی هم نرسیده است. بنابراین عربستان به لحاظ میدانی و توان نظامی قادر به مقابله با انصارالله یمن نیست. ارتش سعودی توانایی ادامه این جنگ فرسایشی را ندارد.

بعد از روی کار آمدن بایدن در امریکا یکی از نظریات پرطرفدار این بود که وقتی حمایت بی چون و چرای واشنگتن ازعربستان قطع شود، ریاض ناچار خواهد شد که به جنگ یمن، ازطریق مذاکره پایان دهد. اما هنوز هیچ نشانه ای از این اقدام دیده نمی شود. چقدر امکان دارد که در اینده نزدیک این وضعیت پیش آمده بین ریاض و امریکا بر جنگ یمن اثر بگذارد؟

در واقع دولت بایدن ضعف های زیادی از خود نشان داده. در افغانستان دولت بایدن با شکست روبه رو شده. نیروهای ناتو شتاب زده از این کشور خارج شده اند که به وضعیت بحرانی و روی کار آمدن طالبان منجر شد. در عراق نیروهای امریکایی خیلی تاثیر گذار نیستند. در یمن ها بی تفاوتی در سیاست های جو بایدن وجود دارد. دولتبایدن یک دولت خنثی و بی‌تحرک است و نمی تواند روی بحران های جهانی تاثیر بگذارد. الان اختلافات بزرگی بین واشنگتن و ریاض و امارات وجود دارد. اما در حقیقت فقط فشارهای سیاسی دولت بایدن بر عربستان است که سعودی ها را نگران کرده که تیم جدید در کاخ سفید نتواند شرایط را به نفع سعودی ها در منطقه حفظ کنند.

اختلاف نظر هایی که از آن صحبت کردید می تواند به پایان جنگ در یمن بعد از هشت سال کمک کند؟

به هر حال این جنک روزی به پایان خواهد رسید و عربستان هم هزینه های زیادی متحمل شده. هدف این است که عربستان بتواند دستاوردی در این جنگ حتی در حوزه سیاسی داشته باشد. اما با گذشت هشت سال شاهد این هستیم که عربستان هیچگونه دستاوردی نداشته است. دولت بایدن هم تمایلی به ادامه این جنگ ندارد. اما سعودی ها زمانی به این جنگ پایان می دهد که اسیب جدی بیشتری ببیند. انصارالله هم این انگیزه را دارد که جنگ را ادامه داده و در نهایت سعودی ها را وادار به تسلیم کند.

4949

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.