بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک که باید تماشا کنید

[ad_1] آلفرد هیچکاک به عنوان استاد تعلیق در سینما شناخته می‌شود. با این حال او هرگز موفق به دریافت جایزه‌ای از سوی آکادمی اسکار نشد. اگرچه آکادمی اسکار در طول دهه‌های گذشته تصمیم‌های غیرمنصفانه زیادی داشته اما غیبت نام هیچکاک میان برندگان جوایز اسکار اندکی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. او یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های تاریخ

کد خبر : 89006
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک که باید تماشا کنید

[ad_1]

آلفرد هیچکاک به عنوان استاد تعلیق در سینما شناخته می‌شود. با این حال او هرگز موفق به دریافت جایزه‌ای از سوی آکادمی اسکار نشد. اگرچه آکادمی اسکار در طول دهه‌های گذشته تصمیم‌های غیرمنصفانه زیادی داشته اما غیبت نام هیچکاک میان برندگان جوایز اسکار اندکی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. او یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های تاریخ سینما لقب می‌گیرد که تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های صد سال اخیر را کارگردانی کرده و دقیقا به همین دلیل است که بررسی بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک اندکی دشوار به نظر می‌رسد.

او پنج بار برای جایزه بهترین کارگردانی اسکار نامزد شد اما هرگز این جایزه را دریافت نکرد. بهترین کارگردان تاریخ بریتانیا که بخش عظیمی از عمرش را در ایالات متحده آمریکا گذراند با ۵۲ فیلم سینمایی شناخته می‌شود. تعدادی از آن‌ها کاملا فراموش شده‌اند و تعدادی هم در لیست بهترین فیلم‌های تاریخ قرار می‌‌گیرند. به مناسبت سالگرد تولد این کارگردان بزرگ حالا فرصتی فراهم شده تا بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک را مرور کنید. بنابراین با ویجیاتو همراه باشید.

Blackmail | 1929

یک زن جوان با قتل مردی که تصمیم داشت به او تجاوز کند از یک کابوس تلخ دور می‌شود. اما در ادامه خودش را در شرایطی پیدا می‌کند که میان یک باج‌گیر و یک پلیس بازجو [که به نظر می‌رسد ارتباطی احساسی با او دارد] گرفتار شده است. فیلم Blackmail قاعدتا باید به نخستین فیلم صدادار تاریخ سینمای انگلیس تبدیل می‌شد اگر هیچکاک تصمیم متفاوتی اتخاذ نمی‌کرد. چراکه این فیلم در ابتدا قرار بود یک عنوان صامت باشد اما در ادامه آلفرد هیچکاک موفق شد اجازه فیلم‌برداری همراه با صدای چند سکانس را به دست آورد.

هیچکاک فیلم Blackmail را در دو نسخه صامت و صدادار ضبط کرد و در نهایت این نسخه صامت بود که جذاب‌تر به نظر می‌رسید. به‌یادماندنی‌ترین صحنه فیلم را باید لحظات تعقیب و گریز در پشت بام موزه بریتانیا دانست که تنش قابل قبولی دارد. البته که استاد تعلیق این تنش را در طول همه ثانیه‌های فیلم حفظ می‌کند.

Rope | 1948

دو مرد جوان یکی از صمیمی‌ترین دوست‌های خود را فقط برای تجربه سطح جذابی از هیجان به قتل می‌رسانند. آن‌ها در شرایطی که جسد دوست قدیمی خود را پنهان کرده‌اند، آماده می‌شوند که یک مهمانی بزرگ را برگزار کنند. این چالش بزرگ به آن‌ها کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا سایر اطرافیانشان به آن‌ها مشکوک شده‌اند یا نیازی نیست نگران یک قتل احمقانه باشند. این فیلم که براساس یک داستان واقعی ساخته شده به عنوان نخستین فیلم رنگی هیچکاک شناخته می‌شود.

تعدادی از برداشت‌های فیلم Rope به معنای واقعی کلمه طولانی هستند. به همین دلیل برداشت‌های ۱۰ دقیقه‌ای هم در این فیلم دیده می‌شود. هدف هیچکاک آن بود که بتواند سکانس‌های فیلم را مانند یک تصویر [در موقعیت ثابت اما] با سوژه‌های متحرک به تماشاگر نشان دهد. این تلاش هیچکاک برای واقعی‌شدن داستان تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسید اما کافی نبود. فیلم Rope به عنوان نخستین تجربه همکاری آلفرد هیچکاک و جیمز استوارت هم به یاد آورده می‌شود.

The Lodger | 1927

در میان بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک فیلم The Lodger اهمیت زیادی دارد. هیچکاک این فیلم را نخستین تجربه کارگردانی ارزشمند خودش می‌دانست. ضمن این‌ که این فیلم در حقیقت اولین فیلم‌نامه میان عناوین هیچکاک بود که براساس موقعیت اشتباهی شخصیت نوشته شده بود. فیلم The Lodger داستان مرد بی‌گناهی را روایت می‌کند که مظنون به زنجیره‌ای از قتل‌های خطرناک شده است. این فیلم یک موفقیت بزرگ برای هیچکاک بود چراکه منتقدان و تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد.

درباره اقتصاد سرگرمی در خاورمیانه بخوانید:

  • کارخانه خلاقیت یاس در امارات متحده: آن‌چه از صنعت سرگرمی انتظار دارید
  • واکاوی رشد صنعت سینما در عربستان سعودی: فرصت‌های میلیارد دلاری

آلفرد هیچکاک در شرایطی فیلم The Lodger را کارگردانی کرد که تنها ۲۷ سال داشت. بخش قابل توجهی از اصول فیلم‌سازی هیچکاک که در فیلم‌های بعدی او به یک استاندارد تبدیل شد در این فیلم قابل رویت است.

Dial M For Murder | 1953

اگر در سال ۱۹۵۳ هنوز هم افرادی وجود داشتند که آلفرد هیچکاک را به عنوان یک کارگردان صاحب‌سبک و توانمند به رسمیت نمی‌شناختند احتمالا پس از تماشای فیلم Dial M For Murder به او ایمان پیدا می‌کردند. این فیلم که در حقیقت اقتباسی ماهرانه و تحسین‌برانگیز از یک تئاتر کلاسیک بود به صورت سه‌بعدی فیلم‌برداری شده بود. به عبارت دیگر، تماشاگری که در سال ۱۹۵۳ به سالن سینما می‌رفت تا فیلم Dial M For Murder را تماشا کند با صحنه‌هایی مواجه می‌شد که تجربه بصری او را تحت تاثیر قرار می‌داد. البته که هیچ فناوری نوظهوری وجود نداشت.

هیچکاک تنها به لطف فیلم‌برداری خلاقانه موفق شده بود تا صحنه‌هایی سه‌بعدی ایجاد کند. داستان فیلم Dial M For Murder درباره مردی [با هنرنمایی ری میلاند] است که پس از قتل همسرش همه تلاشش را به کار می‌گیرد تا این فاجعه غم‌انگیز را پنهان کند اما به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی رخ دهد.

Saboteur | 1942

فیلم Saboteur در میان بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک چندان جدی گرفته نشده اما لایق تحسین‌های بیشتری به نظر می‌رسد. این فیلم که در حقیقت بازسازی فیلم The Thirty-Nine Steps بود، یک فیلم جاده‌ای لقب می‌گیرد. بنابراین این اجازه را به آلفرد هیچکاک می‌داد که لوکیشن‌های متعددی برای ضبط سکانس‌هایش در اختیار داشته باشد. دقیقا به همین دلیل است که بری کین [با نقش‌آفرینی رابرت کامینگز] سفری طولانی را از کالیفرنیا آغاز می‌کند و تا نیویورک ادامه می‌دهد.

هیچکاک برای تبدیل‌کردن این فیلم به یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه کارگردانی‌اش همه ابزارهای لازم را در اختیار داشت؛ شخصیت‌های مناسب، داستانی نفس‌گیر و لوکیشن‌هایی بی‌پایان. شاید به همین دلیل باشد که نقطه اوج فیلم Saboteur بر فراز مجسمه آزادی در نیویورک به یکی از به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌ها در میان فیلم‌های آلفرد هیچکاک تبدیل شده است.

Spellbound – 1945

اینگرید بردمن در فیلم Spellbound در نقش روانکاوی قرار می‌گیرد که در یک مرکز مراقبت از بیماران روانی کار می‌کند. او به یکی از بیمارانش [که گرگوری پک در نقش آن هنرنمایی می‌کند] علاقه‌مند شده است. این بیمار تلاش می‌کند تا گذشته‌ای که فراموش کرده را به لطف روانکاوی که حالا دلباخته‌اش شده به یاد آورد. به نظر می‌رسد این بیمار روانی در یک قتل دست داشته اما واقعیت شکل و شمایل دیگری دارد. لئو جی کارول، بازیگر محبوب آلفرد هیچکاک، در فیلم Spellbound هنرنمایی می‌کند.

اگرچه این فیلم در نمایش‌دادن شخصیت‌های دیوانه اندکی غیرمنطقی عمل می‌کند اما به لطف صحنه‌های تکان‌دهنده و نفس‌گیری که تنها در فیلم‌های هیچکاک دیده می‌شود به یکی از بهترین فیلم‌های این کارگردان دوست‌داشتنی تبدیل شده است. فیلم Spellbound پیچ و خم‌های همیشگی فیلم‌های هیچکاک را هم میزبانی می‌کند.

Lifeboat | 1944

شاید تنها آلفرد هیچکاک می‌توانست فیلم Lifeboat که یک عنوان جسورانه درباره جنگ جهانی دوم است را کارگردانی کند. چراکه داستان فیلم به معنای واقعی کلمه جذاب به نظر می‌رسد؛ یک کشتی مسافربری توسط موشک یک زیردریایی آلمان نازی منفجر می‌شود. بازماندگان این انفجار مهیب خود را به یک قایق نجات می‌رسانند اما متوجه می‌شوند که زیردریایی آلمان نازی هم منفجر شده و به همین دلیل یکی از خدمه آن به قایق آن‌ها پناه می‌آورد.

در حالی که بازماندگان انفجار کشتی مسافربری برای زنده‌ماندن هر کاری می‌کنند، یکی از عاملان مصیبتی که در آن گرفتار شده‌اند هم به آن‌ها پناه آورده است. بنابراین فیلم Lifeboat به یک درام بقامحور تبدیل می‌شود. شخصیت‌پردازی فیلم Lifeboat در کنار داستان بی‌نظیری که روایت می‌کند به این فیلم کمک کرده تا به یکی از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک تبدیل شود. تماشاگر این فیلم می‌تواند همه جنبه‌های روانی شخصیت انسان را از نگاه عینک آلفرد هیچکاک تماشا کند.

Sabotage | 1936

نوبت به یکی از تاریک‌ترین درام‌های آلفرد هیچکاک می‌رسد. فیلمی که در حقیقت براساس رمانی نوشته جوزف کنراد ساخته شده و داستان یک باند مخوف در شهر لندن را روایت می‌کند. فیلم Sabotage به لطف نمایش یکی از درگیرکننده‌ترین تعلیق‌ها در فیلم‌های آلفرد هیچکاک حسابی مشهور است. سکانسی که در آن یک بسته مشکوک در یک اتوبوس منفجر می‌شود را باید یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های فیلم‌های هیچکاک دانست.

اگرچه استاد تعلیق سینما بعدها مدعی شد که اگر به گذشته بازگردد آن بمب را در فیلم منفجر نمی‌کند اما همچنان نمی‌توان انکار کرد که آن صحنه یکی از نفس‌گیرترین صحنه‌ها در میان همه فیلم‌های هیچکاک لقب می‌گیرد. یک تعلیق قدرتمند که تنها توسط کارگردان بی‌بدیلی مانند هیچکاک ایجاد می‌شود.

The Lady Vanishes | 1938

یک قطار بین‌ قاره‌ای در حال عبور از یک کشور خیالی در اروپای مرکزی است. خانم فروی به عنوان یکی از مسافران این قطار به شکلی ناگهانی ناپدید می‌شود. در حالی که بسیاری از مسافران قطار نگران سرنوشت خانم فروی هستند، یک زن جوان ادعا می‌کند که این بانوی سالخورده را مدتی پیش دیده است. بنابراین از یک مرد جوان درخواست می‌کند تا همراه او شود و خانم فروی را پیدا کنند. اما مرد جوان در حقیقت جاسوس انگلیسی‌ها است.

مانند بسیاری از فیلم‌های آلفرد هیچکاک در فیلم The Lady Vanishes هم رفتار انسانی زیر ذره‌بین کارگردان انگلیسی قرار می‌گیرد. بنابراین این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک لقب می‌گیرد که زوایای پنهان و البته ترسناکی از زندگی انسان را نمایش می‌دهد.

Foreign Correspondent | 1940

اگرچه آلفرد هیچکاک هرگز این فرصت را پیدا نکرد تا جایزه اسکار را به خانه ببرد اما همواره یک کارگردان تاثیرگذار بود. در ابتدای دهه ۱۹۴۰ که جهان در آتش یورش‌های آلمان نازی می‌سوخت، بسیاری از مردم ایالات متحده آمریکا تصور می‌کردند که ارتش کشورشان باید درگیر این جنگ شود تا کابوس گسترش فاشیستم در سراسر جهان به پایان برسد. این درخواست به یک جریان فرهنگی تبدیل شده بود و به همین دلیل فیلم Foreign Correspondent را باید یک درخواست سینمایی از دولت وقت ایالات متحده برای ورود به جنگ جهانی دوم دانست.

داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که جان جونز [با هنرنمایی جوئل مک‌کرا] به عنوان یک روزنامه‌نگار متوجه می‌شود تعداد قابل توجهی از جاسوس‌های آلمان نازی پیرامون زندگی‌اش دیده می‌شوند. جان جونز که تلاش می‌کند از این مخصمه نجات پیدا کند، خیلی زود خودش را در حلقه جاسوسان آلمان نازی می‌بیند. فیلم Foreign Correspondent تعدادی از هیچکاکی‌ترین صحنه‌ها را در میان فیلم‌های آلفرد هیچکاک دارد.

Rebecca | 1940

آلفرد هیچکاک برای کارگردانی فیلم Rebecca به عنوان نخستین فیلم آمریکایی‌اش مجبور شد با دیوید او سلزنیک همکاری کند. سلزنیک یکی از شناخته‌شده‌ترین تهیه‌کنندگان هالیوود در دهه ۱۹۳۰ و دهه ۱۹۴۰ بود و تقریبا صاحب‌سبک به نظر می‌رسید. بنابراین فیلم Rebecca رد پایی از سبک سلزنیک در فیلم‌سازی را هم نشان می‌دهد. با این حال این فیلم بدون هیچ شک و تردیدی یکی از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک لقب می‌گیرد. یک تریلر روانشناختی که به اقتباسی ارزشمند از رمان ملودرام گوتیکی که دافنه دوموریه نوشته بود، تبدیل شده است.

فیلم Rebecca برای جایزه بهترین کارگردانی آکادمی اسکار نامزد شد اما در نهایت در رقابت با فیلم The Grapes of Wrath ساخته جان فورد شکست خورد. با این حال تردیدی وجود ندارد که این فیلم به هیچکاک کمک کرد تا اعتبار قابل قبولی در سینمای آمریکا به دست آورد. نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ بازسازی فیلم Rebecca را منتشر کرد که چندان مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار نگرفت.

Shadow of a Doubt | 1943

آلفرد هیچکاک فیلم Shadow of a Doubt را بیشتر از همه فیلم‌هایش دوست داشت. البته که هیچکاک به این فیلم چندان هم عجیب نیست. چراکه فیلم Shadow of a Doubt هم در حال و هوای بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک تنفس می‌کند. این فیلم که می‌توان آن را در ژانر فیلم‌های نوآر هم قرار داد به شکل ماهرانه‌ای وارد زندگی مردم یکی از شهرهای کوچک آمریکا می‌شود و شخصیت‌هایش را به زیباترین شکل ممکن برای تماشاگر واکاوی می‌کند.

عمو چارلی [با هنرنمایی جوزف کاتن] یک عموی ولخرج و مهربان لقب می‌گیرد که به قهرمان خواهرزاده‌اش تبدیل شده است. خواهرزاده چارلی هم علاقه خاصی به عموی مهربانش دارد اما به مرور زمان متوجه می‌شود که رابطه او با عمو چارلی پیچیده به نظر می‌رسد. چراکه عمو چارلی در حقیقت یک قاتل سریالی است که علاقه خاصی به کشتن زنان دارد.

Strangers on a Train | 1951

نخستین رمان پاتریشیا های‌اسمیت آن‌قدر جذاب و تحسین‌برانگیز بود که کارگردانی مثل آلفرد هیچکاک تصمیم گرفت آن را به تریلری نوآر و روانشناختی تبدیل کند. رابرت واکر، فارلی گرنجر و روث رومن در کنار پاتریشیا هیچکاک از بازیگران اصلی یکی از پنج فیلم برتر آلفرد هیچکاک از نگاه راجر ایبرت هستند. پایان خیره‌کننده و تکان‌دهنده این فیلم که حتی به ذهن فیلم‌بازترین تماشاگر آن هم نمی‌رسد به خوبی ثابت می‌کند که چرا باید فیلم Strangers on a Train را یکی از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک دانست.

گای هینز [با هنرنمایی فارلی گرنجر] و برونو آنتونی [با نقش‌آفرینی رابرت واکر] دو مسافر غریبه هستند که یکدیگر را در قطار ملاقات می‌کنند. این دو هم‌سفر به مرور به هم نزدیک‌تر می‌شوند و صحبت‌های جالبی را رد و بدل می‌کنند. ظاهرا هر کدام از این دو هم‌سفر در زندگی شخصی‌شان با شخصی مواجه هستند که ترجیح می‌دهند برای همیشه از شر او خلاص شوند. بنابراین تصمیم بسیار عجیبی می‌گیرند؛ اگر هر کدام از آن‌ها شخص جنجالی زندگی دیگری را به قتل برساند، هیچکدام از آن‌ها به دردسر نمی‌افتد.

در مدرسه فیلم‌سازی ویجیاتو حضور پیدا کنید:

  • درس‌های فیلم‌سازی که از دنیای سینمایی The Conjuring آموختیم
  • درس‌های فیلم‌سازی که از فرانچایز Mission: Impossible آموختیم
  • درس‌های فیلم‌سازی که از فیلم جاستیس لیگ زک اسنایدر کات آموختیم
  • فیلم‌نامه‌نویسی را از استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس بیاموزید

پاتریشیا هیچکاک، تنها دختر آلفرد هیچکاک، در این فیلم هنرنمایی می‌کند. او در تعداد دیگری از عناوین پدرش هم حضور داشته است؛ از فیلم Psycho تا فیلم Sabotage و البته فیلم Stage Fright. پاتریشیا که سابقه هنرنمایی در تئاترهای برادوی را هم داشت و در ده اپیزود سریال Alfred Hitchcock Presents هم حضور پیدا کرده بود، دو روز پیش از سالگرد تولد پدرش و در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۲۱ در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

The Birds | 1963

یکی از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک که قطعا در لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار می‌گیرد. با این حال جذابیت‌های فیلم The Birds به دلیل افشاگری‌هایی که اخیرا درباره رفتار نه‌چندان حرفه‌ای هیچکاک با تیپی هدرن منتشر شده، کاهش پیدا کرده است. این فیلم یکی دیگر از فیلم‌های آلفرد هیچکاک لقب می‌گیرد که براساس رمانی از دافنه دوموریو ساخته شده و بدون هیچ تردیدی یکی از خارق‌العاده‌ترین فیلم‌های ترسناک رواشناختی تاریخ سینما نامیده می‌شود.

فیلم‌نامه فیلم The Birds هیچ دلیلی برای حمله پرندگان به شخصیت‌هایش ارائه نمی‌دهد. به عبارت دیگر، هیچکاک تماشاگر فیلمش را به حدس و خیال‌پردازی درباره دلیل این حوادث دعوت می‌کند. اگرچه فیلم تایید می‌کند که هیچ بیماری یا ویروسی شیوع پیدا نکرده یا پدیده‌ای آخرالزمانی هم رخ نداده است. آلفرد هیچکاک که همواره به استفاده از موسیقی‌های گوش‌نواز و تاثیرگذار در فیلم‌هایش شهرت دارد برای فیلم The Birds از هیچ موسیقی متنی استفاده نکرد تا صدای کلاغ‌ها به معنای واقعی کلمه هراس‌انگیز و دیوانه‌کننده باشد.

The Thirty-Nine Steps | 1935

جان باکن، یک نویسنده اسکاتلندی بود که در سال ۱۹۱۵ یکی از جذاب‌ترین رمان‌های دوران خودش را منتشر کرد. این رمان که در ابتدا به صورت پاورقی در یک مجله منتشر می‌شد بعدها به صورت کتاب به بازار نشر راه پیدا کرد و به شدت مشهور شد. این رمان سال‌ها بعد به یک منبع اقتباس مناسب برای آلفرد هیچکاک تبدیل شد و نخستین فیلم کلاسیک این کارگردان لقب گرفت. اگر فیلم The Thirty-Nine Steps بهترین فیلم تاریخ سینمای بریتانیا نامیده شود، اعتراضی به آن وجود ندارد.

از آن‌جایی که هیچکاک ۲۰ سال پس از رمان به سراغ ساخت اقتباس سینمایی آن رفته بود، تغییراتی در داستان اعمال شد. با این حال رمان جان باکن یک ویژگی کلیدی داشت که به لطف فیلم هیچکاک بیشتر از قبل مورد توجه هالیوود قرار گرفت؛ داستان رمان [و البته فیلم] درباره مردی بود که دائما در حال فرار‌کردن بود. زیرژانر «مرد در حال فرار» در دوران سینمای کلاسیک به یکی از کلیدی‌ترین مضمون‌های هالیوود برای فیلم‌سازی تبدیل شد.

Rear Window | 1954

جف [با هنرنمایی جیمز استوارت] عکاسی است که به دلیل شکستگی پایش در خانه محبوس شده و نمی‌تواند از خانه خارج شود. او که حوصله‌اش سر رفته، شروع به فضولی در زندگی همسایه‌هایش می‌کند. مشاهدات میدانی جف نشان می‌دهد که یکی از همسایه‌ها احتمالا همسرش را به قتل رسانده است. جف از دوستش می‌خواهد که به او کمک کند تا نشانه‌های بیشتری درباره همسایه قاتلش پیدا کند چون اطمینان پیدا کرده که قتلی در نزدیکی‌ خانه‌اش رخ داده است.

اما جف خیلی زود خودش را در شرایطی پیدا می‌کند که فرار از آن آسان به نظر نمی‌رسد. نکته جالب آن که جف دقیقا به اندازه تماشاگر فیلم Rear Window از دخالت در سرنوشت خودش عاجز مانده و نمی‌تواند حرکت نجات‌بخشی انجام دهد. مانند بیشتر تریلرهای روانشناختی آلفرد هیچکاک در این فیلم هم یکی از ویژگی‌های شخصیتی انسان زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ کنجکاوی و فضولی. دوربین در جریان ثانیه به ثانیه فیلم Rear Window تنها در خانه جف باقی می‌ماند. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک، یک کلاس فوق‌العاده برای آموزش ساخت فیلم‌های تک‌لوکیشن هم لقب می‌گیرد.

North by Northwest | 1959

سینه‌فیل‌ها قطعا به آن دسته از تماشاگرانی که برای نخستین بار به تماشای این فیلم می‌نشینند، حسادت می‌کنند. هنرنمایی‌های به‌یادماندنی، موسیقی‌های متن گوش‌نواز و داستانی که هرگز تکرار نمی‌شود به فیلم North by Northwest کمک کرده‌اند تا به یکی از بهترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک تبدیل شود. داستان فیلم درباره مردی به نام راجر او تورن‌هیل است که در صنعت تبلیغات تجاری فعالیت می‌کند. راجر خیلی زود خودش را در شرایطی پیدا می‌کند که بر اثر یک سوتفاهم گزنده با شخص دیگری که اصلا وجود خارجی ندارد، اشتباه گرفته می‌شود.

جیمز میسون [با نقش‌آفرینی فیلیپ وندام] یکی از بهترین شرورهای تاریخ سینما لقب می‌گیرد که در فیلم North by Northwest می‌درخشد. این فیلم صحنه‌های به‌یادماندنی متعددی دارد و هیچکاک را در بالاترین سطح ممکن قرار می‌دهد. کامل‌ترین اثر هیچکاک به لطف سکانس نهایی‌اش [تعقیب و گریز در کوه‌های راشمور] برای همیشه در دل تاریخ هنر هفتم ماندگار شده و یکی از سرگرم‌کننده‌‌ترین فیلم‌های هیچکاک هم لقب می‌گیرد.

Notorious | 1946

هیچ‌کدام از فیلم‌های آلفرد هیچکاک سبک بصری موردپسند او در فیلم‌سازی را به اندازه فیلم Notorious بازتاب نداده‌اند. شاید به همین دلیل باشد که این فیلم در مقایسه با سایر عناوین کارنامه کارگردانی هیچکاک صحنه‌های به‌یادماندنی بیشتری دارد. پایان این فیلم هم مانند همه عناوین ارزشمند استاد تعلیق تکان‌دهنده، تاثیرگذار و به‌یادماندنی است.

داستان فیلم ابتدا روی زندگی دولین [با هنرنمایی کری گرنت] تمرکز می‌کند؛ یک مامور سازمان اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که باید در برابر نفوذ حزب نازی آلمان در آمریکای جنوبی ایستادگی کند. اما او تصمیم بی‌رحمانه‌ای می‌گیرد. دولین می‌خواهد با استفاده از جذابیت‌های فریبنده معشوقه‌اش یعنی آلیشیا هابرمن [با نقش‌آفرینی اینگرید برگمن] ساختار نازی‌ها را در هم کوبیده و آن‌ها را به عقب‌نشینی وادار کند.

Psycho | 1960

هیچکاک با فیلم Psycho به خوبی ثابت کرد که یک کارگردان افسانه‌ای، تاثیرگذار، صاحب‌سبک و خیره‌کننده است. استاد تعلیق در سینما نخستین فیلم ترسناکش را شوکه‌کننده توصیف کرده و آن را یکی از بهترین ساخته‌های خودش می‌داند. این فیلم به حدی تکان‌دهنده و تاثیرگذار بود که همه فیلم‌های ترسناک پس از خودش را تحت تاثیر قرار داد. دقیقا به همین دلیل است که فیلم Psycho با گذشت بیشتر از نیم‌قرن هنوز هم تماشایی به نظر می‌رسد.

ساخت این فیلم تنها ۸۰۰هزار دلار نیاز داشت اما در گیشه‌ها به فروش افسانه‌ای ۵۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. با احتساب تعداد تماشاگرانی که در سال‌های پس از اکران این فیلم به سراغ آن رفته‌اند باید پذیرفت که فیلم Psycho یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما لقب می‌گیرد. بسیاری از تماشاگران این فیلم پس از تماشای آن برای نخستین بار ترغیب می‌شوند تا چندین بار دیگر هم به تماشای آن بنشینند.

سال‌ها پیش از آن‌ که استودیوهایی مانند بلام‌هاوس یا A12 به ساخت فیلم‌های ترسناک روانشناختی نزدیک شوند، آلفرد هیچکاک یکی از بهترین عناوین این ژانر را ساخته بود. هیچکاک در فیلم Psycho به شکل بی‌شرمانه‌ای در برابر تماشاگر بی‌رحم و خشن است. او در جریان ثانیه به ثانیه یکی از خیره‌کننده‌ترین فیلم‌هایش تماشاگر را به معنای واقعی کلمه آزار می‌دهد و از هر فرصتی برای ترساندن، اذیت‌کردن و آزاردیدن او یاری می‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از تماشاگران فیلم Psycho پیش از آن که نقطه اوج اصلی داستان از راه برسد بیشتر از هر زمان دیگری به خود می‌لرزند.

Vertigo | 1958

در نهایت نوبت به بهترین فیلم آلفرد هیچکاک می‌رسد. شک و تردیدی وجود ندارد که فیلم Vertigo یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است. اما دلایل بیشتری برای تحسین این فیلم وجود دارد. بی‌نظیرترین ساخته آلفرد هیچکاک در مقایسه با همه فیلم‌های قبلی و بعدی‌اش صریح‌تر، بی‌پرده‌تر، انتقادی‌تر و بی‌رحم‌تر بود. شاید به همین دلیل باشد که فیلم Vertigo در لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از نگاه مجموعه Sight and Sound در رده دوم قرار گرفت. این فیلم را باید برجسته‌ترین دستاورد نبوغ تکرارنشدنی هیچکاک دانست.

معمایی‌ترین، هیجان‌انگیزترین و پیچیده‌ترین فیلم آلفرد هیچکاک به حدی در واکاوی شخصیت انسانی موفق ظاهر می‌شود که برای درک همه آن‌چه مطرح می‌کند باید چندین بار به تماشای آن نشسته و غرق در دیالوگ‌ها و خرده‌داستان‌ها شوید. نکات ظریف فیلم Vertigo پایانی ندارد اما منتقدان تصور می‌کنند این فیلم در حقیقت آینه‌ای سینمایی از شخصیت آلفرد هیچکاک است. احتمالا استاد تعلیق هنر هفتم در فیلم Vertigo بیشتر از هر کدام از عناوین کارنامه کاری‌اش به معرفی پیچیدگی‌های ذهنی خودش پرداخته و همه تلاشش را به کار گرفته تا بهترین فیلم سینمایی‌اش را از درون ذهن به‌هم‌تنیده‌اش بیرون بکشد.

فیلم‌برداری تاثیرگذار فیلم Vertigo به تعلیق بیشتر آن کمک کرده و موسیقی متنی که برنارد هرمان برای فیلم نواخته به گیرابودن آن کمک شایانی کرده است. مارتین اسکورسیزی آن‌قدر به پوستر مشهور این فیلم علاقه‌مند بود که از سائول بس [طراح پوستر فیلم Vertigo] دعوت کرد تا پوستر فیلم Casino را طراحی کند. اسکورسیزی اعتقاد دارد پوستر به‌یادماندنی‌ای که سائول بس برای بهترین فیلم آلفرد هیچکاک طراحی کرد بود به‌تنهایی یک فیلم سینمایی است.

بهترین فیلم‌های ترسناک از نگاه ویجیاتو را بشناسید:

  • برترین فیلم‌های زامبی محور که احتمالاً با آن‌ها آشنا نیستید
  • بهترین فیلم‌های مهیج روان‌شناختی تمام دوران کدام است؟
  • معرفی ده فیلم برتر ترسناک با مضامین عرفانی
  • معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک زیر 90 دقیقه
  • بهترین فیلم‌های کمدی ترسناک هالیوودی
  • بهترین فیلم‌های ترسناک فرانسوی تاریخ
منبع: Independent
برچسب‌هاسینمای جهانفیلم پیشنهادیفیلم ترسناکفیلم جناییهالیوود
کپی شد

https://vgto.ir/b9y

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.