۱۲ راهکار اثربخش برای تقویت روابط اجتماعی بعد از ۵۰سالگی

[ad_1] بسیاری از افراد بعد از میان‌سالی دچار نوعی انزوای اجتماعی می‌شوند. مسائلی مانند مستقل‌شدن بچه‌ها و ترک خانه پدری و بازنشستگی فرد باعث می‌شوند ارتباط با دیگران محدودتر از قبل شود. این در حالی است که تقویت ارتباط و وقت‌گذراندن با دیگران در این سنین بسیار مهم است. در این مقاله، درباره تقویت روابط

کد خبر : 388067
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
۱۲ راهکار اثربخش برای تقویت روابط اجتماعی بعد از ۵۰سالگی

[ad_1]

بسیاری از افراد بعد از میان‌سالی دچار نوعی انزوای اجتماعی می‌شوند. مسائلی مانند مستقل‌شدن بچه‌ها و ترک خانه پدری و بازنشستگی فرد باعث می‌شوند ارتباط با دیگران محدودتر از قبل شود. این در حالی است که تقویت ارتباط و وقت‌گذراندن با دیگران در این سنین بسیار مهم است. در این مقاله، درباره تقویت روابط اجتماعی بعد از ۵۰سالگی می‌گوییم. با ما همراه باشید.

۱. با دوستان قدیمی ارتباط برقرار کنید

گاهی اوقات بهترین راه دوست‌یابی در میان‌سالی پیداکردن دوستان قدیمی و ارتباط برقرارکردن مجدد با آنهاست. اگر به‌خاطر مشغله زیاد یا مشکلات دیگر ارتباطتان با برخی از دوستان قدیمی‌تان قطع شده، اکنون فرصت خوبی است که دوباره ارتباط برقرار کنید و خاطرات خوش گذشته را مرور کنید. احیای روابط دوستانه گذشته راحت‌تر از دوست‌شدن با افراد جدید است. چند پیشنهاد برای احیای رابطه دوستی:

  • با دوست‌تان تماس بگیرید، احوال‌پرسی کنید و بگویید که به یادش هستید.
  • یک یادداشت، کارت پستال یا هدیه‌ای کوچک برای دوست‌تان بفرستید.

‌۲. در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید

بر اساس تحقیقات، بسیاری از فعالیت‌ها مانند ورزش‌های گروهی و ورزش‌های انفرادی که در کنار دیگران انجام می‌شوند، باعث تقویت ارتباط با دیگران و احساس تعلق می‌شوند.

۳. زبان جدید یاد بگیرید

در سال ۲۰۲۰، محققان پژوهشی درباره فواید یادگیری زبان جدید برای افراد میان‌سال انجام دادند و نتیجه این بود که یادگیری زبان باعث می‌شود این افراد توانایی‌های شناختی و ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنند. علاوه‌بر این فواید، یادگیری زبان جدید فعالیتی سرگرم‌کننده است. اگر این روزها وقت آزاد بیشتری دارید، زمان بسیار خوبی برای یادگیری چیزهای جدید و لذت‌بردن از اوقات فراغت‌تان است. احتمالا در این مسیر با دوستان جدیدی هم آشنا خواهید شد.

۴. برای معاشرت با دیگران وقت بگذارید

اگر تنها زندگی می‌کنید یا زمان زیادی برای معاشرت با دیگران ندارید، ممکن است کم‌کم منزوی شوید. سعی کنید آگاهانه برای قرار ملاقات با دیگران در طول روز برنامه‌ریزی کنید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از خانه خارج شوید یا تمایلی به بیرون‌رفتن ندارید، هر روز با دوستان و خانواده تلفنی صحبت کنید یا تماس تصویری بگیرید. تماس و صحبت‌کردن با عزیزانتان، نوشیدن قهوه با دوست‌تان یا رفتن به پارک و گپ‌زدن با دیگران باعث شکل‌گرفتن ارتباط اجتماعی و تقویت روحیه شما می‌شود.

۵. از شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌دادن برای حفظ ارتباط استفاده کنید

وقتی حرفی دارید که دوست دارید با دوست‌تان در میان بگذارید، لازم نیست منتظر بمانید تا بعدا او را ببینید. اگر تلفن همراه دارید، می‌توانید حرفتان را از طریق پیامک برای دوست‌تان بفرستید. شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام هم گزینه‌های خوبی برای برقراری ارتباط با عزیزانتان هستند. مثلا با استفاده از اینستاگرام می‌توانید در جریان زندگی روزمره دوستان و عزیزانتان قرار بگیرید و اتفاقات روتین یا لحظات به‌یادماندنی زندگی خودتان را هم با آنها به اشتراک بگذارید.

۶. درباره سامانه حمل‌ونقل عمومی اطلاعات کسب کنید

اگر خودتان ماشین ندارید یا رانندگی‌کردن برایتان سخت است، برای بیرون‌رفتن از خدمات حمل‌ونقل عمومی یا تاکسی استفاده کنید. درباره مسیرهای مختلف و مقصد هرکدام از اتوبوس‌های درون‌شهری یا خطوط تاکسی از دیگران سؤال کنید. بیرون‌رفتن با اتوبوس و تاکسی باعث می‌شود افراد دیگر را هم ببینید و با دیگران معاشرت کنید.

۷. برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه اقدام کنید

اگر وقت آزاد دارید، انجام کار داوطلبانه راهکاری فوق‌العاده برای پیداکردن دوستان جدید و در عین حال کمک به جامعه است. انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه منجر به افزایش احساس ارزشمندی و هدفمند زندگی‌کردن می‌شود. این معامله دوسربرد است؛ علاوه‌بر اینکه دیگران را خوشحال می‌کنید، خودتان هم انرژی می‌گیرید. سری به خیریه‌های اطراف خانه‌تان بزنید و درباره هدفتان و خدماتی که می‌توانید ارائه دهید با مسئول آن صحبت کنید. بسیاری از داوطلبان افرادی هستند که بازنشسته شده‌اند یا مشاغل پاره‌وقت دارند. این باعث می‌شود که شما با افراد هم‌سن خودتان آشنا شوید.

۸. با دیگران صمیمانه رفتار کنید

با رفتار دوستانه و خوش‌برخوردی و گشاده‌رویی علاقه‌تان به دوستی با دیگران را نشان دهید و افراد را جذب کنید. اگر می‌خواهید دوستان بیشتری جذب کنید، گشاده‌رو باشید و به مردم لبخند بزنید. این باعث می‌شود دیگران از آشنایی با شما احساس خوبی داشته باشند. با توجه‌کردن به دیگران، برقراری ارتباط چشمی خوب و گوش‌دادن همدلانه دوستان خوبی پیدا خواهید کرد.

۹. دنبال معاشرت با دیگران در محیط‌های مختلف باشید

معاشرت با دیگران هنگام ورزش

آشنایی با افراد و علایق متفاوت، شما را در معرض طیف وسیع‌تری از فعالیت‌ها، افراد و منابع قرار می‌دهد. کارهایی را امتحان کنید که در گذشته دوست داشتید انجام بدهید اما فرصتی برای انجام آنها نداشتید. این کارها ممکن است هر چیزی باشند؛ از انجام کارهای داوطلبانه گرفته تا ورزش یا سرگرمی جدید و پیوستن به گروه کتابخوانی.

۱۰. دیگران را در فعالیت‌های انفرادی خود شریک کنید

اگر عادات روزمره شما بیشتر شامل فعالیت‌های انفرادی است، گاهی اوقات از دوستان یا خانواده‌تان دعوت کنید به خانه‌تان بیایند و در فعالیت‌هایتان شریک شوند. برخی از این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  • ورزش‌کردن گروهی؛
  • هم‌سفرشدن با دیگران؛
  • تماشای فیلم و سریال در کنار عزیزان؛
  • صحبت‌کردن تلفنی با یکی از اعضای خانواده یا دوستان حین آشپزی.

۱۱. وب‌گردی و تماشای تلویزیون را با فعالیت‌های اجتماعی جایگزین کنید

راحت‌ترین کار ممکن این است که از محل کار یا پس از انجام فعالیت‌های روزانه، به خانه برگردید و به‌تنهایی روی کاناپه بنشینید، تلویزیون تماشا کنید و سپس بدون تعامل اجتماعی با دیگران به رختخواب بروید. سعی کنید این زمان را با کارهای دیگری مانند صحبت‌کردن با دوست‌تان پر کنید.

۱۲. سرپرستی یک حیوان خانگی را قبول کنید

طبق تحقیقات، مراقبت از حیوان خانگی باعث کاهش استرس و افزایش رفاه کلی و سلامتی می‌شود. وقت‌گذراندن با حیوان خانگی بسیار آرامش‌بخش است. داشتن حیوان خانگی حتی ممکن است باعث شود ارتباطات بیشتری با انسان‌ها برقرار کنید، چون شانس بیشتری برای ملاقات با دوستداران حیوانات خانگی خواهید داشت. به یاد داشته باشید که قبول سرپرستی حیوان خانگی نوعی تعهد مهم است، بنابراین قبل از اقدام به این کار، از آمادگی کامل خود مطمئن شوید.

فواید ارتباط با دیگران برای سلامتی

محققان در پژوهشی که بیش از ۱۰هزار نفر شرکت‌کننده داشت، رابطه بین عادات اجتماعی و ابتلا به زوال عقل در افراد ۵۰، ۶۰ و ۷۰ساله را بررسی کردند. طبق این پژوهش افرادی که ارتباط اجتماعی بیشتری، به‌خصوص با دوستانشان، داشتند کمتر به این بیماری مبتلا شده بودند. شاید تعجب کنید، اما معاشرت با دیگران ممکن است احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، فشار خون بالا و سرطان را نیز کاهش دهد.

سخن پایانی

ارتباط و معاشرت با دیگران برای افراد در هر سنی ضروری است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. اگر در حال گذراندن دوره بازنشستگی یا مستقل‌شدن بچه‌ها و رفتنشان از خانه‌اید، اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع ایجاد عادات جدید و گسترش دایره اجتماعی شماست.

شما چه راهکارهایی برای تقویت روابط اجتماعی افراد میان‌سال به این مقاله اضافه می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.