چگونه در مدرسه دوست پیدا کنیم؛ ۲۴ توصیه طلایی

دوران مدرسه می‌تواند یکی از بهترین دوره‌های زندگی باشد، البته اگر بدانیم که چگونه در مدرسه دوست پیدا کنیم. دوست خوب می‌تواند تنهایی ما را پر کند، بهترین خاطره‌هایمان را بسازد و در درس‌ها و مشکلات به ما کمک کند. پیداکردن دوست در مدرسه کار سختی نیست و فقط باید راهش را بلد باشیم. در

کد خبر : 213706
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
چگونه در مدرسه دوست پیدا کنیم؛ ۲۴ توصیه طلایی


دوران مدرسه می‌تواند یکی از بهترین دوره‌های زندگی باشد، البته اگر بدانیم که چگونه در مدرسه دوست پیدا کنیم. دوست خوب می‌تواند تنهایی ما را پر کند، بهترین خاطره‌هایمان را بسازد و در درس‌ها و مشکلات به ما کمک کند. پیداکردن دوست در مدرسه کار سختی نیست و فقط باید راهش را بلد باشیم. در ادامه، روش‌هایی برای پیداکردن دوست در مدرسه و داشتن رابطه بهتر با دوستان را بیان می‌کنیم. اگر وارد مدرسه جدیدی شده‌اید یا خجالتی و درون‌گرا هستید، این مطلب را بخوانید تا ببینید چگونه در مدرسه دوست پیدا کنیم.

۱. پیداکردن افرادی با علایق و سرگرمی‌های مشترک

وقتی وجه اشتراکی با کسی دارید، احتمال اینکه بتوانید با او دوست شوید بیشتر است. با عضویت در باشگاه‌ها و گروه‌های موردعلاقه‌تان می‌توانید با افراد هم‌فکر و هم‌سلیقه خودتان آشنا شوید. مثلا اگر عاشق نقاشی هستید، در کلاس هنری ثبت‌نام کنید یا به نمایشگاه‌های هنری بروید.

۲. یافتن افراد مهربان و دلسوز

از معاشرت با کسانی که درباره دیگران بدگویی یا آنها را تحقیر می‌کنند، خودداری کنید. همیشه سعی کنید دنبال افراد خوش‌رفتار و مهربانی باشید که خوراکی خود را به دیگران تعارف می‌کنند، کسانی را که به سؤالات معلم جواب درست می‌دهند تشویق می‌کنند یا وقتی کسی به کمک نیاز دارد، به او کمک می‌کنند.

با کسانی دوست شوید که در کنار آنها راحت هستید و می‌توانید خودتان باشید. دوست شما نباید کاری کند که به شخصیت خودتان احساس بدی پیدا کنید. شاید بخواهید با محبوب‌ترین افراد در مدرسه دوست شوید، ولی اگر آنها به شما یا دیگران بی‌احترامی می‌کنند، دوست واقعی شما نخواهند بود.

۳. پیداکردن دوستان جدید از طریق دوستان فعلی‌تان

معاشرت با دوستان دوست‌تان روش خوبی برای آشناشدن با افراد جدید است. وقتی کسی را داشته باشید که شما را به افراد جدید معرفی کند، آشنایی با افراد جدید برایتان راحت‌تر می‌شود.

۴. گوش‌دادن به حرف‌های دیگران

همه دوست دارند که حرف‌هایشان شنیده شود. نباید مدام درباره خودتان صحبت کنید. باید عضوی از گروه باشید و وقتی که دیگران صحبت می‌کنند، به حرف‌هایشان گوش بدهید. یکی از ساده‌ترین راه‌های شناختن دیگران سؤال‌کردن است. با سؤال‌کردن این حس را در آنها ایجاد می‌کنید که با دقت به حرف‌هایشان گوش کرده‌اید.

۵. شرکت‌کردن در رویدادهای اجتماعی

گاهی در مدرسه رویدادهایی مانند مسابقات ورزشی یا جشن‌ها و برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌شوند تا دانش‌آموزان بتوانند زمانی را خارج از کلاس و دور از درس و کتاب سپری کنند. وقتی چنین برنامه‌هایی برگزار می‌شوند، در آنها شرکت کنید. هرچه بیشتر با افراد جدید برخورد داشته باشید، احتمال اینکه با آنها دوست شوید بیشتر است، زیرا فرصت بیشتری برای آشنایی و شناختن یکدیگر خواهید داشت.

۶. فاصله‌نگرفتن از دیگران

شاید خودتان هم متوجه نباشید که پیله‌ای اطراف خود تنیده‌اید که ارتباط برقرارکردن با شما را برای دیگران مشکل کرده است. وقتی در راهروی مدرسه راه می‌روید، سرتان را بالا بگیرید و وقتی نگاهتان به دیگران می‌افتد به آنها لبخند بزنید و هر زمان که توانستید با دیگران صحبت کنید.

صحبت‌کردن با دیگران به این معنی نیست که با کسی که او را خوب نمی‌شناسید مدت زیادی گفت‌وگو کنید. همین که بگویید «امروز حالت چطوره؟» یا وقتی یکی از هم‌کلاسی‌هایتان در کلاس کنفرانس داده است، به او بگویید «کارت عالی بود!» کافی است.

۷. غلبه بر ترس پذیرفته‌نشدن

یکی از بزرگ‌ترین موانع پیداکردن دوست جدید، ترس از پذیرفته‌نشدن است. اگر کسی با شما دوست نمی‌شود، ناراحت نشوید. قرار نیست با هرکسی که آشنا می‌شوید، دوست شوید. شاید طرف مقابل شرایط سختی دارد و به همین دلیل رفتارش دوستانه نیست. به این فکر کنید که شاید پذیرفته‌نشدن بیشتر به شرایطِ طرف مقابل مربوط باشد تا به شما.

۸. افزایش عزت‌نفس

معمولا عزت نفس کم به‌شکل گوشه‌گیری، اجتماعی‌نبودن و ارتباط ضعیف با دیگران بروز می‌کند. اگر فکر کنید که دیگران شما را دوست ندارند یا بی‌دست‌وپا و عجیب هستید، موقعیت‌های اجتماعی برایتان ترسناک می‌شوند. صدای منفی درون ذهنتان را به چالش بکشید؛ شاید بیش از حد به خودتان سخت می‌گیرید.

معمولا دیگران بیشتر نگران خودشان هستند. شاید آنها آن‌قدر که تصور می‌کنید به شما فکر نمی‌کنند، چون درگیر مشکلات خودشان هستند. کمال‌گرا نباشید. برای اینکه دوست خوبی باشید، نیازی نیست انسان کاملی باشید. به‌جای مقایسه‌کردن خود با دیگران، بر موفقیت‌هایتان تمرکز کنید.

۹. کنارگذاشتن گوشی همراه و توجه به دنیای واقعی

شبکه های اجتماعی می‌توانند ارتباط ما با دیگران را بیشتر کنند، ولی اضافه‌کردن یک دوست مجازی مانند پیداکردن دوست واقعی نیست. دوستان واقعی دقیقا جلوی چشمتان هستند، ولی اگر تمام روز سرتان در گوشی باشد فرصتی برای پیداکردن آنها نخواهید داشت.

اگر وقتی راه می‌روید، هدفون گوشتان باشد، این‌طور به نظر می‌رسد که نمی‌خواهید با کسی حرف بزنید. پس برای پیداکردن دوستان جدید، هدفون را از گوشتان بیرون بیاورید. وقتی بیشترِ زمانتان را صرف دنبال‌کردن اخبار افراد مشهور می‌کنید، زندگی واقعی خودتان را فراموش می‌کنید.

۱۰. لبخندزدن به دیگران

لبخندی ساده می‌تواند دوستی‌های زیادی را شروع کند. البته منظور این نیست که مانند دیوانه‌ها مدام بخندید، بلکه فقط جدی نباشید و به دیگران انرژی مثبت بدهید. به لطیفه‌های هم‌کلاسی‌هایتان بخندید (حتی اگر بامزه نیستند) و وقتی از کنار دیگران رد می‌شوید، به آنها لبخند بزنید.

۱۱. اشتیاق نشان‌دادن به ارتباط با دیگران

نزدیک‌شدن به کسی که به نظر می‌رسد دوست دارد با شما صحبت کند، بسیار آسان‌تر است. کارهایی مانند گذاشتن هدفون در گوش و زبان بدن نامناسب دیگران را از شما دور می‌کند. اگر زبان بدن مناسبی نداشته باشید، دیگران فکر می‌کنند که تمایلی به صحبت‌کردن با آنها ندارید.

زبان بدن پیام‌های غیرکلامی است که با حرکات بدن یا حالت‌های صورت به دیگران انتقال می‌دهیم. زبان بدن درست یعنی در مقابل دیگران دست‌به‌سینه نایستید، پا روی پا نیندازید یا وقتی با کسی صحبت می‌کنید، سرتان را بالا بگیرید و به چشم‌هایش نگاه کنید. پوشیدن لباس‌های روشن هم مفید است، چون به دیگران حس خوبی می‌دهد. پوشیدن لباس شاد روی روحیه خودتان هم اثر می‌گذارد و شما را شادتر می‌کند.

۱۲. مهربان‌بودن و تشویق‌کردن دیگران

وقتی دیگران به شما نیاز دارند، کنارشان باشید. دوستی نباید یک‌طرفه باشد. برای پیداکردن دوست، به همان اندازه که دیگران به شما حس خوبی می‌دهند و کمکتان می‌کنند، شما هم به آنها کمک و حالشان را بهتر کنید. همیشه با دیگران همان طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. رعایت این قانون طلایی راز ایجاد دوستی پایدار و دوطرفه است.

همیشه طرف مقابل را تشویق کنید. کاری کنید که حس کند که به توانایی‌هایش ایمان دارید و از موفقیت‌هایش در مدرسه و زندگی خوشحال هستید.

۱۳. عضوشدن در تیم‌های ورزشی مدرسه

چگونه در مدرسه دوست پیدا کنیم - عضو شدن در تیم مدرسه برای پیدا کردن دوست جدید

برای پیداکردن دوستان جدید فعالیت‌هایتان را افزایش دهید و چیزهای کاملا جدیدی مانند عضوشدن در تیم ورزشی مدرسه را امتحان کنید. در بسیاری از مدارس تیم‌های ورزشی تشکیل می‌شوند و در مسابقات مختلف شرکت می‌کنند. سعی کنید در تیم ورزش محبوبتان عضو شوید تا با افراد جدیدی آشنا شوید و دوستان تازه‌ای پیدا کنید.

۱۴. صحبت‌کردن درباره چیزهایی که شنیده‌اید

البته مهارت گوش‌دادن به حرف‌های دیگران برای پیداکردن دوست کافی نیست و خودتان هم باید گاهی در گفت‌وگوها شرکت کنید. همه ما آدم‌های کم‌حرفی را سراغ داریم که فقط گوش می‌دهند و چیزی نمی‌گویند. گوش‌دادن به حرف‌های دیگران خوب است و موجب می‌شود که از علایق آنها باخبر شویم، ولی طرف مقابل هم می‌خواهد بداند که ما چطور فکر می‌کنیم و آیا علایق مشترکی با او داریم یا نه. وقتی به حرف‌هایش گوش دادید و از نظرات و علایقش باخبر شدید، خودتان شروع به صحبت کنید. البته فراموش نکنید که هیچ‌کس از خودنمایی‌کردن خوشش نمی‌آید، پس خیلی از خودتان تعریف نکنید.

۱۵. پرسیدن سؤالات باز برای ادامه گفت‌وگو

سؤالات باز سؤالاتی هستند که جواب‌های مختلفی دارند، ولی سؤالات بسته فقط چند جواب مشخص دارند. سؤالات بله و خیر نپرسید، چون جواب‌های یک‌کلمه‌ای موجب ادامه‌پیداکردن گفت‌وگوی شما نمی‌شوند. با پرسیدن سؤالات باز طرف مقابل را تشویق به صحبت‌کردن کنید. اگر هم او از شما سؤالی پرسید، طوری جواب دهید که نشان بدهد از ادامه‌دادن گفت‌وگو خوشحال هستید.

۱۶. تعریف‌کردن از دیگران

همه تعریف‌ و‌ تمجید را دوست دارند. تعریف‌کردن از دیگران موجب می‌شود که رفتارتان دوستانه و مثبت به نظر برسد. وقتی دیگران از شما تعریف می‌کنند، حس خوبی پیدا می‌کنید. باید بتوانید همین حس را در دیگران نیز ایجاد کنید. به آنها بگویید که از کدام ویژگی‌شان خوشتان می‌آید، مثلا شوخ‌طبعی‌شان، مهارت‌هایشان در زمین ورزش یا سلیقه موسیقی‌شان. اگر کسی لباسی با عکس گروه موسیقی موردعلاقه‌تان را پوشیده است، بگویید: «چه لباس باحالی! اتفاقا تابستون به کنسرتشون رفته بودم.»

۱۷. توجه به اسم‌ها

اگر اسم افراد را فراموش کنید و آنها را با کلماتی مانند «داداش»، «تو» یا «رفیق» صدا کنید، دوستان زیادی را از دست می‌دهید. نام هرکس برایش مهم است، چون بخش مهمی از هویت اوست. اگر می‌خواهید دوستان بیشتری پیدا و آنها را حفظ کنید، راهی برای فراموش‌نکردن نام افراد پیدا کنید.

۱۸. معرفی‌کردن خود به افراد جدید

وقتی کنار کسی هستید که او را نمی‌شناسید، راحت‌ترین کار این است که ساکت بنشینید، به‌ویژه اگر خجالتی باشید. ولی پس از یک معرفی ساده، هم شما و هم طرف مقابلتان احساس بهتری خواهید داشت. به او نگاه کنید، لبخند بزنید و سعی کنید گرم و آرام به نظر برسید نه عصبی و مضطرب. سپس با صحبت‌کردن درباره چیزهایی که در اطرافتان جریان دارد، یخ رابطه را بشکنید. مثلا اگر موسیقی پخش می‌شود، بگویید: «من عاشق این آهنگم، تو چطور؟ من نرگس هستم!» اگر چیزهای مثبتی بگویید، روی او تأثیر بهتری خواهید گذاشت.

۱۹. ملحق‌شدن به گفت‌وگوهای گروهی برای معرفی‌کردن خود به چند نفر

اگر کنار گروهی نشسته‌اید و حرف‌هایشان را می‌شنوید، سعی کنید وارد گفت‌وگویشان شوید. البته منظور این نیست که تمام گفت‌وگو را خودتان به دست بگیرید، بلکه اگر درباره چیزی صحبت می‌کنند که می‌توانید درباره‌اش نظری بدهید، بر کم رویی خود غلبه کنید و وارد گفت‌وگوی آنها شوید.

۲۰. تبادل اطلاعات تماس با کسانی که با آنها آشنا می‌شویم

اگر نقاط مشترک زیادی با یکدیگر دارید، به او بگویید که می‌خواهید بیشتر با او باشید. از او بخواهید که شماره تلفنش را به شما بدهد تا بتوانید برای برنامه‌های بعدی به او پیام بدهید یا از او بخواهید که شما را به صفحه شبکه اجتماعی‌اش اضافه کند. با ادامه‌دادن ارتباط می‌توانید دوستی پایداری داشته باشید.

۲۱. دعوت‌کردن از دوست جدید برای بیرون‌رفتن

اگر علایق مشترکی دارید، از او بپرسید آیا دوست دارد بعد از مدرسه با هم جایی بروید یا نه. جایی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید هر دو از رفتن به آنجا لذت می‌برید. مثلا اگر به هنر علاقه دارید، به نمایشگاه نقاشی، موزه، تئاتر یا کنسرت بروید.

۲۲. نداشتن توقع بیجا از دیگران

فراموش نکنید که دیگران هم زندگی خودشان را دارند، پس خیلی وقتشان را نگیرید. انتظار نداشته باشید که چون دوست شما هستند، بیشتر وقت و توجهشان را به شما اختصاص بدهند. وقتی به شما نیاز دارند، کنارشان باشید و برای فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف از آنها دعوت کنید. ولی اگر به‌دلیل مشغله‌های شخصی یا اینکه می‌خواهند مدتی تنها باشند دعوت شما را رد کردند، ناراحت نشوید.

۲۳. اختصاص‌دادن زمانی به دوست خود

حتی اگر واقعا سرتان شلوغ است، زمانی را برای دوست خود کنار بگذارید. مثلا وقتی امتحان مهمی پیش رو دارید، یک روز در هفته را به انجام بازی‌های ویدئویی با دوست خود اختصاص دهید و سایر روزهای هفته را به درس خواندن اختصاص دهید. با این کار هم دوستی‌تان را تقویت می‌کنید و هم با یک روز استراحت‌کردن، در امتحان بازدهی و عملکرد بهتری خواهید داشت.

۲۴. تمرکز روی تعداد کمی از افراد

وقتی دوستان بسیار زیادی دارید، نمی‌توانید با همه آنها وقت بگذرانید و ارتباط شما به سلام و احوال‌پرسی و گفت‌وگوهای کوتاه محدود می‌شود. ولی با چند دوست صمیمی و خوب، در مدرسه دوران بسیار شادتر و بهتری خواهید داشت. شما و دوستان صمیمی‌تان با هم بزرگ می‌شوید و خاطراتی فراموش‌نشدنی می‌سازید.

شما بگویید

احتمالا بعضی از روش‌های گفته‌شده را امتحان کرده‌اید و بعضی از آنها نیز برایتان تازگی دارند. فکر می‌کنید کدام‌ روش‌ها بهتر هستند؟ به‌نظر شما برای پیداکردن دوستان جدید در مدرسه چه راه‌های دیگری وجود دارد؟ نظرات و تجربه‌های شما می‌تواند برای بسیاری از کاربران سایت مفید و باارزش باشد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.