کتاب با یارانه دولتی قیمت پایین‌تری دارند؟

فرهاد تیمورزاده با اعلام اینکه بعد از دو سال در آبان ۱۴۰۱ توانسته به تعداد محدود کاغذ با یارانه دولتی دریافت کند، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: بعد از دو سال که کاغذ با یارانه دولتی برای انتشارات تیمورزاده درنظر گرفته نمی‌شد، ۶۶ بند کاغذ اندونزی با یارانه دولتی به این انتشارات اختصاص داده‌شد. این

کد خبر : 304694
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کتاب با یارانه دولتی قیمت پایین‌تری دارند؟


فرهاد تیمورزاده با اعلام اینکه بعد از دو سال در آبان ۱۴۰۱ توانسته به تعداد محدود کاغذ با یارانه دولتی دریافت کند، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: بعد از دو سال که کاغذ با یارانه دولتی برای انتشارات تیمورزاده درنظر گرفته نمی‌شد، ۶۶ بند کاغذ اندونزی با یارانه دولتی به این انتشارات اختصاص داده‌شد. این حجم کاغذ عملا می‌تواند یک کتاب معمولی ما را پوشش بدهد.

وی با اشاره به آتش‌سوزی انبار انتشارات تیمورزاده در سال ۹۸، ادامه داد: البته بعد از حادثه آتش‌سوزی حجم فعالیت انتشارات تیمورزاده خیلی کم شد. هنوز هم مشکلاتی وجود دارد و البته چشم به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم و به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. طوری برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم با خرید کاغذِ آزاد، کتاب‌های خود را منتشر کنیم.

مدیر انتشارات تیمورزاده ادامه داد: قیمت کاغذ در بازار آزاد، هفت تا هشت برابر قیمت کاغذ با یارانه دولتی است، به همین دلیل حجم تولید ما کاهش پیدا می‌کند. اگر بخواهیم در یک مثال تاثیر کاغذ در انتشار کتاب را بررسی کنیم، کتاب با عنوان جامع سلامت خانواده (نویسنده: اسکات لیتین؛ مترجمان: مرجان قائمی و سید علیرضا طلائی‌زواره) یکی از مهم‌ترین کتاب‌های ما است و حدود دو سال برای روزآمد کردن این عنوان که تا به حال ۲۱ هزار نسخه از آن را فروخته‌ایم، تلاش کردیم. اگر این اثر را که دارای ۱۷۰۰ صفحه با قطع رحلی است، بخواهیم با کاغذ آزاد تولید کنیم، قیمت بالایی خواهد داشت و خانواده‌ها توانایی خرید آن را نخواهند داشت. در نتیجه این کتاب را که بعد از دو سال قابلیت چاپ پیدا کرد، به شکل دیجیتال و در تعداد بسیار محدود منتشر کردیم.

رقابتی که بر مبنای کیفیت نیست بلکه بر مبنای حمایت دولت است

ناشری که کتاب را با کاغذ آزاد منتشر کرده قیمت بالاتری خواهد داشت و در نتیجه بازار را از دست می‌دهدرئیس هیات مدیره تعاونی انجمن ناشران کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه توزیع کاغذ با یارانه دولتی به شکلی که این روزها انجام می‌شود، موجب تفاوت بها در انتشار کتاب‌های مشابه خواهدشد، بیان کرد: قیمت کتابی را ۲۹۵ هزار تومان در نظر گرفته بودم، بعد از دریافت کاغذ با حمایت دولتی قیمت کتاب به ۱۹۵ هزار تومان رسید. باید توجه داشت ممکن است همین کتاب توسط ناشران دیگر هم منتشر شود. ناشری که کاغذ دولتی دریافت کرده می‌تواند قیمت کتاب را کاهش دهد، ناشری که کتاب را با کاغذ آزاد منتشر کرده قیمت بالاتری خواهد داشت و در نتیجه بازار را از دست می‌دهد. روند فعالیت دولت در سیستم توزیع کاغذ ایجاد نابرابری می‌کند.

تیمورزاده با اشاره به اینکه مسئولان به توصیه‌های ناشرانِ با تجربه توجه نمی‌کنند، ادامه داد: در چنین شرایطی به عنوان ناشر حرفه‌ای تنها کاری که می‌کنیم این است که وقتی خواستیم کتابی را منتشر کنیم، اگر کاغذ یارانه‌ای در دست نداشتیم با کاغذ آزاد کتاب را منتشر کنیم.

مدیر انتشارات تیمورزاده با بیان اینکه مشکل کاغذ یارانه‌ای این است که به نام ناشران توزیع اما بیشتر میان نهادهای وابسته به دولت تقسیم می‌شود، افزود: در لیست دریافت کاغذ دولتی ناشران دولتی، نهادی و آن‌هایی که ارتباط بیشتری دارند و نه ناشرانی که فعالیت بالایی دارند و کتاب خوب منتشر می‌کنند، کاغذ یارانه‌ای زیادی دریافت کردند و خرید نهادی برای آن‌ها انجام می‌شود.

مخاطب و ناشر هر دو تحت تاثیر کاغذ با یارانه دولتی هستند

مسئولان می‌توانند به ناشران اجازه دهند کاغذی را که دریافت می‌کنند فقط برای یک عنوان خاص مورد استفاده قرار ندهندتیمورزاده در ارائه روشی برای کاهش آسیب ارائه کاغذ در حجم‌های مختلف میان ناشران توضیح داد: مسئولان می‌توانند به ناشران اجازه دهند کاغذی را که دریافت می‌کنند فقط برای یک عنوان خاص مورد استفاده قرار ندهند، زیرا زمانی که ناشری کاغذ یارانه‌ای را برای یک عنوان خاص مورد استفاده قرار می‌دهد، مجبور است قیمت دولتی کاغذ را برای آن کتاب در نظر بگیرد و کتاب‌های دیگر را با قیمت کاغذ در بازار آزاد منتشر کند. این در حالی است که اگر ناشر بتواند کاغذ حمایتی را میان کتاب‌ها تقسیم کند، می‌تواند قیمت چند کتاب را کمتر محاسبه کند.

رئیس هیات مدیره تعاونی انجمن ناشران کودک و نوجوان ادامه داد: اگر دو ناشر یک عنوان کتاب را منتشر کرده باشند، در حالی که یکی کتاب را با کاغذ حمایتی دولت و دیگری با کاغذ بازار آزاد منتشر کرده باشد، تفاوت قیمت کتاب میان دو ناشر اتفاق می‌افتد که در بازار کتاب تاثیرگذار است. این اتفاق ممکن است مخاطب کتاب را هم تحت تاثیر قرار بدهد، زیرا ممکن است متوجه نشود که ناشر دیگری همان کتاب را با کاغذ یارانه‌ای و با قیمت پایین‌تر منتشر کرده است.

به گفته مدیر انتشارات تیمورزاده زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشر را مکلف می‌کند، در کتابی که با کاغذ یارانه‌ای چاپ شده، این موضوع را اعلام کند، در مخاطب انتظاری شکل می‌گیرد که کتاب مورد حمایت دولت از باقی کتاب‌ها قیمت پایین‌تری داشته باشد. این روند در فعالیت ناشران مختلف شکاف ایجاد می‌کند.

۵۷۲۴۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.