کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد: چرا سهامداران به رییسی رای دادند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سهامداران مهمترین منتقد آقای همتی بودند و روند وقایع سبب شد رای اهالی بازار سرمایه در سبد آقای رییسی جای گیرد. همایون دارابی در نشست تخصصی کلاب‌هاوس خبرآنلاین با عنوان «بورس در دولت رییسی به کدام سمت می‌رود؟» گفت: وقتی رقابت‌های انتخاباتی

کد خبر : 69801
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد: چرا سهامداران به رییسی رای دادند؟



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سهامداران مهمترین منتقد آقای همتی بودند و روند وقایع سبب شد رای اهالی بازار سرمایه در سبد آقای رییسی جای گیرد.

همایون دارابی در نشست تخصصی کلاب‌هاوس خبرآنلاین با عنوان «بورس در دولت رییسی به کدام سمت می‌رود؟» گفت: وقتی رقابت‌های انتخاباتی شروع شد، بورسی‌ها در قامت مهمترین منتقدان اقای همتی اهر شدند چرا که معتقد بودند دلیل عملکرد بانک مرکزی از مرداد در قالب اولویت‌دهی به فروش اوراق دولتی و افزایش نرخ بهره  بین‌بانکی و جلوگیری از تحقق برخی کمک‌ها نظیر واریز منابع صندوق توسعه ملی که دولت قصد داشت اجرایی کند، بورس دستخوش التهاب و نوسان شد.

وی تاکید کرد:  همه این‌ها به نوعی اعتراض سهامداران را به طرف همتی چرخاند و آقای رییسی نیز از این موقعیت خیلی خوب استفاده کرد.

 وی با اشاره به حضور آقای رییسی در بازار سرمایه گفت: بعد از ۲۷ سال چنین اتفاقی افتاد که یک رییس قوه در قامت کاندیدای ریاست‌جمهوری در بورس حاضر شد، پیش از این خرداد سال ۷۳ بود که آقای هاشمی رفسنجانی، رییس‌جمهور وقت در تالار بورس حاضر شده. وی با اشاره به مصاحبه مطبوعاتی آقای رییسی گفت: حتی در این نشست یک سئوال بورسی مطرح شد اما در کل مباحث مهمی مطرح شد، به عنوان مثال وعده آقای رییسی در خصوص مالیات تولید از ۲۵ به ۱۰ درصد بازگرداندن اعتماد و عدم انتظار برای مذاکرات و هدایت نقدینگی به سمت تولید برای سهامداران اخبار خوشایندی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه دغدغه مهم مردم تلقی می‌شود گفت: ایجاد شرایطی برای تامین منابع مالی برای تولید و فراهم کردن شرایط ورود شرکت‌هایی که پشت در بازار مانده‌اند برای بازار مهم است.

وی با اشاره به اینکه در روز چهرشنبه شاهد ورود سرمایه به بازار بودیم گفت:  در حال حاضر ۴۶.۵ میلیون سهامدار در قالب سهامدار سهام عدالت در بازار حضور دارند و تنها در سال ۱۳۹۹ نزدیک به  ۲۰ میلیون کد بورسی در بازار فعال شده است، همه این‌ها نشان می‌دهد وزن بازار سرمایه در اقتصاد و سیاست بالاست و این وزن بالا در قامت حضور رای سهامداران در سبد آرای آقای رییسی خود را نشان داد.  

وی با اشاره به صحبت رییس‌جمهور منتخب در خصوص اینکه دولت به بازار سرمایه به شکل قلک نگاه نمی‌کند، گفت: اشاره وی به فروش گسترده دولت در قالب صندوق دارایی و پالایش یکم است چرا که پس از این فروش بالا، زمانی که دولت قصد ایجاد بالانس به نفع سهامداران را داشت، اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد مشکل ساز شد و بعد از اسفند سال ۹۸ واگذاری ۴۸ هزار میلیارد تومان سهام به بانک‌ها و ابلاعیه در مورد نرخ ارز بانک‌ها، در ریزش شاخص موثر واقع شد و در نتیجه رای سهامداران، در سبد آقای رییسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بورس کار چندانی به گذشته و آینده ندارد، توضیح داد: ما در بورس آینده را خرید و فروش می‌کنیم از این رو انتظار ما از آینده این است که ارزش شرکت‌ها را مشخص کند و اگر دورنمایی که ترسیم می‌کند مثبت باشد، بی‌تردید به رشد بازار امیدوار خواهیم بود. وی با اشاره به وقایع رخ داده در سال ۱۳۹۲ گفت:در این سال رییس‌جمهور تاکید کرد که روابط ما با دنیا بهتر می‌شود و همین امر سبب شد از خرداد تا دی شاهد رشد بازار باشیم اما پس از آن لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ و تصمیمات آقای طیب‌نیا درباره نرخ بهره بازار از میانه دی شروع به ریزش کرد و تا سال ۹۶ شاهد بازاری ضعیف بودیم اما در سه سال اخیر تورم و انباشتگی در بازار رشد رعدآسا را رقم زد.

 وی مدیریت اقتصادی در چهارماه اخیر را مصنوعی خواند و گفت: در چهارماه اخیر اقتصاد مصنوعی مدیریت شد. نه تنها شاخص بورس که نرخ‌ها  در همه بازارها از جمله طلا و سکه و ارز دستخوش کاهش شده و بازارها در رکود قرار گرفتند که این اتفاقات ناشی از سیاست‌های انقباضی است.

وی گفت: البته پایه پولی در دو ماه اول ۱۴۰۰ حدود ۷.۳ درصد رشد کرده که این نگران کننده است. دارابی با اشاره به شعار مبارزه با فساد اعلامی از سوی سید ابراهیم رییسی نیز گفت: اتفاقا برای تحقق این شعار نیازمند حمایت از بازار سرمایه هستیم چرا که بازار سرمایه یکی از کمترین تخلفان در این حوزه را داراست.

او گفت: انتظار داریم در دولت سیزدهم، رییس‌جمهوری مطالبه برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله برای تعیین مسیر بازار سرمایه را داشته باشد و درها به روی شرکت‌هایی که در انتظار ورود به بازار هستند، باز شود چرا که در سال‌های اخیر شرکت‌های جدیدی وارد بازار نشدند و حالا فرصت خوبی برای حضور شرکت‌های حمل و نقلی، هواپیمایی، نفتی و معدنی و … است.

 این کارشناس ابراز امیواری کرد این همگرایی در تعیین تیم اقتصادی کابینه و مسئولان وزارتخانه‌ها نیز تحقق یابد. به گفته وی انتظار می رود سهم بازار سرمایه از تامین مالی در اقتصاد ایران افزایش یابد.

223223



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.