حقیقت غیرمنتظره درباره آنچه که واقعا ما را خوشحال می‌کند

[ad_1] علی سلیمی: امروزه بیزاری ما از غم و اندوه و سایر احساسات منفی یک مشکل بسیار شدید است. بدون شک بسیاری از ما در برابر احساس پوچی و غمگینی آسیب‌پذیر هستیم، مخصوصا زمانی که زندگی خودمان را با زندگی جذاب و لاکچری تاثیرگذاران Influencers)) رسانه‌های اجتماعی و افراد مشهور مقایسه می‌کنیم. یک مکتب فکری

کد خبر : 372279
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۳۲
حقیقت غیرمنتظره درباره آنچه که واقعا ما را خوشحال می‌کند

[ad_1]

علی سلیمی: امروزه بیزاری ما از غم و اندوه و سایر احساسات منفی یک مشکل بسیار شدید است. بدون شک بسیاری از ما در برابر احساس پوچی و غمگینی آسیب‌پذیر هستیم، مخصوصا زمانی که زندگی خودمان را با زندگی جذاب و لاکچری تاثیرگذاران Influencers)) رسانه‌های اجتماعی و افراد مشهور مقایسه می‌کنیم.

یک مکتب فکری و عملی به سرعت در حال رشد در روانشناسی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) است که با نام رویکرد اَکت شناخته می‌شود. در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد افراد یاد می‌گیرند اجتناب، انکار و مبارزه با احساسات درونی خود را متوقف کنند. اکت به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم که وقتی طیف کاملی از احساسات خود را می‌پذیریم، بهزیستی بیشتری از جمله احساس شادی را تجربه می‌کنیم. در واقع در اکت به افراد آموزش داده می‌شود که اجازه ندهند احساسات منفی مانع از پیشرفت آنها در زندگی شود.با درک این موضوع، یاد می‌گیرند که مبارازات خود را بپذیرند. این باعث میشود بدون توجه به آنچه در زندگی‌شان میگذرد و احساسی که نسبت به آن دارند، تغییراتی در رفتارشان ایجاد کنند.

توضیح بیشتر درباره اکت

رویکرد اکت توسط روانشناس مشهور آمریکایی ، استیون هیز (Steven Hayes) ابداع شد. او تلاش کرده تا نگاه های فلسفی شرقی ( مثلا آیین بودا) را با رویکرد های علمی غربی تلفیق کند. به طور کلی هدف درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا همان اکت، همانگونه که از نام‌اش مشخص است این است که فرد احساسات خود ( منفی و مثبت) را بپذیرد و با وجود آنها به ارزش‌ها و اهداف زندگی خود پایبند و متعهد باشد. اکت از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای ارتقای انعطاف‌پذیری روانی استفاده می‌کند.

پذیرش: اکت به جای مبارزه با افکار یا احساسات ناخواسته یا اجتناب از آنها، افراد را تشویق می‌کند تا آنها را همانطور که هستند بپذیرند و این موضوع را درک کنند که این مقاومت اغلب باعث تشدید رنج می‌شود. پذیرش یعنی اجازه دادن به این تجربیات تا بیایند و بروند بدون اینکه سعی در کنترل یا حذف آنها داشته باشیم.

ذهن‌آگاهی: اکت بر آگاهی لحظه حال و توانایی مشاهده افکار، عواطف و احساسات بدون قضاوت تاکید دارد. تکنیک‌های ذهن‌آگاهی برای کمک به افراد برای ایجاد موضعی غیر واکنشی و پذیرنده نسبت به تجربیات درونی خود استفاده می‌شود.

انحراف شناختی: این قسمت از درمان اکت سعی دارد به افراد کمک کند تا از افکار خود فاصله بگیرند و آنها را به عنوان رویدادهای ذهنی بنگرند تا حقایق مطلق. با مشاهده افکار از منظری دیگر و با فاصله ، می‌توان تاثیر آنها بر رفتار خود را کاهش داد.

مشخص و شفاف‌کردن ارزش‌ها: اکت بر اهمیت شناسایی و ارتباط با ارزش‌های عمیق فرد تاکید می‌کند. از طریق کاوش و تمرین، افراد در مورد آنچه واقعا برای آنها اهمیت دارد آگاهی پیدا می‌کنند و از این ارزش‌ها به عنوان راهنمای اعمال خود استفاده می‌کنند.

اقدام متعهدانه: هنگامی که ارزش‌ها روشن شد، اکت افراد را تشویق می‌کند تا نسبت به ارزش‌های خود اقدام متعهدانه انجام دهند. این شامل تعیین اهداف خاص و درگیرشدن در رفتارهایی است که با ارزش‌های فرد همخوانی دارد، حتی در صورت وجود ناراحتی یا احساسات ناامیدکننده که در فرد وجود دارند.

حقیقت غیرمنتظره درباره آنچه که واقعا ما را خوشحال می‌کند

هر چه غم را بیشتر در آغوش بکشیم، احساس رضایت و شادی بیشتری خواهیم داشت.

فواید در آغوش کشیدن غم و اندوه:

در آغوش کشیدن غم و اندوه و اجازه دادن به خود برای تجربه و پردازش احساسات خود در واقع می‌تواند به احساس شادی و رفاه کلی کمک کند. اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما سرکوب یا اجتناب از احساسات منفی مانند غم و اندوه می‌تواند برای سلامت روان مضر باشد. در اینجا اینکه نحوه در آغوش کشیدن غم و اندوه چگونه می‌تواند منجر به شادی بیشتر شود توضیح داده شده است.

  1. اصالت و خودآگاهی: تصدیق و پذیرش اندوه خود نشانه بلوغ عاطفی و خودآگاهی است. این به شما امکان می‌دهد که با خودتان روراست باشید، که باعث درک عمیق از احساسات و نیازهای شما می‌شود.
  2. رهایی عاطفی و تخلیه هیجانی (catharsis): اجازه دادن به خود برای احساس کردن غم، اجازه رهایی عاطفی را فراهم می‌کند. وقتی غم و اندوه خود را در آغوش می‌گیرید، به خود اجازه می‌دهید تا اندوهگین شوید، تامل کنید و تجربیات دشوار را پردازش کنید. این فرایند که اصطلاحا تخلیه هیجانی می‌تواند بهبودی را تقویت کند، هر چند که تخلیه هیجانی به تنهایی هیچگاه باعث درمان نمی‌شود و تنها بخشی اولیه از فرایند بهبود و تغییر است.
  3. افزایش همدلی و ارتباط: غم و اندوه یک احساس جهانی است که هر کسی در مقطعی آن را تجربه می‌کند. وقتی غم و اندوه خود را در آغوش بگیرید، درک و همدلی عمیق‌تری نسبت به دیگرانی که ممکن است تجربه‌های مشابهی داشته باشند، ایجاد کنید. این همدلی می‌تواند ارتباطات قوی‌تری با دیگران ایجاد کند و به احساس شادی و تعلق بیشتری منجر شود.
  4. رشد و تاب‌آوری: غم بیشتر با رویدادها و گذارهای چالش‌برانگیز زندگی همراه است. با پذیرش غم، خود را در رشد شخصی قرار می‌دهید. این به شما کمک می‌کند از تجربیات دشوار درس بگیرید، راهبردهای مقابله خود را توسعه دهید و قدرت عاطفی خود را افزایش دهید.
  5. قدردانی و دیدگاه نو: تجربه غم و اندوه می‌تواند تضاو دیدگاه نو ایجاد کند و باعث شود که جنبه‌های مثبت زندگی را درک کنید. با در آغوش کشیدن غم، درک عمیق‌تری از ارزش شادی، خوشی و قدردانی به دست می‌آورید. این می‌تواند به شما کمک کند تا حس قدردانی بیشتری نسبت به چیزهای خوب زندگی خود پرورش دهید و به شادی کلی منجر شود.

صحبت پایانی

تمام مطالبی که درباره رویکرد اکت و اهمیت پذیرش احساسات منفی گفته شد برای نشان دادن اهمیت موضوع بود، تجربه غم را نباید با باز کردن کلید شادی پایدار یکی دانست. در حالی که به شیوه‌ای که گفته شد تجربه غم می‌تواند در بلندمدت به رفاه کلی ما کمک کند، پرداختن و مدیریت مناسب غم ضروری است. حفظ تعادل بین پذیرش و پردازش احساسات منفی و پرورش فعال تجربیات مثبت برای بهزیستی ذهنی بسیار مهم است. در آغوش کشیدن غم به معنای ماندن در آن به طور نامحدود یا نادیده گرفتن مراقبت از خود نیست. این در مورد این است که به خود اجازه دهید احساسات را به طور سالم تجربه کرده و پردازش کنید، در صورت نیاز به دنبال حمایت باشید و به تدریج به سمت یک وضعیت عاطفی مثبت‌تر حرکت کنید. اگر به طور مداوم غمگین هستید یا نمی‌توانید با آن کنار بیایید، بسیار مهم است که برای راهنمایی و حمایت به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

دردسرهای مثبت‌اندیشی زورکی؛ این سه دلیل را بخوانید

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.