۳.۶ میلیون تن کالاهای اساسی در انتظار ترخیص

جدیدترین داده‌های بندر امام خمینی(ره)، بندری که بیشترین ورودی کالاهای اساسی را دارد، بیانگر این است که تا یکم آذر ماه، ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۹۵۶ تن کالای اساسی فقط در این بندر در انتظار ترخیص است. از این میزان کالای رسوب شده، یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۴۲۶ تن کالاهای شرکت

کد خبر : 285553
تاریخ انتشار : جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
۳.۶ میلیون تن کالاهای اساسی در انتظار ترخیص


جدیدترین داده‌های بندر امام خمینی(ره)، بندری که بیشترین ورودی کالاهای اساسی را دارد، بیانگر این است که تا یکم آذر ماه، ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۹۵۶ تن کالای اساسی فقط در این بندر در انتظار ترخیص است. از این میزان کالای رسوب شده، یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۴۲۶ تن کالاهای شرکت پشتیبانی امور دام و ۳۷۸ هزار و ۴۷۷ تن کالاهای شرکت بازرگانی دولتی ایران است. سهم بخش خصوصی نیز از کالاهای رسوبی یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۳ تن است. بدین ترتیب بخش دولتی با یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۹۰۳ تن کالا، بیشترین حجم رسوب را در بندر به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود، علت رسوب آنها عمدتا به دلیل تکمیل نکردن اسناد ترخیص بویژه نپرداختن ارز مربوطه است. چند روز پیش بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در این باره به خبرگزاری فارس گفته بود، حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی دپو شده از تیر ماه در بندر امام داریم که مشکل آنها اسنادی دارند. او تاکید کرده بود، شرکت‌های دولتی حاضر به تخلیه نیستند. یکی از مهمترین مشکلات در جریان تخلیه بار آنها نیز به گفته آقایی عدم پرداخت ارز کالا است و تا زمانی هم که واردکنندگان ارز مربوطه را نپردازند، امکان تخلیه و بارگیری این کالاها وجود ندارد. طبق اظهارات او احتمال بعدی در خصوص عدم خروج این کالاها از سوی واردکنندگان، عدم اجازه از سوی گمرک یا عدم پرداخت هزینه حمل‌ونقل یا نپرداختن هزینه‌های آزمایشگاه‌های استاندارد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تاکید کرده بود، غالبا کالاهای موجود در بنادر مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است. این درحالی که هر چقدر بیشتر کالا در بنادر کشور بماند، احتمال خودسوزی آفت و … برای آنها بیشتر می‌شود.

بدین ترتیب میلیاردها دلار کالای اساسی درحال فاسد شدن در گمرک است؛ اما وزارت جهادکشاوزی برای خروج آنها اقدامی جدی انجام نمی‌دهد.

‌کالاهای درحال فساد

کدام کالاها در هاب غلات مانده‌اند و درحال فساد شدن هستند؟ طبق داده‌های که به دست اکوایران رسیده است، گندم، جو، ذرت، کنجاله، برنج، شکر و روغن کالاهای اساسی رسوب شده در بندر امام هستند. در این بین ذرت با یک میلیون و ۷۸۵ هزارو ۳۷۱ تن بیشترین سهم در رسوب را دارد و به تبع بیشترین کالای رسوبی از آن بخش دولتی با ۶۸۸ هزار و ۶۲۸ تن ذرت است.

در این بندر ۲۳۳ هزار و ۸۷۷ تن گندم و ۴۱۶ تن برنج نیز رسوب شده که همه آنها را بخش دولتی وارد کرده است. در بندر امام ۴۴۸ هزار و ۸۳۴ تن جو نیز در انتظار ترخیص است که ۳۸۹ هزار و ۳۳۴ تن آن از آن بخش دولتی است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، بخش دولتی ۱۲۵ هزار و ۵۷۲ تن و بخش خصوصی ۱۷۵هزار و ۲۴۶تن دانه روغنی در بندر دارند که هنوز ترخیص نشدند. به تعبیر دیگر ۳۰۰ هزار و ۸۱۸ تن دانه روغنی در این بندر درحال رسوب است.

حجم کنجاله رسوب شده در این بندر نیز ۳۷۰ هزار و ۲۲۲ تن گزارش شده که بخش قابل توجهی از آن یعنی ۳۱۵ هزار و ۸۹۲ تن آن سهم بخش دولتی است.

در این بندر روغن رسوبی بخش دولتی نیز ۱۴۴ هزار و ۱۸۴ تن گزارش شده؛ براساس داده‌های موجود مجموع روغن‌های در انتظار ترخیص ۲۸۵ هزار و ۷۹۴ تن هستند.

در مقابل میزان شکر رسوب شده ۱۴۷ هزار و ۹۶۳ تن گزارش شده؛ همه این شکرها هم از آن بخش خصوصی است.

تعلل شرکت‌های دولتی که بخش عمده آن ها به دلیل نبود ارز ترخیص نشدند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۴۶



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.