گردشگری ماه رمضان و الزامات آن

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: گردشگری در ماه رمضان به فعالیت‌هایی که گردشگران در ماه رمضان و بر اساس چارچوب‌ها و شرایطی که ماه رمضان در مقاصد مختلف گردشگری ایجاد می‌کند، اطلاق می‌شود. فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعریف گردشگری ماه رمضان اظهار کرد: مفهومی تحت عنوان گردشگری مبتنی

کد خبر : 200896
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
گردشگری ماه رمضان و الزامات آن


ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: گردشگری در ماه رمضان به فعالیت‌هایی که گردشگران در ماه رمضان و بر اساس چارچوب‌ها و شرایطی که ماه رمضان در مقاصد مختلف گردشگری ایجاد می‌کند، اطلاق می‌شود.

فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعریف گردشگری ماه رمضان اظهار کرد: مفهومی تحت عنوان گردشگری مبتنی بر رویداد وجود دارد که یکی از انوع گردشگری محسوب می‌شود. این نوع از گردشگری به آن دسته از فعالیت‌های گردشگری اطلاق می‌شود که مبتنی بر رویداد، مراسم و یا ایام ویژه‌ای انجام می‌شود. گردشگری مبتنی بر رویداد در سطح کشورهای دنیا گستره وسیعی را شامل می‌شود که می‌تواند رویدادهای ورزشی مانند المپیک و جام‌جهانی و همچنین رویدادها و جشنواره‌های فصلی و مناسبتی را در بر گیرد.

وی ادامه داد: گردشگری رمضان نیز نوعی از گردشگری مناسبتی و مبتنی بر گردشگری رویداد محسوب می‌شود.  

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: به طور طبیعی کشورهای مسلمان در زمره اهداف اصلی این گردشگری ماه رمضان به شمار می‌روند اما سال‌های اخیر به سبب گستردگی و توسعه بازار گردشگری حتی در کشورهای غیرمسلمان نیز این نوع از گردشگری رواج یافته است.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی مانند مالزی، اندونزی، امارات متحده عربی، ترکیه، مراکش و… در زمره پیشروان گردشگری ماه رمضان قرار دارند و بسیاری از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، انگلستان و… نیز اخیرا در این حوزه فعالیت داشته و در راستای استفاده از ظرفیت‌های جذب جمعیت مسلمان در ماه رمضان فعالیت‌هایی در این خصوص انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری رمضان عمدتا گردشگران به دنبال آن هستند که از فرصت‌های ایجاد شده برای شناخت و معرفی تنوع قومی و مراسم سنتی، جشنواره‌های مناسبتی، غذاها و خوراک متناسب با روزهای ماه رمضان و همچنین فعالیت‌های ویژه‌ای که هنگام شب‌زنده‌داری‌ها در مقاصد گردشگری صورت می‌گیرد، استفاده کنند.

مالزی مقصدی مطمئن و مناسب در ماه رمضان

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران عنوان کرد: معمولا در کشورهای مختلف بر اساس شرایط اقلیمی برخی برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در کشور مالزی علی‌رغم گرما و رطوبتی که بسیاری از گردشگران را با مشکلاتی مواجه می‌سازد، برخی فعالیت‌ها و بازارهای شبانه و خیابان‌ها با تنوع غذایی ایجاد شده است. همچنین خدمات ویژه‌ای توسط هتل‌ها در ماه مبارک رمضان ارائه می‌شود که این کشور را به مقصدی مطمئن و مناسب در ماه رمضان تبدیل کرده است.

جواهرزاده تصریح کرد: کشور مالزی علاوه بر اینکه یکی از کشورهای اسلامی به شمار می‌رود، یکی از زیباترین مناطق طبیعی منطقه و دنیا محسوب می‌شود که مساجد بزرگ و زیبایی نیز در خود جای داده است؛ بنابراین تمام این ظرفیت‌ها در کنار تنوع غذایی سنتی مالزیایی بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. حراجی‌ها و فروش‌های ویژه ماه مبارک رمضان نیز از دیگر جذابیت‌های گردشگری است که در مالزی، ترکیه و امارات متحده عربی به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورها علی‌رغم اینکه برای فعالیت‌هایی مانند خوردن و نوشیدن برای اتباع و جامعه ممنوعیتی وجود ندارد اما در راستای ملاحظات قومی چارچوب‌های شرعی ماه رمضان رعایت می‌شود. از این رو جذابیت‌هایی برای گردشگران ایجاد می‌کنند و پرسش‌هایی درباره دلایل انجام این محدودیت‌ها در ذهن آن‌ها شکل می‌دهند. علاوه بر این در بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها به نحو بسیار زیبا و دلپذیری وعده افطار پذیرایی شده و غذاهای متوعی در سطح شهر تبلیغ و عرضه می‌شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران افزود: همچنین برگزاری جشنواره‌های مناسبتی، تخفیفات ویژه ماه مبارک رمضان، بازارهای شبانه و… در کشورهایی مانند ترکیه و امارات سبب جذب تعداد زیادی از گردشگران می‌شود. برخی از این اقدامات در ایام عید فطر به عنوان یکی از جذاب‌ترین ماه‌ها و روزها برای گردشگران و سفر به این کشورها انجام می‌شود.

جواهرزاده گفت: با این وجود در ایران نیز علی‌رغم فراهم بودن زمینه‌های پذیرایی از گردشگران در ماه رمضان و به ویژه تنوع قومیت‌ها و مراسم آیینی و سنتی ماه رمضان در اغلب استان‌ها و نواحی کشور متاسفانه در این زمینه اقدامات شایسته‌ای و برنامه‌ریزی متقنی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: از این رو معمولا ایران از وجود گردشگران رمضان بی‌بهره است زیرا بهره‌مندی بسیار کاملی از ظرفیت‌های موجود در این زمینه صورت نگرفته است. ماه رمضان علاوه بر اینکه در گردشگری خوراک نیز کمک‌کننده است و سفره‌های متنوع افطار و سحر را به عنوان جاذبه گردشگری معرفی می‌کند، می‌تواند در بخش فعالیت‌های فرهنگی مانند سفره‌های نذری، برگزاری مراسم شب‌زنده‌داری و به ویژه مراسم شب‌های قدر و آیین‌هایی که مورد توجه گردشگران و به ویژه گردشگران مذهبی قرار می‌گیرد نیز اثرگذار باشد.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: بر این اساس با توجه به خلوتی وضعیت واحدهای اقامتی در این روزها می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و تخفیفات ویژه در هتل‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و… به طراحی بسته‌ها و تورهای اقتصادی پرداخت که گردشگران با علایق مختلف را به سوی خود جذب کند.

جواهرزاده ادامه داد: هر نوع از گردشگری مزایای گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد. با توجه به اینکه تصویری که از طریق گردشگری رمضان می‌توان ارائه کرد، بسیار با فضای عرفانی و معنوی ایام همراه است و تصور ذهنی خوبی از کشور ایران برای گردشگران خارجی ایجاد می‌کند. بنابراین به عقیده من یکی از نافذترین آثار فرهنگی و گردشگری را می‌توان در حوزه گردشگری رمضان جست‌وجو کرد و همانطور که انواع گردشگری رونق اقتصادی به همراه دارد، این نوع از گردشگری نیز با برنامه‌ریزی مناسب، علاوه بر تقویت اقتصاد ملی و ارزآوری می‌تواند جوامع محلی و مشارکت مردم را به شکل مستقیم ایجاد کند.

گردشگری ماه رمضان و الزامات آن

فعالیت‌های گردشگری ماه رمضان یکی از راه‌های توسعه اقتصاد این صنعت است

وی عنوان کرد: از این رو شاید یکی از راحت‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی گردشگری در ایران فعالیت‌های گردشگری ماه رمضان باشد. به این ترتیب ماه رمضان فرصت مناسبی برای جذب گردشگر به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که علی‌رغم ظرفیت‌ها و جاذبه‌های متنوع کشور عدم برنامه‌ریزی و معرفی جاذبه‌ها سبب از دست رفتن این فرصت‌ها می‌شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های ایران برای جذب گردشگر و به ویژه گردشگر مذهبی به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی منسجم و استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی، اینترنت، شبکه‌های بین‌المللی و برگزاری برنامه‌های بین‌المللی مانند مسابقات بین‌المللی قرآن و جشنواره‌های ورزشی کشورهای اسلامی می‌توان به رونق گردشگری ماه رمضان و در کنار آن معرفی فرهنگ غنی کشور و توسعه اقتصادی نیز کمک کرد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.