۶ خطر اتصال به شبکه وای‌فای عمومی

وب‌سایت گجت نیوز – دانیال حجاری: شبکه وای فای عمومی برخلاف تصور یک نعمت نیست و باید تا جای ممکن از آن دوری کرد. استفاده از وای فای رایگان شما را در معرض خطر‌های زیادی قرار می‌دهد. اغلب ما از شبکه‌های وای فای عمومی گهگاه استفاده می‌کنیم. حتی اگر در دنیای اینترنت، کار خاصی برای

کد خبر : 6014
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
۶ خطر اتصال به شبکه وای‌فای عمومی


وب‌سایت گجت نیوز – دانیال حجاری: شبکه وای فای عمومی برخلاف تصور یک نعمت نیست و باید تا جای ممکن از آن دوری کرد. استفاده از وای فای رایگان شما را در معرض خطر‌های زیادی قرار می‌دهد.

اغلب ما از شبکه‌های وای فای عمومی گهگاه استفاده می‌کنیم. حتی اگر در دنیای اینترنت، کار خاصی برای انجام دادن نداشته باشیم، در صورت برخورد اتفاقی به یک اتصال بی سیم فاقد پسورد یا اطلاع از ارائه وای فای رایگان در رستوران یا کافه‌ای که در آن قرار داریم، از آن با روی باز استفاده خواهیم کرد. متاسفانه از این موضوع به عنوان یک دام استفاده می‌شود، چرا که هکر‌ها می‌دانند برای کاربران امروزی، کمتر طعمه‌ای به اندازه شبکه وای فای عمومی رایگان لذت‌بخش است!

بررسی ۶ خطر اتصال به شبکه وای فای عمومی

خطرات بی‌شمار یک شبکه وای فای عمومی

طبق بررسی‌ها، نزدیک به ۵۷ درصد کاربران در صورت نیاز، از وای فای عمومی استفاده می‌کنند. امنیت بسیار پایین و قرارگیری کاربران متصل در معرض خطر فاش شدن اطلاعات بسیار مهم همچون اطلاعات حساب بانکی آنلاین، مهم‌ترین ایرادات این نوع شبکه‌های بی سیم به شمار می‌روند.

۱- تهدید در سطوح و مدل‌های مختلف

اولین دلیل خطرناک بودن شبکه‌های وای فای عمومی این است که خطرات ناشی از آن‌ها انواع و اقسام زیادی دارد. به همین دلیل هکر‌ها با استفاده از ابزار‌ها و روش‌های مختلف، سرانجام به دستگاه شما نفوذ خواهند کرد. مهم‌ترین روش هکر‌ها برای سو استفاده از یک شبکه وای فای عمومی کلاهبرداری از طریق درخواست اطلاعات از کاربر است.

آن اطلاعات در ادامه به روش‌های مختلفی سودمند خواهند بود! اگرچه خرابکاران اینترنتی بسته به سطح بیماری روانی‌شان، به اطلاعات مختلفی از کاربران همچون نام کاربری و پسوردشان در شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند، اما هکر‌های عاقل‌تر، تنها در پی دستیابی به اطلاعات بانکی هستند.

بررسی ۶ خطر اتصال به شبکه وای فای عمومی

به همین دلیل شدیدا تاکید شده در زمان اتصال به یک وای فای عمومی، از انجام تراکنش‌های بانکی خودداری کنید. البته خطرات ناشی از این کار اکنون به لطف استفاده از پروتکل اچ تی تی پی اس در صفحه‌های وب بانک‌ها و صفحه‌های پرداخت آنلاین تا حد زیادی برطرف شده است، اما از آن سو، هکر‌ها نیز به روش‌های نوینی به منظور رمزگشایی داده‌های رمزنگاری شده دست پیدا کرده‌اند. در صورت اجبار به انجام یک تراکنش بانکی در زمان استفاده از یک شبکه وای فای رایگان، شدیدا توصیه شده از یک وی پی ان استفاده کنید.

۲- تعدد ابزار‌های در اختیار هکر‌ها

یکی از مهم‌ترین خطر‌هایی که کاربران را حین استفاده از وای فای عمومی تهدید می‌کند، وجود بی‌شمار ابزار بسیار حرفه‌ای و توانمند برای بهره‌بری هکر‌ها است. دستگاه‌های موبایل همچون گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، بیش از دستگاه‌های دارای سایر پلتفرم‌ها برای هکر‌ها جذابیت دارند.

بررسی ۶ خطر اتصال به شبکه وای فای عمومی

یکی از مزیت‌های ابزار‌های پیچیده یاد شده برای هکر‌ها همین موضوع است. آن‌ها می‌توانند با آنالیز شبکه وای فای عمومی در دسترس، دستگاه‌هایی که هک کردن آن‌ها آسوده‌تر است را مشخص کنند. برخی از این ابزار‌های پیچیده هک، موبایلی هستند، به همین دلیل بعید نیست فرد گوشی به دست نشسته روی میز رو به رویی شما در یک کافه، در حال شنود داده رد و بدل شده توسط شما در بستر اینترنت، باشد!

۳- فقدان اتصال وب سرور مستقیم

در برخی موارد، فرد یا شرکتی که با پیکربندی یک مودم، وای فای عمومی در اختیار کاربران قرار داده است، از دستگاه‌های متصل به آن سو استفاده می‌کند، اما در بیشتر موارد، هکر، یکی از همان کاربران عادی متصل به شبکه است. اما چرا نفوذ به آن‌ها برای هکر‌ها امکان‌پذیر شده است؟ دلیل آن عدم لینکی مستقیم به سرور اصلی در شبکه‌های وایرلس عمومی است. به همین دلیل به منظور متصل کردن کلاینت (هر یک از کاربران متصل به مودم) به سرور، به نود‌های واسطه دیگری در این میزان نیاز است.

بررسی ۶ خطر اتصال به شبکه وای فای عمومی

این فرصتی بی‌نظیر برای هکر‌ها است تا خود را به عنوان یکی از نود‌ها جا زده و بین مسیر تبادل داده کلاینت-سرور قرار بگیرند. بهترین روش برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، خصوصی کردن اتصال خود و ایجاد یک تونل بین مبدا و مقصد است. استفاده از وی پی ان، بهترین روش به این منظور محسوب می‌شود، چرا که بین دستگاه شما و سرور مقصد، تونلی مجازی ایجاد می‌کند. این تونل به طور اختصاصی در اختیار شما بوده و نه تنها هکرها، بلکه حتی سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) نیز قادر به شنود داده تبادل شده نخواهد بود.

۴- خطر شبکه‌های تقلبی

در زمان جستجو برای یک وای فای عمومی، پی بردن به شبکه‌های ایمن کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل کاربران اغلب به صورت تصادفی، به یکی از اتصالات دارای قویترین سیگنال متصل می‌شوند. هکر‌ها با نظر گرفتن این موضوع، شبکه بی سیم جعلی خود را به خورد کاربران می‌دهند. در صورت اتصال به آن، موضوع دیگر سو استفاده از شما از طریق یک شبکه وای فای عمومی نیست، چرا که دیگر به طور کامل در تله افتاده و به یک شبکه جعلی متصل هستید.

به عبارت دیگر، هکر دیگر نیازی به استفاده از ابزار‌های مختلف برای شنود داده‌ای که در بستر اینترنت روانه می‌کنید ندارد، چرا که به صورت مستقیم، این داده را دقیقا برای خودش ارسال می‌کنید!

بررسی ۶ خطر اتصال به شبکه وای فای عمومی

امکان ساخت یک شبکه وای فای عمومی با بیشتر دستگاه‌ها امکان‌پذیر است. هکر‌ها برای فریب دادن کاربران اغلب از نام یک شبکه بی سیم شناخته شده دیگر استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه، اگر رستوران، کافه یا مجتمع تجاری در اطراف وجود داشته باشد، از نام آن برای پیکربندی شبکه بی سیم جعلی‌شان استفاده خواهند کرد.

۵- انتشار سریع و آسان بدافزار‌ها

تعدد بسته‌های آلوده بر بستر یک شبکه وای فای عمومی یکی از مهم‌ترین دلایل ناامن تلقی کردن آن‌ها است. برای هکر‌هایی که به آلوده کرده تعداد زیادی از کاربران به صورت همزمان علاقه‌مند هستند، شبکه‌های وایرلس رایگان بهترین مکان به منظور روانه کردن بدافزار‌ها محسوب می‌شوند.

بررسی ۶ خطر اتصال به شبکه وای فای عمومی

می‌توان نحوه انتشار را به فراگیر شدن یک ویروس عادی بین انسان‌ها تشبیه کرد. افراد متصل به یک وای فای رایگان، حکم انسان‌های قرار گرفته در یک محیط بسته هستند. در صورت انتشار یک ویروس در این محیط، آن‌ها با تنفس کردن، آن را دریافت خواهند کرد. حتی ممکن است یک کاربر دارای دستگاهی آلوده به یک بدافزار، به صورت غیر عمدی ویروسی را در یک شبکه بی سیم پخش کرده و دیگران را گرفتار کند.

۶- کرک پسورد‌ها در یک شبکه وای فای عمومی

وقتی کاربری به یک وای فای عمومی متصل است، برخی از اطلاعات دستگاه وی توسط دیگر گجت‌های الکترونیکی در حال استفاده از همان شبکه قابل دسترسی است. بیشتر هکرها، تنها با هدف بهره بردن از همین ایراد به منظور کرک کردن پسورد‌های حساب‌های کاربری مختلف افراد، به شبکه‌های وای فای عمومی متصل می‌شوند. آن‌ها برای کرک کردن پسورد‌های کاربران، مجددا از ابزار‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند.

اقدامات امنیتی و نتیجه‌گیری

بیشتر کاربران، به خاطر رایگان بودن، کمک به صرفه‌جویی در پهنای باند طرح اینترنت موبایل، در دسترس نبودن اینترنت موبایل در یک مکان بسته و همچنین سرعت بالا، از یک شبکه وای فای عمومی استفاده می‌کنند. متاسفانه این تلاش برای صرفه‌جویی یا عدم توانایی برای دور نگه داشتن خود از اینترنت برای چند ساعت حین قرارگیری در مکانی فاقد سیگنال موبایل، ممکن است گران تمام شود.

در صورت اجبار به استفاده از یک شبکه بی سیم به هر دلیل، بهترین روش برای تامین امنیت، اتصال به یک وی پی ان پیش از شروع تبادل داده بر بستر اینترنت است.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.