گوترش در نشست شورای امنیت: حمله روسیه به اوکراین از بزرگترین چالش‌ها برای نظم بین‌المللی است

[ad_1] نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز سه شنبه به وقت محلی به درخواست انگلیس که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل ) را برعهده دارد، درباره وقایع “بوچا” برگزار شده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: این جنگ فشار بیشتری را بر کشورهای در

کد خبر : 188616
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 آوریل 2022 - 20:54
گوترش در نشست شورای امنیت: حمله روسیه به اوکراین از بزرگترین چالش‌ها برای نظم بین‌المللی است

[ad_1]

نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز سه شنبه به وقت محلی به درخواست انگلیس که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل ) را برعهده دارد، درباره وقایع “بوچا” برگزار شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: این جنگ فشار بیشتری را بر کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند و ۷۴ کشور با بیش از ۱.۲ میلیارد نفر را در برابر افزایش هزینه‌های غذا، انرژی و کود آسیب‌پذیر می کند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: ما هم اکنون شاهد حرکت برخی کشورها از آسیب پذیری به بحران و نشانه هایی از ناآرامی های اجتماعی جدی هستیم.

گوترش گفت که هرگز تصاویر هولناک غیرنظامیان کشته شده در بوچا را فراموش نمی کند و  با انتشار  شواهدی که حکایت از ارتکاب جنایات جنگی  دارد، شوکه شده و فورا خواستار تحقیقات مستقل برای تضمین پاسخگویی موثر شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت که وظیفه خود می داند توجه شورای امنیت را به پیامدها و عواقب  جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان، جلب کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اتهام جنایت جنگی در بوچا در اوکراین شد و گفت تحریم های بیشتری علیه روسیه وضع خواهد کرد.

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می کند.

به گزارش اسپوتنیک، (دولت) «کی یف» و رسانه های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می شود.  کی یف روسیه را دراین رابطه مقصر دانسته درحالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح  می کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.