گردشگری مسئولانه یک جنبش جهانی در حال رشد است

[ad_1] ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت‏گردی ایران گفت: در حال حاضر گردشگری مسئولانه یک جنبش جهانی در حال رشد است و این جنبش به دنبال ایجاد گردشگری‏ است که به محیط زیست، فرهنگ و مردم محلی احترام بگذارد. مهنا نیک‌بین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش گردشگری مسئولانه در جذب گردشگران،

کد خبر : 421796
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
گردشگری مسئولانه یک جنبش جهانی در حال رشد است

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت‏گردی ایران گفت: در حال حاضر گردشگری مسئولانه یک جنبش جهانی در حال رشد است و این جنبش به دنبال ایجاد گردشگری‏ است که به محیط زیست، فرهنگ و مردم محلی احترام بگذارد.

مهنا نیک‌بین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش گردشگری مسئولانه در جذب گردشگران، اظهار کرد: گردشگری مسئولانه مفهوم جدیدی در ادبیات علم گردشگری نیست و ریشه آن به دهه‏‌های گذشته باز می‏‌گردد. تقریبا در اواخر دهه ۱۹۷۰، نگرانی‏‌هایی در مورد تاثیر منفی صنعت گردشگری انبوه بر محیط زیست و جوامع محلی افزایش یافت. این نگرانی‌ها منجربه ظهور مفهوم گردشگری مسئولانه در جهت حفظ منابع و ارزش‏‌های مقصدهای گردشگرپذیر شد. به طوری که در دهه ۱۹۸۰، سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی گردشگری (WTO) و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) شروع به حمایت از گردشگری مسئولانه کردند.

وی افزود: این سازمان‌ها دستورالعمل‌ها و استانداردهایی را برای گردشگری مسئولانه توسعه دادند تا بتوانند مقداری از تبعات منفی این صنعت را بر محیط زیست و فرهنگ جامعه محلی کاهش دهند.

دبیر و مسئول آموزش باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو ایران افزود: این جریان در دهه ۱۹۹۰ به دلیل افزایش آگاهی از اهمیت حفاظت از محیط زیست و جوامع محلی به طور فزاینده‌ای مورد توجه دولت‏‌ها و جوامع قرار گرفت و در دهه ۲۰۰۰، گردشگری مسئولانه به یک جنبش جهانی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه این جنبش به دنبال کاهش تاثیر منفی گردشگری بر محیط زیست و جوامع محلی است، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵، سازمان ملل متحد اهداف توسعه پایدار SDGs را تصویب کرد. مورد ۱۲ از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار به گردشگری مسئولانه اختصاص دارد. این هدف به دنبال تشویق گردشگری مسئولانه به عنوان راهی برای توسعه پایدار است.

نیک‌بین عنوان کرد: در حال حاضر گردشگری مسئولانه یک جنبش جهانی در حال رشد است و این جنبش به دنبال ایجاد گردشگری‏ است که به محیط زیست، فرهنگ و مردم محلی احترام بگذارد. در ایران نیز گردشگری مسئولانه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران اقداماتی را برای ترویج گردشگری مسئولانه انجام داده است. این وزارتخانه دستورالعمل‌ها و استانداردهایی را برای گردشگری مسئولانه در ایران توسعه داده است.

وی در خصوص چرایی اهمیت به گردشگری مسئولانه، خاطرنشان کرد: گردشگری مسئولانه مزایای زیادی برای محیط زیست، جوامع محلی و گردشگران دارد. این نوع گردشگری به حفظ محیط زیست کمک، اقتصاد محلی را تقویت و به گردشگران تجربه‏‌ای لذت‌بخش و آموزنده ارائه می‌دهد. در یک مطالعه مشخص شد که گردشگری مسئولانه می‌تواند به کاهش آلودگی هوا در مناطق گردشگری کمک کند.

گردشگری مسئولانه یک جنبش جهانی در حال رشد است

گردشگری مسئولانه به حفاظت از گونه‌های در معرض خطر کمک می‌کند

عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت‏‌گردی ایران ادامه داد: در مطالعه دیگری مشخص شد که گردشگری مسئولانه می‌تواند به حفاظت از گونه‌های در معرض خطر نیز کمک کند. همچنین در یک پروژه گردشگری مسئولانه در آفریقا مشخص شد که این پروژه منجر به ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰۰ نفر شده است.

وی بیان کرد: مزایای گردشگری مسئولانه برای محیط زیست می‌تواند مواردی مانند کاهش آلودگی محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی و حمایت از گونه‏‌های در معرض خطر را در برگیرد. همچنین مزایای گردشگری مسئولانه برای جوامع محلی را می‌‏توان در بردارنده مواردی در خصوص ایجاد اشتغال، تقویت اقتصاد محلی، حفظ فرهنگ و سنت‌های محلی دانست.

گردشگری مسئولانه راهی عالی برای کمک به جوامع محلی است

نیک‌بین اظهار کرد: این نوع از گردشگری برای گردشگران نیز دربردارنده مزایایی از قبیل تجربه‌ای لذت‌بخش و آموزنده، آشنایی با فرهنگ و سنت‌های محلی و کمک به حفظ محیط زیست است. به طورکلی می‌توان گفت گردشگری مسئولانه یک راه عالی برای لذت بردن از سفر و کمک به حفظ محیط زیست و جوامع محلی است.

وی افزود: این جنبش جهانی به دنبال ایجاد گردشگری است که به محیط زیست، فرهنگ و مردم محلی احترام بگذارد. این نوع از گردشگری بر پایه ۳ اصل اساسی احترام به محیط زیست، احترام به فرهنگ و سنت‌های محلی و حمایت از جوامع محلی و میزبان قرار دارد در عین حال که ارائه تجربه با کیفیت به گردشگران را مدنظر دارد.

گردشگران مسئولانه به دنبال تجربه‌ای معنادار هستند

دبیر و مسئول آموزش باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو ایران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه گردشگری مسئولانه تا چه اندازه می‌تواند باعث جذب گردشگر شود، عنوان کرد: گردشگری مسئولانه می‌تواند تا حد زیادی باعث جذب گردشگر شود. گردشگران مسئولانه به دنبال تجربه‌ای منحصر به‌فرد و معنادار هستند که به آن‌ها کمک کند تا با محیط زیست، فرهنگ و مردم محلی ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه گردشگری مسئولانه می‌تواند این تجربه را برای گردشگران فراهم کند، ادامه داد: گردشگران مسئولانه به دنبال تجربه‌ه‏ای متمایز هستند. آن‌ها می‏خواهند از جاذبه‏‌های گردشگری سنتی فراتر بروند و تجربه‌ای معنادارتر داشته باشند. گردشگری مسئولانه می‏‌تواند فرصت این تجربه را برای آن‌ها فراهم کند.

گردشگری مسئولانه یک جنبش جهانی در حال رشد است

گردشگران مسئولانه به دنبال حمایت از کسب‌وکارهای محلی هستند

نیک‌بین اضافه کرد: گردشگران مسئولانه به دنبال حمایت از محیط زیست و جوامع محلی هستند. آن‌ها می‌خواهند از سفر خود برای ایجاد تأثیر مثبت استفاده کنند. گردشگری مسئولانه می‌تواند این فرصت را برای آن‌ها فراهم آورد. از طرفی گردشگران مسئولانه به دنبال حمایت از کسب‌وکارهای محلی نیز هستند و می‌خواهند پول خود را در جوامع محلی خرج کنند.

وی بیان کرد: گردشگری مسئولانه می‌تواند این حمایت را برای آن‌ها فراهم کند. بعضی از انواع گردشگری مسئولانه که می‏‌تواند منجربه جذب گردشگر شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به گردشگری طبیعت محور، گردشگری فرهنگی و روستایی اشاره کرد. بنابراین گردشگری مسئولانه یک فرصت عالی برای جذب گردشگر و ایجاد تاثیر مثبت بر محیط زیست و جوامع محلی تلقی می‌شود.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.