۵ سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد

وب‌سایت گجت‌نیوز – سپهر فاتحی: کشور‌های مختلف سالانه هزینه زیادی را صرف توسعه ادوات و تسلیحات برای تجهیز نیروی دریایی خود می‌کنند. در این مطلب پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. دریا‌ها و اقیانوس‌ها مهم‌ترین مسیر حمل نقل در سرتاسر جهان هستند و

کد خبر : 2120
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱:۴۷
۵ سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد


وب‌سایت گجت‌نیوز – سپهر فاتحی: کشور‌های مختلف سالانه هزینه زیادی را صرف توسعه ادوات و تسلیحات برای تجهیز نیروی دریایی خود می‌کنند. در این مطلب پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد

دریا‌ها و اقیانوس‌ها مهم‌ترین مسیر حمل نقل در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل کشور‌های مختلف برای کنترل بر این پهنه در رقابتی دائمی هستند. نتیجه این رقابت، سرمایه‌گذاری قابل توجه این کشور‌ها در نیروی دریایی خود است. البته لازمه تسلط بر دریا، برخورداری از سلاح‌هایی است که می‌توانند توازن قوا را به میزان قابل توجهی به نفع کشور استفاده کننده تغییر دهند. در این مطلب قصد پنج سلاح مدرن دریایی را داریم که دقیقا به همین منظور در دست توسعه هستند.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد

۱. موشک هایپرسونیک زیرکن

سلاح اصلی ناو‌های جنگی برای هدف قراردادن دیگر شناورها، موشک‌های ضد کشتی هستند. از طرف دیگر، امروزه سامانه‌های دفاعی پیشرفته و چند لایه ناو‌های جنگی باعث شده است که از بقا پذیری بالایی در مقابل موشک‌های ضد کشتی برخوردار باشند. نیروی دریایی آمریکا در این زمینه یک سر و گردن از رقبای خود جلوتر است و ناو‌های این نیرو حتی توانایی سرنگونی موشک‌های بالستیک بلند برد را نیز دارند. در حال حاضر دو راه برای غلبه بر این سد مستحکم وجود دارد: پنهانکاری و سرعت.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد

نیروی دریایی روسیه که از زمان شوروی سابقه به کارگیری موشک‌های ضد کشتی فراصوت را دارد، راه دوم را برگزیده است. موشک ضد کشتی هایپرسونیک زیرکن سلاحی است که این کشور برای عبور از سد دفاعی ناو‌های آمریکایی توسعه داده است. زیرکن که در حال حاضر در مرحله آزمایش و ارزیابی است، بر اساس گزارش‌ها به واسطه برخورداری از موتور رمجت، به سرعت ۸ ماخ (هشت برابر سرعت صوت) نیز دست یافته است. تخمین زده می‌شود که این موشک در صورت حرکت در ارتفاع پایین حدود ۵۰۰ کیلومتر و در صورت حرکت در مسیر شبه بالستیک حدود ۷۵۰ کیلومتر برد خواهد داشت. با چنین سرعتی زیرکن شانس بسیار زیادی برای عبور از سد دفاعی ناو‌های آمریکایی خواهد داشت.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد


۲. موشک ضد کشتی پنهانکار LRASM

آمریکا که سال‌ها است تکنولوژی پنهانکاری را در سطح وسیعی در نیرو‌های نظامی خود به کار گرفته است، بر خلاف روس‌ها گزینه پنهانکاری را برای نفوذ به پوشش پدافندی شناور‌های دشمن انتخاب کرده است. البته پنهانکاری تنها خصوصیت موشک AGM-۱۵۸C LRASM نیست. این سلاح مدرن دریایی، مجموعه‌ای از سنسور‌های پیشرفته از جمله گیرنده تصویرساز فروسرخ با قابلیت تشخیص خودکار اهداف، گیرنده جی پی اس مقاوم در مقابل اخلال، گیرنده غیرفعال راداری، سامانه هشدار دهنده امواج رادار و … است.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد

اطلاعاتی که این گیرنده‌ها به دست می‌آورند با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی با یکدیگر ترکیب شده و به موشک برای یافتن هدف کمک می‌کند. موشک LRASM به معنی واقعی سلاحی هوشمند است که توانایی تشخیص شناور‌های دشمن از شناور‌های غیرنظامی و شناور‌های نظامی خودی را دارد و حتی می‌تواند برای هدف قراردادن قسمت خاصی از شناور دشمن (برای مثال سامانه‌های دفاعی شناور) برنامه ریزی شود. LRASM بر اساس موشک کروز JASSM-ER با برد ۱۰۰۰ کیلومتری طراحی شده است، اما گیرنده‌های این موشک باعث افزایش وزن و کاهش ذخیره سوخت شده که باعث می‌شود برد LRASM کمتر باشد (بر اساس تخمین‌ها حدود ۸۰۰ کیلومتر در نمونه کشتی پرتاب). این موشک از سال ۲۰۱۸ در نیروی دریایی آمریکا در خدمت است.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد


۳. پهپاد سوخت رسان MQ-۲۵A

ناو‌های آمریکایی که در اقیانوس آرام حضور دارند امروزه با مشکلی اساسی رو به رو هستند. ارتش خلق چین با استقرار موشک‌های کروز ضد کشتی در خاک خود و در جزایر تحت حاکمیت خود در اقیانوس آرام عملا ورود نیروی دریایی آمریکا به این محیط در شرایط جنگی را به چالش کشیده است.

در صورت وقوع جنگ، ناو‌های آمریکایی باید در خارج از برد این موشک‌ها بمانند و بنابراین جنگنده‌های این نیرو باید در فاصله زیاد از پایگاه‌های هوایی و ناو‌های هواپیمابر و در مقابل پدافند هوایی و جنگنده‌های چینی به عملیات بپردازند. فعالیت در چنین فاصله‌ای نیازمند سوختگیری هوایی است، که یا توسط جنگنده‌های F/A-۱۸ انجام می‌شود که به دلیل ظرفیت کم این جنگنده‌ها باعث ایجاد محدودیت می‌شود و یا توسط هواپیما‌های بزرگ KC-۱۳۰ صورت می‌گیرد که البته حضور این هواگرد‌های گران قیمت و بی دفاع در محیطی که گفته شد، آن‌ها را در معرض خطر سرنگونی توسط دشمن قرار می‌دهد.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد

در پاسخ به این مشکل، نیروی دریایی آمریکا پهپاد سوخت رسان Stingray MQ-۲۵A را توسعه داده است. استینگری یک پهپاد پنهانکار خودمختار است که این خصوصیت بقا پذیری آن را افزایش داده و در کنار جنگنده‌های پنهان‌کار F-۳۵، به آمریکا امکان انجام حمله در عمق منطقه تحت تسلط دشمن را می‌دهد. همچنین برد ۹۰۰ کیلومتری این سلاح مدرن دریایی، نیاز به نزدیک شدن ناو‌های هواپیمابر به مناطق خطرناک را بر طرف کرده است. استینگری هم اکنون در حال پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش و ارزیابی است و در آینده نزدیک وارد خدمت خواهد شد.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد


۴. موشک CPS

در حال حاضر، تنها سلاحی که می‌تواند به هر هدفی در هر کجای زمین حمله کند، موشک بالستیک قاره پیما است. اما این موشک‌ها از دقت کمی برخوردار هستند و عملا هیچ کدام از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در خدمت، کلاهک متعارف حمل نمی‌کنند و همگی دارای کلاهک‌های هسته‌ای هستند. نیروی دریایی آمریکا یک سلاح مدرن دریایی را در دست توسعه دارد که به این کشور امکان حمله دقیق به هر هدفی و در هر کجای دنیا را در کمتر از یک ساعت می‌دهد. نام این سلاح، سلاح حمله سریع متعارف یا به اختصار CPS است. این سلاح یک موشک هایپرسونیک است و قرار است طیف وسیعی از شناور‌های سطحی و زیرسطحی آمریکا به این موشک مجهز شوند.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد


۵. اقیانوس اشیاء

حتما تا کنون اسم اینترنت اشیاء به گوشتان خورده است. اینترنت اشیاء به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و گجت‌های هوشمند گفته می‌شود که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند. اقیانوس اشیاء نیز مفهوم مشابهی است. این طرح شامل مجموعه‌ای از گیرنده‌ها است که در اقیانوس قرار می‌گیرند و همگی به یک سرور ابری متصل هستند. این سنسور‌ها می‌توانند اطلاعات مختلف مانند دمای آب، شرایط جوی و حتی موقعیت و فعالیت جانداران دریایی و همچنین شناور‌های نظامی و غیرنظامی را ثبت کنند.

پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد‌های آینده را دگرگون خواهند کرد

این سنسور‌های اطلاعات خود را به سرور ابری ارسال می‌کنند و تصویری دقیق و لحظه‌ای از یک منطقه وسیع را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. در زمینه نظامی، چنین ابزاری امکان رصد لحظه‌ای تحرکات و کشف موقعیت دقیق نیرو‌های دشمن را فراهم می‌کند و حتی می‌تواند به کشف زیردریایی‌ها که کار بسیار مشکلی است نیز کمک کند. برنامه اقیانوس اشیاء در حال حاضر توسط دارپا در حال دنبال شدن است و فاز دوم این برنامه به تازگی آغاز شده است.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.