گپ وگفتی با وزیر میراث در بازارچۀ حسن آباد

ایسنا/اصفهان تقریباً تا ظهر پنجشنبه، هجدهم آذرماه، هیچ‌یک از خبرنگاران حوزۀ میراث فرهنگی اصفهان نمی‌دانستند عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به اصفهان سفر کرده یا نه؟ و قرار است کجا برود و دربارۀ چه چیزی حرف بزند! اولین گزارش‌ها را از حضور وزیر در اصفهان، یکی از فعالان فضای مجازی منتشر کرد و

کد خبر : 140813
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰:۴۵
گپ وگفتی با وزیر میراث در بازارچۀ حسن آباد



ایسنا/اصفهان تقریباً تا ظهر پنجشنبه، هجدهم آذرماه، هیچ‌یک از خبرنگاران حوزۀ میراث فرهنگی اصفهان نمی‌دانستند عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به اصفهان سفر کرده یا نه؟ و قرار است کجا برود و دربارۀ چه چیزی حرف بزند!

اولین گزارش‌ها را از حضور وزیر در اصفهان، یکی از فعالان فضای مجازی منتشر کرد و بعد از اظهار گلایۀ خبرنگاران ایسنا و تسنیم، نسبت به ضعف همیشگی اطلاع‌رسانی در برنامه‌های این‌چنینی، از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان تماسی گرفته و اعلام شد که خبرنگاران می‌توانند ساعت پنج بعدازظهر، حین پیاده‌روی وزیر میراث فرهنگی در بازار حسن‌آباد، با عزت‌الله ضرغامی دیدار داشته باشند.

 آنچه می‌خوانید، گزارشی از این دیدار سرپایی است:

«وضعیت مرمت مجموعه آثار تاریخی فرهنگی ما به‌هیچ‌وجه شایستۀ این سابقۀ تمدنی نیست». این جمله را خبرنگار مهر بیان کرد و عزت‌الله ضرغامی گفت: «بودجه ۱۴۰۱ آخرین مراحل تصویبش را در دولت گذرانده اما شب گذشته علی‌رغم فشردگی حجم کار به‌اتفاق آقای دارابی، معاون میراث فرهنگی خدمت رئیس‌جمهور رسیدیم و گزارشی از وضعیت اسفبار ابنیه تاریخی و میراثی و گرفتاری‌های حوزۀ مرمت مطرح کردیم. ایشان کاملاً همراهی داشتند و قرار شد که در بودجه سال بعد، ردیف اعتبار مرمت افزایش پیدا کند. بخشی از این افزایش اعتبار لحاظ شده منتها بعد از قطعیت رقم آن را اعلام خواهیم کرد و این خبری خوش برای میراث فرهنگی است».

او تصریح کرد: «ما در اصفهان ۲۰۰ بنای تاریخی داریم که سال ۱۳۹۵ برای مرمت آن پنج هزار میلیارد اعتبار لازم بوده و اگر این مقدار را با بودجۀ ۳۰ میلیاردی اصفهان مقایسه کنید، درمی‌یابید که قابل‌قبول است یا خیر. امیدواریم برای این شهر که جایگاه ویژه‌ای دارد، اقدامات قابل‌قبولی انجام بدهیم».

ضرغامی، در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار مهر که پیگیر چندوچون تفویض اختیارات ویژه به مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان شده بود گفت: «از جمله سیاست‌های بنده تمرکززدایی و دادن اختیار ویژه به استان‌هاست، به‌طوری‌که مدیران بتوانند در محل تصمیم بگیرند و دائم نیاز به هماهنگی با تهران نداشته باشند. اصفهان از مصادیق جدی این سیاست در حوزۀ میراث فرهنگی است».

خبرنگار ایمنا که از وزیر میراث دربارۀ تعیین تکلیف مرمت گنبد شیخ لطف‌الله پرسیده و خواستار برگزاری یک نشست با حضور نخبگان مرمت در کل ایران برای بررسی مرمت آن شده بود نیز این پاسخ را از ضرغامی شنید: «اخیراً جلسه‌ای با نخبگان و پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی و اساتید دانشگاه برگزار کردیم و هفتۀ آینده نیز جلسۀ دوم را با تعداد دیگری از نخبگان برگزار می‌کنیم. هدف از برگزاری این نشست‌ها استفاده از ظرفیت ارزشمند این اساتید است و حرف‌های خوبی که زده می‌شود مبنای تصمیم‌گیری‌های ما خواهد شد. ان‌شاالله این جلسات را ادامه خواهیم داد و بعد از جمع‌بندی در عمل خواهید دید که در اصفهان چه کاری انجام خواهد شد».

وزیر میراث فرهنگی، در ادامه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با دستور او، ساعت بازدید عالی‌قاپو افزایش پیدا کرده و از این پس، گردشگران می‌توانند تا ساعت هشت شب از این بنا بازدید کنند.

خبرنگار ایسنا، پس از بازدید ضرغامی از یکی از کارگاه‌های صنایع‌دستی بازارچه حسن‌آباد از او خواست بازدیدی از امامزاده جعفر و همچنین حریم درجه‌یک میدان امام اصفهان نیز داشته باشد و برای نمونه وضعیت گذر آقا نجفی را ببیند؛ گذری که شهرداری اصفهان در کمیته داوری برگزار شده برای انتخاب طرح ساماندهی آن، طرح خود را برگزیده اعلام کرد و اکنون مشخص نیست چه تصمیمی برای آن اتخاذ می‌شود. خبرنگار ایسنا تأکید کرد که بافت تاریخی اصفهان همواره در معرض تهدید برای اجرای طرح‌هایی ازاین‌دست است و از وزیر میراث فرهنگی  پرسید آیا در برابر این زیاده‌خواهی‌ها خواهند ایستاد؟

ضرغامی در پاسخ به این اظهارات گفت: «موضوعات مشابه این‌چنینی که انجام برخی فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در شهر است و با قوانین میراث فرهنگی و حریم‌ها تعارض پیدا می‌کند مسئله جدیدی نیست. سال‌هاست که این مسائل وجود دارد و موضع ما حفظ میراث فرهنگی به‌عنوان هویت و شناسنامه ملت است، همان ملتی که می‌خواهیم به او خدمات بدهیم و حفظ میراث تمدنی جزو حقوق اولیه آن‌هاست. ما در اصولمان معامله نمی‌کنیم. میراث یک مجموعه کارشناسی دارد که باتجربه‌ای طولانی بر اساس آیین‌نامه‌های دقیق اگر در جایی مسئله خاصی پیش بیاید به‌صورت موردی آن را بررسی می‌کنند و پیشنهادات کارشناسی خود را می‌دهند تا برخی معضلات حل شود. آنچه مهم است این است که همۀ این‌ها ذیل حفظ میراث فرهنگی در همۀ شرایط باشد. دربارۀ پروژه گذر آقا نجفی نیز هنوز مطالعه نکرده‌ام و بعد از بررسی آن را پیگیری خواهم کرد».

خبرنگار ایسنا از وزیر میراث فرهنگی خواست که نهایت دقت را در انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان داشته باشد و مرعوب تهدیدها و سفارش‌ها نشود. ضرغامی دراین‌باره گفت: «حتماً مدیرکل میراث باید اولین محافظ و پاسدار جدی میراث فرهنگی باشد و این اولین شرط است. من هیچ‌وقت در عمرم مرعوب هیچ‌کس نشده‌ام. ما دنبال بهترین آدمی هستیم که در این شرایط اصفهان بتواند بر اساس سیاست‌های ما بهترین کارها را انجام بدهد و بر اساس راهبردها عمل کند».

در این حین او به یکی از کارگاه‌های صنایع‌دستی وارد شد و در پاسخ به هنرمندی که از سختی دسترسی به مسئولان گلایه داشت اظهار کرد: «هفتۀ آینده یک ملاقات خاص برای شما و خانم محمودیان، معاون صنایع‌دستی در نظر گرفته می‌شود، هزینۀ حمل‌ونقل و اقامت یک شبۀ شما در هتل لاله نیز بر عهده ماست. شما می‌توانید به نمایندگی از دیگر هنرمندان با ایشان گفت‌وگو کنید».

بعد از خروج ضرغامی و هیئت همراه او از کارگاه صنایع‌دستی، خبرنگار ایمنا به وزیر گفت: حتماً یکی از اهداف شما برای سفر به اصفهان بررسی وضعیت فرونشست است. زاینده‌رود برای اصفهان فقط یک رودخانه نیست و فقدان این رود موجب آسیب رسیدن به بناهای تاریخی ارزشمند شهر شده است. این نگرانی، جدی‌ترین نگرانی دوستداران میراث فرهنگی اصفهان است. به نظر شما در این خصوص چه باید کرد؟

او پاسخ داد: «هم خشک‌سالی و هم سایر پدیده‌های جوی یکی از حوزه‌های تأثیرگذاری‌شان که خیلی هم مهم است و برای ما اولویت دارد، بناهای تاریخی است. من در این سفر آخرین وضعیت را بررسی می‌کنم، اطلاعات لازم را می‌گیرم و در بخشی که به ما مربوط است در حد وسع سعی می‌کنم کاری که لازم است انجام بدهم. در مسئله فرونشست استحکام بخشی خیلی مهم است و باید پایداری بناها مقابل این آسیب‌ها حفظ شود. برای بخش‌های دیگر نیز بقیه باید تصمیم‌گیری کنند».

ضرغامی به‌محض ورود به یکی از سراهای بازارچه حسن‌آباد گفت: «عجب جای خوبی» و از یکی از هنرمندان صنایع‌دستی که همراه جمعی دیگر دور او حلقه‌زده بودند این‌طور پاسخ شنید: «مکان خبه‌س ولی خرابه‌س، شیش ساله‌س اینا میریم میگیم، شهرداری میگد اوقاف بیاد، اوقاف میگد میراث بیاد».

وزیر میراث فرهنگی خطاب به خبرنگاران گفت: «چون دلتان به حق خیلی می سوزد، گزارشی از اینجا تهیه کنید و به من و مسئولان بدهید تا ببینیم چه باید کرد که هم قوانین میراث به‌درستی رعایت شود و هم سرویس و خدمات به هنرمندان داده شود».

خبرنگار ایسنا یادآور شد که مسئله پاس‌کاری بین نهادها، مشکل بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان است و این مسئله به یک تصمیم‌گیری کلی با حضور نمایندگان اوقاف، شهرداری و میراث نیاز دارد.

سایر هنرمندان شاغل در این سرا نیز هر کدام مشکلاتی ازجمله قطع سرویس‌دهی برای تحویل و تعویض کپسول‌های گاز، بیمه صنایع‌دستی، کم کردن مالیات، گران بودن مواد اولیه، شفاف نبودن روند اعطای وام به هنرمندان صنایع‌دستی، ایمن نبودن محل کار، بی‌اعتمادی به مسئولان و … را مطرح کردند. ضرغامی به سخنان آن‌ها گوش کرد و برخی را نیز برای پیگیری بیشتر به همراهان ارجاع داد.

خبرنگار ایمنا در فرصتی که دست داد به وزیر گفت: کارخانه ریسباف اصفهان نیز بلاتکلیف است حال آنکه می‌تواند به یک موزه خوب برای این استان و صنایع‌دستی آن بدل شود.  

ضرغامی پاسخ داد: «در حال حاضر  مشکل این هنرمندان موزه نیست».

وزیر میراث فرهنگی به خبرنگار ایسنا که خواستار صدور دستوری برای تشکیل کنگره نقد مرمت با حضور متخصصان برای بررسی مرمت‌های انجام‌شده در بناهای تاریخی اصفهان شده بود نیز گفت: «شما هر دستور دیگری دارید تعارف نکنید به ما بگویید، اقدام می‌کنیم».

 خبرنگار ایسنا تأکید کرد که این موارد پیشنهاد است نه دستور و از وزیر خواست که به رسانه به چشم مشاور نگاه کند.

ضرغامی با وارد شدن به یکی از مغازه‌هایی که افراد شاغل در آن لبخند به لب داشتند گفت: دم شما گرم که خوشحالید و خطاب به جمعی که شاهد این خوش‌وبش بودند اعلام کرد: «این دوستان را هم ببیند. همه ناراحت نیستند» و این حرف، خندۀ حضار را در پی داشت.

او در پایان بازدید خود از خبرنگاران رسانه‌های مهر، صاحب نیوز، ایسنا، ایمنا و تسنیم تشکر کرد و گفت: «شما در محیط‌هایی که کمتر خانم‌ها حضور دارند حضور پیدا کردید و این، نشان می‌دهد که پای کارتان هستید. من از همراهی شما تشکر می‌کنم».

دربارۀ بیشتر شدن زمان اقامت، بازدیدهای دیگر و نشست‌های احتمالی وزیر میراث با فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی سفر او به اصفهان، هنوز اطلاعی به خبرگزاری ایسنا داده نشده است.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.