۱۰ مقصدی که عاشقان کتاب باید قبل از مرگ به آن سفر کنند

هر کسی تعریف خاصی از سفر دارد و برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، هیچ چیزی جذاب‌تر از این نیست که به جاهایی سفر کنند که با دنیای کتاب بیگانه نیست و رد و نشانه‌ای از نویسندگان و آثار محبوب‌شان وجود دارد. نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶

کد خبر : 16900
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
۱۰ مقصدی که عاشقان کتاب باید قبل از مرگ به آن سفر کنند


هر کسی تعریف خاصی از سفر دارد و برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، هیچ چیزی جذاب‌تر از این نیست که به جاهایی سفر کنند که با دنیای کتاب بیگانه نیست و رد و نشانه‌ای از نویسندگان و آثار محبوب‌شان وجود دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ به‌روزرسانی شده است.

مسیر سفر علاقه‌مندان به کتاب مملو از سختی و مشکلات است؛ در حالی که سایر مسافران به‌راحتی و با چمدان کوچکی از این مقصد به آن مقصد سفر می‌‌کنند، گردشگرانی که عاشق کتاب هستند، مدام این سوال را در ذهن‌شان مرور می‌کنند که چند کتاب می‌توانم در چمدانم جا دهم. یا اینکه بهتر است کتاب بیشتری با خود ببرم یا لباس بیشتری؟

هرچند ما نمی‌توانیم جواب صریحی به این دو سوال و معضل زندگی چنین افرادی پیدا کنیم، می‌توانیم ۱۱ مقصدی را به شما معرفی کنیم که آنجا قطعا کسی شما را به‌خاطر اینکه کتاب‌های چمدانتان بیشتر از لباس‌هایتان است، سرزنش نخواهد کرد. کتاب‌ها می‌توانند شما را با خود به جاهای غیرقابل تصوری ببرند؛ اما اینجا مقاصدی را به عاشقان کتاب معرفی می‌کنیم که می‌تواند بهشت غیرقابل وصفی برای این افراد باشد. 

رقابت افراد شبیه به ارنست همینگوی را در نظر داشته باشید

ارنست همینگوی یک نویسنده بسیار مشهور بود که برای داشتن دید دوگانه مشهور است. حال شما می‌توانید در ماه ژوئیه با سفر به منطقه Key West، در رقابت افراد شبیه به ارنست همینگوی حضور داشته باشید. در این رویداد چهارروزه، فعالیت‌هایی صورت می‌گیرند که از سبک زندگی همینگوی الهام گرفته‌اند و در بین آن‌ها رقابت‌های جالبی دیده می‌شود. برای مثال یکی از این رقابت‌ها، رویداد سالانه دویدن گاو‌های وحشی است که در آن اشخاص نقش گاو‌ها را بازی می‌کنند و در خیابان‌های کی وست مشغول دویدن می‌شوند. همچنین در روز نهایی هم یک مسابقه مچ‌اندازی برگزار می‌شود که همینگوی قطعا از دیدن آن احساس غرور می‌کرد.

از قدیمی‌ترین کتابخانه جهان در شهر «فز» مراکش دیدن کنید

قدیمی ترین کتابخانه جهان کتابخانه القراویین (al-Qarawiyyin library) مراکش

در این کتابخانه  یک نسخه از قرآن کریم که متعلق به قرن ۹ میلادی است، نگهداری می‌شود

کتابخانه القراویین‌ (al-Qarawiyyin library) در سال ۸۵۹ میلادی افتتاح شده و از آن زمان تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است. این کتابخانه توسط فاطمه الفیحری، یک بانوی خیر، تاسیس شد که هدف وی از ایجاد چنین مکانی، تاسیس مرکز دائمی برای آموزش در فز بود و قطعا هم در این مسیر موفق شد.

امروزه در این کتابخانه برخی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی جهان مثل یک نسخه از قرآن کریم که متعلق به قرن ۹ میلادی است، نگهداری می‌شود. وارد این کتابخانه که می‌شوی، بوی کتاب‌های قدیمی در سالن‌ها به مشامت می‌رسد که برای علاقه‌مندان به کتاب، لذت وصف ناشدنی دارد. علاوه بر این، بازدیدکنندگان می‌توانند چشم‌انداز نفس‌گیری از شهر تاریخی فز را از تراسی که در طبقه آخر کتابخانه وجود دارد، تماشا کنند. 

البته در حال حاضر کشور مراکش برای گردشگران ایرانی ویزا صادر نمی‌کند و امکان سفر به این کشور فعلا وجود ندارد. 

نمایشنامه‌های شکسپیر را در تئاتر گلوب لندن تماشا کنید

سکوهای چوبی تئاتر گلوب لندن

شما می‌توانید از اجرای شاهکارهای این نمایشنامه‌نویس بزرگ لذت ببرید. اگرچه تئاتر گلوب به‌اندازه‌ای که ظاهرش نشان می‌دهد قدیمی نیست (این تئاتر در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است)؛ اما طراحی آن برگرفته از مدل اصلی این تئاتر است که در سال ۱۶۴۴ توسط پیورین‌ها (بنیادگراهای مذهبی) تخریب شد.

تئاتر گلوب فاصله بسیار کمی با موقعیت تئاتر اصلی تخریب شده دارد و در کرانه رود تیمز واقع شده است. در این تئاتر به‌شکل منظم اجراهای نمایشنامه‌های مشهور شکسپیر به روی صحنه می‌رود و نمایشگاهی از زندگی و آثار وی برپا است.

شبی را در هاستلی پر از کتاب در توکیو سپری کنید

هاستل bed and book توکیو

هر تخت هاستل bed and book در میان قفسه‌هایی پر از کتاب قرار دارد

اگر آرزو دارید شبی را کنار قفسه‌های کتاب بخوابید، می‌توانید به هاستلی در توکیو با ۳۰ تخت بروید تا شما را به آرزویتان برساند. هر تخت هاستل bed and book در میان قفسه‌هایی پر از کتاب قرار دارد. جای خواب مسافران دنج و راحت است؛ اما مهمانان برای تجربه خواندن کتاب در چنین فضای رویایی به این هاستل می‌روند. قفسه‌ها پر هستند از کتاب‌هایی به زبان انگلیسی و ژاپنی و همه آن‌ها در اختیار مسافران قرار دارند. آیا جذب یک کتاب هیجان‌انگیز شده‌اید؟ پس باید یک شب دیگر هم جا رزرو کنید تا بتوانید کتاب را به اتمام برسانید!

در دانشگاه ترینیتی دابلین کتاب‌ها را ورق بزنید

قفسه های انبوه کتاب دانشگاه ترینیتی دابلین

کتاب کیلز به‌عنوان ارزشمند‌ترین نوشته باقی‌مانده از دوران قرون وسطی شناخته می‌شود

کتاب کیلز به‌عنوان ارزشمند‌ترین نوشته باقی‌مانده از دوران قرون وسطی شناخته می‌شود که این مورد، دلیل منطقی دارد و این کتاب توانسته در گذر زمان، بدون اینکه ذره‌ای آسیب ببیند سالم باقی بماند. با اینکه کتاب که شامل چهار انجیل می‌شود، در قرن هفتم نوشته شده؛ اما هنوز هم رنگ‌های آن کاملا مثل روز اول شفاف هستند. این کتاب ۳۴۰ برگی در کتابخانه قدیمی دانشگاه ترینیتی نگه‌داری می‌شود؛ کتابخانه‌ای که بارها در فیلم‌های مختلفی آن را دیده‌ایم.

هر روز پرسنل کتابخانه محفظه مخصوص نگه‌داری کیلز را باز می‌کنند و آن را یک بار ورق می‌زنند؛ پس برای اینکه بتوانید کل صفحه‌های آن را ببینید باید نصف سال هر روز به اینجا سر بزنید! البته راه ساده‌تری هم وجود دارد که خرید یک نسخه کپی از آن از فروشگاه موجود است. 

شب‌های برنز را در اسکاتلند جشن بگیرید

پرتره روبرت برنز بر دیوار شب های برنز اسکاتلند

۲۵ ژانویه هر سال، اهالی اسکاتلند کنار هم جمع می‌شوند تا یادبودی برای روبرت برنز، شاعر مشهور که در سال ۱۷۹۶ درگذشت برگزار کنند. این مراسم اولین بار توسط دوستان این شاعر در سال ۱۸۰۱ برگزار شد که تصمیم گرفتند پنج سال پس از درگذشت وی، مراسمی به یادش داشته باشند. برنز یکی از معدود شاعر‌هایی بود که آثارش را با لهجه اسکاتلندی نوشته است و به همین دلیل هم اهمیت ویژه‌ای در این کشور دارد. این مراسم از عصر آغاز می‌شود و در کنار غذا و نوشیدنی‌های مختلف، اشعار وی هم خوانده می‌شوند.

برای رویداد بزرگداشت جین آستین به شهر بث بروید

بانوان در لبای محلی فستیوال جین آستن

یک رویداد بسیار باشکوه، فستیوال جین آستین است که صدها نفر از طرفداران وی در شهر بث کنار هم جمع می‌شوند. در این رویداد ۱۰ روزه مراسم‌های مختلفی از سخنرانی گرفته تا اجرای موزیک، رقص، اجرای نمایش، خواندن کتاب، کلاس‌های تاریخ و مراسم‌های دیگری برگزار می‌شوند که همگی با اسم کلی «Darcy’s Ball» شناخته می‌شوند؛ رویدادی که نزد طرفداران جین آستین بسیار محبوب و به‌نوعی بازسازی این است که پس از تمام شدن غرور و تعصب، کتاب مشهور آستین، زندگی می‌توانست به چه شکل باشد.

به بهشت کتاب لیوراریا للو در شهر پورتو بروید

لیوراریا للو که در سال ۱۹۰۶ باز شد، به عقیده خیلی‌ها زیباترین فروشگاه کتاب در جهان است. با اینکه سبک معماری نئو گاتیک بیشتر در جا‌هایی مثل کلیسا استفاده می‌شود، اما این فروشگاه کتاب هم یکی از بهترین نمونه‌های این سبک معماری است که همچنین در جای‌جای آن، آثاری از سبک هنر نو و هنر دکو دیده می‌شوند؛ اما ویژگی اصلی این کتابفروشی، پله‌های بسیار زیبای آن هستند که بازدیدکنندگان با بالا رفتن از آن‌ها به محل اصلی فروش کتاب‌ها می‌رسند.

صاحبان این فروشگاه برای اینکه از خیلی زیاد شدن تعداد بازدیدکنندگان پیش‌گیری کنند، یک ورودی ۵ یورویی برای آن در نظر گرفته‌اند که البته اگر پس از بازدید قصد خرید کتابی را داشته باشید، این هزینه از قیمت نهایی کتاب کم می‌شود.

از نمایشگاه کتاب بین المللی گودالاجارا بازدید کنید

علاقه مندان در حال خرید کتاب در نمایشگاه کتاب بین المللی گودالاجارا

از آثار آلنده گرفته تا روییز زافون، این نمایشگاه جایی است که علاقه‌مندان به ادبیات اسپانیا قادر خواهند بود کتاب‌های دلخواه خود را در آن پیدا کنند. این نمایشگاه سالانه که هر سال به‌مدت ۹ روز در گودالاجارای مکزیک برگزار می‌شود، محلی است که نویسندگان و خوانندگان کتاب زیادی از آن بازدید می‌کنند.

جدا از اینکه میلیون‌ها کتاب برای خرید وجود دارند، افراد حاضر در نمایشگاه می‌توانند در جلسه‌های کتابخوانی، ملاقات با نویسندگان مشهور و موارد دیگر شرکت‌کنندگان و در پایان هم یک مراسم جوایز ویژه وجود دارد که در آن به نویسندگان مشهور و استعداد‌های جدید در زمینه ادبیات اسپانیایی جوایزی اهدا می‌شود.

از کتاب‌فروشی شکسپیر و کمپانی در پاریس بازدید کنید

قفسه های کتاب کتابفروشی شکسپیر و دوستان

کتاب‌فروشی شکسپیر و کمپانی که در نزدیکی بانک ساین واقع شده، در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است

کتاب‌فروشی شکسپیر و کمپانی که در نزدیکی بانک ساین واقع شده، در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است و تقریبا اکثر بخش‌های آن هم در طی سال‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند. البته پیش از این تاریخ، این کتاب‌فروشی یک بار هم در سال ۱۹۲۲ افتتاح شده بود و پاتوق نویسندگان مشهوری مثل ارنست همینگوی، جیمز جویس و ازرا پاند بود؛ اما در جریان تسخیر پاریس توسط آلمان‌ها، کتاب‌فروشی هم تعطیل شد.

ویژگی خاص این فروشگاه نه به فروش آثار فاخر انگلیسی در شهری فرانسوی‌زبان و نه حتی به دید زیبای آن از نوتردام که بیشتر به این مربوط می‌شود که هنرمندان در حین بازدید از پاریس، می‌توانند در این مکان اقامت داشته باشند و تا به امروز چیزی حدود ۳۰ هزار هنرمند چنین اقامتی را تجربه کرده‌اند. البته این افراد در حین اقامت، باید روزانه یک کتاب بخوانند، هر روز چند ساعت در کارهای فروشگاه کمک کنند و یک زندگی‌نامه یک صفحه‌ای هم از خودشان برای این فروشگاه بنویسند. نکته جالب اینکه این نوشته‌ها در طی سال‌ها جمع شده‌اند و حالا کلکسیون کاملی از آن‌ها در کتاب‌فروشی نگهداری می‌شود. نظرات خود را در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی در سفر با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.