۱۲۵ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری برای ۲۱۰ پروژه گردشگری خراسان رضوی

[ad_1] ایسنا/خراسان رضوی معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تعداد پروژه‌های در دست ساخت، تبدیل و توسعه حال حاضر خراسان رضوی حدود ۲۱۰ پروژه است که حجم سرمایه‌گذاری این تعداد پروژه با احتساب قیمت زمین، ساختمان، مجوزها و تجهیزات ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است. احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا

کد خبر : 453143
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
۱۲۵ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری برای ۲۱۰ پروژه گردشگری خراسان رضوی

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تعداد پروژه‌های در دست ساخت، تبدیل و توسعه حال حاضر خراسان رضوی حدود ۲۱۰ پروژه است که حجم سرمایه‌گذاری این تعداد پروژه با احتساب قیمت زمین، ساختمان، مجوزها و تجهیزات ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است.

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، اظهار کرد: تعداد پروژه‌های در دست ساخت، تبدیل و توسعه حال حاضر خراسان رضوی حدود ۲۱۰ پروژه است که حجم سرمایه‌گذاری این تعداد پروژه با احتساب قیمت زمین، ساختمان، مجوزها و تجهیزات ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است که در زمان بهره‌برداری برای حدود ۱۱ هزار نفر ایجاد شغل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در طول دوران ساخت تا زمان بهره‌برداری این پروژه‌ها برای ۲۷ هزار نفر شغل موقت ایجاد می‌شود، اضافه کرد: به طور کلی میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها در سطح استان حدود ۵۰ درصد است و در حال حاضر جایگاه نخست را در میان استان‌های کشور از نظر حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌ها نیز به دست آوردیم.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: بسیاری از افراد از ما سوال می‌کنند که این پروژه‌ها در چه افقی به بهره‌برداری می‌رسند؛ این پروژه‌ها پشت سر هم هستند. به عنوان مثال پروژه‌ای وجود دارد که مربوط به سال ۹۲ الی ۹۳ است و احتمالا امسال یا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی نیز وجود دارد که مجوز ایجاد هتل ۵ ستاره را یک ماه گذشته از ما دریافت کردند، اما زمان بهره‌برداری آن ۶ سال آینده است که می‌توان این‌گونه پیش‌بینی کرد که زمان بهره‌برداری این ۲۱۰ پروژه از همین امروز مهیا شود اما تا حداکثر افق ۱۰ سال آینده که به بزرگی، کوچکی و یا حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌ها نیز بستگی دارد نیز اتفاق بیفتد.

دیناری تصریح کرد: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که امسال تعهد ثبت اشتغال در سامانه رصد ۲۰۰۰ نفر بوده که خوشبختانه در پایان آبان ماه این تعداد را ثبت کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم که از ابتدای آذرماه تا انتهای سال این تعداد به ۲۵ درصد نیز افزایش پیدا کند.

اخذ ۱۵۸۵ مجوز تاسیس طی ۹ ماه گذشته

وی عنوان کرد: ما در طول ۹ ماه گذشته ۱۵۸۵ جواز تاسیس که شامل موافقت اصولی، مجوز ایجاد و جواز تاسیس در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی می‌شود، صادر کردیم که ارزش ریالی یا تومانی این جواز تاسیس‌هایی که صادر شده حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و در مدت ۹ ماه برای ۷۰ تاسیسات گردشگری در سطح استان مجوز بهره‌برداری صادر کردیم. این تاسیسات گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، زائرسرا، دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی، بوم‌گردی، سفره‌خانه سنتی و سایر تاسیسات گردشگری می‌شود که ارزش تومانی این مجوزهای بهره‌برداری صادر شده حدود ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما ۱۶۰ فرصت سرمایه‌گذاری و به علاوه ۱۵ بسته سرمایه‌گذاری آماده را تهیه کردیم که در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که قرار است از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه برگزار شود، پرزنت ‌کنیم. از شهرداری‌ها و دستگاه‌هایی که صاحب فرصت و یا بسته‌های سرمایه‌گذاری هستند دعوت به مشارکت کردیم. بسته‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها غالبا مرتبط با حوزه گردشگری است که پرزنت می‌کنند و به بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها بیشتر بوده است، بیان کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه واحدهای اقامتی بوده که شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر با درجات مختلف، زائرسرا و بوم‌گردی‌ می‌شود. همچنین حدود ۳۰ درصد هم در سایر تاسیسات گردشگری مانند پارک‌های طبیعت‌گردی گردشگری روستایی و عشایری، اردوگاه‌های گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی، واحدهای اقامتی و پذیرایی مستقر در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی، مجتمع‌های گردشگری عمومی، مراکز تفریحی، سرگرمی و گردشگری، دهکده سلامت یا مناطق نمونه گردشگری نیز اختصاص پیدا می‌کند.

دیناری در خصوص اینکه کدام بخش‌ها ضعف سرمایه‌گذاری دارند، اظهار کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری ما در هر جایی که در داخل و خارج از حریم شهرها و روستاها قرار گرفتند به دلیل اینکه نیازمند ارائه پاسخ استعلام از حداقل ۱۰ دستگاه می‌شوند به دلیل فرآیند پاسخگویی به استعلام‌ها توسط دستگاه‌ها طولانی و با تاخیر است و این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذار زمان را از دست بدهد و درگیر بروکراسی‌های اداری شود و آن فرآیند سرمایه‌گذاری نیز به تاخیر بیفتد.

وی ادامه داد: مورد دیگر نیز در این رابطه آن زمانی است که پروژه مجوز ایجاد را دریافت کرده، پیشرفت فیزیکی لازم را هم داشته و نیازمند تامین مالی مناسب از طریق بانک‌ها است که معمولا بخشی از پروژه‌ها که حجم سرمایه‌گذاری سنگین‌تری دارند با چالش‌هایی مواجه می‌شوند و این سرعت تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ها را کمتر می‌کند. غالبا پروژه‌هایی که در شهرستان‌ها وجود دارد به دلیل اینکه پروژه‌های کوچک مقیاس با حجم سرمایه‌گذاری کمتری هستند طبیعتا دوره بهره‌برداری و طول دوره ساخت و بهره‌برداری کوتاهتر است و با مشکلات کمتری مواجه هستند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص مشاوره‌هایی که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: هر سرمایه‌گذار هوشمند که با تجربه است در ماهیت سرمایه‌گذاری و در پیش‌نیاز هر نوع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گردشگری باید قبل از آن با متخصصان با تجربه مشورت کند و این متخصصان با تجربه افراد حقیقی و حقوقی هستند که مسلط به این موضوعات هستند. به عنوان مثال مشاوره‌های تخصصی، طرح‌های امکان‌سنجی، طرح‌های توجیهی و اقتصادی طراحی و به سرمایه‌گذار کمک می‌کنند. معمولا سرمایه‌گذارها یا تیم‌ها و افراد با تجربه دارند و یا اینکه از افراد مختلف نیزمشاوره می‌گیرند.

دیناری اضافه کرد: همچنین افرادی نیز وجود دارند که قبل از هر نوع سرمایه‌گذاری به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراجعه می‌کنند و ما وظیفه خود می‌دانیم که آن‌ها را با توجه به حجم سرمایه‌گذاری، نوع زمین و میزان آورده‌ای که دارند، راهنمایی ‌کنیم تا در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. در واقع بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری در این حوزه را به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.