کشتار روزنامه‌نگاران غزه به دست ارتش اسرائیل/ چرا صهیونیست‌ها خبرنگاران را قتل عام می‌کنند؟

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین در دیدار با خبرنگاران محلی در پاریس پایتخت فرانسه با بیان اینکه طبق قوانین بین‌المللی قطع اینترنت مانع از اطلاع رسانی و جرم محسوب می‌شود، گفت: «آنچه هم اکنون در فلسطین توسط رژیم اشغالگر اسرائیل رخ می دهد جنایت علیه آزادی مطبوعات و بشریت است». ناصر

کد خبر : 442798
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۴:۳۵
کشتار روزنامه‌نگاران غزه به دست ارتش اسرائیل/ چرا صهیونیست‌ها خبرنگاران را قتل عام می‌کنند؟

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین در دیدار با خبرنگاران محلی در پاریس پایتخت فرانسه با بیان اینکه طبق قوانین بین‌المللی قطع اینترنت مانع از اطلاع رسانی و جرم محسوب می‌شود، گفت: «آنچه هم اکنون در فلسطین توسط رژیم اشغالگر اسرائیل رخ می دهد جنایت علیه آزادی مطبوعات و بشریت است». ناصر ابوبکر خاطرنشان کرد که اگر آنچه در این منطقه اتفاق می‌افتد در کشور دیگری رخ می داد، جامعه بین‌المللی به گونه‌ای دیگر عمل می‌کرد.

ابوبکر با اشاره به اینکه همه در برابر جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل سکوت کرده‌ اند و در این خصوص هیچ کس در جهان اقدامات لازم را انجام نمی دهد، گفت: اگر مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل به دلیل جرایم علیه آزادی بیان، ممنوعیت اشتراک گذاری اطلاعات و جنایات علیه اهل رسانه‌ و نهادهای آزادی عقیده تحت پیگرد قانونی قرار نگیرد، به کشتار و جنایت علیه خبرنگاران ادامه خواهد داد.

رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین خواستار محاکمه و مجازات هرچه سریع تر مقامات رژیم اسرائیل در دادگاه بین‌المللی کیفری به خاطر جنایات علیه روزنامه نگاران شد.

گفتنی است که در آغاز جنگ غزه ارتش اسرائیل بیانیه‌ای خطاب خبرگزاری‌های بین‌المللی صادر کرد و اعلام کرد که نمی‌تواند امنیت خبرنگاران آنها را که در نوار غزه فعالیت می‌کنند تضمین کند. از آن زمان تاکنون تل آویو پیوسته خبرنگاران فعال در غزه را به عمد هدف حملات خود قرار داده است و تنها به آن دسته از رسانه های خارجی اجازه ورود به غزه را می دهد که اخبار را پیش از انتشار در اختیار ارتش اسرائیل قرار دهند تا آنها آنطور که خود می خواهد ویرایش و بازبینی کند.

کشتار روزنامه‌نگاران غزه به دست ارتش اسرائیل/ چرا صهیونیست‌ها خبرنگاران را قتل عام می‌کنند؟

بیشتر بخوانید:

اسرائیل عامل قتل خبرنگار رویترز در لبنان است

خبرنگاران المیادین به شهادت رسیدند

گزارش تازه از آخرین تعداد خبرنگاران شهید در غزه

نمونه هائی از کشتار خبرنگاران

در سوم دسامبر، شیما الگزار، روزنامه‌نگار فلسطینی شبکه المجدات، همراه با اعضای خانواده‌اش در حمله هوایی اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه کشته شد. در ۲۳ نوامبر، محمد معین عیاش در یک حمله هوایی به خانه‌اش در اردوگاه پناهندگان نصیرات در مرکز غزه، به همراه حدود ۲۰ عضو خانواده‌اش جان خود را از دست داد. در ۱۹ نوامبر، بلال جدالله، مدیر خانه مطبوعات فلسطین- یک سازمان غیرانتفاعی که از توسعه رسانه‌های مستقل فلسطینی حمایت می‌کند- در حمله هوایی اسرائیل به خودرواش کشته شد. در ۷ نوامبر گزارش شد که محمد ابوحسیره روزنامه‌نگار فلسطینی به همراه ۴۲ عضو خانواده در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌اش در نزدیکی شهر غزه کشته شدند. تنها دو روز قبل، رسانه‌ها گزارش دادند که محمد الجاجا، یکی دیگر از کارکنان رسانه‌ای خانه مطبوعات فلسطین به همراه همسر و دو فرزندش در یک حمله هوایی در شمال غزه کشته شدند. در ۳۰ اکتبر، نظمی الندیم، معاون مدیر مالی و اداری تلویزیون فلسطین در یک حمله هوایی در کنار اعضای خانواده‌اش کشته شد. در ۲۶ اکتبر، جهان شاهد بود که وائل دهدوح، رئیس دفتر عربی الجزیره، همسر، پسر، دختر و نوه‌اش را که در حمله هوایی به اردوگاه نصیرات کشته شدند، تشییع کرد. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای مدعی شد که زیرساخت‌های تروریستی در این منطقه را هدف قرار داده است. در ۱۳ اکتبر، عصام عبدالله، روزنامه‌نگار برجسته رویترز در اثر شلیک راکت اسرائیل به مرز اسرائیل و لبنان کشته شد.

در مجموع، بر اساس گزارش کمیته خبرنگاران،۶۳ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای، عمدتاً فلسطینی، بین ۷ اکتبر تا ۶ دسامبر در نوار غزه و اطراف آن کشته شده‌اند. زمانی متوجه بزرگی این عدد خواهید شد که بدانید در جنگ بین روسیه و اوکراین، از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ تاکنون در مجموع تنها حدود ۱۷ روزنامه نگار کشته شده اند. در جنگ ویتنام که نزدیک به دو دهه به طول انجامید ۶۳ روزنامه نگار جان خود را از دست دادند و در جنگ جهانی دوم که خونین ترین جنگ تاریخ مدرن است در مجموع ۶۹ نفر روزنامه نگار کشته شدند.

کشتار عمدی روزنامه نگاران و خبرنگاران در غزه واکنش هائی را نیز به همراه داشته است. جاناتان داگر رئیس میز خاورمیانه سازمان گزارشگران بدون مرز در این مورد گفت: «نیروهای مسلح اسرائیل با حملات هوایی خودسرانه خود روزنامه نگاران را یکی پس از دیگری بدون هیچ محدودیتی از بین می برند، در حالی که اظهارات غیرقابل قبول آنها نشان دهنده تحقیر آشکار قوانین بشردوستانه بین المللی است.» وی در ادامه گفته است: «آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد یک تراژدی برای روزنامه‌نگاری است… وضعیت فوری است. ما خواستار حمایت از خبرنگاران در نوار غزه و اجازه ورود خبرنگاران خارجی به این منطقه هستیم تا بتوانند آزادانه کار کنند.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نیز فراخوانی را با امضای ۸۰ گروه روزنامه‌نگار صادر کرده است تا مقامات اسرائیلی مسئولیت کامل حفاظت از خبرنگارانی که درگیری را پوشش می‌دهند، بر عهده بگیرند.در متن این فراخوان آمده است :« ما از اسرائیلی‌ها تعهد صریح می‌خواهیم که نیروهای مسلح آن‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا اطمینان حاصل شود که آمار تلخ روزنامه‌نگارانی که در این درگیری جان خود را از دست داده‌اند، افزایش نخواهد یافت. دولت اسرائیل باید مسئولیت های خود را بپذیرد.»

چرا اسرائیل روزنامه نگاران را می کشد؟

دلیل اینکه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاری به میدان اصلی جنگ در جنگ اسرائیل و غزه تبدیل شده‌اند این است که چگونگی گزارش اخبار جنگ افکار عمومی را شکل می‌دهد. به قول جان کالینز، استاد مطالعات جهانی در دانشگاه سنت لارنس و مدیر شبکه خبری مستقل Weave News: «کلمات واقعیت را برای ما می‌سازند. در زمان جنگ، کلماتی که روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند قرار است به ما کمک کند تا بفهمیم چه اتفاقی می‌افتد و چرا؛ اما اغلب اوقات، این کلمات برای منحرف کردن حواس ما، گمراه کردن یا محافظت از قدرتمندان در برابر مسئولیت‌پذیری به کار می‌روند.».

همانطور که پیش از این هم گفته شد دولت اسرائیل اجازه ورود به غزه برای روزنامه نگاران خارجی را مشروط بر این کرده است که پیش از انتشار خبر این اخبار مورد بازبینی ارتش اسرائیل قرار گیرد. تل آویو برای هدایت افکار عمومی و مظلوم جلوه دادن اسرائیل اقدام به دستکاری در این گزارش ها می کند مثلا گفته می شود ارتش اسرائیل تاکید دارد که در همه گزارش ها و اخبار برای قربانیان فلسطین از واژه ” مرده” و برای قربانیان اسرائیل از واژه ” کشته شده” استفاده شود. در واقع اسرائیل سعی دارد تا با جلوگیری از نشت اخبار و با دستکاری در آنها افکار عمومی جهان را به نفع خود تغییر ، مردم غزه را تروریست و خود را قربانی جلوه دهد.

۳۱۱۳۱۱

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.