گزارش پولیتیکو از مخالفت کشورها با حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

نشریه پولیتیکو در گزارش خود به بررسی تلاش‌های اخیر دولت آمریکا برای بیرون راندن ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل پرداخت و نوشت که بسیاری از کشورهای عضو این کمیسیون اگرچه با عملکرد ایران در حوزه حقوق زنان مخالفند اما از اینکه ایالات متحده دیکته می‌کند چه کسی مستحق عضویت در نهادهای سازمان ملل است،

کد خبر : 292076
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
گزارش پولیتیکو از مخالفت کشورها با حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل



نشریه پولیتیکو در گزارش خود به بررسی تلاش‌های اخیر دولت آمریکا برای بیرون راندن ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل پرداخت و نوشت که بسیاری از کشورهای عضو این کمیسیون اگرچه با عملکرد ایران در حوزه حقوق زنان مخالفند اما از اینکه ایالات متحده دیکته می‌کند چه کسی مستحق عضویت در نهادهای سازمان ملل است، ناراحت هستند.

پولیتیکو در این گزارش به نقل از چهار دیپلمات نزدیک به موضوع نوشت که حتی برخی متحدان سنتی آمریکا در مواجهه با تلاش‌های دولت بایدن برای حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل که قرار است روز چهارشنبه به رای گذاشته شود با احتیاط برخورد می‌کنند، چراکه آنها اکنون بیش از حد معمول نگران اقدامات واشنگتن هستند.

به نوشته پولیتیکو، مقاومت این کشورها در برابر خواسته دولت بایدن نشان می‌دهد که علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن در جهت ایجاد اعتبار برای ایالات متحده در چنین مجامعی، تا چه حد نهادهای چند جانبه می‌توانند برای این کشور چالش‌برانگیز باشند.

این نشریه آمریکایی با بیان اینکه ” از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، ایالات متحده چندین تلاش موفق را برای منزوی کردن روسیه در سازمان ملل انجام داده است” تصریح کرد: اما شرایط در ارتباط با ایران کمی متفاوت است.

پولیتیکو در ادامه کشورهای مخالف را به سه گروه تقسیم کرد و نوشت: گروه اول کسانی هستند که فکر می‌کنند از بحث‌ها کنار گذاشته شده‌اند، دسته دوم کشورهایی هستند که معتقدند این، یک اقدام مستبدانه است و گروه سوم کسانی‌اند که نگرانند هدف بعدی دولت ایالات متحده آنها باشند.

یک دیپلمات غربی گفت که برخی از هیات‌های سازمان ملل، از جمله هیئت‌های اروپایی از اعلام ایالات متحده در ماه نوامبر مبنی بر اینکه قصد انجام این کار را دارد – در حالی‌که در برخی موارد تنها از طریق گزارش‌های رسانه‌ای در مورد آن مطلع می‌شوند – احساس می‌کنند که ای کاش رایزنی‌های بیشتری انجام می‌شد.

به گزارش پولیتیکو، هیات‌های دیگر نیز خاطرنشان می‌کنند که بسیاری از کشورها سوابق ضعیفی در زمینه حقوق زنان دارند و در برخی موارد در کمیسیون یا سایر هیئت‌هایی که به مسائل حقوقی می‌پردازند، فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، پاکستان و سومالی نیز در کمیسیون زنان عضو هستند، اما هر دو کشور نابرابری اجتماعی عمیقی در رابطه با جنسیت دارند. آنها می گویند سیگنالی که با بیرون راندن ایران ارسال می شود، یک سیگنال نامناسب است.

به گفته دو تحلیلگر سازمان ملل و این دیپلمات غربی، کشورهای گروه سوم نگران هستند که اگر چنین برکناری‌هایی در سیستم سازمان ملل متداول شود، ممکن است دولت‌های خود آنها قربانی این تاکتیک شوند.

ریچارد گوان، تحلیلگر سازمان ملل در گروه بین المللی بحران در این باره اظهار داشت: من از بسیاری از دیپلمات‌ها شنیده‌ام که نگران هستند ایالات متحده در آینده بیش از پیش از این تاکتیک‌های حذف استفاده کند. یک روز ایران است، روز دیگر ممکن است شما باشید.

این دیپلمات غربی همچنین گفت: ممکن است بسیاری از کشورهای خارج از این کمیسیون بپرسند که چرا ایران اساسا در آن حضور دارد اما در سیستم سازمان ملل نیز این نگرانی وجود دارد که با شروع این روند ممکن است چه بی اعتمادی ایجاد شود. وی معتقد است که بعید به نظر می‌رسد بسیاری از این دولت‌ها موضع رسمی خود را تا روز رای‌گیری اعلام کنند.

تحلیلگر دیگر سازمان ملل به پولیتیکو گفت که اما این دولت‌ها با فشارهای زیادی از بیرون، به‌ویژه از سوی فعالان مدنی مواجهند و اغلب آنها در برابر ایران موضع خواهند گرفت.

پولیتیکو به قطعنامه شدیداللحنی که خواهان خروج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل است و به رویت این نشریه رسیده، اشاره کرد و به نقل از یک دیپلمات دیگر غربی نوشت: احتملا اتحادیه اروپا اصلی‌ترین گروه حامی ایالات متحده در این اقدام خواهد بود، چراکه 12 عضو کمیسیون زنان سازمان ملل از اتحادیه اروپا هستند و این اتحادیه قصد دارد حمایت جمعی خود از این قطعنامه را در نشست هماهنگی هفتگی سفرای اتحادیه اروپا پیش از رای‌گیری آن تایید کند.

با این حال، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که با این موضوع آشناست، گفت که برخی از شرکای معمول ایالات متحده ممکن است بیش از حد معمول نگران این اقدام باشند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون مقام زن سازمان ملل که مسئول حفظ استانداردها برای حمایت و ارتقای حقوق زنان است در حال تدوین پیشنهادهایی برای اجرای صحیح آنها است. این کمیسیون متشکل از 45 کشور عضو سازمان ملل است که برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند. نمایندگی ایران در کمیسیون در سال 2026 به پایان می‌رسد.

تلاش‌های آمریکا برای بیرون راندن ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل پس از آن آغاز شد که پس از فوت مهسا امینی، دختر 22 ساله کرد در بازداشت گشت ارشاد ناآرامی‌هایی در برخی شهرهای ایران در واکنش به این حادثه شکل گرفت.

کشورهای غربی و آمریکا در طول دو ماه گذشته تلاش کرده‌اند به بهانه حمایت از حقوق مردم ایران به دخالت در امور داخلی کشورمان بپردازند و با این اقدامات خود به ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.

310310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.