چه کسی به‌دنبال جنگ است؛قدرت‌نمایی نظامی یا آغاز مجدد فصل سرد؟

مهسا مژدهی: روسیه و اوکراین در مرزهای خود درگیرند. غرب و ناتو چشم هایش را به مناطق مورد مناقشه دوخته و می گوید که مواظب است تا مسکو دست از پا خطا نکند. شرق اوکراین در یک ماه گذشته باعث بالا گرفتن اختلافات بین دو کشور شد. البته این تنش ها که حالا کم تر

کد خبر : 50816
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
چه کسی به‌دنبال جنگ است؛قدرت‌نمایی نظامی یا آغاز مجدد فصل سرد؟


مهسا مژدهی: روسیه و اوکراین در مرزهای خود درگیرند. غرب و ناتو چشم هایش را به مناطق مورد مناقشه دوخته و می گوید که مواظب است تا مسکو دست از پا خطا نکند. شرق اوکراین در یک ماه گذشته باعث بالا گرفتن اختلافات بین دو کشور شد. البته این تنش ها که حالا کم تر شده اند به حد اختلافات سال 2014 نرسیده اند اما باعث شده تا بسیاری بگویند که اتش جنگ بین اوکراین و روسیه تنها نیاز به یک جرقه دارد تا بار دیگر روشن شود. اما به نظر می رسد که روس ها حداقل فعلا به فکر آن نباشند تا جنگی را در شرق کشور همسایه به راه بی اندازند.

مشکل چیست؟

ژوئیه 2020 در شرق اوکراین بین این کشور و روس ها اتش بسی برقرار شد که بی اعتبار و شکننده به نظر می رسید . با فرا رسیدن فوریه 2021 برخی رسانه ها خبر از ایجاد اختلاف و درگیریهای پراکنده در مناطق مرزی بین دو کشور دادند. هم ارتش اوکراین و هم نیروهایی که آنها را به روس ها منتصب می کنند، اعلام کردند که تلفاتی از دو طرف داده شده و وضعیت وخیم است. در همان زمان دولت زلنسکی دست به سلسه اقداماتی علیه روس ها زد. از جمله آنکه سه شبکه تلویزیونی را که صاحبش یک نماینده پارلمان نزدیک به مسکو بود را تحریم و تعطیل کرد. همچنین بحث بر سر کریمه بالا گرفت. روس ها که این منطقه را از سال 2014 به خاک خود ضمیمه کرده اند می گویند به خاطر اکثریت روس این منطقه کی‌یف حقی بر آن ندارد.

با پایان ماه مارس 4 سرباز اوکراینی در منطقه دونتسک کشته شدند و این امر باعث شد که در این کشور شایعاتی در مورد تحرکات روس ها در مرز با اوکراین و منطقه کریمه بالا بگیرد. دستگاه اطلاعاتی اوکراین هم مدعی شد که روسیه می خواهد در برخی مناطق نزدیک به این کشور و حتی در داخل خاکش نیروهایی را مستقر کند. از آن سو نیروهای نزدیک به روسیه هم از اماده باش اوکراینی ها برای حمله به مناطق تحت کنترلشان شکایت می کردند.

پای غربی ها به میان آمد

زلسنکی کمدین پیشین و رییس جمهوری کنونی اوکراین که چهره ای موافق و همراه با غرب دارد در مقابل اختلافات پیش آمده با مسکو فورا پای غرب را وسط کشید و خواستار حمایت کشورهای اروپایی و امریکا از اوکراین شد. در پی این درخواست جو بایدن و بوریس جانسون با تماسی تلفنی حمایت قاطعشان را از سیاست های کی‌یف اعلام کردند. سیاست دولت جدید امریکا هم با رویکردی ضد روسیه همراه است. پیش از این هر چند مسکو و واشنگتن اختلافاتی با یکدیگر داشتند اما پوتین و ترامپ با یکدیگر عموما کنار می امدند.

روس ها معتقدند که اقدامات ضد روسی اوکراین دیگر از حد قابل تحملشان گذشته. کی‌یف اب را بر روی منطقه کریمه بسته است و روسیه برای تامین اب این منطقه هم در دردسر بزرگی قرار دارد. برخی از کارشناسان می گویند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، احتمال ایجاد جنگ بین دو کشور بالاتر خواهد رفت. از سوی دیگر مسکو مایل است تا نیروهای نظامی خود را در مرز با اوکراین به نمایش بگذارد. این نمایش قدرت به پوتین کمک می کند تا همزمان هم برای اروپایی ها و امریکا  و همچنین اوکراینی ها خط و نشان نظامی بکشد.

چه کسی به دنبال جنگ می گردد؟

برخی از کارشناسان معتقدند که یک جنگ بین کی‌یف و مسکو می تواند در شرایط فعلی راهگشا باشد. ایالات متحده خواهان محدود کردن روسهاست و برای اینکار دنبال بهانه می گردد تا بتواند تحریم ها علیه این کشور را افزایش دهد. واشنگتن در یک ماه اخیر تحریم های زیادی را علیه شخصیت های روسی اعمال کرده که بهانه اینکار را حملات سایبری و دخالت پوتین در انتخابات سال 2016 امریکا می داند.  زندانی شدن ناوالنی، مخالف پوتین به اتهام فساد مالی هم از موارد دیگری است که باعث تحریم مسکو و مقامات آن شده است. هم اتحادیه اروپا و هم امریکا مشتاقند تا با استفاده از تحریم ها دست پوتین را برای بلندپروازی ببندند. ناظران می گویند برای سرگرم کردن مسکو به مشکلات بیشترَ، یک جنگ یا حتی حمله نظامی محدود در اوکراین می تواند بهترین بهانه برای اعمال فشارهای گسترده علیه روسیه باشد.

چه کسی به‌دنبال جنگ است؛قدرت‌نمایی نظامی یا آغاز مجدد فصل سرد؟

با همه اینها در حال حاضر روسیه از میزان نظامیان خود در مرز با اوکراین کاسته است. پالس های واشنگتن هم برای دیداری بین بایدن و پوتین نشان می دهد که آنها حداقل در شرایط کنونی متوجه شده اند که مسکو به در اوکراین به دنبال دردسر نمی گردد. روسیه البته از تحرکات ناتو در نزدیکی خود شکایت دارد و پررنگ تر شدن حضور نظامی اش در مرز با اوکراین در ماه های گذشته را هم همین نارضایتی عنوان می کند. مخالفان روسیه می گویند پوتین با افزایش سربازهای خود می خواسته برای همتای امریکایی اش خط و نشان بکشد و او را که مدتی قبل رییس جمهور روسیه را قاتل خوانده بود، وادار به عقب نشینی کند. این دسته از تحلیل گران فرضیه ای که می گوید واشنگتن به دنبال جنگی است که اغازگر آن روسیه باشد را رد می کنند. 

به نظر می رسد که صف کشی غرب و روسیه در اوکراین، اتفاقاتی است که دو طرف برای نشان دادن قدرت خود به دیگری از آن استقبال کرده اند. روسیه در مقابل خطر تحریم که مدام از سوی غرب با آن رو به روست ، دست به افزایش حضور نظامی خود در نزدیکی ناتو زده است. سایه جنگ فعلا از سر روسیه و اوکراین به دلیل کاهش نیروهای نظامی، برداشته شده است اما این وضعیت نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد. وضعیت کریمه و کم آبی،‌مساله انرژی و قدرت گرفتن راست گرایان افراطی در اوکراین نشان می دهد که بحرانی که بین اوکراین و روسیه وجود دارد به این سادگی پایان نخواهد یافت. برای غربی ها هم همین بحران بهانه خوبی را ایجاد میکند تا با به راه انداختن بازی های تازه دست به کنترل مسکو بزنند.

>>>این مطالب را هم بخوانید:
سنا با برگزاری نشست بایدن و پوتین موافقت کرد
روسیه کارمند سفارت اوکراین را اخراج کرد
در نشست وزیران خارجه گروه هفت در لندن چه گذشت؟

312 310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.