علت صعود سهام ورنا در روزهای گذشته چیست؟

[ad_1] هوشمند نیوز – سهیل بانی؛ شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، در دی ماه سال ۵۵ تاسیس شد و هم‌اکنون در حوزه مشارکت در واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها فعال است. این شرکت همچنین به عنوان یکی از واحدهای تجاری شرکت سایپا تلقی می‌شود. اخباری که در روز‌های گذشته مبنی بر عرضه بلوکی

کد خبر : 185753
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۵۶
علت صعود سهام ورنا در روزهای گذشته چیست؟

[ad_1]

هوشمند نیوز – سهیل بانی؛ شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، در دی ماه سال ۵۵ تاسیس شد و هم‌اکنون در حوزه مشارکت در واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها فعال است. این شرکت همچنین به عنوان یکی از واحدهای تجاری شرکت سایپا تلقی می‌شود.

اخباری که در روز‌های گذشته مبنی بر عرضه بلوکی سهام سایپا به گوش می‌رسید، سبب شده است که سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، با اقبال فراوانی از سوی اهالی بازار سرمایه روبرو شود. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

«ورنا»، سهامی با بازدهی مطلوب در کوتاه مدت

سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، در سال ۷۴ با نماد «ورنا» در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در فروردین ماه سال ۸۰، معاملات ورنا در بازار اول بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات آغاز شد.

گفتنی است که در حال حاضر، ارزش سهام ورنا در بازار سرمایه بیش از چهار هزار و ۲۰۰میلیارد تومان است.

ورنا در کوتاه‌مدت با اقبال خوبی از معامله‌گران روبرو شده و در ۶ماه گذشته همواره بازدهی بالاتری از شاخص گروه خودرویی و شاخص کل رقم زده است. با این وجود در بازه یک ساله، ورنا افتی ۴.۹درصدی را ثبت کرده و و در بازه سه ساله نیز رشد قیمت کمتری از دو شاخص ذکر شده داشته اشت.

در جدول زیر، بازدهی ورنا در دوره‌های زمانی متفاوت با دو شاخصی که پیش‌تر نام‌برده شد، مقایسه شده است.

نمودار

تغییرات سرمایه «ورنا»

شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا در ابتدا با سرمایه‌ای ۹۲میلیون تومانی تاسیس شد. هم‌اکنون سرمایه شرکت پس از سپری کردن چند مرحله افزایش سرمایه به هزار و ۱۶۷میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در آبان ماه ۱۴۰۰ بود که طی آن سرمایه ورنا، ۴۶درصد و از محل سود انباشته افزایش یافت.

بررسی سهامداران «ورنا»

شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا، بیش از ۳۸.۳درصد از سهام ورنا را در اختیار دارد و سهامدار ارشد این شرکت محسوب می‌شود. همچنین ۲۶.۸درصد از سهام ورنا، در اختیار سهامداران خرد و زیر یک درصد است.

فهرست سهامداران ورنا، در گراف زیر و با ذکر درصد مالکیت آنها نمایش داده شده است.

نمودار2

کاهش ۲۳درصدی ارزش پرتفوی «ورنا»

در پایان سال ۱۴۰۰، ارزش کل پرتفوی بورسی ورنا با افت ۲۳درصدی نسبت به سال گذشته، به هفت هزار و ۲۳۰میلیارد تومان رسید. ارزش پرتفوی خارج از بورس ورنا نیز بدون تغییر نسبت به سال گذشته در رقم ۱۳۳میلیارد تومان ثابت ماند.

نمادهای گروه خودرویی با ارزش ۶هزار و ۸۹۴میلیارد تومانی، بخش اعظم پرتفوی ورنا را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۶هزار و ۱۳۰میلیارد تومان از این مبلغ، متعلق به سهام شرکت سایپا است.

خبر خوش وزیر صمت به سهامداران «ورنا»

روز ششم فروردین ماه سال ۱۴۰۱، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کرد که به منظور کاهش نفوذ دولت در خودروسازان، بلوک ۴۰درصدی سهام دولت در سایپا و بلوک ۲۵درصدی در ایران‌خودرو، به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

با انتشار این خبر، تقاضای چشمگیری برای سهام خودروسازان و به خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری آنها بوجود آمد. چرا که اگر این واگذاری رخ دهد، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری در صورت‌های مالی این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

از آن‌جا که ورنا به طور مستقیم و غیر مستقیم، مالک حدود ۱۹درصد از سهام خساپا است، به همین میزان از مبلغ فروش سهام بلوکی خساپا را به عنوان سود شناسایی خواهد کرد.

افت سود «ورنا» در پاییز ۱۴۰۰

بررسی عملکرد سوددهی ورنا در سال‌های گذشته، حاکی از رشد مداوم سود عملیاتی و خالص شرکت از سال ۹۷ است. سود خالص ورنا در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۰ به بیشترین میزان خود، یعنی ۵۱۲میلیارد تومان رسید.

گراف زیر عملکرد سوددهی ورنا را در پنج سال گذشته نمایش می‌دهد.

نمئدار4

با وجود تداوم سوددهی ورنا در سال مالی ۱۴۰۱، اما سود خالص و عملیاتی این شرکت در سه ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، با افت ۶۸درصد مواجه شده است. بخش عمده این کاهش سود نیز به واسطه افت ۶۶درصدی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها است که سهامداران شرکت امیدوارند با نهایی شدن بحث انتقال سهام خساپا به بخش خصوصی، این درآمد جبران شود.

جدول زیر صورت سود و زیان سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۹ را با دوره مشابه سال گذشته مقایسه کرده است.

جدول

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.