۱۴۰ کیلومتر تا قطر؛ یک دوره جام‌جهانی، یک دنیا فرصت

[ad_1] ایسنا/بوشهر جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رویداد اختصاصی ورزشی است که به‌طور معمول در چند شهرِ کشوری بزرگ برگزار می‌شود؛ اینبار اما داستان فرق می‌کند میزبان کشوری است که در مقایسه با میزبانان قبل وسعت و امکان پذیرش گردشگری کمتری دارد. آمارها نشان می‌دهد استقبال از جام جهانی در ادوار مختلف سیر صعودی داشته است

کد خبر : 192657
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آوریل 2022 - 8:58
۱۴۰ کیلومتر تا قطر؛ یک دوره جام‌جهانی، یک دنیا فرصت

[ad_1]

ایسنا/بوشهر جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رویداد اختصاصی ورزشی است که به‌طور معمول در چند شهرِ کشوری بزرگ برگزار می‌شود؛ اینبار اما داستان فرق می‌کند میزبان کشوری است که در مقایسه با میزبانان قبل وسعت و امکان پذیرش گردشگری کمتری دارد.

آمارها نشان می‌دهد استقبال از جام جهانی در ادوار مختلف سیر صعودی داشته است به طوری که ۲۰۱۸ در روسیه ۷.۷میلیون گردشگر به این کشور سفر کرده، درحالی که جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ حدود ۵.۲ میلیون نفر گردشگر داشته است.

به‌طور معمول در همه ادوار جام جهانی کشورهای همسایه میزبان از فرصت همسایگی برای بهره بردن از این رویداد بزرگ ورزشی استفاده می‌کنند. اینبار اما می‌توان گفت حق همسایگی به شکل ویژه‌تری قابل دسترس کشورهای همسایه است. چرا که پیش‌بینی می‌شود قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ تنها برای ۱.۵ تا ۲میلیون مهمان ظرفیت داشته باشد.

یک کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جام جهانی فوتبال تنها مربوط به یک رشته ورزشی خاص نیست بلکه یک بیزینس و سرفصل کاملاً معتبر در دنیای عصر جدید است. این موضوع به نگاه هر قاره، کشور و سیاستی نسبت به بهره‌مندی از این پدیده اجتماعی که اسمش فوتبال گذاشته شده است، برمی‌گردد.

جام جهانی و فرصت‌هایی برای همسایه میزبان

فاضل قنبرپور اضافه کرد: نگاهی به تجربه‌های میزبانان ادوار گذشته جام جهانی نشان می‌دهد که در هر دوره جام جهانی کشورهای همسایه میزبان از برگزاری رقابت‌ها سود و منفعت داشته‌اند. برای مثال اگر جام جهانی در برزیل برپا بوده است کشورهای همسایه‌اش مثل آرژانتین و کلمبیا از این صنعت توریستی به خوبی استفاده کرده‌اند یا اگر جام ملت‌های اروپا در کشوری مثل دانمارک برگزار شده قطعاً کشورهای حوزه اسکاندیناوی آن‌ها هم به شرایطی رسیده‌اند که از این برگزاری این رقابت‌ها سود برده‌اند.

وی تصریح کرد: حالا نوبت به قطر رسیده است، کشوری کوچک در همسایگی ایران و بوشهر. این اتفاق می‌تواند برای کشور و استان ما با نگاه اقتصادی و سیاسی حکمرانان میمون باشد.

فاصله نزدیک ۱۴۰ کیلومتری بندرهایی استان بوشهر تا کشور قطر، شرایط مشابه آب و هوایی و اقلیمی، ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و سابقه دیرینه مبادلات تجاری و بازرگانی میان مردمان تاجر پیشه بوشهر با قطری‌ها مزیت‌های هستند که در این دوره از جام‌جهانی می‌توانند برای این استان فرصت باشند.

جام جهانی و فوتبال از اقتصاد جدا نیستند

این کارشناس با بیان اینکه جام جهانی و فوتبال از اقتصاد جدا نیستند، افزود: فوتبال یک پدیده مهم اجتماعی در هر کشور، قاره و هر لیگ است که اگر درست به آن نگاه شود می‌توان به عنوان یک صنعت درآمدزا آن را تلقی کرد

قنبرپور خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم استان بوشهر به عنوان دروازه ورود فوتبال به کشور ایران در بیش از ۱۰۰ سال پیش همواره استان با داشتن استعدادهای کم‌نظیر مورد توجه بوده است، اما متاسفانه فوتبال در این استان چنان از لحاظ ساختاری و سرمایه گذاری ضعیف است که بزرگ‌ترین تیم‌های استان بوشهر با مشکلاتی پیش پا افتاده‌ای  از جمله رفت و آمد مواجه هستند. به‌طوری که گاهی یک تیم فوتبال از پایتخت انرژی برای رفتن به تهران پول پرواز را ندارد. درطول سال‌های اخیر تیم‌های بزرگ و نامدارای مثل ایرانجوان و شاهین با این مشکلات عجیب و می‌توان گفت مضحک مواجه بوده‌اند.

وی عنوان کرد: حالا اگر بخواهیم در مورد جام جهانی صحبت کنیم و اتفاقات مثبت اش برای یک مرز آبی طولانی به نام بوشهر با بیش از ۷۰۰ کیلومتر بررسی کنیم باید بگوییم که متاسفانه تا این لحظه جام جهانی قطر دستاوردی برای بوشهر نداشته است.

این کارشناس ورزشی اظهار کرد: با مثال توضیح شفاف‌تر می‌شود سخن گفت؛ فاصله پروازی کشور قطر تا شهر بوشهر کمتر از یک ساعت و نیم است. برای مثال توریستی که از برزیل می‌آید اگر تیم ملی کشورش امروز یکشنبه بازی داشته باشد بازی بعدی تیم برزیل روز چهارشنبه است یعنی روزهای دوشنبه سه شنبه این توریست طرفدار فوتبال در کشور قطر با آن مساحت کوچک هر چقدر هم که کشور میزبان جام جهانی امکانات داشته باشد حوصله‌اش سر خواهد رفت.

چرا بوشهر نه؟

قنبرپور گفت: این توریست کشور همسایه میزبان جام جهانی را برای سفر انتخاب می‌کند؛ دور از انتظار نیست که این انتخاب اصفهان، مشهد و شیراز باشد. اما سوال اینجاست که چرا بوشهر نه؟. این مهم و ارزآوری از این فرصت نیازمند آ است که از نفر اول استان ما تا کوچکترین فرد برای کسب درآمد و توسعه استاندر بخش‌های ورزشی مصمم باشند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون برای محل تمرین برخی تیم‌های حاضر در جام جهانی جزیره کیش مطرح است. کافی است فقط در چند ماه آینده ورزشگاه‌های استان بوشهر به سمت و سویی ببریم که شرایط لازم برای تمرین تیم‌های ملی را داشته باشند. با حضور یک تیم حتی برای یک جلسه استان صاحب یک برند خواهند شد. یک برند تجاری که فوق العاده ستاره‌های دنیا در آن تمرین کرده‌اند.

این کارشناس ورزشی بیان کرد: این ظرفیت برای شهری که در حال حاضر که در آن با شما صحبت می‌کنم ستاره‌های لژیونری همچون مهدی طارمی در پرتغال، محمد محبی در انگلیس و مهدی قائدی در دبی را دارد و با توجه به صعود قدرتمندانه ایران به جام جهانی دور از انتظار نیست.

قنبرپور تاکید کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها در استان بوشهر تا پیش از جام جهانی به هیچ عنوان غیرممکن نیست. تنها یک مدیریت قوی می‌خواهد. درحال حاضر صحبت‌های پیرامون مراودات تجاری ایران با قطر از طریق بندر دیر در ایام جام جهانی مطرح است، اما این‌ها کافی نیست.

وی یادآور شد: در ۱۵ سال اخیر کدام اردوی تیم‌های ملی فوتبال ایران از نوجوانان تا بزرگسالان کدام در بوشهر برگزار شده است؟. هیچکدام و این برای استانی که مهد فوتبال کشور محسوب می‌شود فاجعه بار است. آیا ما توانستیم اردوی تیم ملی جوانان را در بوشهر برگزار کنیم؟ اگر این اتفاق رخ دهد و ما شرایط سخت افزاری و میزبانی حتی از کوچک‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی را برگزار کنیم می‌توانیم بگوییم که موفق بوده‌ایم.

یک اتفاق ماندگار به سود ورزش استان بوشهر

این خبرنگار و ورزشی‌نویس بوشهری تصریح کرد: اردوهای پیش فصل جام‌جهانی با توجه به شباهت آب و هوایی بوشهر به قطر برای دیده شدن فوتبال، ورزش و نام بوشهر مفید خواهد بود.

قنبرپور گفت: مهدی طارمی ستاره بی چون و چرای یک دهه اخیر فوتبال ایران، وقتی در ورزشگاه المپیک رم در رقابت‌های حذفی لیگ اروپا تیم بزرگی مثل لاتزیو گل می‌زند اول و آخر پسوند بوشهر در مقابل نامش قرار می‌گیرد، اما متاسفانه در استان ما نه کسی قدر می‌شناسد و نه کسی حاضر است از این استعدادهای خدادادی استفاده کند.

وی اظهار کرد: همه این‌ها زنگ هشدار یک مدیریت صحیح را برای سران استان به صدا درآورده، از این رو لازم است نزد رئیس جمهور بروند، صحبت و مذاکره کنند تا یک اتفاق ماندگار به سود ورزش استان بوشهر رقم بخورد.

استفاده از فرصت جام جهانی در جهت پرورش استعدادها

این کارشناس فوتبال گفت: طبیعی است حضور ستاره‌های فوتبال جهان در استان بوشهر در کودک، نوجوان و جوان که ظرفیت‌های این کشور هستند انگیزه ایجاد کند. استعدادهایی که اگر به موقع شناخته شود نتیج درخشانی را در پی دارد؛ نه اینکه مثلاً مثل مهدی طارمی در ۲۲ سالگی تازه بخواهد برای رسیدن به آرزوهایش تلاش و سختی‌های زیادی را تحمل کند.

قنبرپور یادآور شد: “یوهان کرایف” فقید ستاره بی، چون و چرای دنیای فوتبال، مادرش یک نظافتچی در باشگاه آژاکس آمستردام بود حضور او در کنار مادر و دیدار بزرگان فوتبال سبب شد یوهان به رویایش که یک ستاره فوتبال بود برسد و اکنون اگر بخواهیم ۵ ستاره در دنیای فوتبال را مثال بزنیم قطعاً یکی از این افراد یوهان کرایف فقید است که چند سال پیش به دلیل سرطان از دنیا رفت، می‌خواهم بگویم این مثال مصداق کامل رسیدن به رویاهای هر نوجوانی است که از راه جام جهانی و حضور ستارگان در استان بوشهر به آن برسد.

وی تاکید کرد: لازم است استاندار بوشهر و مسئولین شهری، در این چند ماه باقی مانده فعل خواستن را اجرا کند.

این خبرنگار و ورزشی‌نویس بوشهری گفت: فوتبال یک بیزینس برای درآمدزا در دنیا است، اما در ایران همچنان به نگاه درستی به این رشته ورزشی نمی‌شود، یادمان باشد که اکنون اگر از این پدیده اجتماعی (فوتبال) در جهت پرورش استعدادها بهره ببریم از دل مدارس فوتبال این استان هزاران مهدی‌طارمی، مهدی قائدی، حسین ماهینی، دانیال ماهینی و خیلی‌های دیگر سر بر می‌آوردند.

قنبرپور بیان کرد: قطر به تنهایی توانایی خیلی از کارها را ندارد و مجبور است از همسایه‌ها کمک بگیرند. همین چند وقت پیش هم من دیدم رئیس جمهور محترم در دیدار با امیر قطر پیراهن تیم ملی این کشور را هم هدیه گرفت. اکنون وقت آن رسیده است که ما نه در حرف بلکه در عمل برای فوتبال بوشهر با این ظرفیت بی نظیر تلاش کنیم.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.