تنوع خوراک در ایران چنان گسترده است که امروزه ایران توانسته در کنار سه مکتب غذایی دنیا قرار گیرد؛ این موضوع نه تنها به خوراکیها مربوط است بلکه به علم، تخصص، تنوع، زنجیره غذایی، جایگاه اجتماعی و سایر ظرفیتهای این حوزه نیز ارتباط دارد اما شاید همهی ما کمتر در طول زندگیمان به خوراک و تنوع غذایی به عنوان یک اولویت نگاه کرده باشیم.
هرچند نمیتوانیم از شرایط اقتصادی غافل شویم اما از سالیان گذشته تاکنون، بیتوجهی و سهلانگاری ما ایرانیان نسبت به خوراک باعث شده تا ظرفیتهای این حوزه خصوصاً در موضوع گردشگری مغفول بماند و در حوزههایی مانند سلامت، اقتصاد و کشاورزی و همچنین گردشگری نتوانیم از این داشتهها استفاده کنیم.
برنامهریزی و توجه به خوراک ایرانی و پرورش سفیران گردشگری خوراک، حرکت در مسیر اطلس خوراک ایران و به کارگیری ظرفیتهای متنوع در این حوزه میتواند منجر به استفاده بیش از پیش از این حوزه در راستای توسعه و رونق کشورمان شود.
«ستار کیانپور» مدیر مرکز اطلس خوراک ایرانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که ایران صاحب برند و سبک در خوراک است، تصریح میکند: در کل دنیا، سه مکتب در حوزهی خوراک شامل ایرانی، رومی و چینی وجود دارد ولی متاسفانه ما هنوز نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
وی اضافه میکند: بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نوع خوراکی در ایران وجود دارد اما مصرف یک ایرانی کمتر از ۵۰ نوع آن در طول عمرش است و این نشان میدهد که ما در حوزه خوراک کار نکردهایم.
وی با بیان این که برای فعالیت موثر و اقتصادی در حوزه خوراک باید یک بانک اطلاعاتی از خوراکها تهیه کنیم، میگوید: باید بانکی اطلاعاتی از خوراکها، دمنوشهای گیاهی، گیاهان دارویی و انواع نوشیدنیها، از مزرعه تا سفره تهیه شود که در همین راستا و برای اولین بار در حال شناسنامهدار کردن تمام خوراکهای ایرانی هستیم.
کیانپور با بیان این که هر خوراکی بیش از ۶۲ آیتم دارد که سامانهای جامع برای ثبت آنها تهیه شده است، اظهار میکند: در تلاش هستیم تا خوراکیهایی که ظرفیت ثبت جهانی دارند را شناسایی و در این زمینه اقدام کنیم و به نوعی هر منطقه را از نظر زیست بوم جغرافیایی مورد برنامهریزی قرار دهیم.
وی با بیان این که گردشگری خوراک، فصل مشترک تمام انواع گردشگری است، عنوان میکند: خوراک درمانی و طب سنتی ما ظرفیتی است که باید بازنگری شود تا دوباره بتوانیم آنها را احیا کنیم.
عضو کارگروه ملی گردشگری خوراک و عضو گردشگری خوراک اتاق بازرگانی ایران با بیان این که خوراک باید تبدیل به جاذبه شود، میگوید: در کشورهای مختلف دنیا، خیابانهای خاص خوراک وجود دارد و مردم و گردشگران میتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند اما در ایران هنوز این جاذبه وجود ندارد.
وی با اشاره به برنامهریزی جهت راهاندازی ۱۷ خیابان خوراک در کشورمان با همکاری وزارت کشور، تصریح میکند: خیابان غذا در ۱۷ کلانشهر کشور به عنوان جاذبهای جدید تعریف میشود که میتواند برای خانواده ایرانی نه تنها منجر به ایجاد نشاط بلکه منجر به رونق اقتصادی شود.
مدیر مرکز نوآوری خوراک ایرانی با بیان این که خوراک درمانی، تورهای تخصصی خوراک و آیینیها و مراسمها، مناسبتهای مختلف حتی خانوادگی همگی نشاندهنده ظرفیت گردشگری خوراک است، میگوید: خوراک ایرانی بسیار قوی است اما رویکرد ما به سمت فستفودها بسیار زیاد شده و این در حالی است که در خوراک ایرانی، بیشترین غذاهای فستفودی مانند کباب وجود دارد که کامل، جامع و سالم نیز هست.
وی از تلاش برای معرفی و شناسایی فست فودهای ایرانی خبر میدهد و میگوید: پویشی با عنوان «من ایرانی هستم و خوراک ایرانی را دوست دارم» راهاندازی کردهایم که امروز در یزد آغاز به کار کرده است.
کیانپور با اشاره به این که در حوزه روانشناسی خوراک و خوراکهای کودک نیز اقدام کردهایم، بیان میکند: گردشگری خوراک سالمند و کودک و سایر گونههای مختلف گردشگری خوراک مانند خوراک آیینی با عنوان «نذورات» را نیز داریم که فصل مشترک همه گردشگریهاست و زیباترین صنعت خاطره به شمار میرود.
این مسئول در پایان با اعلام این که در راستای راهاندازی خانه خوراک ایران در یزد مذاکراتی انجام شده است، میگوید: معرفی ظرفیتهای خوراک در استان یزد را در «هفتهی دیماه جشنواره خوراک یزد» خواهیم داشت و از این طریق تلاش خواهیم کرد که ظرفیتها و سایر جاذبههای خوراکی یزد مانند سوغات آن را به بقیه استانها و دیگر نقاط دنیا معرفی کنیم.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰