تغییر شغل در 40 سالگی؛ مزایا، چالش‌ها، راهکارها

[ad_1] تغییر شغل در حوالی ۴۰سالگی شاید برای خیلی‌ها ترسناک یا غیرممکن به نظر برسد. بااین‌حال کسانی هستند که پس از سال‌ها شغل خود را رها می‌کنند تا سراغ علاقه یا آرزو‌های دیرین خود بروند. بدیهی است که تغییر شغل در چنین سن‌وسالی آسان نیست و خیلی چیزهاست که باید در نظر بگیرید. اگر چنین

کد خبر : 457885
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
تغییر شغل در 40 سالگی؛ مزایا، چالش‌ها، راهکارها

[ad_1]

تغییر شغل در حوالی ۴۰سالگی شاید برای خیلی‌ها ترسناک یا غیرممکن به نظر برسد. بااین‌حال کسانی هستند که پس از سال‌ها شغل خود را رها می‌کنند تا سراغ علاقه یا آرزو‌های دیرین خود بروند. بدیهی است که تغییر شغل در چنین سن‌وسالی آسان نیست و خیلی چیزهاست که باید در نظر بگیرید. اگر چنین قصدی دارید، بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا برخی دنبال تغییر شغل در ۴۰سالگی هستند؟

۱. شغل فعلی شما را راضی نمی‌کند

شاید شغل فعلی شما آن‌طور که باید شما را راضی و خوشحال نمی‌کند؛ شاید این کاری نبوده که آرزویش را داشته‌اید و آن را فقط به‌خاطر مسائل مالی یا ضرورت‌های دیگر تاکنون ادامه داده‌اید.

رونیکس

۲. محیط کاری شما سمی است

محیط کاری سمی ممکن است به سلامت روان و جسم هر فردی آسیب بزند. در چنین محیطی، برای زحمتی که می‌کشید ارزشی قائل نیستند، با شما بدرفتاری می‌کنند و قدرتان را نمی‌دانند.

۳. نیاز به کنترل بیشتری بر زندگی دارید

احتمال دارد به‌خاطر هیچ‌کدام از دلایل بالا نباشند که به فکر تغییر مسیر کاری خود در ۴۰سالگی افتاده‌اید. شاید صرفا می‌خواهید کار خودتان را راه بیندازید یا به کاری مشغول شوید که کنترل بیشتری بر امور زندگی به شما می‌دهد. شاید ضرورت‌هایی مانند بیماری همسر، مرگ فرزندان یا مهاجرت آنها یا هر دلیل دیگری باعث شده باشد تا زمان فراغت بیشتری نیاز داشته باشید.

۴. هوش مصنوعی آینده شغلی‌تان را به خطر انداخته است

با ظهور هوش مصنوعی افراد زیادی در دنیا با خطر ازدست‌دادن شغل خود مواجهه می‌شوند. اگر شما هم جزو این دسته‌اید، لازم است به فکر تغییر شغل باشید.

۵. دنبال کار بامعناتری می‌گردید

برخی وقتی به ۴۰سالگی می‌رسند، احساس می‌کنند که سال‌های کمتری از عمر خود را پیش رو دارند. بنابراین می‌خواهند کاری کنند که معنای زندگی آنها را تغییر دهد و چیزی از آنها برای اطرافیانشان به یادگار بماند. شاید به این دلیل فلسفی عمیق باشد که بخواهید شغل خود را در این سن‌وسال تغییر دهید.

مزایای تغییر شغل در ۴۰سالگی

شاید تغییر شغل به دلایل زیر برای شما راحت‌تر از زمانی باشد که جوانی تازه کار بودید.

۱. تجربه و دانش کافی دارید

اگر از ۲۰سالگی کارکردن را شروع کرده باشید، یعنی ۲۰ سال است که دانش و تجربه فراوانی اندوخته‌اید. تجربه کاری زیاد شما را به گزینه‌ای جذاب برای کارفرمایان تبدیل می‌کند. همچنین اگر قصد کارآفرینی دارید، باز هم می‌توانید روی تجربه خودتان حساب باز کنید.

۲. هنوز زمان زیادی دارید

اگر فرض کنیم که تا ۶۵سالگی بخواهید به کارکردن ادامه دهید، ۲۵ سال دیگر در اختیار دارید. پس هنوز زمان زیادی دارید تا خود را در کار و مسیری جدید بیازمایید.

۳. سلامت روان خود را بهبود می‌دهید

اگر سال‌هاست که از شغل خود ناراضی هستید، اکنون زمان تغییر آن فرارسیده است. وقتی مدت‌ها در حرفه‌ای مشغول به کار باشیم که از آن رضایت نداریم، اثر منفی آن بر سلامت روان و حتی جسم ما خودش را نشان می‌دهد. حال که هنوز فرصت هست، چرا اوضاع را تغییر ندهیم؟

۴. دنبال علایق خود می‌روید

نارضایتی از شغل با نارضایتی از زندگی مرتبط است. شاید وقت آن رسیده که به دنبال آرزوهای خود برویم، آرزوهایی که مدت‌هاست در روزمرگی شغلی آنها را گم کرده‌ایم. طبق تحقیقات هم اگر به دنبال علاقه خود برویم، خوشحال‌تر خواهیم بود. پس برای زندگی شاد‌تر و بامعنا‌تر بهتر است تا دیر نشده به دنبال تغییر باشیم.

چالش‌های تغییر شغل در ۴۰سالگی

تغییر شغل در ۴۰سالگی به‌رغم مزایایی که دارد، آسان نیست و ممکن است در این مسیر با چالش‌های زیادی مواجه شویم که در ادامه، ۴ مورد از آنها را معرفی کرده‌ایم.

۱. مسئولیت‌های بیشتری دارید

حال که ۴۰سالگی خود را جشن گرفته‌اید و به رؤیاهای خود فکر می‌کنید، باید حواستان باشد که مسئولیت‌های بیشتری هم دارید. همسر و فرزندانتان نیز بخشی مهم از زندگی شما هستند. نمی‌توانید خودخواهانه و بدون درنظرگرفتن نیازهای آنها به دنبال تغییر شغلتان بروید.

۲. هزینه‌های بیشتری دارید

شاید در ۴۰سالگی درآمد مناسبی داشته باشید، اما به‌طبع هزینه‌های بیشتری هم دارید. اگر بخواهید شغل خود را تغییر دهید باید قید بخشی از درآمدتان را بزنید. حتی ممکن است دچار چالش‌های مالی شوید. آیا آمادگی لازم را دارید؟

۳. باید به نظر دیگران و خواست آنها هم توجه کنید

در ۲۰سالگی پریدن از این شغل به آن شغل کار راحتی بود. اما حالا برای کنارآمدن با چالش‌های تغییر نیاز به تأیید و همراهی شریک زندگی‌تان دارید. شاید نتوانید او را قانع کنید. شاید او نتواند با چالش‌های تغییر شغل شما کنار بیاید. پس لازم است اول آنها را راضی کنید.

۴. به خود شک دارید

گاهی اوقات تنها عاملی که مانع تغییر در ما می‌شود، خودمانیم. شک ما به توانایی‌های خود شاید تنها چالشی باشد که باید بر آن غلبه کنیم.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های تغییر شغل در ۴۰سالگی

فردی پشت میز کار

اگر جدی به فکر تغییر شغل در ۴۰سالگی هستید، حتما راهکارها و توصیه‌های زیر را مطالعه کنید. این تصمیمی نیست که یک‌شبه و ناگهانی بگیرید.

۱. بپذیرید که نمی‌توانید سراغ برخی شغل‌ها بروید

واقعیت این است که هرچقدر هم سرزنده و شاداب به نظر برسید، سن شما برای برخی مشاغل زیاد است. شما در ۴۰سالگی نمی‌توانید ورزشکاری حرفه‌ای یا خلبان جت جنگنده شوید. سازمان‌ها و نهادهایی که متولی این گونه شغل‌ها هستند، شما را جذب نخواهند کرد. شغل‌هایی که نیاز به صرف وقت و دانش فراوان دارند نیز شاید گزینه‌های مناسبی نباشند. مثلا آیا می‌توانید در ۴۰سالگی هدف خود را جراح‌شدن عنوان کنید در حالی که هیچ تحصیلاتی در رشته پزشکی ندارید؟

۲. خود را کامل ارزیابی کنید

پیش از هر اقدامی، ابتدا باید مدتی را صرف شناخت خود، علایق و استعدادها و نقاط قوت و ضعفتان کنید. بدون درک درستی از اینکه کجا هستید، چه می‌خواهید و چه چیزهایی را باید فدا کنید تا چه چیزهایی به دست آورید، نباید قدم در این مسیر بگذارید. رسیدن به خودآگاهی پیش‌شرط تغییر مسیر در ۴۰سالگی است.

۳. از افراد مورداعتماد مشورت بگیرید

ما نمی‌توانیم به‌تنهایی خود را بشناسیم. دیگرانی هم هستند که شاید برخی جنبه‌های پنهان از چشمان ما را ببینند. پس حتما پیش از تصمیم‌گرفتن در این مورد، با افراد معتمد و با تجربه مشابه درباره تغییر پیش رو گفت‌وگو کنید.

۴. خود را آماده سختی‌ها و از صفر شروع‌کردن‌ کنید

با داشتن نگرش صحیح و اعتمادبه‌نفس می‌توانید سراغ گزینه‌های واقع‌بینانه‌تری بروید که شاید به شغل پیشین شما هم ارتباط داشته باشند. فراموش نکنید که در شغل جدید شاید لازم باشد تا چند ماه به‌عنوان کارآموز فعالیت کنید. پس نباید سن‌وسال این احساس را در شما ایجاد کند که نیازی به چنین چیزی ندارید.

۵. اهداف خود را مشخص کنید

پس از کسب آمادگی لازم، اهداف و رؤیای خود را ترسیم کنید. منظور از رؤیا غرق‌شدن در خیالات و اوهام نیست، بلکه طراحی مسیر و نقشه راه است. در تعیین هدف باید مشاغل در دسترس، بازه زمانی مدنظر برای جاافتادن در شغل جدید، چالش‌هایی که با آنها روبه‌رو می‌شوید و آنچه را در انتظارتان است مشخص کنید.

۶. شغلی را انتخاب کنید که هماهنگی بیشتری با شما داشته باشد

می‌خواهید سراغ چه کاری بروید؟ علاقه فقط یک مؤلفه در معادله انتخاب شغل است. باید متغیرهای دیگر مانند شرایط محیط کار، میزان دستمزد و خطرات آن را نیز در نظر بگیرید. علاوه‌بر اینها، تجربه و مهارت خود را نیز لحاظ کنید. طبعا انتخاب شغلی که به تجربیات پیشین شما نزدیک‌تر باشد یا امکان استفاده از مهارت‌های قابل‌انتقال شما به شغل جدید را بیشتر کند، گزینه بهتری است.

۷. از شبکه ارتباطات خود کمک بگیرید

برای یافتن موقعیت شغلی جدید می‌توانید از شبکه ارتباطات خود استفاده کنید. سال‌ها با افراد مختلف آشنا شده‌اید و با آنها کار کرده‌اید. حال می‌توانید از آنها بخواهید شما را به افرادی که می‌خواهید با آنها کار کنید، معرفی کنند. همچنین استفاده از ظرفیت ارتباطات در فضای مجازی نیز یک گزینه است. درباره قصد خود حرف بزنید و از دیگران راهنمایی بخواهید. مثلا صفحه لینکدین خود را به‌روز کنید.

۸. مهارت‌های قابل‌انتقال خود را شناسایی کنید

برخی از مهارت‌های شما مربوط به شغل فعلی‌تان است. برخی دیگر اما مهارت‌هایی هستند که در تمام مشاغل کاربرد دارند. مثلا مهارت کار تیمی، سخنوری و توانایی‌های تحلیلی از جمله مهارت‌های قابل انتقال به شغل جدیدند. آنها را فهرست کنید. در به‌روزرسانی رزومه خود، بر آنها تاکید کنید و در مصاحبه شغلی روی آنها مانور دهید.

۹. روحیه یادگیری را در خود احیا کنید

اگر مدت‌هاست که به روزمرگی عادت کرده‌اید، برای تغییر شغل کار سخت‌تری پیش رو دارید. هر شغل جدید نیازمند کسب مهارت‌های جدید یا ارتقای مهارت‌های موجود است. پس باید روحیه یادگیری مستمر را در خود احیا کنید. شاید بهتر باشد در چند کارگاه ثبت‌نام یا در دوره کارآموزی اختیاری شرکت کنید.

آیا تجربه تغییر شغل در ۴۰سالگی را دارید؟

اگر تجربیاتی دارید که فکر می‌کنید به مخاطبان ما یا کسانی که قصد تغییر شغل دارند کمک می‌کنند، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.