۱۰ کتاب برای غلبه بر تنبلی؛ تنبل‌ها بخوانند

«تنبلی» رفتاری است که بیشتر مردم جامعه از خود نشان می‌دهند. شاید اگر غیر از این می‌بود، تعداد افراد موفق و نامدار خیلی بیشتر از آن چیزی بود که اکنون داریم. در واقع، برخلاف باور عموم، موفقیت نه وابسته به هوش و استعداد که در گرو تلاش و پشتکار است. آنچه موفقیت را از ما

کد خبر : 112299
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
۱۰ کتاب برای غلبه بر تنبلی؛ تنبل‌ها بخوانند


«تنبلی» رفتاری است که بیشتر مردم جامعه از خود نشان می‌دهند. شاید اگر غیر از این می‌بود، تعداد افراد موفق و نامدار خیلی بیشتر از آن چیزی بود که اکنون داریم. در واقع، برخلاف باور عموم، موفقیت نه وابسته به هوش و استعداد که در گرو تلاش و پشتکار است. آنچه موفقیت را از ما می‌گیرد عادت ما برای تلاش‌نکردن و اراده ضعیف است. از آنجا که این عادت عادتی فراگیر در جامعه است، تصمیم داریم در این مقاله شما را با چند کتاب آشنا کنیم که کمکتان خواهند کرد نوع تنبلی خود را بشناسید و بر آن غلبه کنید. اگر به دنبال کتاب برای غلبه بر تنبلی هستید، تا پایان معرفی امروز با ما همراه باشید.

۱. قدرت عادت

نویسنده: چارلز داهیگ
مترجم(ها): مصطفی طرسکی و معصومه ثابت‌قدم (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نوین (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۳۲۷

تنبلی مانند تلاشگربودن فقط عادت است. برای همین، شناخت بهتر عادت‌ها، چگونگی ایجادشدنشان و نیز آشنایی با نحوه ترک و جایگزینی عادت نادرست در کنارگذاشتن تنبلی به ما کمک می‌کنند. ازاین‌رو، ما فهرست معرفی امروز را با کتاب قدرت عادت شروع می‌کنیم. قدرت عادت در ۳ بخش متفاوت به نگارش درآمده است:

  • اولین بخش: عادت‌ها چگونه در زندگی افراد پدید می‌آیند؛
  • دومین بخش: عادت‌های شرکت‌ها و سازمان‌های موفق را بررسی می‌کند؛
  • سومین بخش: عادت‌های جوامع را بررسی می‌کند.
دکتر ساینا

در این کتاب، ذات شکل‌گیری عادت به‌خوبی شرح داده شده و فردی که به تنبلی عادت کرده می‌تواند شکل عادت خود را شناسایی کند. سپس، بر اساس راهبردهای خوبی که نویسنده بیان کرده است عادت تنبلی خود را به‌مرور زمان به عادتی مثبت تبدیل کند.

این کتاب یکی از معروف‌ترین کتاب‌های این حوزه است و از ده‌ها پژوهش و مصاحبه علمی برای نوشتن آن استفاده‌ شده. مهم‌ترین نکته‌ای که چارلز داهیگ با کتاب قدرت عادت بیان کرد بحث «جایگزینی عادت» به‌جای «ترک عادت» است؛ بنابراین اگر شما هم از تنبلی خود خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این کتاب مؤثر را مطالعه کنید.

محققان دریافتند تمایل افراد به پاداش بر وسوسه شکستن تعهدشان غلبه می‌کند. این میل به پاداش چرخه عادت را در آنها استوار می‌کرد.

۲. صفر تا یک

صفر تا یک یک کتاب برای غلبه بر تنبلی

نویسنده(ها): بلک مسترز، پیتر تیل
مترجم: علی بهزادیان‌نژاد (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: هورمزد (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۷۲

بسیاری از ما تنبلی‌مان را در کسب‌وکار بروز می‌دهیم. آنجا که باید کار کنیم و درآمدی داشته باشیم، بی‌آنکه دلیل درستی وجود داشته باشد فقط کوتاهی می‌کنیم. صفر تا یک برای چنین افرادی است. کتابی که کمکتان خواهد کرد یک استارتاپ را راه‌اندازی کنید. در این کتاب ارزشمند، نکاتی برای شروع کسب‌وکاری خوب و همچنین حفظ آن بیان شده است.

از سویی دیگر، برخی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که نویسندگان کتاب پایه‌گذاری‌شان کرده‌اند در این کتاب بررسی شده‌اند. در این بررسی‌ها، نقشه راه آنها و افت‌وخیزهای مسیر برای مخاطب تصویر شده تا هم بتواند از آن ایده بگیرد و هم انرژی! پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در حوزه کسب‌وکار سردرگم و ناخودآگاه وارد پروسه تنبلی شده‌اید، صفر تا یک برای شما نوشته شده است.

هدف سرمایه‌گذاران مخاطره‌آمیز شناسایی، سرمایه‌گذاری و سودگرفتن از شرکت‌های نوپای امیدبخش است.

۳. صبح جادویی

صبح جادویی یک کتاب برای غلبه بر تنبلی

نویسنده: هال الرود
مترجم: لطیف احمدپور (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نوآوران سینا (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۱۶

بسیاری از افراد موفق سحرخیزی را عامل موفقیتشان می‌دانند. آنها معتقدند در لحظاتی که بقیه خواب‌اند، مسیر موفقیتشان را می‌سازند. از طرفی، دیر بیدارشدن و تا حوالی ظهر خوابیدن نیز یکی از نشانه‌های تنبلی است. برای همین، کتاب سوم کتابی است در این باره: چطور صبح زود از خواب بیدار شویم؟ صبح جادویی در یک دوره شما را همراهی می‌کند تا به سحرخیزی عادت کنید و بتوانید روز خود را پربارتر به شب برسانید.

صبح جادویی نه صرفا بیدارشدن که سرحال بیدارشدن، پرانرژی‌بودن و نیز ساختن روزی فوق‌العاده را به مخاطبش آموزش می‌دهد. این کتاب کمکتان خواهد کرد تنبلی را کنار بگذارید و صبح زود از خواب بیدار شوید و با بهره‌گیری از فواید سحرخیزی به‌دنبال اهدافتان بروید. اگر از آن دسته افرادی هستید که بیدارشدن برایتان سخت است و دنبال کتاب برای غلبه بر تنبلی صبح‌گاهی هستید، صبح جادویی برای شماست!

صبح جادویی اساسا به خلق دوباره تجربه با انگیزه و پرهیجان بیدارشدن تا پایان عمر خواهد پرداخت. هدف این کتاب این است که بتوانید صبح هنگام با اراده و نه از روی اجبار از تخت‌خواب بلند شوید و بخشی از هر روزتان را صرف رشد پیشرفت خود کنید تا بتوانید به یک زندگی خارق‌العاده و سرشار از برکت و رضایتمندی دست یابید. هزاران نفر در سراسر دنیا هم‌اکنون مشغول انجام همین کارند؛ افرادی مانند خود شما.

۴. اثر مرکب

اثر مرکب یک کتاب برای غلبه بر تنبلی

نویسنده: دارن هاردی
مترجم(ها): لطیف احمدپور، میلاد حیدری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نگاه نوین (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۴۰

به‌سختی می‌توان از «موفقیت» حرف زد و مستقیم یا غیرمستقیم، «تنبلی» را مورد هدف قرار نداد! اثر مرکب کتابی است که درباره عادت‌های درست نوشته شده است. همان عاداتی که با داشتن آنها می‌توان از سکون و شکست دور شد و در مسیر موفقیت افتاد. منتها رسیدن به عادت‌های معرفی‌شده و تبدیل‌شدن به کسی که آن عادت‌ها را جزئی از شخصیتش می‌کند به‌معنای دور شدن از تنبلی است!

پس اگر شما هم مایلید عادت‌های جدید بسازید و بر پایه آنها به‌دنبال موفقیت بروید، اثر مرکب برای شماست. نویسنده این کتاب معتقد است «هیچ فرمول مخفی یا سریعی وجود ندارد». از همین رو، در کتاب اثر مرکب، نویسنده با ترکیبی از روش‌ها به مخاطب کمک می‌کند بتواند عادت‌های خوب را جایگزین روش‌های تنبلی کند.

اگر پیشرفتی را که دوست دارید داشته باشید ندارید اما توانایی آن را در خود حس می‌کنید، تنها به این دلیل است که اهدافتان را به‌روشنی تعریف نکرده‌اید.

۵. عادت‌های اتمی

عادتهای اتمی یک کتاب برای غلبه بر تنبلی

نویسنده: جیمز کلیر
مترجم: هوشمند دهقان (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: هورمزد (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۳۳۲

عادت های اتمی دیگر کتابی است که برای دوری از تنبلی می‌خواهیم به شما معرفی کنیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، داشتن مجموعه‌ای عادت مثبت و درست ما را به فردی قوی و سخت‌کوش تبدیل می‌کند. عادت‌های اتمی کتابی است که به مخاطب نشان می‌دهد هر عادت درست نتیجه چند اقدام کوچک است و زندگی‌ای سالم نیز نتیجه چند عادت درست!

با این کتاب، متوجه خواهیم شد درست زندگی‌کردن اصلا آن‌قدر سخت نیست که از پس آن برنیاییم، وقت‌گیر نیست و ارتباطی به هوش و استعداد ندارد. بلکه سبک درست زندگی و اجتناب از تنبلی حاصل تلاش مستمر و کوچک ماست برای ساخت و حفظ عادت‌های مؤثر.

چگونه یک عادت خوب بسازیم اولین قانون (سرنخ): آن را شفاف و آشکار کنید. دومین قانون (تمایل): آن را جذاب کنید. سومین قانون (پاسخ): آن را ساده کنید. چهارمین قانون (پاداش): آن را رضایت‌بخش کنید. می‌توانیم این قوانین را معکوس کنیم تا نحوه شکستن یک عادت بد را یاد بگیریم. چگونه یک عادت بد را از بین ببریم اولین قانون (سرنخ): آن را مخفی (پنهان) کنید. دومین قانون (تمایل): آن را لوس و غیرجذاب کنید. سومین قانون (پاسخ): آن را دشوار کنید. چهارمین قانون (پاداش): آن را عامل نارضایتی کنید.

۶. آبلوموف

آبولوموف یک کتاب برای غلبه بر تنبلی

نویسنده: ایوان آلکساندروویچ گنچاروف
مترجم: مصطفی جمشیدی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نوین کتاب (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۹۱۲

بسیاری از مخاطبان و همچنین منتقدان آبلوموف را مؤثرترین رمان ایوان گنچاروف می‌دانند. در این کتاب، واژه‌ای نو به‌نام «آبلومویسم» معرفی می‌شود. آبلومویسم به افرادی گفته می‌شود که به‌شدت دچار ضعف عملکرد و بی‌ارادگی‌اند. همین ویژگی‌ها سرآغاز ورود به زندگی همراه با تنبلی است. نویسنده در این کتاب داستان شخصیتی را روایت می‌کند که در گرداب تن‌پروری گم شده است و نمی‌تواند آینده‌اش را بسازد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به داشتن زندگی آرام و بدون مشکلات مالی، مسافرت‌های به‌موقع، تفریح و خوشی و سلامتی کامل علاقه‌مندید ولی در راستای تحقق این خواسته‌ها کمترین تلاشی نمی‌کنید و خودتان هم نمی‌دانید چرا، آبلوموف را بخوانید. اگر بپرسید بهترین زمان برای خواندن آبلوموف چه وقتی است؟ با قاطعیت می‌گوییم: «دیروز!»

نمی‌دانست به نامه کدخدا فکر کند یا به تغییر منزل؟ یا به صورت‌حساب‌ها رسیدگی کند. در سیل دردسرهای زندگی سرگردان بود و همچنان خوابیده ماند و از این پهلو به آن پهلو می‌غلتید و گاهگاه آه‌های بریده بریده‌اش شنیده می‌شد: «وای خدای من، مصیبت که شروع شد از همه طرف می‌بارد.»

۷. اندر مزایای تنبلی

کتاب اندر مزایای تنبلی

نویسنده: ال جینی
مترجم: سما قرایی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: گمان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۵۰

اندر مزایای تنبلی، چطور می‌تواند یک کتاب برای غلبه بر تنبلی باشد؟! این کتاب به فلسفه کار، تفریح و اوقات فراغت در زندگی اشاره می‌کند. گرچه این کتاب فلسفی است، روان و قابل‌درک برای همه خوانندگان است. در واقع، نویسنده فلسفه را ساده‌تر نکرده، بلکه فلسفه را با زبانی رساتر و بدون ترس و وحشت نوشته است. در این کتاب، مخاطب با دلیل زندگی، عشق و تلاش بیشتر از گذشته آشنا می‌شود. خواندن آن باعث می‌شود بهانه‌هایی که برای فرار از تلاش‌کردن می‌آوریم خودبه‌خود در وجودمان بی‌معنی شوند و بتوانیم بااراده‌تر باشیم.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به‌خاطر درک نادرست چیستی زندگی، ترجیح می‌دهید زندگی را نادیده بگیرید و کمتر تلاش کنید، این کتاب برای شماست. آن را بخوانید و با دنیای قابل‌درک‌تری آشنا شوید تا بتوانید آن‌طور که آرزومند هستید، تلاش کنید و به‌پیش بروید.

فرضیه من خیلی ساده است. حتی اگر ما عاشق کارمان باشیم و ابتکار و موفقیت و لذتی که در آن می‌یابیم حسابی ارضایمان کند، بازهم هوایی می‌شویم و احساس نیاز می‌کنیم که کار نکنیم؛ نیاز داریم که کار نکنیم. فرقی نمی‌کند نانمان را از چه راه درمی‌آوریم، کار ما هرچه باشد بازهم عاشق اوقات فراغت و تفریح و رخوت و سکونیم. همه‌مان به بازیِ بیشتری در زندگی نیاز داریم.

۸. قورباغه را قورت بده!

قورباغه ات را قورت بده یک کتاب برای غلبه تنبلی

نویسنده: برایان تریسی
مترجم: فریبا سبز چمنی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: شادن پژواک (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۱۰۱

بسیاری از ما تنبل می‌شویم، چون انجام کارهای سخت برایمان سخت است. به‌ عبارتی دیگر: می‌ترسیم. از جنبه‌های مختلف مانند سختی کار، زمان‌بربودن، نداشتن دانش کافی و… گرفته تا ترس از کیفیت خروجی کارمان. منتها این ترس فقط ساخته‌ ذهن خودمان است و نیز نوعی مقاومت درونی برای انجام‌ندادن و تلاش‌نکردن و البته تن‌پروری.

برای اینکه با این مقاومت درونی بهتر مواجه شویم و برای اینکه بتوانیم آن را مدیریت کنیم، قورباغه را قورت بده تمرین‌ها و توصیه‌های کاربردی جالبی دارد. شاید قورت‌دادن قورباغه برای همه ما کار سختی باشد. هدف از نام‌گذاری این کتاب همین است. قورباغه (استعاره از سخت‌ترین کار هر فرد) است و اگر آن را قورت دهیم، دیگر چیزی برای نگرانی وجود ندارد! بنابراین اگر شما هم در انجام کارها و مسئولیت‌های بزرگ و زمان‌بر دچار ترس می‌شوید، بهتر است چند ساعتی وقت کنار بگذارید و این کتاب خوب را مطالعه کتید.

سخت‌ترین مرحله از انجام هر کار مهمی اولین مرحله یعنی شروع‌کردن آن است. وقتی انجام یک کار مهم را واقعا آغاز می‌کنید، به‌طور طبیعی انگیزه پیدا می‌کنید تا آن را ادامه دهید. قسمتی از ذهن شما همیشه عاشق این است که سرگرم کارهای مهمی باشد که واقعا می‌توانند در زندگی شما تحول ایجاد کنند.

۹. ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی

کتاب ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی

نویسنده: اس. جی. اسکات
مترجم: امیرحسین میرزائیان (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: پندار تابان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۱۵۶

تا اینجا شما را با ۸ کتاب برای غلبه بر تنبلی آشنا کردیم. هرکدام به‌نوعی بر تنبلی تأثیرگذارند. هرکدام به‌شکلی ریشه‌های تنبلی را هدف قرار می‌دهند. کتاب بعدی که برای شما معرفی به شما انتخاب کرده‌ایم ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی است که تمرین‌هایی کاربردی برای غلبه بر تنبلی را به ما آموزش می‌دهد. چیزی که این کتاب آن را هدف قرار می‌دهد «به‌تعویق‌انداختن کارها» است.

این کتاب به ما می‌آموزد چطور با این عادت نادرست مواجه شویم و آن را با عادتِ درستِ تلاش‌کردن جایگزین کنیم. با خواندن این کتاب متوجه خواهید شد کنارگذاشتن تنبلی کار سختی نیست، به شناخت و آگاهی نیاز دارد.

سخت‌ترین بخش یادگیری چگونگی «نه»گفتن به دیگران مدیریت واکنش آنها در زمانی که درمی‌یابند اولویت‌های شما با آنها متفاوت است می‌باشد.

۱۰. بهانه ممنوع

کتاب بهانه ممنوع

نویسنده: وین دایر
مترجم: آزیتا عظیمی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: عطائی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۳۵۰

پس از آنکه گرفتار تنبلی شدیم، ناخودآگاه برای توسعه و رشد آن شروع به تولید بهانه می‌کنیم؛ بهانه‌هایی که خودمان و اطرافیانمان باورشان می‌کنیم. هرچه در این زمینه وضعیت شدیدتری را تجربه کنیم، بهانه‌های قابل قبول‌تر و حرفه‌ای‌تری می‌توانیم تولید کنیم.

وین دایر این بار برخلاف کتاب‌هایی که پیش‌تر معرفی کردیم، در کنار ما قرار نمی‌گیرد. او با بهانه ممنوع در مقابل ما می‌ایستند و به ما می‌گوید هرآنچه برای تلاش‌نکردن به زبان می‌آوریم بهانه‌ای بیش نیست. به‌یک‌باره چنان توجیه‌ها و دلایل واهی‌مان را از ما می‌گیرد که دستمان خالی می‌ماند و جز تلاش‌کردن راهی جلوی پایمان احساس نمی‌کنیم! اگر شما هم احساس می‌کنید گاهی دچار این وضعیت می‌شوید یا برایتان به عادتی دائمی تبدیل شده است، حتما بهانه ممنوع را بخوانید.

هر زمان که اتفاقی به‌طور ناگهانی در زندگی شما پیش می­‌آید که با تصور ذهنی‌تان هماهنگی ندارد، این گفته لائو-تسه را به خاطر بیاورید: «برای ازبین‌بردن نفوذ و تأثیر چیزهای منفی، کافی است آن­ها را نادیده بگیرید.» این کلام اگرچه ساده به نظر می‌رسد، ولی بسیار عمیق و پرمحتواست.

شما بگویید

در این مقاله، از میان بهترین کتاب‌ها دراین‌باره، ۱۰ کتاب برای غلبه بر تنبلی به شما معرفی کردیم. شما تجربه خواندن کدام‌یک از کتاب‌های این فهرست را دارید؟ لطفا نظرتان را درباره آن در بخش «ارسال دیدگاه» برایمان بنویسید. اگر کتاب دیگری هم می‌شناسید که جایش را در فهرست بالا خالی می‌دانید، لطفا با ما و مخاطبان مجله «چطور» به‌ اشتراک بگذارید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.