۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

وب‌سایت فارنت – علی ارغوان: هر چند سال یکبار شاهد یک خلاقیت یا ایده شجاعانه از سازندگان گوشی‌های هوشمند هستیم. این ایده‌ها همیشه هم موفق نیستند، گاهی اوقات با شکست بزرگی مواجه خواهند شد و گاهی هم کاربران را خشمگین خواهند کرد! به گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار امروزی نگاه کنید؛ اکثر آن‌ها نسبت به نسل‌های پیشین

کد خبر : 4473
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۵:۲۰
۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!


وب‌سایت فارنت – علی ارغوان: هر چند سال یکبار شاهد یک خلاقیت یا ایده شجاعانه از سازندگان گوشی‌های هوشمند هستیم. این ایده‌ها همیشه هم موفق نیستند، گاهی اوقات با شکست بزرگی مواجه خواهند شد و گاهی هم کاربران را خشمگین خواهند کرد!

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

به گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار امروزی نگاه کنید؛ اکثر آن‌ها نسبت به نسل‌های پیشین خود تفاوت چندانی نداشته‌اند. دلیل این موضوع ریسک بالای ایجاد تغییرات گسترده یا آزمایش ایده‌های جسورانه است. برخی شرکت‌ها با اجرای برخی ایده‌ها تصور می‌کنند در حال ایجاد انقلابی در صنعت گوشی‌های هوشمند هستند درحالی‌که ایده آن‌ها به شکست بزرگی ختم می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم چند ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند را برایتان بیاوریم که افتضاح از آب در آمدند!

۱. صفحه‌نمایش سه‌بعدی

زمانی که تبلیغات تلویزیون‌های سه‌بعدی همه بیلبوردهای شهرهای بزرگ را پوشانده بود و همه دوست داشتند این فناوری را تجربه کنند برخی سازندگان گوشی‌های هوشمند به فکر ساخت گوشی با صفحه‌نمایش سه‌بعدی افتادند. از آن‌جا که کاربر نمی‌تواند برای استفاده از گوشی خود همیشه یک عینک سه‌بعدی همراه داشته باشد فناوری نمایشگر آن‌ها باید به گونه‌ای می‌بود که نیازی به عینک نداشته باشد.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

اولین بار اچ‌تی‌سی با گوشی EVO 3D خود صفحه‌نمایش سه‌بعدی را به دنیای گوشی‌های هوشمند عرضه کرد. البته پیش از این در سال ۲۰۰۲ شارپ گوشی SH251iS را با این قابلیت به‌صورت محدود در ژاپن عرضه کرده بود. اچ‌تی‌سی EVO 3D همچنین اولین گوشی با دوربین دوگانه نیز محسوب می‌شد. کمی پس از آن ال‌جی نیز گوشی Optimus 3D خود را با فناوری‌هایی مشابه معرفی کرد.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

با وجود این‌که این قابلیت در ابتدا جذاب بود اما به مرور زمان و بدون پشتیبانی محتوای سه‌بعدی به فراموشی سپرده شد و شاید Fire Phone آمازون تنها جانشین واقعی این تکنولوژی بود. البته فایرفون یک صفحه‌نمایش سه‌بعدی نداشت و از دوربین‌هایی اطراف صفحه زاویه دید شما را تشخیص داده و محتوا را تنظیم می‌کرد.


۲. پروژکتور داخلی

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

برخی گوشی‌های هوشمند مثل بلک‌بری کاربران بیزنس و مدیران کسب‌وکارها را مورد هدف قرار می‌دهند. به همین دلیل برخی از سازندگان به این فکر افتادند تا امکانات ویژه‌ای برای این دسته از مخاطبین خود در نظر بگیرند. گوشی گلکسی بیم سامسونگ با پروژکتور داخلی یکی از این گوشی‌ها بود. مشکل این‌جاست که این پروژکتورها کیفیت و روشنایی لازم را نداشته و گوشی را سنگین و بدقواره می‌کنند.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

موتورولا یک‌بار دیگر سعی کرد با ماژول ۲۰۰ دلاری پروژکتور برای سری موتو زد یک‌بار دیگر شانس خود را امتحان کند. با این‌حال پرداخت ۲۰۰ دلار برای یک ماژول پروژکتور که تنها روی گوشی‌های محدودی کار می‌کند کار عاقلانه‌ای نیست و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند یک پروژکتور همراه کوچک با این قیمت تهیه کنند. به این ترتیب می‌توانید آن را نه‌تنها به گوشی بلکه لپ‌تاپ، تبلت و سایر تجهیزات خود متصل کرده و فروش آن نیز کار بسیار آسان‌تری خواهد بود.


۳. صفحه‌نمایش دوتایی

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!Kyocera Echo

گوشی‌های هوشمند تنها به یک صفحه‌نمایش نیاز دارند! برخی شرکت‌ها اما با این گفته موافق نیستند و گوشی‌هایی با دو صفحه‌نمایش به شکل تاشو عرضه کرده‌اند. گوشی Kyocera Echo اولین گوشی با این ایده بود و سال گذشته نیز ZTE سعی کرد با گوشی Axon M همین ایده را زنده کند. شاید مزیت اصلی دو صفحه‌نمایش استفاده همزمان و ساده از دو اپلیکیشن و همچنین در اختیار داشتن یک صفحه‌نمایش ترکیبی بزرگ‌تر در صورت نیاز است.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!ZTE Axon M

اما مشکل اصلی افزایش بیش از حد قیمت تمام شده است. علاوه بر این حاشیه صفحه‌نمایش در این میان از یکپارچه شدن دو صفحه‌نمایش جلوگیری خواهد کرد و اندروید به‌خوبی از چنین چینشی پشتیبانی نمی‌کند.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!YotaPhone 2

در این میان شاهد برخی گوشی‌ها با دو صفحه‌نمایش در دو طرف بدنه بوده‌ایم. گوشی‌های یوتافون از صفحه‌نمایش دوم E-Ink برای کاهش مصرف انرژی و همچنین کتاب‌خوانی استفاده کرده اند.

با این‌حال گفته می‌شود گوشی‌های با صفحه‌نمایش منعطف قرار است در یکی دو سال آینده به بازار عرضه شوند. به این ترتیب می‌توان انتظار گوشی‌هایی را داشته باشیم که تاشو طراحی شده و مشکلات گوشی‌های لولایی فعلی را هم نداشته باشد.


۴. گوشی هوشمند ماژولار

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

یکی از محدودیت‌های بزرگ گوشی‌های هوشمند نسبت به یک کامپیوتر خانگی عدم قابلیت تعویض آسان قطعات و ارتقای کم‌هزینه است. پروژه آرا گوگل پیش از توقف قصد داشت این رویا را به واقعیت تبدیل کند. به این ترتیب می‌توانستید هر سال بخش‌های مورد نظر خود مثل صفحه‌نمایش، باتری یا پردازنده را تعویض کرده و با هزینه کم ارتقا دهید. با این‌حال گوشی‌های ماژولاری که واقعاً به بازار عرضه شدند با شکست بزرگی همراه بودند.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

ال‌جی جی 5 که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد یک نمونه از آن‌هاست. در جی 5 می‌توانستید بخش پایینی گوشی را جدا کرده و آن را با ماژول‌هایی مثل گریپ دوربین یا ماژول افزایش کیفیت صدای B&O تعویض کنید. با این‌حال تعداد ماژول‌های ال‌جی بسیار کم بود و البته این ماژول‌ها هیچ تضمینی برای سازگاری با گوشی‌های آینده نداشتند. علاوه بر این ماژول‌های ال‌جی هیچ قابلیت ویژه‌ای مثل توان بیشتر، دوربین قوی‌تر یا … را به همراه نداشتند.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

طراحی ماژولار موتورولا کمی ساده‌تر و بهتر بود و کافیست تا ماژول Moto Mod مورد نظرتان را به شکل مغناطیسی به پشت گوشی متصل کنید. موتورولا همچنین کماکان در طی سه‌نسل به پشتیبانی از این ماژول‌ها در گوشی‌های خود ادامه داده است اما Moto Mod نیز محکوم به شکست است. قیمت ماژول‌های خوبی مثل پروژکتور یا دوربین هاسلبلاد بسیار بالاست و برخی اعتقاد دارند این شرکت به عمد ظرفیت باتری گوشی‌هایش را کم انتخاب می‌کند تا شما را مجبور به خرید ماژول باتری کند.

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

اسنشال نیز با گوشی PH-1 خود یک ماژول دوربین ۳۶۰ درجه معرفی و چند ماه بعد عرضه کرد. با استقبال نه‌چندان خوب از خود گوشی و ماژول قیمت این دوربین به ۱۹ دلار هم کاهش یافت. اما این شرکت ماژول جک هدفونی را که معرفی کرده بود عرضه نکرد.


۵. حذف جک هدفون

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

اپل حذف جک هدفون از آیفون 7 را اقدامی شجاعانه توصیف کرد و گفت در حرکت به سوی آینده‌ای بی‌سیم همگی از هدفون‌های بی‌سیم استفاده خواهند کرد. با این‌حال فروش بی‌نظیر دانگل هدفون در اپل استور نشان می‌دهد کاربران کماکان به استفاده از هدفون‌های سیمی با جک ۳.۵ میلی‌متری علاقه بیشتری دارند. با این‌که شرکت‌های بسیاری از جمله گوگل، سونی، اچ‌تی‌سی، موتورولا و هواوی هم این رویه را پیش گرفتند هیچ‌کس از حذف جک هدفون خوشحال نیست.

در واقع شاید هیچ دلیل منطقی برای حذف این جک وجود نداشته باشد. با وجود گوشی‌های باریکی با این جک نمی‌توان باریک شدن گوشی را دلیل آن دانست و همچنین به‌کارگرفتن آن نیز هزینه زیادی را به سازنده تحمیل نخواهد کرد. با این‌حال همین سود حاصل از فروش دانگل و یا ایرفون‌های بی‌سیمی مثل AirPods اپل را می‌توان انگیزه اصلی این شرکت دانست.

خوشبختانه هنوز شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال‌جی پرچم‌داران خود را با جک هدفون عرضه می‌کنند. با این‌حال بعید نیست در آینده این درگاه دوست‌داشتنی به دست فراموشی سپرده شود اما هنوز کاربران زیادی به آن نیاز دارند. هدفون‌های بی‌سیم عموماً قیمت بالاتری داشته و از نظر کیفیت نیز نمی‌توانند با مدل‌های باسیم رقابت کنند.


۶. بریدگی صفحه‌نمایش

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

با بزرگ‌تر کردن صفحه‌نمایش برای کوچک ماندن گوشی باید حاشیه‌های صفحه باریک و باریک‌تر شود. در این حاشیه‌ها اما قطعات حیاتی مثل بلندگو، دوربین سلفی و سنسورها جای گرفته که بالاخره باید جایی داشته باشند. اپل برای حل این مشکل یک بریدگی در بالای صفحه‌نمایش ایجاد کرد اما هیچ‌کس از این بریدگی موسوم به ناچ (notch) استقبال نمی‌کند. با این‌که شرکت‌های زیادی به تقلید از اپل طراحی مشابهی را تکرار کردند اما برخی شرکت‌های دیگر مثل سامسونگ هنوز به آن تن نداده‌اند.

علاوه بر این با پیشرفت فناوری حالا گوشی‌هایی مثل Vivo NEX S و Oppo Find X را می‌توانید بدون حاشیه و بدون بریدگی پیدا کنید. گفته می‌شود گلکسی اس 10 نیز با صفحه‌نمایش بدون حاشیه و بدون بریدگی عرضه خواهد شد.


۷. دکمه فیزیکی اختصاصی برای دستیار هوشمند

۷ ایده در دنیای گوشی‌های هوشمند که افتضاح بودند!

وقتی سامسونگ دید کسی از دستیار هوشمند بیکسبی جدید این شرکت استقبال نمی‌کند فکر کرد می‌تواند با اختصاص دادن یک دکمه فیزیکی مجزا کاربران را به استفاده از آن تشویق کند. با این‌حال شکی نیست که دستیار گوگل یا سیری اپل هوشمندتر و سریع‌تر از بیکسبی بوده و در واقع کسی علاقه‌ای به استفاده از دستیار سامسونگ ندارد. با این‌حال سامسونگ کماکان با لجاجت از تغییر کاربری یا حتی غیرفعال کردن دکمه جلوگیری می‌کند.

ال‌جی هم در گوشی جی 7 خود یک دکمه فیزیکی برای احضار دستیار گوگل قرار داده که به فضاحت کار سامسونگ نیست اما باز هم بهتر بود امکان تغییر کاربری این دکمه را فراهم می‌کرد.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.