کوتاهی مو چه تاثیری بر سرمایه گذاران و بازار اقتصادی دارد؟

در صنعت مالی، کوتاه کردن مو، کاهش ارزش یک دارایی برای تعیین سرمایه مورد نیاز، حاشیه و سطح وثیقه است. تفاوت بین اصل وام و ارزش بازار دارایی به عنوان وثیقه عمل می کند. این مبلغ به صورت درصد در نظر گرفته شده است. وام دهنده باید تغییر قیمت بازار را در طول زمان در

کد خبر : 314787
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کوتاهی مو چه تاثیری بر سرمایه گذاران و بازار اقتصادی دارد؟


در صنعت مالی، کوتاه کردن مو، کاهش ارزش یک دارایی برای تعیین سرمایه مورد نیاز، حاشیه و سطح وثیقه است. تفاوت بین اصل وام و ارزش بازار دارایی به عنوان وثیقه عمل می کند. این مبلغ به صورت درصد در نظر گرفته شده است. وام دهنده باید تغییر قیمت بازار را در طول زمان در نظر بگیرد که منجر به نابرابری می شود.

تمایز بین قیمت خرید و فروش یک سهام، اوراق قرضه، قرارداد مشتقه یا هر ابزار مالی دیگر گاهی اوقات به عنوان یک مدل مو نامیده می شود. عبارت «مو» به گسترش بازارساز در این زمینه اشاره دارد.

نحوه تعبیر کوتاهی مو

وقتی یک موسسه مالی یا وام دهنده ارزشی را به دارایی وثیقه کمتر از مبلغ وام درخواستی اختصاص می دهد، این به عنوان کوتاهی مو شناخته می شود. وام دهنده مقدار کوتاهی مو را انتخاب می کند که بسته به موسسه و موقعیت متفاوت است و معمولاً به صورت درصد اختلاف بیان می شود. مقدار کوتاهی مو با وزن کردن خطرات تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر وام گیرنده نکول کند، وام دهنده باید سطح ریسکی را که اگر نتواند دارایی یا وثیقه را به قیمت کافی بالا بفروشد، در نظر بگیرد.

کوتاهی موی فشرده ناشی از قابلیت پیش‌بینی قیمت بالا و ریسک‌های مرتبط کمتر است، زیرا وام‌دهنده مطمئن است که وثیقه می‌تواند مبلغ وام را پس از انحلال تامین کند. به عنوان یک مثال، معامله گران اوراق بهادار دولتی اغلب از اسناد خزانه در معاملات استقراض یک شبه استفاده می کنند که به عنوان قراردادهای بازخرید (repos) نیز شناخته می شود. با توجه به سطح بالای اطمینان در مورد ارزش، نقدینگی و رتبه اعتباری اوراق بهادار مورد استفاده به عنوان وثیقه در چنین مواردی، کوتاهی مو حداقل است.

مثال

به عنوان مثال، اگر یک وام گیرنده به دنبال وام 15000 دلاری از یک مؤسسه مالی باشد و از سبد سهام خود به ارزش 15000 دلار به عنوان تضمین استفاده کند، مؤسسه مالی به احتمال زیاد پرتفوی 15000 دلاری را تنها به ارزش 7500 دلار به عنوان وثیقه تشخیص خواهد داد. کوتاهی مو ارزش پرتفوی سهام ارائه شده به عنوان وثیقه 50٪ یا 7500 دلار کاهش می یابد.

هیچ درصد واحدی برای کوتاه کردن مو وجود ندارد زیرا هر دارایی باید به طور منحصر به فرد مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال، یک دارایی ممکن است ارزش 10000 دلار داشته باشد، اما اگر 10٪ کوتاهی مو دریافت کند، فقط 9000 دلار ارزش گذاری می شود. از نظر مشابه، یک کالای دیگر ممکن است 10000 دلار ارزش داشته باشد، اما با 30 درصد کوتاه کردن مو، به این معناست که ارزش آن 7000 دلار است.

نکات مهم و مروری نهایی

· کوتاه کردن مو تفاوت بین قیمتی است که یک سهام در آن خرید و فروش می شود، یا بازارسازان اسپرد ممکن است ایجاد کنند.

· عدم تطابق بین مبلغ وام و ارزش بازار دارایی های وثیقه شده در صنعت مالی به عنوان یک ریزش مو شناخته می شود.

· هر چه دارایی ایمن تر باشد، مدل مو کمتر و ریسک دارایی بیشتر باشد، مدل مو بیشتر می شود.

به طور خلاصه، وام دهندگان برای محافظت از خود در برابر نوسانات قیمت و خطرات مرتبط، یک مدل مو یا کاهش درصدی در ارزش دارایی مورد استفاده به عنوان وثیقه برای وام اتخاذ می کنند. زمانی که وام گیرنده تعهدات خود را نپذیرد، مؤسسات مالی ارزش دارایی وثیقه را محاسبه کرده و آن ارزش را به دارایی اختصاص می دهند.

وام دهندگان باید وثیقه را به عنوان یک مورد مستقل برای ارزیابی ریسک های مرتبط از جمله نوسان، قابل پیش بینی قیمت و نقدینگی ارزیابی کنند. دارایی های مختلف به روش های مختلف مورد توجه قرار می گیرند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.