کوبایی‌ها با کاهش نرخ ارز به پایین‌ترین حد در 30 سال اخیر قیمت‌ها را بالا می‌برند.

[ad_1] 5/5 © رویترز. یک زن پس از خروج از یک صرافی در هاوانا، کوبا، 7 سپتامبر 2022، یورو را نشان می دهد. رویترز/الکساندر منگینی 2/5 نوشته دیو شروود هاوانا (رویترز) – رایدر گونزالس به راه‌اندازی یک کافه کوچک در مرکز شهر توریستی هاوانا کمک می‌کند، چالشی در کشوری که مواد اولیه کافی‌شاپ مانند شیر

کد خبر : 255071
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲:۵۵
کوبایی‌ها با کاهش نرخ ارز به پایین‌ترین حد در 30 سال اخیر قیمت‌ها را بالا می‌برند.

[ad_1]

5/5

© رویترز. یک زن پس از خروج از یک صرافی در هاوانا، کوبا، 7 سپتامبر 2022، یورو را نشان می دهد. رویترز/الکساندر منگینی

2/5

نوشته دیو شروود

هاوانا (رویترز) – رایدر گونزالس به راه‌اندازی یک کافه کوچک در مرکز شهر توریستی هاوانا کمک می‌کند، چالشی در کشوری که مواد اولیه کافی‌شاپ مانند شیر و آرد کمیاب است، حتی گاهی اوقات پیدا کردن آن غیرممکن است.

اما اخیراً، او می‌گوید، نزول پزو کوبا – که این هفته در بازار غیررسمی به پایین‌ترین حد در 30 سال گذشته سقوط کرد، به گفته ردیاب آنلاین مستقل El Toque – حتی منوی ساده فروشگاه را به یک سرکش تبدیل کرده است.

گونزالس باید از خواربارفروشی هایی که به دلار می فروشند مواد تشکیل دهنده بخرد، اما از مشتریانش به پزو هزینه می گیرد. با ضعیف شدن پزو، او برای خرید همان مقدار مواد به تعداد بیشتری از آنها نیاز دارد و بنابراین، باید قیمت ها را افزایش دهد.

گونزالس در حالی که کافه اش آماده بازگشایی در یک صبح زود این هفته بود، به رویترز گفت: «هر روز باید منوهای جدید (با قیمت های جدید) چاپ کنیم. “البته مشتریان ما راضی نیستند.”

قرار نبود اینجوری باشه در اوایل آگوست، دولت کوبا خانه‌های تجاری را که نزدیک به دو سال بسته بودند به روی شهروندان و گردشگران بازگشایی کرد، با نرخی مطلوب همتراز بازار سیاه پر رونق، اقدامی که به گفته آن به تثبیت پزو کمک می‌کند.

الخاندرو گیل، وزیر اقتصاد در زمان اعلام این خبر گفت: «دولت باید کنترل نرخ ارز را دوباره برقرار کند. ما از نرخ 120 پزو در برابر دلار دفاع خواهیم کرد.»

بازار سیاه اما تحت تاثیر قرار نگرفته است.

ال توک گزارش داد که در روز پنجشنبه، پزو به 155 در هر دلار کاهش یافت، که پایین ترین نقطه آن از زمان به اصطلاح “دوره ویژه” در کوبا، رکود عمیق اقتصادی که پس از فروپاشی 1991 اتحاد جماهیر شوروی خیرخواه سابق بود، بود.

ریکاردو تورس، اقتصاددان کوبایی مستقر در ایالات متحده، می گوید: «قیمت یک دلار قیمتی است که شما آن را پیدا می کنید، نه قیمتی که دولت می خواهد تحمیل کند». واقعیت این است که دولت مشکلات اساسی را حل نکرده است.»

تورس می‌گوید مهاجرت رکوردشکنی کوبایی‌ها – بیش از 180000 نفر در سال گذشته به مرز ایالات متحده و مکزیک وارد شده‌اند – یکی از عوامل فوق‌العاده سقوط چشمگیر پزو است.

تورس گفت، اگر هر یک از این مهاجران برای انجام آن سفر به 8000 دلار محافظه کار نیاز داشتند، این میزان تقاضا برای دلار بیش از 1.4 میلیارد دلار است که حداقل بخشی از آن احتمالاً در بازار سیاه کوبا خریداری شده است.

او گفت: «این پولی است که همه با هم رفتند، آن افراد ارز را در کوبا خریدند، ارزی که قبلاً کمیاب بود، و آن را با خود بردند.

او گفت که این دلارها دوباره پر نمی‌شوند، زیرا گردشگری، صادرات و حواله‌ها – منابع کلیدی دلارهای مورد نیاز برای کوبا که دارای کمبود نقدینگی هستند، همگی نتوانسته‌اند به سطح قبل از همه‌گیری بازگردند، تحت فشار ادامه تحریم‌های ایالات متحده و دستپاچگی. اقتصاد جهانی.

دلار یا نیم تنه

کوبایی‌ها از سال 2020، پس از بستن خانه‌های تجاری خود برای جلوگیری از از دست دادن ارز مورد نیاز برای خرید کالاهای خارج از کوبا، چاره‌ای جز معامله با دلار در بازار سیاه ندارند.

پس از بازگشایی بازار رسمی ارز توسط دولت در ماه گذشته، صف های طولانی در بسیاری از صرافی ها که با حروف اول آنها CADECA شناخته می شوند تشکیل شد تا از نرخ های مطلوب اولیه بهره مند شوند.

از آن زمان، این خطوط تا حدی به دلیل دسترسی محدود به پول نقد کوتاه شده است.

مویزس گونزالس، نقاش و مجسمه‌سازی که اوایل این هفته در یک صف 80 نفری کوبایی در یک CADECA در محله مجلل ودادو منتظر بود، از جمله افراد خوش شانس بود.

گونزالس می‌گوید که فرصت مبادله قانونی بسیار بهتر است زیرا ما مجبور نیستیم در بازار سیاه ریسک کنیم.

با این حال، دیگران، مانند خولیو سزار، راهنمای گردشگری 36 ساله ای که ماه ها در میان کمبود بازدیدکنندگان خارجی بیکار است، راهی برای کسب دلار ندارند و بنابراین باید با چند پزو – که هر روز ارزش کمتری دارد – کنار بیایند. می تواند جمع آوری کند.

برای او درس بحران فزاینده نرخ ارز روشن است.

هرکسی که در کوبا ارز خارجی نداشته باشد، بدبخت شده است.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.