۱۵ شخصیت مشهوری که بعد از ۵۰سالگی به موفقیت رسیدند

[ad_1] همیشه سرگذشت افرادی را می‌شنویم که در سنین کم به شهرت رسیده‌اند، اما معمولا کسی درباره آنهایی که استعدادهایشان دیر شکوفا شده است صحبت نمی‌کند. در این مقاله، درباره موفقیت در سن زیاد توضیح می‌دهیم و ۱۵ شخصیت مشهور را معرفی می‌کنیم که پس از ۵۰سالگی به موفقیت رسیده‌اند. چرا استعداد بعضی‌ها دیر شکوفا

کد خبر : 391000
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
۱۵ شخصیت مشهوری که بعد از ۵۰سالگی به موفقیت رسیدند

[ad_1]

همیشه سرگذشت افرادی را می‌شنویم که در سنین کم به شهرت رسیده‌اند، اما معمولا کسی درباره آنهایی که استعدادهایشان دیر شکوفا شده است صحبت نمی‌کند. در این مقاله، درباره موفقیت در سن زیاد توضیح می‌دهیم و ۱۵ شخصیت مشهور را معرفی می‌کنیم که پس از ۵۰سالگی به موفقیت رسیده‌اند.

چرا استعداد بعضی‌ها دیر شکوفا می‌شود؟

در سال ۲۰۱۱، گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد پژوهشی انجام دادند تا عوامل مهم موفقیت افراد را بررسی کنند. نتایج پژوهش حاکی از این بود که موفقیت در درجه اول ترکیبی از ۳ عامل مهم است:

  • داشتن طرز فکر درست؛
  • در زمان مناسب بودن؛
  • اشتیاق داشتن برای رسیدن به یک هدف.

در کنار این ۳ عامل اصلی، عوامل دیگری نیز در میزان موفقیت افراد نقش دارند که در ادامه تعدادی از آنها را مطرح کرده‌ایم.

۱. فقر

فقیربودن فرد ممکن است مانع از آن شود که او ابزارهای لازم برای عملی‌کردن رؤیاهای خود را داشته باشد. برای موفقیت باید امکانات مالی عالی داشته باشید و بتوانید در مدارج بالاتر تحصیل کنید. علاوه‌بر این، باید درباره بورس‌های تحصیلی یا کمک‌های مالی مانند آن اطلاعات کافی داشته باشید.

۲. مشکلات سلامت روان

مشکلات روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه ممکن است باعث شوند کودک هیچ‌‌وقت احساس خوشبختی نکند. چنین افرادی بدون اشتیاق به زندگی و هیجان لازم برای رسیدن به رؤیاهای خود بزرگ می‌شوند.

۳. شور زندگی

برخی از افراد طوری رفتار می‌کنند که گویی دوباره متولد شده‌اند. شور زندگی در این افراد به اندازه‌ای زیاد است که حتی اگر به یکی از اهداف مهم خود برسند، باز هم به دنبال ماجراجویی‌های جدید می‌روند. هر قله فتح‌شده برای چنین افرادی حکم تولدی دوباره را دارد.

۴. فراگیری همیشگی

گروهی از مردم شاگردان دائمی هستند. این افراد فکر می‌کنند که هرچه چیزهای بیشتری تجربه کنند، مسائل بیشتری یاد خواهند گرفت. فراگیران همیشگی هدف مشخصی ندارند. برای آنها سفر و کسب تجربه از آن بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد.

چه موقع برای تغییر مسیر زندگی بسیار دیر است؟

پاسخ به این سؤال هرگزی قاطعانه است. در مقایسه با گذشته، امروزه به منابع بیشتری دسترسی داریم. پایگاه‌های داده اینترنتی، کلاس‌های آنلاین، ارتباطات حرفه‌ای و شخصی ساده‌تر و امتیازاتی از این قبیل به این معناست که شما دنیا را در دستان خود دارید.

تا زمانی که از رؤیاهای خود دست نکشیده‌اید، می‌توانید موفق شوید. داشتن حامیان مختلف در زندگی اهمیت دارد، اما بسیاری از کسانی که در سن زیاد به موفقیت رسیده‌اند، این کار را با اراده راسخ خود انجام داده‌اند. گاهی اطرافیان این افراد موفق آنها را دیوانه خطاب می‌کردند، اما آنها هیچ‌‌وقت تسلیم نشدند. بنابراین هنوز هم برای یادگیری، رؤیاپردازی و رسیدن به اهداف خود فرصت دارید. در این راه، انگیزه شما حرف اول را می‌زند.

چند شخصیت که در سن زیاد موفق شده‌اند

۱. کلنل هارلند ساندرز (Colonel Harland Sanders)

کلنل هارلند ساندرز
کلنل هارلند ساندرز بنیان‌گذار KFC

او در کلاس هفتم ترک تحصیل کرد و سراغ چندین شغل مختلف رفت. کلنل ساندرز در این شغل‌ها هم دوام نیاورد؛ یا با عصبانیت استعفا می‌داد یا او را اخراج می‌کردند. ساندرز در ۴۰سالگی پمپ‌بنزینی کوچک راه انداخت. یک رستوران کوچک هم در آپارتمان کنار این پمپ‌بنزین افتتاح کرد. خیلی زود آوازه رستوران ساندرز همه‌جا پیچید و کسب‌وکارش رونق گرفت.

وی سرانجام در سال ۱۹۵۲، یعنی در ۶۲سالگی، اولین شعبه رستوران مرغ سوخاری کنتاکی را افتتاح کرد تا تاریخ‌ساز شود.

۲. فوجا سینگ (Fauja Singh)

فوجا سینگ

اختلال مادرزادی او سبب شد که تا ۵سالگی نتواند راه برود. زمانی که همسر و ۲ فرزند فوجا سینگ فوت کردند، او به دنبال راهی برای پرکردن خلأ زندگی‌اش رفت. او که در اواخر دهه ۸۰ عمر خود بود، برای این کار دویدن را انتخاب کرد.

فوجا سینگ اولین مسابقه ماراتن عمر خود را در ۸۹سالگی انجام داد و به اولین مرد ۱۰۰ساله‌ای تبدیل شد که در سال ۲۰۱۱ در مسابقه دوی ماراتن شرکت کرد. او در ۱۰۱سالگی ۲ بار مسئولیت مشعل المپیک را بر عهده گرفت و در مسابقات دو در رده سنی خود چندین رکورد شکست.

۳. جولیا چایلد (Julia Child)

جولیا چایلد

جولیا چایلد زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نمی‌توانست آشپزی کند. او مدتی در شرکت‌های تبلیغاتی کار کرد و پس از آن در اداره اطلاعات دولتی مشغول به کار شد. جولیا در طول دوران فعالیتش در این اداره عاشق غذاهای فرانسوی شد و از هر فرصتی برای یادگیری دستورپخت آنها استفاده می‌کرد.

جولیا اولین کتاب آشپزی خود را در ۵۰سالگی نوشت و به‌عنوان یکی از سرآشپزهای فرانسوی برتر جهان شهرت یافت. سرانجام او به‌عنوان اولین زن به تالار مشاهیر آشپزی راه یافت.

۴. لورا اینگلز وایلدر (Laura Ingalls Wilder)

لورا اینگلز وایلدر

او در ۱۶سالگی ترک تحصیل کرد و در مغازه خیاطی کوچکی مشغول به کار شد. لورا در ۴۰سالگی نوشتن را شروع کرد، اما در دهه هفتم زندگی اثر مشهور خود «خانه کوچک» را نوشت. این کتاب لورا اینگلز وایلدر طرف‌داران بسیاری پیدا کرد.

لورا در دهه‌های بعدی زندگی خود، به نگارش مجموعه «خانه کوچک» ادامه داد.

۵. ری کراک (Ray Kroc)

ری کراک

زمانی که جنگ جهانی دوم آغاز شد، ری کراک فقط ۱۶ سال داشت. او درباره سن خود به سازمان صلیب سرخ دروغ گفت تا بتواند در طول جنگ به‌عنوان راننده آمبولانس در این سازمان کار کند. ری پس از پایان دوران سربازی، چند دهه به‌عنوان فروشنده دوره‌گرد کار کرد و لیوان‌های کاغذی و دستگاه‌های میلک‌شیکر فروخت.

او سرانجام در سال ۱۹۵۴ و در دهه ششم زندگی خود با همکاری برادران مک‌دونالد اولین رستوران فست‌فود مک‌دونالد را افتتاح کرد.

۶. مادربزرگ موسی (Grandma Moses)

مادربزرگ موسی

آنا مری رابرتسون موزس مشهور به مادربزرگ موسی تنها مدت کوتاهی در مدرسه‌ای کوچک تحصیل کرد. او در ۶۰سالگی نقاشی‌کشیدن را شروع کرد. آنا مری درنهایت تابلوهای نقاشی خود را در موزه هنر مدرن به نمایش گذاشت.

او پیش از مرگش در ۱۰۱سالگی نزدیک به ۱۵۰۰ اثر هنری خلق کرد.

۷. لئو گودوین (Leo Goodwin Sr)

لئو گودوین

لئو گودوین حسابداری می‌کرد و در حوزه بیمه هم مشغول بود. او در دهه ششم زندگی خود، به فکر راهی برای فروش مستقیم خدمات بیمه به مشتری و کاهش هزینه‌های آن افتاد.

در سال ۱۹۳۶، لئو شرکت بیمه کارکنان دولت را تأسیس کرد. از آن به‌بعد، شرکت بیمه کایگو به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه ایالات متحده آمریکا تبدیل شد.

۸. دانکن هاینز (Duncan Hines)

دانکن هاینز

او در دانشگاه ایالتی بولینگ گرین آمریکا تحصیل کرد. پس از فارغ‌التحصیلی، به‌عنوان فروشنده دوره‌گرد یک شرکت چاپ مشغول به کار شد. دانکن زمان بسیاری را صرف غذاخوردن بیرون از خانه می‌کرد. همین سبک غذاخوردن هم به موضوعی برای نگارش کتابش تبدیل شد.

او در ۵۵سالگی کتاب «ماجراهای خوب غذاخوردن» را نوشت. این کتاب چنان توجه مخاطبان را جلب کرد که دانکن را به منتقد غذا تبدیل کرد. در دهه هشتم زندگی دانکن، تولیدکنندگان محصولات غذایی از نام او برای نشان‌دادن کیفیت محصولات خود استفاده می‌کردند.

۹. پیتر مارک راجت (Peter Mark Roget)

پیتر مارک راجت

راجت از دوران کودکی سابقه ابتلا به افسردگی داشت. درنهایت، ساعت‌ها طبقه‌بندی کلمات، تهیه فهرست از آنها و یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌های این فهرست‌ها به او کمک کرد تا با افسردگی خود مقابله کند.

راجت در اوایل دهه هشتم زندگی خود فهرست‌های کلمات خود را در کتابی منتشر کرد که به «فرهنگ اصطلاحات روژه» شهرت یافت. تابه‌حال میلیون‌ها نسخه از این کتاب فروخته شده و چاپ اول آن نایاب است.

۱۰. هنری فورد (Henry Ford)

هنری فورد

هنری کار مهندسی را زیر نظر توماس ادیسون مشهور شروع کرد. سرانجام در ۴۰سالگی با یادگیری روش طراحی و تولید خودرو شرکت فورد موتور را تأسیس کرد. این شرکت نوآوری‌های بسیاری در زمینه طراحی خودرو داشت، به‌ طوری که ۵ سال پس از تأسیس اولین مدل تی فورد عرضه عمومی شد.

۱۱. سام والتون (Sam Walton)

سام والتون

او در رشته اقتصاد دانشگاه میسوری تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی عضو ارتش شد تا در آنجا به درجه سروانی برسد. سام بعد از خدمت در ارتش، تلاش کرد تا مشاغل خرده‌‌فروشی متعددی راه بیندازد، اما هر بار شکست می‌خورد.

شکست‌های مکرر سام والتون را متوقف نکردند. او هرآنچه را آموخته بود به کار گرفت تا درنهایت در ۴۴سالگی اولین شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت را تأسیس کند.

۱۲. چارلز داروین (Charles Darwin)

چارلز داروین

او مدرک کارشناسی ارشد خود را از کالج مسیح دانشگاه کمبریج گرفت. سپس وارد دانشکده پزشکی شد، اما تحصیل در این دانشکده را نیمه‌کاره رها کرد. در عوض، تصمیم گرفت در ۲۱سالگی جزو خدمه کشتی سلطنتی اچ‌ام‌اس بیگل شود.

هنگام بازگشت به خانه، درگیر بیماری شد و تا چند دهه با بیماری مقابله کرد. پس از بهبودی، ماجرای سفر خود را به رشته تحریر درآورد. سرانجام، داروین در ۵۰سالگی کتاب «خاستگاه گونه‌ها» یا همان «نظریه تکامل» را منتشر کرد.

۱۳. استن لی (Stan Lee)

استن لی

استن لی زمانی که تنها ۱۶ سال داشت، با مدرک کارشناسی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او هنگام تحصیل به چندین شغل پاره‌وقت مشغول بود. در همان زمان نیز کار کمیک را شروع کرد، اما در ۴۰سالگی به مدارج بالای این حرفه رسید.

در این سن، ایده کمیک «۴ شگفت‌انگیز» به ذهن استن لی رسید تا به اثری موفق تبدیل شود. پس از آن نیز کمیک‌های موفق دیگری مانند «مرد عنکبوتی»، «پلنگ سیاه» و «مردان ایکس» را خلق کرد و تا ۹۵سالگی همچنان مشغول به کار بود.

۱۴. مموفوکو آندو (Momofuku Ando)

مموفوکو آندو

او تحصیل در دانشگاه ریتسومیکان (Ritsumeikan) ژاپن را نیمه‌کاره رها کرد تا شرکت نساجی خود را تأسیس کند. زمانی هم به جرم فرار مالیاتی دستگیر شد، اما تقاضای ورشکستگی داد. درنهایت تقریبا همه‌چیز خود را از دست داد اما ناامید نشد.

او مقداری پول جمع‌ کرد و شرکت کوچکی به‌نام نیسان را خرید. این شرکت در آن زمان در زمینه تولید نمک فعال بود. مموفوکو آندو در ۵۰سالگی ایده خود درباره رشته فرنگی را در این شرکت تکمیل کرد تا چیکن رامن تولید کند. سرانجام او در ۶۱سالگی نودل فوری را وارد بازار کرد.

۱۵. نلسون ماندلا (Nelson Mandela)

نلسون ماندلا

او در ۴۰سالگی به فعال اجتماعی مطرحی تبدیل شد. ماندلا بارها به زندان افتاد و ۲۷ سال از عمر خود را در زندان‌های مختلف سپری کرد. او حضور در زندان را به فرصتی برای مطالعه رشته حقوق تبدیل کرد.

ماندلا پس از آزادی راه خود را ادامه داد و در ۷۶سالگی رئیس‌جمهور شد.

شما بگویید

رسیدن به موفقیت محدودیت سنی خاصی ندارد. آنچه در این راه اهمیت دارد، اشتیاق به زندگی، عزم راسخ داشتن و کنارگذاشتن افکار منفی و کلیشه‌های رایج جامعه است. افراد مشهوری که در این مقاله معرفی کردیم، با سختی‌های فراوانی مقابله کرده‌اند. این افراد موفق صرف‌نظر از مدرک دانشگاهی خود در سن زیاد جهان را تغییر داده‌اند. بنابراین برای موفق‌شدن هیچ‌وقت دیر نیست. شما چه فکر می‌کنید؟


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید


[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.