چگونه از فرسودگی شغلی خلاص شویم؟

فرسودگی شغلی حالتی از فرسودگی جسمی یا روانی است که بر اثر استرس طولانی مدت یا کار بیش از حد ایجاد می شود. به گزارش هوشمند نیوز، فرسودگی شغلی در دوره همه گیری کووید-۱۹ بیش از هر زمان دیگری رایج شده است زیرا افراد برای مدیریت عوامل استرس زا مانند ساعات کاری طولانی و موقعیت

کد خبر : 189256
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۱۷
چگونه از فرسودگی شغلی خلاص شویم؟



فرسودگی شغلی حالتی از فرسودگی جسمی یا روانی است که بر اثر استرس طولانی مدت یا کار بیش از حد ایجاد می شود.

به گزارش هوشمند نیوز، فرسودگی شغلی در دوره همه گیری کووید-۱۹ بیش از هر زمان دیگری رایج شده است زیرا افراد برای مدیریت عوامل استرس زا مانند ساعات کاری طولانی و موقعیت های غیرقابل پیش بینی با چالش روبرو هستند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) فرسودگی شغلی سندرمی است که به دلیل مجموعه‌ای از استرس‌های مربوط به محل کار رخ می دهد که با موفقیت مدیریت نشده اند.

همچنین احساس تخلیه انرژی یا فرسودگی، احساس منفی گرایی یا بدبینی مرتبط با شغل و کاهش کارایی از نشانه های آن است.

فرسودگی شغلی چیست؟

به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، فرسودگی شغلی حالتی از فرسودگی جسمی یا روانی است که بر اثر استرس طولانی مدت یا کار بیش از حد ایجاد می شود. فرسودگی شغلی می تواند از عوامل مختلفی از جمله کار بیش از حد و خارج از ساعت اداری، تعارض نقش و وظایف و عدم حمایت اجتماعی ناشی شود.

فردی که فرسودگی شغلی را تجربه می‌کند معمولا احساس در هم شکستگی، بدبینی و جدا شدن از کار دارد. همچنین ممکن است در خواب، غذا خوردن و تمرکز مشکل داشته باشد. هنگامی که فرسودگی شغلی درمان نشود، می تواند به افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان منجر شود.

علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی چیست؟

* احساس خستگی مزمن می کنید.

* در تمرکز روی کارها مشکل دارید.

* نسبت به دیگران احساس تحریک پذیری و بی حوصلگی می کنید.

* علاقه خود را به فعالیت هایی که پیش از این از انجام آنها لذت می بردید، از دست داده اید.

* همیشه احساس فشار و استرس می کنید.

* سلامت جسمی شما به این دلیل که بیش از حد به خودتان فشار آورده اید یا برای مقابله با استرس تلاش کرده اید، تحت تاثیر قرار می گیرد.

* مدام نسبت به زندگی احساس منفی و بدبینی دارید.

* مشکل خواب دارید یا بیش از حد می خوابید.

چگونگی جلوگیری از فرسودگی شغلی

پذیرش و آگاهی از این وضعیت می تواند اولین قدم برای رفع مشکل باشد. با آگاهی از اینکه آیا از مراحل اولیه استرس رنج می برید یا استرس مزمن، طی کردن مرحله بعدی آسان تر می شود.

• علائم فرسودگی شغلی را بشناسید: علائم رایج عبارتند از خستگی غیر قابل توضیح، احساس درد، مشکل در تمرکز، افزایش نگرانی های سلامتی و بی خوابی. این علائم را نادیده نگیرید.

• برای خود وقت بگذارید: مطمئن شوید که هر روز زمانی را برای استراحت و انجام کاری که از آن لذت می برید اختصاص دهید. این می تواند به کاهش استرس کمک و شما را از احساس خستگی دور کند.

• از برنامه ریزی فشرده و دقیق انجام‌گرفته، فاصله بگیرید و به خود استراحت دهید: زمانی که احساس می‌کنید خسته هستید، چند دقیقه به استراحت و تجدید قوا اختصاص دهید. همچنین از برنامه ریزی بیش از حد خود خودداری کنید.

• انعطاف پذیر باشید: عاقلانه تر است که موقعیت را بپذیرید، کمک بخواهید، استراحت های مکرر انجام دهید، کارها را اولویت بندی کنید.

• حد و مرزهای سالمی را تعیین کنید: با تعیین محدودیت هایی در مورد میزان کار و مدت زمانی که صرف فعالیت های مختلف در خانه و محل کار می شود، مطمئن شوید که از خود مراقبت می کنید.

• مهربانی با خود را تمرین کنید: قاطع باشید و فقط آنچه که می توانید بدون وارد کردن فشار به خود و تشدید فرسودگی جسمی و ذهنی انجام دهید را بر عهده بگیرید.

• پیشرفت را بر کمال‌گرایی ارجح بدانید: بهتر است پیشرفت کنید تا اینکه خودتان را خسته کنید تا انسان کاملی باشید. با همان عشق و مهربانی که به دیگران می دهید با خود نیز رفتار کنید.

• تکنیک ۵-۵-۵ را بکار بگیرید: هر روز صبح را با ۵ دقیقه قدردانی و سپاسگزاری، ۵ دقیقه ورزش بدنی و ۵ دقیقه مطالعه کتاب شروع کنید. این ۱۵ دقیقه به شما کمک می کند تا به جای وحشت یا استرس، یک روز را با یک نکته مثبت شروع کنید. تمرین مداوم این تکنیک به همسویی روح-بدن-ذهن کمک می کند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.