کتاب «مشق ارشاد» منتشر شد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، به گفته نگارنده اثر، انگیزه آغازین پژوهش حاضر، سفارش آیت الله محمدی ری‌شهری مبنی بر ارائه متنی جهت آموزش خدام حرم برای امر به معروف و نهی از منکر بوده که منجر به متن کلی درباره اثربخشی امر به معروف و نهی از

کد خبر : 262974
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۲۰
کتاب «مشق ارشاد» منتشر شد



به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، به گفته نگارنده اثر، انگیزه آغازین پژوهش حاضر، سفارش آیت الله محمدی ری‌شهری مبنی بر ارائه متنی جهت آموزش خدام حرم برای امر به معروف و نهی از منکر بوده که منجر به متن کلی درباره اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر گردیده است.

البته اهمیت اندیشه‌ورزی درباره امر به معروف و نهی از منکر در شرایط فعلی جامعه نیز این ضرورت را دوچندان کرده است. از آنجا که گرانیگاه واداری به کارهای نیک و بازداری از کارهای ناپسند در جامعه، زمینه سازی برای پذیرش و اقناع مخاطب است، اثر حاضر سعی کرده مهارت‌ها و فرایندهای این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

با توجه به این رویکرد، مهمترین دستاورد این اثر، کمک به شکل‌گیری گفتمان امر به معروف از منظر علم متقاعدسازی و تقویت امر به معروف و نهی از منکر در روابط بین فردی جامعه و پیشنهاد محتوا برای آموزش آن است. علاوه بر آن، پیشنهاداتی در زمینه تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر در اماکن زیارتی ارائه داده است.

کتاب «مشق ارشاد» در شش فصل کلی سامان یافته است که به قرار ذیل است:

در فصل اول، مفاهیم «امر به معروف و نهی از منکر» و «تأثیر» و تأثیرگذاری تفصیلاً مفهوم شناسی شده است. سپس پیشینه نظری این بحث را از سه زاویه «نظریه‌های روانشناسی اجتماعی» در زمینه نفوذ اجتماعی و متقاعدگری، تغییر رفتار، هدایتگری دینی و اخلاقی ردیابی کرده و به مبانی بحث تأثیرگذاری و نقش فاعل هدایتگر در آن پرداخته است.

فصل دوم، به بیان ویژگی‌های منش هدایتگر که در تأثیرگذار بودن و متقاعدکنندگی وی نقش دارد، پرداخته شده است؛ منش «مهرورزی»، «خردمندی»، «قدرتمندی»، «انصاف»، خوش خلقی» و «صداقت» که هر کدام سه صفت را در بر می‌گیرد. فصل سوم و چهارم، به چگونگی ساخت پیام‌های اقناعی اختصاص یافته است؛ در دو بخش «محتوای پیام» و «شکل پیام». همچنین در بخش محتوایی، پنج نوع پیام معرفی شده است؛ پیام‌های توصیف کننده، حکمت آمیز، بیم دهنده، نوید دهنده، و جهت دهنده و در بخش شکلی، عوامل اقناع کننده در لحن پیام و قالب پیام بررسی شده است؛ هشت لحن و سه قالب به طور خاص، محور قرار گرفته است.

در فصل پنجم، روش‌هایی ذکر شده که هدایتگر باید در نحوه ارائه پیام مدنظر داشته باشد تا تأثیرگذار باشد؛ مانند روش‌هایی که در خصوص «هدایتگری عملی» وجود دارد و فصل ششم و پایانی کتاب، به تأثیرگذاری و متقاعدسازی در یک موقعیت خاص یعنی امر به معروف و نهی از منکر، در آستان ها و اماکن زیارتی پرداخته است.

کتاب «مشق ارشاد»، گذشته از آنکه پژوهشی نو در زمینه آموزش شیوه‌های صحیح و مؤثر ایجاد پذیرش مخاطب و اقناع برای امر به معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود، از این رو حائز اهمیت است که اولین محتوای کاربردی درباره آموزش علمی امر به معروف و نهی از منکر است که آن را به عنوان فرایند اقناعی تعریف کرده و به تفصیل با رویکرد متقاعدسازی و تأثیرگذاری نگاشته شده است. لذا تنها به مباحثی که در این راستاست پرداخته شده نه همه آداب و شیوه‌هایی که از نظر اخلاقی می‌تواند یا باید به کار گرفته شود.

انتظار می‌رود این پژوهش، فتح بابی برای مطالعات علمی امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد ارتباطی و اقناع باشد و به کاربست و کارآمدسازی آن در جامعه کنونی بیانجامد.

کتاب «مشق ارشاد؛ تأثیرگذاری و متقاعدسازی در امر به معروف و نهی از منکر» تألیف عبدالله عمادی از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی، به زبان فارسی، در قطع وزیری، در ۴۱۲ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۴۰۱ با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

۶۵۶۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.