کنعانی: پیام‌هایی بین ایران و آمریکا در نیویورک منتقل شد/ آزادی نمازی ربطی به مذاکرات ندارد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، درخصوص روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی گفت: براساس آماری که در منابع رسمی منتشر شده، رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم الاقصی تاکنون، ۲ هزار و ۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌ است

کد خبر : 262954
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۰۶
کنعانی: پیام‌هایی بین ایران و آمریکا در نیویورک منتقل شد/ آزادی نمازی ربطی به مذاکرات ندارد



ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، درخصوص روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی گفت: براساس آماری که در منابع رسمی منتشر شده، رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم الاقصی تاکنون، ۲ هزار و ۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌ است و ۱۹ هزار کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال را بازداشت کرده  و از سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک فلسطینی را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به دور از هرگونه عدالت مورد محاکمه قرار داده است.

وی افزود: روز نیروی انتظامی را به همه عزیزان پرتلاش و زحمتکش نیروی انتظامی تبریک می‌گویم که از ارکان امنیت ملی و امنیت مردم ایران و از ستون‌های استوار امنیت کشور هستند و به آنها خداقوت و خسته نباشید عرض می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همچنین یاد عزیزانی که این روزها جان خود را در راستای امنیت کشور و مردم از دست دادند، گرامی می‌داریم.

پیام‌هایی بین ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل منتقل شد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد گفت وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر گفت: از طریق کننده اروپایی و برخی از واسطه ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه، تبادل پیام ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است. در حاشیه اجلاس هفتادو هفتم مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگوهای دو جانبه و چندجانبه‌ای برگزار و از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. همچنان تاکید میکنیم که برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصصم بوده و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم.

وی ادامه داد پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهاد شده از سوی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع بندی نهایی و شکل گیری توافق کمک کندو از تفسیرهایی که میتواند مخل توافق باشد، پیشگیری شود. از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال میکنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: امکان و فرصت برای توافق و از سرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا، اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد، این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد.

وزارت خارجه طی تماس‌های تلفنی بر لزوم حفظ امنیت سفارتخانه‌ها تاکید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد تعرض به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور گفت: در جریان تحولات اخیر، در برخی از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی، مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی برخی از نیروهای تامین امنیت، بعضی از نمایندگی های ما مورد تعرض قرار دهند که این گروه‌ها و افراد منتسب به معاند و ضد انقلاب و خشونت طلب قرار گرفته است.

کنعانی با بیان اینکه طبق کنوانسیون وین، کشورها موظف هستند تا امنیت سفارت‌خانه های کشورها را برقرار کنند، اظهار داشت:  بر مبنای کنوانسیون وین، کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و ایم جزو وظایف ذاتی  کشورهای پذیرنده است. تعدادی از نمایندگی های ما مورد تعرض قرار گرفتند لذا وزارت خارجه طی تماس‌های تلفنی بر لزوم حفظ امنیت سفارتخانه‌ها تاکید کرد.

وی ادامه داد: عده ای به بهانه اعتراض سیاسی به خشونت ها و روش های غیر اخلاقی و تهدید دیپلمات ها دست زدند و تلاش کردند فعالیت های عادی سفارتخانه‌های ایران را در خارج از کشور، با مشکل مواجه سازند. در حوزه برخی سفارتخانه‌ها، مهاجمین که ادعای حقوق بشر و ادعای سیاسی دارند، به نمایندگی های ایران بی احترامی کردند و حتی موجب وحشت و نگرانی ایرانی‌های مقیم خارج از کشور شدند که این موارد به کشورهای پذیرنده ابلاغ شد و اقدامات لازم انجام شده است.البته دیپلمات های ما به طور معمول در نمایندگی ها حاضر شده و وظایف سیاسی خود را پیگیری کرده و ارائه خدمات کنسولی را با جدیت انجام دادند.

نباید از خاک عراق،اراضی ایران مورد تعرض قرار گیرد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های تروریستی در اقلیم کردستان و اقدامات ایران گفت: سیاست اصولی ایران با عراق، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و وحدت این کشور است، این سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران است، در سخت ترین شرایط زمانی که عراق در معرض هجوم گروههای تروریستی از جمله داعش قرار گرفت، ایران اولین کشور بود که به کمک عراق رفت تا از امنیت شهروندان عراق دفاع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اما ایران در خصوص ضرورت عدم تبدیل سرزمین های مجاور به تهدید برای خودش، همواره توجه دارد، متاسفانه سال های طولانی است که گروهای تروریستی پایگاه هایی را در جوار مرزهای ایران ایجاد کردند که امنیت کشور را مورد خدشه قرار داده است و در جریان این اقدامات بسیاری از نیروهای مسلح و شهروندان خود را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: ایران بر لزوم گفت وگو های سیاسی در عراق و گفت و گو با مقامات محلی عراق،تاکید دارد و در این خصوص تذکرات لازم را داده است. پاکسازی عراق از وجود این گروهای تروریستی ضروری است، یادداشت رسمی به مسئولان عراقی در این خصوص داده‌ایم. در مذاکرات سیاسی و غیر سیاسی همواره به دولت مرکزی عراق و مقامات محلی عراق در این خصوص تذکر داده شده است.

کنعانی با بیان اینکه ایران اقدامات خود را در راستای حسن همجواری انجام داده است، اظهار داشت: در حوزه سیاسی با توجه به روابط خوبی که با دولت عراق داریم همواره این مطالبه مطرح شده است که نباید از خاک عراق،اراضی ایران مورد تعرض قرار گیرد.

منابع بلوکه شده ایران باید آزاد شود/ در حال مذاکره با کره جنوبی هستیم

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد آزادسازی پول های بلوکه شده در کره جنوبی گفت: موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورها از جمله در کره جنوبی همواره یکی از موضوعات مورد مطالبه جمهوری اسلامی ایران بوده و ما این را در روش‌های دیپلماتیک در قالب مذاکرات سیاسی، مذاکرات اقتصادی و مذاکرات بانکی و تجاری همواره پیگیری کرده‌ایم و جزو هدف‌های مهم ما است.

وی بیان کرد: معتقد هستیم دولت‌هایی که سرمایه ملی ایران در آنجا وجود دارد بر مبنای مناسبات دوستانه و قوانین و مقررات بین‌المللی موظف هستند منابع مالی و دارایی‌های جمهوری اسلامی را آزاد کنند و در اختیار طرف ایرانی بدون هیچ قید و شرطی قرار دهند و آزادسازی منابع مالی ما را مشروط به هیچ رخداد و موضوع دیگری خارج از چارچوب مناسبات دوجانبه نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در ارتباط با کره جنوبی موضوع مصداق دارد مذاکرات جدی در سطوح مختلف صورت گرفت در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت و گوی بسیار خوبی میان مقامات دو کشور در سطح وزرا امور خارجه صورت گرفت و این تلاش‌ها در جریان است و پیشرفت‌های را داشتیم و انشاءالله شاهد اتفاقات خوبی باشیم و اخبار تکمیلی را بعد از پیشرفت گفت‌وگوها در مقاطع بعدی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رسانه های ضد انقلاب خارج از کشور به کارخانه دروغ سازی و ترویج قتل و تهدید حمله به اماکن تبدیل شدند

کنعانی در مورد اقدامات خارج از عرف برخی از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور،گفت: ما در شرایط اخیر متاسفانه شاهد اقدامات خارج از عرف برخی از شبکه‌های بودیم که مدعی هستند رسانه هستند و وظیفه اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در کمال تاسف اینگونه رسانه‌های مدعی به کارخانه دروغ‌سازی، اتاق عملیات تبدیل شده‌اند. البته نه فقط اتاق عملیات رسانه‌ای بلکه تبدیل به اتاق عملیات تحریک‌آمیز، تشویق خشونت، ترویج قتل، تحریک برای حمله به اماکن عمومی، مرکز آموزش درست کردن کوکتل مولوتوف، نحوه هجوم به اماکن دولتی، نحوه ایجاد آشوب و بی‌ثباتی شده‌اند.

ایران از ماموریت سازمان ملل متحد و تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم

وی در مورد تحولات اخیر یمن گفت: در بحث یمن موضوع آتش‌بس و تحولات مرتبط با بحر ان یمن موضوع حائز اهمیتی است که بارها مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بحران یمن به طور صریح و روشن و رسمی اعلام شده است و در همین تریبون بارها دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بیان شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما معتقد هستیم که جنگ یمن یک جنگ غیر ضروری بود و این امکان وجود داشت که با حکمت و درایت شاهد شروع چنین جنگ خانمانسوزی در کشور یمن نباشیم. ما همواره از ابتدای بحران تاکید کرده‌ایم که راهکار بحران یمن راهکار سیاسی است و راهکار نظامی به نتیجه مطلوب آغاز کنندگان جنگ نخواهد رسید.

کنعانی افزود: در ارتباط با آتش‌بس ما جزو کشورهایی بودیم که هم برای شکل‌گیری روند مذاکرات سیاسی برای شکل‌گیری آتش بس کمک کننده بودیم. اساسا آتش‌بس یکی از راهکارهای طرح چهارگانه جمهوری اسلامی ایران برای آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران یمن بوده است و هم جزو حامیان شکل‌گیری آتش بس بوده‌ایم.

وی بیان کرد: اما بعد از شکل‌گیری آتش بس در مقاطع مختلف همواره اعلام کردیم که آتش بس به عبارتی به عنوان موضوع ذاتی مدنظر نیست آتش‌بس باید مقدمه‌ای برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل‌گیری شرایط با ثبات و پایدار در این کشور باشد و معتقد بودیم آتش‌بس یک گام است اما آتش بس وجه دیگری هم دارد و آن هم رفع تحریم‌های ظالمانه علیه یمن است و گشایش بنادر، فرودگاه‌ها و زمینه‌سازی برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن و اینکه یمنی‌ها بتوانند مایحتاج و ملزومات غذایی، بهداشتی و درمانی خود را منتقل کنند. نقش اول که آتش بس بود، انجام شد اما بخش دوم به خوبی انجام نشد

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: هشداری که قبلا هم داده بودیم این بود که پایداری آتش بس زمانی اتفاق می‌افتد که وجه دیگر که همان رفع محاصره است انجام شود و نظر طرف‌های یمنی تامین شود. آنچه که الان مربوط به وضعیت فعلی است ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران حتما از تجدید دوره آتش بس حمایت می‌کنیم و دوستان طرف‌های مرتبط خودمان را به این مسیر تشویق می‌کنیم.

کنعانی گفت: البته تصمیم‌گیر اساسی در زمینه تحولات مرتبط با یمن چه آتش بس و چه هر تحول دیگری خود یمنی‌ها هستند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کسی که علاقمند به صلح در یمن است دوستان خود را در این مسیر تشویق می‌کند.

وی ادامه داد: ما از ماموریت سازمان ملل متحد و از ماموریت فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم. ارتباط بسیار خوبی داریم و در مقاطع زمانی مختلف گفت‌وگوهایی هم صورت گرفته است و این گفت و گوها همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدوار هستیم مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک و حسن نیت طرف‌های درگیر در یمن منجر به این ‌شود که آتش بس در یمن مجدداً برقرار شود و علاوه بر آتش بس، روند تکمیل گام بعدی، رفع محاصره ظالمانه، اجازه دادن به رسیدن به کمک‌های انسانی به یمن و همچنین اجازه دادن به شکل‌گیری روند سیاسی یمنی یمنی منجر به برقراری ثبات دائمی در یمن شود.

گفتگوی وزیرخارجه با مقامات سوئد و بلژیک در مورد بازداشت غیر قانونی شهروندان ایرانی 

کنعانی خاطرنشان کرد: درخصوص گفت وگوهایی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت از مجموع بیش از ۴۰ ملاقاتی که وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در کشورهای مختلف داشتند هم مذاکره با همتای سوئدی و هم مذاکره و گفت وگو با همتای بلژیکی بود. ما موضوعات فراوان داریم اما موضوع دو شهروند ما جزو مطالبات مستمر و دائمی است و در هر گفت وگو و تماس و هر نشستی این موضوع مطرح می‌شود.

ما همچنان تاکید داریم برای اینکه هر دو شهروند ما در یک روند غیرقانونی بازداشت شده‌اند، روند محاکمه این‌ها غیر قانونی بوده است. در مورد آقای اسدی، وی دارای مصونیت دیپلماتیک بوده‌اند که این مصونیت باید رعایت می‌شد اما رعایت نشد. اقدام جبرانی باید صورت بگیرد که در اسرع وقت آزاد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درخصوص آقای حمید نوری شهروند دربند ایرانی ما در سوئد که متاسفانه به رغم همه تلاش و همچنان در آنجا در زندان هستند. تلاش‌های ما هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه کنسولی و هم در حوزه حقوقی ادامه دارد و برای ایشان تلاش‌های زیادی صورت گرفته است وکلایی اخذ شده‌اند و این وکلا در آنجا مورد موافقت طرف سوئدی قرار گرفتند و پرونده در اختیارشان قرار گرفت و در حال مطالعه هستند.

کنعانی خاطرنشان کرد: تلاش زیادی برای ایجاد شرایط بهتر بهداشتی و خدمات انسانی برای آقای نوری صورت گرفت که شرایط ایشان در زندان از منظر انسانی و دریافت خدمات بهداشتی شرایط بهتری شود و خوشبختانه شرایط تا حدودی بهبود پیدا کرد و زمینه دیدار کنسولی بین خانواده و این شهروند دربند ایرانی فراهم آمد این موضوع جزو مطالبات ما است.

آمریکا باید اعتیاد به تحریم را کنار بگذارد و به رفتارهای سازنده روی بیاورد

کنعانی درباره گزارش دولت آقای بایدن درباره بن بست در روند مذاکرات وین گفت: این موضوع از دوگانگی رفتار دولت آمریکا است. من نمی‌توانم این واژه را تایید کنم و نمی‌توانیم از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم. با اینکه روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد و توافقاتی که قبلا صورت گرفت و جمع‌بندی آن از سوی مذاکره کننده اروپایی به طرف‌های مذاکره داده شد پاسخی که طرف ایرانی داد، پاسخ کمک کننده‌ای به این موضوع بود که روند مذاکرات ادامه پیدا کند و به جمع‌بندی مذاکرات و اجرای توافق منجر شود.

وی تاکید کرد: ما در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی نیستیم. ما از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم‌ها هستیم و این رفتار سازنده‌ای نیست و نشان می‌دهد دولت آمریکا دچار دوگانگی است و هنوز نتوانسته مسیر مورد نیاز خود را در روند مذاکرات پیدا کند و در سایه تهدید و تحریم، توافقی شکل نمی‌گیرد ما معتقدیم که دولت آمریکا باید این رفتار خود را اصلاح کند و به روندهای سازنده روی بیاورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما هم تحریم‌های آمریکا را رد می‌کنیم و هم این رفتار را رفتار غیرمتناسب با روند مذاکره و در تعارض با ارسال پیام‌های سیاسی از طریق واسطه‌ها و این سیاست را سیاست شکست‌خورده می‌دانیم. امیدوارم شاهد اصلاح رفتار دولت آمریکا و روی آوردن آنها به رفتار سازنده باشیم.

کنعانی درباره واکنش وزارت خارجه نسبت به دریافت پیام هواپیمای ماهان مبنی بر بمب‌گذاری گفت: من این خبر را شنیده‌ام اما نمی‌توانم این خبر را تایید کنم یا در این خصوص توضیحی داشته باشم. در حال حاضر در این زمینه تفسیری ندارم.

گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان صورت نگرفته است. ما پنج دور گفت و گو داشتیم که در نتیجه این پنج دور گفت‌وگو، توافقاتی بین طرفین صورت گرفت و توافق این بود که با اجرای توافقات زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفت‌وگوها استقبال می‌کند

آشوب طلبان به دنبال ایجاد شکاف‌های قومیتی‌ هستند

وی در مورد رویکرد کشورها به تحولات اخیر داخل ایران گفت: همه اطلاع دارند که در عالی ترین مقامات کشور از جمله شخص آقای رییس جمهور ورود کردند و با خانواده مرحومه تماس گرفتند و قوه قضاییه و وزارت کشور هم اعلام کرد که به وظیفه خود عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی در زمینه حقوق زنان و حقوق بشر جزو مدعیان است و فرهنگ باستانی ایران در این زمینه پیشتاز است. بعد از انقلاب اسلامی هم  حقوق زنان و حقوق بشر جزو موضوعات مهم بوده است و زنان در حوزه های سیاسی و رسانه ای و فرهنگی حضور پر رنگی داشته‌اند.

کنعانی ادامه داد: متاسفانه برخی قصد دارند شکاف های قومیتی‌ ایجاد کنند، من سوال می‌کنم زمانی‌که مردم غیور کُرد، مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، آن‌ها کجا بودند؟! حقوق‌بشر در کجای رفتار سیاست خارجی این ها قرار می‌گیرد؟! زمانیکه این اتفاق افتاد آقای رییس جمهور سمرقند بودند و بلافاصله زمانی که متوجه شدند، اعلام موضع کردند.

وی افزود: زمانیکه خبرنگار الجزیره به شهادت رسید، این مدعیان حقوق بشر و طرف های غربی کجا بودند و آیا این رفتار دوگانه نیست؟! ما امیدواریم شاهد عقلانیت در این کشورها باشیم.

نمازی زندانی نبوده، ممنوع الخروج بوده است/موضوع زندانیان به مذاکرات پیوند نخورده است

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد آزادی باقر نمازی گفت: شما را به گفته های آقای غریب آبادی ارجاع میدهم که ایشان داخل زندان نبوده است بلکه ممنوع الخروج بوده است و دو شب گذشته هم از طریق کانال‌های دیپلماتیک از طریق یک کشور دوست به خارج از کشور انتقال داده شود.

وی ادامه داد: موضوع زندانیان از ابتدا دستور کار ایران بوده است و این موضوع به بحث مذاکرات هسته‌ای پیونده نخورده است.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.