تغییرات اقلیمی چگونه بر مغز ما اثر می‌گذارد؟

[ad_1] عنصر جدیدی از تأثیرات فاجعه بار تغییرات آب و هواییِ سیاره زمین در حال ظهور است؛ اینکه گرمایش جهانی چگونه بر مغز انسان تأثیر می گذارد. به گزارش هوشمند نیوز به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در مقاله‌ای که در «Nature Climate Change» منتشر شده است، یک تیم بین‌المللی از دانشگاهیان شرایطی را

کد خبر : 430203
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۳:۴۱
تغییرات اقلیمی چگونه بر مغز ما اثر می‌گذارد؟

[ad_1]

عنصر جدیدی از تأثیرات فاجعه بار تغییرات آب و هواییِ سیاره زمین در حال ظهور است؛ اینکه گرمایش جهانی چگونه بر مغز انسان تأثیر می گذارد.

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در مقاله‌ای که در «Nature Climate Change» منتشر شده است، یک تیم بین‌المللی از دانشگاهیان شرایطی را بررسی می‌کنند که تحقیقات نشان داده است که یک محیط در حال تغییر بر عملکرد مغز ما تأثیر می‌گذارد و چگونه تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر عملکرد مغز ما در آینده تأثیر بگذارد.

این مقاله توسط متخصصان و کارشناسان در چندین دانشگاه هدایت می‌شود. همچنین این مطالعه نقشی را که دانشمندان علوم اعصاب می توانند در درک بیشتر و رسیدگی به این چالش ها ایفا کنند، بررسی می کند.

دکتر «کیمبرلی سیدول»، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه وین در این باره گفت: ما مدت هاست می دانیم که عوامل محیطی می توانند منجر به تغییراتی در مغز شوند. با این حال، ما تازه شروع به بررسی این موضوع کرده ایم که چگونه تغییرات آب و هوایی، بزرگترین تهدید جهانی زمان ما، ممکن است مغز ما را تغییر دهد.

وی افزود: با توجه به وقوع مکرر رویدادهای شدید آب و هوایی که در حال حاضر تجربه می کنیم، در کنار عوامل دیگری مانند آلودگی هوا، نحوه دسترسی ما به طبیعت و استرس و اضطرابی که مردم در مورد تغییرات آب و هوایی تجربه می کنند، بسیار مهم است که ما تأثیری که این موارد می تواند بر مغز ما داشته باشد را درک کنیم. تنها در این صورت است که می توانیم راه هایی برای کاهش این تغییرات پیدا کنیم.

از دهه ۱۹۴۰ میلادی، دانشمندان از مطالعات روی موش دریافتند که تغییر عوامل محیطی می تواند عمیقاً رشد مغز را تغییر دهد. اگرچه تعجب آور نیست اما مطالعات مختلف تأثیر عمیقی را که محیط می تواند بر مغز افراد بگذارد را برجسته می کنند.

در حال حاضر، نویسندگان این مطالعه خواستار انجام تحقیقاتی برای بررسی تأثیر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند امواج گرما، خشکسالی، طوفان، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و سیل بر مغز انسان‌ها هستند. آنها بر این باورند که چنین رویدادهایی ممکن است ساختار، عملکرد و سلامت کلی مغز را تغییر دهند و همچنین نیاز به تحقیقات بیشتر برای ارزیابی چگونگی توضیح تغییرات در رفاه و رفتار افراد را دارند.

به گفته کارشناسان، هم عملکرد مغز و هم تغییرات آب و هوایی حوزه های بسیار پیچیده ای هستند. ما باید آنها را مرتبط به هم ببینیم و برای محافظت از مغزمان در برابر واقعیت های آینده تغییرات آب و هوایی اقدام کنیم. همچنین می‌بایست بهتر از مغزمان برای مقابله با آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد، استفاده کنیم.

تغییرات اقلیمی، خطری جدی و تهدیدکننده

تغییرات اقلیمی بر غذایی که می خوریم، هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می نوشیم و مکان‌هایی که ما از آن‌ها به عنوان سرپناه استفاده می‌کنیم، تاثیر می گذارد.

تغییرات اقلیمی همچنین می‌تواند با ایجاد دگرگونی در فراوانی یا شدت رویدادهای شدید آب و هوایی و انتشار آفات و بیماری‌های خاص، بر سلامت و رفاه افراد تأثیر بگذارد.

به گفته کارشناسان، تغییرات آب و هوایی از دو طریق بر سلامت افراد تأثیر می گذارد:

– با تغییر در شدت یا فراوانی مشکلات سلامتی که افراد در حال حاضر با آن مواجه هستند

– با ایجاد مشکلات بهداشتی جدید یا پیش بینی نشده در افراد

اثرات تغییرات آب و هوایی بر سلامتی شامل بیماری‌های تنفسی و قلبی، بیماری‌های مرتبط با آفات مانند بیماری لایم و ویروس نیل غربی، بیماری‌های مرتبط با آب و غذا و جراحات و مرگ‌ومیر است. تغییرات آب و هوایی همچنین با افزایش جرایم خشن و به طور کلی کاهش سلامت روان مرتبط است.

افراد می توانند به طور همزمان یا در مراحل مختلف زندگی با چندین مورد از اثرات تغییرات اقلیمی مواجه شوند.

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اخیرا گفته است: سازمان جهانی بهداشت انتظار دارد که در ماه‌های آینده رویدادهای آب و هوایی شدید از جمله امواج گرما، سیل و طوفان در سطح جهانی آغاز شود.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نیز هشدار داد که شرایط پدیده آب و هوایی ال نینو برای اولین بار در هفت سال گذشته در منطقه استوایی اقیانوس آرام ایجاد شده است که احتمالا منجر به افزایش دمای جهانی و تغییرات اقلیمی می‌شود.

کارشناسان معتقدند که تغییرات اقلیمی در حال رسیدن به نقاط ناشناخته ای است و افزایش دمای جهانی همراه با پدیده ال نینو منجر به ثبت رکوردهای جدیدی خواهد شد.

ثبت رکورد جدیدی از گرمایش زمین

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۲ ماه گذشته گرم‌ترین ماه‌های کره زمین بوده‌اند.

بر اساس تحلیلی که از سوی سازمان غیرانتفاعی «Climate Central» منتشر شد، ۱۲ ماه گذشته، گرم ترین ماه‌های ثبت شده زمین بوده است.

کارشناسان میانگین دمای جهانی را از نوامبر ۲۰۲۲ تا اکتبر تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که حدود ۱.۳۲ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قبل از دوران صنعتی شدن بوده است.

این تحلیل نشان داد که در ۱۲ ماه گذشته، ۹۰ درصد از جمعیت جهان حداقل ۱۰ روز را با درجه حرارت بالا تجربه کرده‌اند که بدون تأثیر تغییرات آب و هوایی وقوع چنین وضعیتی بعید بود.

«اندرو پرشینگ»، معاون علمی این سازمان در یک کنفرانس خبری گفت: این گرمترین دمایی است که سیاره ما در حدود ۱۲۵ هزار سال گذشته تجربه کرده است.

کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی عامل اصلی افزایش دما است. همچنین پدیده «ال نینو» نیز در این زمینه موثر بوده است.

داده‌های این بررسی جای تعجبی ندارد. به گفته کارشناسان، تا زمان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، زمین رکوردهای جدیدی از گرما را تجربه می‌کند.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.