کارتخوان‌ها نان‌ها را کوچک کردند!/ کارت خوان‌هایی که قابلیت پیچاندن دارند!

خرداد ماه گذشته وزیر جهاد کشاورزی از بررسی عرضه نان به شکل کیلویی در شورای آرد و نان خبر داده بود اما تاکنون این موضوع در شورای آرد و نان تعیین تکلیف نشده در حالی که با مجهز شدن نانوایی ها به کارتخوان هر روز نانها کوچکتر می شود. البته بر اساس جدول ارائه شده

کد خبر : 247759
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کارتخوان‌ها نان‌ها را کوچک کردند!/ کارت خوان‌هایی که قابلیت پیچاندن دارند!


خرداد ماه گذشته وزیر جهاد کشاورزی از بررسی عرضه نان به شکل کیلویی در شورای آرد و نان خبر داده بود اما تاکنون این موضوع در شورای آرد و نان تعیین تکلیف نشده در حالی که با مجهز شدن نانوایی ها به کارتخوان هر روز نانها کوچکتر می شود.

البته بر اساس جدول ارائه شده برای قیمت نان در سال ۱۴۰۱ به تفکیک نوع ارد در استانها وزن چانه نان در استان های مختلف کشور، متفاوت است؛ در شهر تهران وزن چانه نان سنگک ۶۵۰ گرم، بربری با آرد نوع یک (یارانه ای) ۶۰۰ گرم، تافتون ۲۵۰ گرم و نان لواش نیز ۱۶۰ گرم است که در تمامی نانوایی ها وزن مذکور به شکل بنری بزرگ نصب شده است. دولت نیز گفته است که قیمت انواع نان در سال ۱۴۰۱ بدون تغییر می‌ماند و شهروندان در صورت مشاهده افزایش قیمت نان با سامانه ۱۲۴ در تماس بگیرند تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد، با این حال اخبار مختلف از استانها از اصفهان و تبریز تا خراسان و فارس به اذعان مسئولان کم فروشی سکه رایج شده و بیشترین شکایت درباره کم فروشی و در مرحله بعد گران فروشی است.

مشاهدات نیز از سطح شهر تهران حاکی از کوچک شدن روزانه نانها هم زمان با اجرایی شدن فروش نان با کارتخوان های نصب شده دارد. این در حالی است که در سالهای نه چندان دور تمامی چانه های نان ابتدا وزن کشی می شد و سپس به داخل تنور می رفت و یا در دهه های قبل فروش نان کیلویی و به اصطلاح بر مبنای وزن «مَن» (در شهر های مختلف هر «من» متفاوت بود به عنوان مثال در خراسان هر من سه کیلو بود).

کارت خوانهایی که قابلیت پیچاندن دارند!

حشمت الله عسگری معاون استاندار تهران گفته بود: « ۹ هزار و ۶۰۰ نانوایی مجوز دار در استان تهران فعالیت دارد که تمامی این نانوایی ها به سیستم کارت خوان مجهز شده است.»

وی با بیان اینکه با اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان، میزان تخصیص آرد و میزان یارانه واحدهای نانوایی شفاف سازی می شود، افزوده بود: «هر تراکنش مربوط به نان و میزان فروش نان در قالب این طرح مشخص می شود و این شفافیت یک آورده بزرگ یارانه ای برای جامعه محسوب می شود.»

اگر چه این طرح لااقل حجم قاچاق و انحراف یارانه های تخصیصی از سوی دولت را کم و ساماندهی کرده است و یک دستاورد برای دولت به شمار می رود اما به نظر می رسد این دستاورد به بهای کوچک شدن نان های مردم تمام شده و باید هر چه زودتر چاره ای برای آن اندیشید.

فروش نان با آردهای اضافی؟

اگر ادعای استانداری تهران مبنی بر کارتخوان کردن تمامی نانوایی های سطح شهر تهران درست باشد نباید نانوایی ها فروش نان بدون کارتخوان داشته باشند.

در حالی که یک نانوایی در محدوده مرکز میوه و تره بار کردستان به رغم ادعای معاون استاندار تهران فروش بدون کارتخوان و با درخواست پرداخت قیمت نان به شکل نقدی را در برخی روزها انجام می دهد. بدیهی است در چنین شرایطی بعید است که نانوایی مذکور توانایی پخت نان با قیمت ۳۰۰۰ تومان را با ارد آزاد داشته باشد و از این رو می توان به راحتی دریافت که احتمالا مازاد آرد سهمیه ای را خارج از جریان شبکه می فروشد بدون آن که نگران کاهش سهمیه آرد خود باشد.

به این ترتیب اجرای یک طرح خوب در حال انحراف و کوچک شدن نان های مردم شده در حالی که می توان به راحتی با محاسبه فروش نان بر مبنای وزن جلو این نوع زیاده خواهی ها را هم گرفت و مردم را نسبت به این نوع طرح ها بدبین نکرد به خصوص آن که اتحادیه های نانوایی مخالفتی با فروش کیلویی نان ندارند.

البته بنا به ادعای رئیس اتحادیه نان سنگی تهران هم اکنون هزینه های کارگری به همراه سایر هزینه های ناشی از تورم بالای امسال توجیه فعالیت را سخت کرده است.

یک نانوایی سنگکی در محدود خیابان فاطمی با تائید این ادعا به خبرنگار ما در باره فروش نان و یا آرد خارج از سیستم کارتخوان گفت: این کار برای کسی که وجدان داشته باشد امکان پذیر نیست. زیرا بر مبنای میزان فروش، به نانوایی ها آرد تخصیص داده می شود. مگر آن که کم فروشی زیادی در نانوایی صورت بگیرد تا بتواند دوباره به اصطلاح بتواند یک تنور از ارد های مازاد بزند!

البته موضوع هزینه ها به ویژه اجاره بهای مغازه و اجاره مجوز از جمله هزینه هایی است که در سال جاری بسیار بالا رفته و لذا اتحادیه ها می توانند با تسهیل کردن در صدور مجوزها حجم زیادی از هزینه های فعالان نانوایی را در سطح شهر تهران کم کنند.

یک شهروند که شاکی از کوچک شدن نان سنگک خریداری شده اش بوده در این باره گفت: مجوز و سهمیه و… همه اینها به مردم ربطی ندارد. دولت فقط نباید به فکر خودش باشد که هزینه اش را کاهش بدهد. بلکه باید نظارت کنند و هر چه سریعتر جلو این نوع دزدی ها و کم فروشی ها را بگیرد. این طور پیش برود تا چند سال بعد قیمت نان به اصرار دولت ثابت خواهد ماند اما نان سنگ اندازه کف دست خواهد شد!

این شهروند گفت: اخیرا درباره کم فروشی نانوایی ها گزارش های زیادی پخش می شود و در صداو سیما نشان می دهند که نانوایی ها جریمه می شود. این هم به نفع دولت و اتحادیه است دولت باید کاری کند که سفره مردم کوچک نشود و گرنه تمام شبکه های استانی در حال نشان دادن گزارشاتی از کم فروشی نانوایی ها و جریمه آنها است. باید چاره ای جدی تر کرد.

وی افزود: انحصار در صدور مجوز نانوایی ها را بردارید تا هزینه های اجاره های مجوز کم شود و کمتر از وزن نان ها زده شود و مانند قبل تمام نانوایی ها را ملزم به وزن کردن چانه و یا فروش کیلویی نان کنید. مگر تخم مرغ را که قبلا شانه ای فروخته می شد در شهر تهران و میادین میوه و تره بار کیلویی نمی فروشند؟

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۲۵۶



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.