۱۰۰ بنای تاریخی یزد مرمت می‌شوند

[ad_1] معاون میراث‌ فرهنگی یزد از مرمت ۱۰۰ بنای تاریخی در این استان که در سیل سال گذشته آسیب دیدند، خبر داد و گفت: هفت اثر تاریخی یزد امسال تعیین حریم می‌شوند. عبدالمجید شاکری شمسی با تاکید بر این‌که مرمت بناهای شاخص و آسیب‌دیده در سیل از اولویت‌های میراث‌فرهنگی یزد است، به ایسنا گفت: در

کد خبر : 346604
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
۱۰۰ بنای تاریخی یزد مرمت می‌شوند

[ad_1]

معاون میراث‌ فرهنگی یزد از مرمت ۱۰۰ بنای تاریخی در این استان که در سیل سال گذشته آسیب دیدند، خبر داد و گفت: هفت اثر تاریخی یزد امسال تعیین حریم می‌شوند.

عبدالمجید شاکری شمسی با تاکید بر این‌که مرمت بناهای شاخص و آسیب‌دیده در سیل از اولویت‌های میراث‌فرهنگی یزد است، به ایسنا گفت: در این زمینه حدود ۱۰۰ بنا داریم که مرمت آن‌ها در اولویت است و برای ۷۵ بنا اعتبار مرمتی هم تامین شده است.

او افزود: «مسجد جامع»، «تکیه امیرچخماق»، «بقعه سید رکن‌الدین» و «بقعه سید شمس‌الدین» نمونه‌ای از آثار شاخصی هستند که هم به پایش سازه‌ای نیاز دارند و هم در بارندگی‌ها آسیب دیدند.

معاون میراث‌ فرهنگی استان یزد همچنین درباره وضعیت ثبت آثار ملی استان یزد، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ در حوزه ثبت، ۲۰ اثر غیرمنقول، ۱۰ اثر منقول، ۷ اثر ناملموس و ۴ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند، اما در حوزه ثبت حریم پرونده‌ای نداشتیم، کما این‌که جلسه شورای حریم نیز تشکیل نشد.

او افزود: البته امسال هفت پرونده تعیین حریم آماده ثبت شده است. بر این اساس محوطه غَربالبیز، کوه اِرنان، مجموعه حجت‌آباد وزیر، مجموعه سلطان بُندَرآباد، قلعه سریزد، قلعه خویدک و عمارت نواب امسال تعیین حریم می‌شوند.

شاکری با بیان این‌که ۲۰ پرونده میراث غیرمنقول هم برای ثبت تهیه شده است، گفت: هفت پرونده ناملموس «بادبزن اسمی» در شهرستان بافق، «خط بازی» در میبد، «قاب‌بازی خاتم»، «مهارت ساخت چاقوی دسته شاخی» در بهاباد، «نحوه دوخت لباس محلی مردان یزد»، «مهارت پخت نان گیاهی بی‌بی نصرت شهرستان تفت» و «حناسایی» در نوبت ثبت در سال جدید است.

انتهای پیام 

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.