راه حل عسگرپور برای VODها/ سرتیپی چه می‌گوید؟

[ad_1] مهسا بهادری: دومین پنل نخستین روز کنگره موبایل ایران که از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰ روز سه شنبه اجرای کیوان کثیریان روزنامه‌نگار و منتقد سینما و حضور محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل، علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن نمایش ویدیو برخط و مدیرعامل فیلم نت و محمد کشوری مدیرعامل گروه طیف برگزار شد. عسگرپور: تلویزیون به

کد خبر : 323635
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
راه حل عسگرپور برای VODها/ سرتیپی چه می‌گوید؟

[ad_1]

مهسا بهادری: دومین پنل نخستین روز کنگره موبایل ایران که از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰ روز سه شنبه اجرای کیوان کثیریان روزنامه‌نگار و منتقد سینما و حضور محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل، علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن نمایش ویدیو برخط و مدیرعامل فیلم نت و محمد کشوری مدیرعامل گروه طیف برگزار شد.

عسگرپور: تلویزیون به عنوان مدعی در عرصه وی‌اودی وارد شد

در ابتدای نشست کثیریان با اشاره به روند ورود ساترا به عرصه VOD از عسگرپور خواست درباره این موضوع و نقش و تاثیرگذاری ساترا توضیح دهد. عسگرپور در پاسخ گفت: معادله جدیدی در ۱۰ سال گذشته شکل گرفت نتیجه آن نوع جدیدی از عرضه محصولات تصویری بود. بخش خصوصی احساس کرد که ماده تبصره‌ای در ارشاد وجود دارد و می‌تواند براساس آن سریال بسازد و آن سریال‌ها را روی دی وی‌دی به بازار عرضه کند در عین حال مجوزها را هم از ارشاد دریافت کند. از جایی موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرد و این با رشد وی‌اودی‌ها مصادف شد. البته بر این باورم اگر وی‌اودی‌ها هم رشد نمی‌کردند، باز تلویزیون وارد ماجرای سریال‌سازی بخش خصوصی می‌شد، زیرا مدیران تلویزیون فکر می‌کردند که این مخاطبان آنان است که به تماشای سریال‌های وی‌اودی‌ها می‌نشینند یا حتی سازندگان سریال‌های تلویزیون می‌گفتند که محدودیت در تلویزیون بیشتر است و در بخش خصوصی کمتر و این معادلات را به هم می‌زد، بنابراین تلویزیون به عنوان مدعی وارد می‌شد.

او به موضوع پخش زنده در پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: بحث پخش زنده هم در پلتفرم‌ها مطرح شد که این هم برای حاکمیت بسیار سنگین بود و برایشان سئوال بود که تنظیم‌گری این بخش به چه ترتیب خواهد شد. وقتی این‌ها در کنار هم قرار گرفتند واژه صوت و تصویر فراگیر خلق شد و مهندسان قدیم تلویزیون هم این واژه را برای مقامات بلند مرتبه تعریف کردند و در اصل پخش زنده را در نظر گرفتند. براساس همین تعریف حکم رسمی گرفتند و در نهایت این برداشت از صوت و تصویر فراگیر بسط پیدا کرد و حتی به پست‌های مجازی هم کشید. همه این‌ها در حالی بود که صداوسیما به هیچ عنوان نمی‌توانست نظارت را انجام دهد و بخشی را به اسم ساترا تاسیس کرد که نظارت‌ها را انجام دهد.

کشوری: صداوسیما نمی‌تواند صرفا نقش تنظیم‌گر داشته باشد

کثیریان با پرسش درباره زیرساخت قانونی حضور ساترا در زمینه نظارت بر پلتفرم‌های از کشوری خواست تا در این مورد توضیح دهد. مدیرعامل گروه طیف در پاسخ به این پرسش گفت: صداوسیما در دهه هشتاد اساسا اعتقادی به رگولاتوری نداشت و معتقد بود خود باید به عنوان تنها ارائه‌دهنده محتوا در این فضا حضور داشته باشد. حوالی سال ۹۳ و ۹۴ صداوسیما در این بخش مسیری را پی گرفت و مزایده برای مشخص‌کردن اپراتور آی‌پی تی‌وی که با معاونت مجازی صداوسیما همکاری می‌کرد برگزار شد. واقعیت این است که صداوسیما براساس قانون اساسی اصلا حق تنظیم‌گری ندارد؛ مگر در حوزه برودکست اجازه می‌دهد یک شبکه راه بیفتد و خودش فقط رگولاتوری کند. اینکه کسی محتوای خود را بفروشد به صداوسیما قابل قبول است مثلا فیلمی سریالی به صداوسیما فروخته شود و رگولاتوری روی آن اتفاق بیفتد، اما براساس قانون اساسی نمی‌تواند محتوای دیگری که از جایی آمده و در جایی دیگر عرضه می‌شود فقط در نقش تنظیم‌گر ظاهر شود. صداوسیما خود باید تولیدکننده محتوا باشد و در نهایت خودش هم اختیاردار آن.

کشوری ادامه داد: به شکل کلی شورای نگهبان در بحث تفسیری خود ارائه هر نوع محتوای رادیو و تلویزیونی از طریق بسترهای فراگیر غیر از صدا و سیما را خلاف قانون اساسی دانسته، اما همین تفسیر نشان می‌دهد ساترا نمی‌تواند از نظر قانونی وظیفه نظارتی برعهده داشته باشد. طبق قانون اساسی صدا و سیما حق تنظیم‌گری ندارد چرا که اساسا خود باید تنها تولیدکننده این بخش باشد. سوای اینکه مفهوم صوت و تصویر فراگیر هم تعریف دقیقی ندارد.

سرتیپی: برخی می‌خواستند با نگاه سخت‌گیرانه‌تر از تلویزیون محصولات پلتفرم‌ها را ممیزی کنند

کثیریان با طرح این پرسش که نقش نطارتی تلویزیون و ساترا بر پلتفرم‌ها چقدر اثرگذار بوده است، از او خواست ابتدا درباره میزان مخاطبان وی‌اودی‌ها روی دستگاه‌های موبایل توضیح دهد و در ادامه در مورد تعامل با ساترا بگوید. سرتیپی گفت:‌ اینکه چند درصد از موبایل وی‌اودی‌ها را دنبال می‌کنند، عددی حدود ۵۰ درصد است. سهم موبایل نسبت به دیگر ابزاری که مخاطبان برای دنبال کردن وی‌اودی‌ها استفاده می‌کنند، یک مقدار پایین‌تر آمده است. نباید فراموش کرد که مردم در ابتدا روی موبایل‌ها وی‌اودی دیدند و بعد این موجب رشد شد. در مورد وضعیت کنونی تولیدات و ساترا ما مشکلات بسیار زیادی داشتیم از یک سال و خرده‌ای قبل که وارد این عرصه شدم با شرایط متفاوت و بدی نسبت به سی سالی که با ارشاد کار کرده بودم، مواجه شدم. به نظرم چنین آمد که دوستان نمی‌خواهند ما کار کنیم. گویی از دستشان در رفته و چند وی‌اودی فعال شده است و حالا وضعیت را مایل‌اند به گونه‌ای تغییر دهند که ما کنار برویم. اما اصرار ما و نگاه کلی حاکمیتی به پلتفرم‌ها باعث شد این فعالیت‌ها مثبت تلقی شود و ما هم ایستادیم و بالاخره کارمان ادامه پیدا کرد. اصل قضیه این بود که دوستان نگاه تلویزیون را داشتند و حتی می‌گفتند پلتفرم‌ها باید از تلویزیون هم سخت‌گیرانه‌تر ممیزی شود.

بیشتر بخوانید:

مورد عجیب المیرا شریفی‌مقدم

لجبازی مبنای طرح اخذ مالیات از هنرمندان است/ مگر چند درصد سلبریتی‌ها دستمزد میلیاردی می‌گیرند؟ / اخذ مالیات از هنرمندان ناعادلانه است

سرتیپی افزود: مشکل اصلی اینجاست که فعلا آیین نامه‌ای نداریم. ولی خوشبختانه در حال حاضر وضع کمی بهبود یافته و هماهنگی با ساترا افزایش یافته است.

در ادامه این پنل، کثیریان از عسگرپور درباره نقش‌آفرینی صنف در این میان سئوال کرد و مدیرعامل انجمن شرکت‌های نمایش ویدیوی برخط چنین پاسخ داد: ماجرای صنف، آحاد هنرمندان و بخش دیگری که در این زیست‌بوم فعالیت می‌کنند در محدوده کشور ایران باید تعریف شوند. وقتی در مورد یک پدیده صحبت می‌کنیم مثل ماهواره، ویدئو و … هر کدام از این‌ها یک زیست‌بوم را ایجاد می‌کند، فرق کشور ما با کشورهای مترقی اینجاست که در کشورهای مترقی در مورد پدیده‌های جدید از جمله وی‌اودی‌ها که در دنیا هم جدید هستند، خیلی سریع در مدت یکی دو سال زیست بوم تعریف می‌شود، اما در کشور ما اول با هر پدیده جدید مبارزه می‌شود از ویدیئو تا ماهواره. بعد بالاخره می‌پذیریم که زیست‌بومی شکل بگیرد. با این مقدمه خواستم بگویم که صنف در کشور ما با این چیزها تعریف می‌شود. یکی از مشکلات ما این است که صنف‌ها کجا باید ثبت شوند. برای ما این مساله است که وقتی برای پلتفرمی اتفاقی می‌افتد که براساس فهم از قانون اثری ساخته شده و حالا به مشکل خورده، صنف باید در ادامه از آنان حمایت کند؟ این می‌شود پیگیری صنفی یا سیاسی؟ ما با این آشفتگی مواجه هستیم. براساس اساسنامه‌ای که داریم کارهایی که تعریف شده را انجام می‌دهیم.

مجری پنل با اشاره به شیوه نظارت بر محتوا در پلتفرم‌ها و اینکه هربار سازندگان آثار نیازمند کسب مجوز جدید هستند از کشوری خواست در این مورد توضیح دهد. کشوری در پاسخ دو مدل تنطیم‌گری و نظارت را شیوه‌های پسینی و پیشینی دانست. مدیر عامل گروه طیف موضوع شیوه نظارت را چنین تشریح کرد: برای مثال در حوزه روزنامه‌نگاری شیوه نظارت پسینی‌ است چرا که اساسا در این بخش امکان نظارت پیشینی وجود ندارد. اما درباره محتواهای تلویزیون، فیلم، سریال و موسیقی با توجه به کثرت خطوط قرمز و تفسیرپذیری آن‌ها از شیوه پیشینی استفاده می‌شود. در کل باید این روش تغییر کرده و به سوی مدل پسینی حرکت کنیم؛ در واقع مجبور به انجام چنین فرآیندی هستیم.

تاثیرات اختلای در اینترنت بر پلتفرم‌ها

در پایان نشست کثیریان از علی سرتیپی درباره تاثیر اختلال اینترنت در وضعیت بازدیدها و مخاطبان پلتفرم‌ها پرسید.

سرتیپی تاثیر مشکلات ناشی از اختلال اینترنت را در دو بخش دسترسی مخاطبان و مشکل در زمینه تبلیغات دانست و گفت: از شهریور ماه به بعد دو مشکل داشتیم. یکی اختلال اینترنت و مشکل دوم بحث تبلیغات بود. گرچه در بخش اول به دلیل استفاده این پلتفرم‌ها از زیرساخت داخلی مشکلات چندان عمده نبود، اما به گفته مدیرعامل فیلم‌نت در بخش تبلیغات فشار زیادی به این پلتفرم‌ها وارد شده است. این مشکلات هم به دلیل دسترسی نداشتن به اینستاگرام و محدودیت‌های تبلیغات محیطی به دلیل شرایط کشور و از سوی دیگر نگاه مخاطبان به چنین تبلیغاتی رخ دادند. در حال حاضر در هر دوی این زمینه‌ها شرایط بهبود یافته است.

سرتیپی در بخش پایانی سخنانش به نقش مهم سرویس‌های VOD در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: اگر در دوره کرونا این سرویس‌ها وجود نداشت مشکلات معیشتی بسیاری برای اهالی صنعت سینما پدید می‌آمد. این پلتفرم‌ها از بیکاری چندین هزار نفر جلوگیری کردند در عین حال اکران آنلاین فیلم‌ها پس از اکران سینمایی نیز باعث رونق صنعت سینما در این دوره شد.

او تاکید کرد اگر پیش از اکران‌های آنلاین وی‌اودی‌ها فیلم‌ها به قیمت یک و نیم میلیارد برای عرضه بعد از اکران عمومی خریداری می‌شدند، اکنون این میزان به نزدیک پنج میلیارد در اکران‌های آنلاین رسیده است.

عسگرپور نیز در پایان این نشست گفت: در هر موضوعی در کشورمان یک چیزی را با یک جای دنیا مقایسه می‌کنیم، اما نکته این است که فقط بخشی از ماجرا را در نظر گرفته می‌شود و یک کلیت قیاس نمی‌شود. آنچه که باید به آن توجه کنیم این است که این فضای مدرن ایجاد شده و ادامه خواهد داشت، مدل نظارت امروزی مدل نظارت سی سال قبل است. ما هیچ راهی غیر از خودتنظیم‌گری نداریم که در همه دنیا انجام می‌شود.

57245

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.