کیف پول چند امضایی (MultiSig) چیست؟

[ad_1] کیف پول Multisig نوع خاصی از کیف پول برای ذخیره ایمن بیت کوین شما است. برای دسترسی به بیت کوین ذخیره شده معمولاً ۳ تا ۵ امضا لازم است. کیف پول MultiSig چیست؟ کیف پول مولتی سیگ کیف پولی است که امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می کند زیرا برای تأیید و اجرای

کد خبر : 337319
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
کیف پول چند امضایی (MultiSig) چیست؟

[ad_1]

کیف پول Multisig نوع خاصی از کیف پول برای ذخیره ایمن بیت کوین شما است. برای دسترسی به بیت کوین ذخیره شده معمولاً ۳ تا ۵ امضا لازم است.

کیف پول MultiSig چیست؟

کیف پول مولتی سیگ کیف پولی است که امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می کند زیرا برای تأیید و اجرای تراکنش به چندین امضای منحصر به فرد (از این رو چند امضایی) نیاز دارد. یک کیف پول بیت کوین سنتی – یا تک سیگ – حاوی یک آدرس بیت کوین است که هر کدام دارای یک کلید خصوصی مرتبط است که به دارنده کلید کنترل کامل بر وجوه را می دهد.

با آدرس های چند امضای بیت کوین، می توانید یک آدرس بیت کوین با سه یا چند کلید خصوصی مرتبط داشته باشید، به طوری که برای خرج کردن وجوه به هر دو مورد از آنها نیاز دارید. کلید خصوصی کیف پول به وجوه کاربر اجازه دسترسی می دهد. مالکیت بیت کوین شما را ثابت می کند و برای انجام تراکنش ها در ترکیب با یک کلید عمومی ضروری است. اگر یک کلید خصوصی گم شود، تمام وجوه از بین می رود و هیچ راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد. گسترش دسترسی به کیف پول از طریق چندین کلید اقدام ایمن تر است.

Multisig بومی بیت کوین نیست. این مفهوم برای سال‌ها در بخش بانکداری مورد استفاده قرار می‌گرفت و قبل از آن هزاران سال برای محافظت از امنیت دخمه‌هایی که آثار گرانبهای قدیسان را در خود جای داده بودند، استفاده می‌شد. مافوق یک صومعه فقط کلیدهای جزئی را برای دسترسی به آثار گرانبها به راهبان می داد. بنابراین، هیچ راهبی به تنهایی نمی توانست به یادگارها دسترسی پیدا کند و احتمالاً آنها را بدزدد.

تک کلید در مقابل Multisig

اکثر کیف پول های بیت کوین از یک راه اندازی امضا استفاده می کنند. این نوع راه اندازی برای امضای تراکنش فقط به یک امضا نیاز دارد. مدیریت آدرس‌های تک کلیدی آسان‌تر است زیرا دسترسی به وجوه سریع‌تر است. با این حال، آنها همچنین نشان دهنده یک نقطه شکست هستند که خطرات را برای امنیت شما افزایش می دهد زیرا هکرها و عوامل مخرب می توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

کیف پول‌های تک کلیدی گزینه‌های خوبی برای تراکنش‌های کوچک و سریع‌تر هستند – مانند پرداخت‌های حضوری – اما برای افراد و مشاغلی که نیاز به ذخیره مقادیر قابل توجهی بیت‌کوین دارند، توصیه نمی‌شود. مانند پول نقد، اگر دسترسی به کیف پول تک کلیدی خود را از دست بدهید، وجوه شما از بین می رود و هیچ کاری نمی توانید برای بازیابی آنها انجام دهید.

از سوی دیگر، یک کیف پول multisig به گونه‌ای پیکربندی شده است که برای عملیاتی شدن به ترکیبی از کلیدها از منابع مختلف نیاز دارد – به عنوان مثال، 2-از-3، به این معنی که تراکنش‌ها فقط در صورتی قابل اجرا هستند که حداقل 2 کلید از 3 استفاده می شود.

تغییرات مختلفی با ترکیبی از امضاهای مورد نیاز برای دسترسی به وجوه و انجام معاملات وجود دارد. برخی راه حل ها مستلزم آن هستند که از تمام کلیدهای خصوصی برای ایجاد امضا و مجوز تراکنش برای حداکثر امنیت استفاده شود.

راه حل های Multisig برای بیت کوین جدید نیستند. این مفهوم برای اولین بار در سال 2012 در پروتکل استاندارد بیت کوین مطرح و رسمی شد، اما تنها در سال 2014 پس از تعطیلی جاده ابریشم و فروپاشی صرافی بیت کوین Mt.Gox، مورد توجه قرار گرفت. این دو رویداد نامطلوب، توسعه دهندگان را ترغیب کردند تا راه بهتری را برای به دست آوردن حداکثر امنیت در برابر هک و مصادره توسط مقامات تبلیغ کنند.

چرا از کیف پول مولتی سیگ استفاده کنیم؟

رویه فزاینده ای در بین کسب و کارها وجود دارد که بیت کوین خود را به عنوان یک دارایی ذخیره در کیف پول های چند سیگ ذخیره کنند، زیرا تنها اتکا به یک فرد برای حفظ کلید خصوصی می تواند یک اشتباه تاسف بار برای امنیت وجوه باشد. با استفاده از کیف پول مولتی سیگ، کاربران می توانند از مشکلات ناشی از گم شدن یا سرقت کلید خصوصی جلوگیری کنند. بنابراین حتی اگر یکی از کلیدها به خطر بیفتد، وجوه همچنان امن است.

چندین امضای مورد نیاز برای مجوز یک تراکنش، سرقت بیت کوین شما را برای کسی دشوارتر می کند، زیرا برای در اختیار گرفتن وجوه شما نیاز به دسترسی به تمام کلیدهای خصوصی شما دارد.

تصور کنید هر فرد یا نهاد تجاری یک آدرس چند نشانی 2 از 3 ایجاد می کند و هر کلید خصوصی را در مکان و دستگاه فیزیکی متفاوتی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت ذخیره می کند. اگر عوامل مخرب به یکی از مکان‌ها دسترسی پیدا کنند، دستگاهی که در آنجا قرار دارد به سرقت می‌رود، و حتی اگر کیف پول به خطر بیفتد، مهاجمان نمی‌توانند پول را تنها با استفاده از یک کلیدی که پیدا کرده‌اند خرج کنند.

به همین ترتیب، حملات فیشینگ و بدافزار به راحتی قابل پیشگیری است زیرا مهاجمان نمی توانند با یک کلید واحد کار زیادی انجام دهند.

علاوه بر حملات مخرب با هر ماهیت، کاربران همچنان می توانند با استفاده از 2 کلید دیگر خود به بیت کوین خود دسترسی داشته باشند در صورتی که کلید خصوصی خود را گم کنند. کیف پول های Multisig در واقع پاسپورتی برای آرامش بیشتر با پول شما هستند.

کیف پول مولتی سیگ چگونه کار می کند؟

فرآیند شروع یک تراکنش با کیف پول multisig بدون در نظر گرفتن نوع راه حل انتخابی، مراحل یکسانی را دنبال می کند. کاربر جزئیات تراکنش را در کیف پول وارد می کند و کلید خصوصی خود را برای امضای آن وارد می کند. تراکنش در حال بررسی است و تنها پس از ارسال تمام کلیدهای مورد نیاز – و وجوه به آدرس صحیح ارسال می شود – نهایی می شود.

مثال:

مرحله 1: دستگاه سخت افزاری را به یک کیف پول موجود وصل کنید یا یک کیف جدید ایجاد کنید.

مرحله 2: منتظر بمانید تا کیف پول دستگاه سخت افزاری را بشناسد و امضا کند.

یک سخت افزار دوم را وصل کنید و مانند بالا عمل کنید.

کیف پول سوم را وصل کنید و مانند دستگاه های قبلی امضا کنید.

مرحله 3: برای اجرای یک تراکنش فقط به دو کیف پول از 3 کیف پول راه اندازی بالا نیاز دارید.

هیچ سلسله مراتبی در کلیدهای خصوصی وجود ندارد، فقط تعداد مورد نیاز برای امضای تراکنش بدون ترتیب خاصی مهم است. هیچ تاریخ انقضایی در تراکنش های مولتی سیگ وجود ندارد و تا زمانی که تمام کلیدهای مورد نیاز ارائه نشود، معلق می ماند.

انواع کیف پول چند امضایی

بسته به تعداد کلیدهای خصوصی و امضاهای مورد نیاز برای مجاز کردن یک تراکنش، انواع کیف پول های مولتی سیگ می توانند این هدف را انجام دهند که در زیر مشخص شده است.

  • امضاهای 1-از 2: کیف پول های multisig را می توان برای به اشتراک گذاشتن وجوه بین چندین کاربر استفاده کرد، به طوری که هر یک از طرفین می توانند بدون نیاز به شخص دیگری برای مجوز تراکنش به وجوه دسترسی داشته باشند.
  • امضاهای 2 از 3: زمانی که 2 از 3 کلید خصوصی برای تأیید تراکنش ها مورد نیاز است، امنیت کیف پول افزایش می یابد. این نوع کیف پول مولتی سیگ اغلب توسط صرافی های ارزهای دیجیتال برای ایمن سازی کیف پول داغ خود استفاده می شود. آنها معمولا یک کلید خصوصی را به صورت آنلاین و یکی آفلاین نگه می دارند و یک شرکت امنیتی کلید سوم را ذخیره می کند.
  • امضاهای 3 از 5: این نوع نگهداری نیازمند دو کلید است – به طور ایده آل از نظر جغرافیایی از هم جدا شده اند – برای دسترسی به وجوه و مجوز تراکنش استفاده می شود، با شخص ثالث معمولاً کلید یک شرکت امنیتی است که برای دسترسی به وجوه نیز ضروری است.
  • حضانت مشارکتی در مقابل حضانت شخصی: یک راه حل حضانت مشارکتی زمانی استفاده می شود که یک شرکت جداگانه حافظ وجوه شما باشد و در عین حال کنترل کلیدهای خصوصی را به شما واگذار کند. با این حال، آنها همچنین دارای یک کلید خصوصی متفاوت برای دسترسی به بودجه برای افزایش امنیت هستند. راه حلی برای نگهداری شخصی که به شما امکان می دهد تمام کلیدهای خصوصی خود را کنترل کنید، جایی که می توانید کلیدهای خصوصی را در دستگاه ها و مکان های مختلف به دلخواه خود پخش کنید.

مزایای کیف پول Multisig

علاوه بر نکات منظم در مورد نحوه محافظت از پول خود – هر پولی – آنلاین، باید از احتیاط بیشتری در مورد بیت کوین استفاده کنید زیرا عوامل مخرب از هر آسیب پذیری در سیستم شما برای کنترل آن سوء استفاده می کنند. .

افزایش امنیت

اولاً، راه‌حل‌های Multisig از رخ دادن یک نقطه شکست جلوگیری می‌کنند، به طوری که اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، سرمایه خود را از دست ندهید زیرا برای دسترسی آسان به یک نسخه پشتیبان امن از کلیدهای خصوصی جداگانه ذخیره شده در دستگاه‌ها و مکان‌های مختلف متکی هستید.

کیف پول‌های Multisig تضمین می‌کنند که شما در برابر حملات سایبری محافظت می‌شوید، و شکستن امنیت شما را برای عوامل مخرب بسیار سخت‌تر می‌کند که متکی بر چندین نقطه ایمنی است و به خطر افتادن آنها تقریباً غیرممکن می‌شود.

معاملات امانی

هنگام استفاده از کیف پول multisig، اساساً از یک داور – یک escrow غیرقابل اعتماد – برای نهایی کردن تراکنش ها استفاده می کنید. اگرچه این ممکن است مانند داشتن یک واسطه به نظر برسد، برخلاف اخلاق واقعی بیت کوین، چند تفاوت وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اولاً، این یک انتخاب داوطلبانه خواهد بود که شما فقط با انتخاب شخصی ضامن انجام می دهید، که هر بار می توان آن را تغییر داد.

ثانیاً، اعتماد به واسطه می تواند حداقل باشد زیرا نهاد امنیتی انتخابی نمی تواند بدون فعال سازی کلید خصوصی شما به وجوه شما دسترسی داشته باشد یا آنها را در اختیار بگیرد.

احراز هویت دو مرحله ای (2FA)

امضاهای چندگانه به عنوان 2FA معمولی عمل می کنند که ما برای دسترسی به خدمات مختلف از آن استفاده می کنیم. مگر اینکه حداقل امضای دیگری اجازه معامله را بدهد، نمی توان به وجوه دسترسی پیدا کرد و خرج کرد. این راه حل همچنین به عنوان یک پروتکل 2 از 2 multisig شناخته می شود که کلیدهای خصوصی آن در دو دستگاه مختلف نگهداری می شود.

همکاری بین دو طرف

راه‌حل‌های Multisig برای کسب‌وکارها ایده‌آل هستند زیرا افراد یا گروه‌های مختلف می‌توانند موجودی‌ها را مشاهده کنند، اما برای دسترسی و انتقال وجوه، حداقل به دو منبع – دو کلید خصوصی – برای مجوز دادن به تراکنش‌ها نیاز دارند.

معایب کیف پول Multisig

اگرچه کیف پول های Multisig راه حل بهبود یافته ای برای مسائل امنیتی هستند، اما می توانند بهتر باشند. آنها خطرات و محدودیت هایی دارند، از جمله یک ناحیه خاکستری در مسئولیت قانونی طرفین در صورت بروز مشکل.

سرعت تراکنش

با توجه به اتکا به چندین طرف برای صدور مجوز تراکنش، یکی از معایب مهم کیف پول های مولتی سیگ سرعت پایین تراکنش است. اگر کاربر وجوه مورد نیاز برای تراکنش‌های سریع را در راه‌حل‌های سریع‌تری مانند کیف‌پول‌های داغ تک کلیدی نگه دارد و بیشتر دارایی‌های بیت‌کوین را که باید در کیف پول‌های چند سیگ بهتر محافظت شوند، به‌راحتی برطرف می‌شود.

اطلاعات فنی

اگرچه مطالب آموزشی زیادی به صورت آنلاین وجود دارد که به شما کمک می‌کند مهارت‌های مناسب را برای یک تجربه مولتی‌سایگ روان به دست آورید، بسیاری از مردم از دانش فنی مورد نیاز برای پیکربندی راه‌حل مولتی‌سایگ وحشت دارند. شرکت‌های نگهدارنده بیت‌کوین که کیف پول‌های مولتی سیگ ارائه می‌کنند معمولاً در کمک به مشتریان خود برای راه‌اندازی سریع و مؤثر راه‌حل‌های خود بسیار فعال هستند.

بازیابی وجوه و نگهداری

بازیابی وجوه در کیف پول‌های مولتی سیگ ممکن است برای بیت‌کوین‌های غیرمتخصص خسته‌کننده و ترسناک باشد، زیرا نیاز به وارد کردن هر عبارت بازیابی در هر دستگاه مختلف دارد، که ممکن است حتی برای ماهرترین کاربران از نظر فنی نیز چالش‌برانگیز باشد. با این حال، این نباید افراد را از استفاده از Multisig منصرف کند، زیرا احتمال از دست دادن آسان‌تر سرمایه‌شان از راه‌حل تک کلیدی دلهره‌آورتر است.

کلمات پایانی

در حالی که Multisig یک راه عالی برای محافظت از بیت کوین شما است و احساس امنیت و آرامش بیشتری را ارائه می دهد، اما می تواند بهتر باشد. قبل از اینکه قدم بعدی خرید مولتی سیگ خود را بردارید، باید بیت کوین و کیف پول ها را به طور کامل درک کنید. ممکن است بهترین راهنمای کیف پول‌های چند سیمی ما را در تحقیقات خود مفید بیابید.

اگر از ناراحتی راه‌اندازی کیف پول مولتی سیگ و یادگیری فنی مورد نیاز عبور کردید، مولتی سیگ می‌تواند به شما کمک کند تا با افزودن یک لایه امنیتی اضافی به دارایی‌هایتان، آرامش بیشتری را با بیت کوین خود به دست آورید.

با رقم کلی تقریباً 4 میلیون بیت کوین که برای همیشه در اثر هک، حملات مخرب و نگهداری ضعیف شخصی از دست رفته است، محافظت از سرمایه خود با ابزارها و دانش مناسب بیش از هر زمان دیگری مهم است. علیرغم چند معایب، کیف پول‌های Multisig با نیاز به بیش از یک امضا برای دسترسی و انتقال وجوه، راه‌حل‌های معقولی را به مشاغل و افراد ارائه می‌دهند.

فناوری پشت مولتی‌سیگ از زمان استفاده اولیه به‌شدت بهبود یافته است و احتمالاً در آینده شاهد افزایش کاربرد آن خواهد بود، به‌ویژه با توجه به اینکه خطرات هک و از دست دادن وجوه برخی از مسائلی است که افراد را از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین منصرف می‌کند. با امنیت بهتر، احتمالاً پذیرش بیشتری در پی خواهد داشت.

اینکه آیا باید از راه حل های multisig استفاده کنید یا نه بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. اگر کمی ناراحتی، معاملات آهسته و الزامات فنی شما را ناامید کند، ممکن است یک کیف پول مولتی سیگ مناسب شما نباشد. با این حال، افراد، گروه‌ها، شرکت‌ها و مؤسساتی که دارای سرمایه‌ای هستند که نمی‌توانند از دست بدهند، باید بدون تردید از Multisig برای امنیت پیشرفته استفاده کنند.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.