گوشت گوسفندی ۲۳۰ هزار تومان شد/ پوریان: قیمت گوشت این‌گونه منطقی و واقعی می‌شود

[ad_1] به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، طی ماه های اخیر بازار گوشت با التهاباتی روبرو شد که مسئولان وزارت جهاد با واردات گوشت گرم و منجمد و دام زنده به دنبال تنظیم بازار هستند، درحالیکه مسئولان تشکل ها و اتحادیه های تولیدی براین باورند که با کشتار دام های مولد ناشی از شرایط خشکسالی و

کد خبر : 460511
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۰
گوشت گوسفندی ۲۳۰ هزار تومان شد/ پوریان: قیمت گوشت این‌گونه منطقی و واقعی می‌شود

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، طی ماه های اخیر بازار گوشت با التهاباتی روبرو شد که مسئولان وزارت جهاد با واردات گوشت گرم و منجمد و دام زنده به دنبال تنظیم بازار هستند، درحالیکه مسئولان تشکل ها و اتحادیه های تولیدی براین باورند که با کشتار دام های مولد ناشی از شرایط خشکسالی و کمبود نهاده های دامی آسیب جدی به صنعت دامپروری وارد شده است که مسئولان به جای واردات و حمایت از تولیدکننده خارجی باید کارهای زیرساختی انجام دهند تا مشکلی در تامین نیاز بازار نداشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت: بنابر آمار اعلامی سالانه ۱۱ میلیون راس دام سبک در کشتارگاه‌ها عرضه می‌شد، درحالی‌که سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۶ میلیون و درسال گذشته به ۱۷ میلیون رسید. گفتنی است از ابتدای سال ماهانه ۹۰۰ هزار راس دام سبک در کشتارگاه عرضه شده است.

قائم مقام وزیر جهاد از وعده افزایش ۲۵ درصدی عرضه گوشت در فصل بهار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش ۲۵ درصدی زایش در ۳ ماهه اخیر، تولید و عرضه گوشت قرمز افزایش می یابد و براین اساس بازار به تعادل می رسد.

معاونت امور دام و سازمان امور عشایر با برنامه تولید قراردادی دام به دنبال افزایش تولید گوشت قرمز و رسیدن به خودکفایی هستند تا دیگر برای تامین نیاز بازار نیازی به واردات نداشته باشیم.

در همین رابطه شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر گفت: با اجرای تولید قراردادی ۶ میلیون راس دام ظرف مدت زمان ۳ سال پیش بینی می شود که تولید گوشت قرمز عشایر ۳۰ هزار تن افزایش یابد.

نادری می گوید: هم اکنون جامعه عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می کنند که با اجرای بحث تولید قراردادی به دنبال افزایش تولید گوشت قرمز هستیم.

۲۰ هزار تن گوشت منجمد تا فروردین وارد می شود

علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد از متوسط توزیع روزانه ۲۵۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: روزانه ۱۰۰ تن گوشت گرم گوساله و ۱۵۰ تن گوشت گوسفندی وارد می‌شود.

او با بیان اینکه ۲۰ هزارتن گوشت منجمد در مسیر است، افزود: این میزان واردات تا اسفند و فروردین وارد می‌شود و هرکیلو گوشت منجمد با نرخ ۲۸۵ تا ۳۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

پیمان پاک ادامه داد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته برای اسفند به سبب ایام شب عید و ماه رمضان حجم قابل توجهی گوشت منجمد گوساله و گوسفند وارد خواهیم کرد، براین اساس حدود ۱۰ هزارتن گوشت منجمد وارداتی توسط پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی در سردخانه‌ها موجود است که در مراکز پرمصرف و فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.

قائم مقام وزیر جهاد گفت: بنابر آمار اعلامی مرکز آمار در فصل پاییز میزان زایش‌ها افزایش یافته است که براین اساس در اواخر سال و اوایل فصل بهار، میزان عرضه دام افزایش می‌یابد.

واردات گوشت با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بیانگر پرداخت ۵۰ درصد یارانه به دامداران خارجی است

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: مسئولان وزارت جهاد بارها وعده کاهش قیمت گوشت را در ماه های قبل داده اند و اخیرا هم اعلام کرده اند که قیمت گوشت تا پایان سال متعادل می شود.

به گفته او، گرچه علت نوسانات قیمت گوشت در دی ماه فصل زایش دام و تعطیلات ژانویه مطرح شد، اما این سوال مطرح است که عرضه بره های نر چه ارتباطی به ماده دارد که به دلیل فصل زایش قیمت باید افزایش یابد.

صدردادرس ادامه داد: بنده معتقدم قیمت دام را مصنوعی در بازار از ۲۲۰ و ۲۳۰ هزارتومان به ۲۶۰ هزارتومان رساندند که پس از مجوز مرکز توسعه صادرات برای پیله ورها، قیمت مجدد به ۲۲۰ هزار تومان کاهش یافت.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی صنعت دام نیست، افزود: با توجه به آنکه برنامه دولت مبتنی بر واردات دام زنده و گوشت قرمز است، از این رو روند تولید اصلاح نمی شود یا تعداد گله های مولد افزایش نمی یابد.

به گفته او، واردات گوشت کار زیربنایی نیست و احیای تولید کار زیربنایی است، از این رو انتظار می رود مسئولان سیاستی در راستای احیای گله های مولد بکار گیرند تا همین میزان محدود سرانه مصرف گوشت قرمز دچار چالش نشود و از آن طرف فشار بر تولیدکننده وارد شود.

صدردادرس گفت: واردات گوشت با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بیانگر پرداخت ۵۰ درصد یارانه به دامداران خارجی است، درحالیکه انتظار می رود به جای پرداخت یارانه به تولیدکننده خارجی از دامدار داخل حمایت شود.

کمبودی در عرضه دام و گوشت نداریم/ قیمت به تعادل می رسد

منصور پوریان از عرضه گسترده دام و گوشت خبر داد و گفت: با توجه به واردات مستمر گوشت گرم و فراوانی گوشت منجمد، کمبودی در عرضه نداریم.

به گفته او، با توجه به عرضه گسترده گوشت گرم، گوشت منجمد و دام زنده به سمت نرخ واقعی و منطقی پیش می رویم.

پوریان نرخ هرکیلو لاشه گرم گوسفندی وارداتی را ۲۷۰ هزار تومان، گوشت منجمد گوساله ۲۸۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفندی را ۲۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هرکیلو لاشه گرم گوسفندی بعد از بسته‌بندی با نرخ ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار تومان عرضه می شود.

رئیس شورای تامین کنندگام دام با بیان اینکه ۵ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، گفت: با توجه به افزایش عرضه دام، زایش و پرواربندی در کنار واردات شاهد اثرات مثبت در بازار هستیم.

او گفت: با توجه به فصل زایش دام و تعطیلات ژانویه در دی ماه، عرضه گوشت قرمز و دام کاهش یافت که این امر منجر به نوسان قیمت در بازار شد، اما با از سرگیری واردات و ازدیاد عرضه، قیمت روند کاهشی به خود گرفت.

۲۲۳۲۲۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.