چهره های ماندگار ورزش ایران در سال ۱۴۰۰

[ad_1] ایمان گودرزی؛ ۱۴۰۰ سال شلوغی برای ورزش ایران به حساب می آید، از المپیک و پارالمپیک تا صعود به جام جهانی و افتخار آفرینی در رقابت های معتبر سراسر جهان توسط ورزشکاران ایرانی، در این بین بعضی از چهره های ورزشی به صورت ویژه ای توجه رسانه های جهان را به خود جلب کردند

کد خبر : 182363
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مارس 2022 - 7:44
چهره های ماندگار ورزش ایران در سال ۱۴۰۰

[ad_1]

ایمان گودرزی؛ ۱۴۰۰ سال شلوغی برای ورزش ایران به حساب می آید، از المپیک و پارالمپیک تا صعود به جام جهانی و افتخار آفرینی در رقابت های معتبر سراسر جهان توسط ورزشکاران ایرانی، در این بین بعضی از چهره های ورزشی به صورت ویژه ای توجه رسانه های جهان را به خود جلب کردند که در این گزارش ۵ چهره ویژه ورزشی ایران در سالی که گذشت را مرور می کنیم:

زهره کودایی؛ دختر ایران زمین

زهره کودایی دروازه بان ملی پوش تیم ذوب آهن اصفهان در جریان بازی ایران و اردن توانست با مهار دو ضربه پنالتی تیم ملی فوتبال زنان ایران را تاریخ ساز کند. سنگربان تیم ملی فوتبال زنان ایران، زهره کودایی در این بازی عملکردی استثنایی از خود به جای گذاشت و موفق به مهار دو ضربه پنالتی اردنی‌ها شد تا تیم ملی فوتبال زنان ایران با حساب ۴-۲ در ضربات پنالتی به پیروزی برسد و برای اولین بار به جام ملت های آسیا صعود کند.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا دربارهٔ درخشش فوتبالیست دختر ایرانی و صعود آنها به جام ملت‌های آسیا نوشت: زهره کودایی برای ایران قهرمان بود. او دو پنالتی را مهار کرد تا نتیجه ای تاریخی برای فوتبال زنان ایران به دست آورد.

پس از پیروزی ایران در مسابقه برابر اردن فدراسیون فوتبال اردن مدعی شد که برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایران خانم نیستند و این موضوع را به کنفدراسیون آسیا منعکس کرد. بعد از ادعای واهی سران فدراسیون فوتبال اردن علیه زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی زنان ایران و رد این ادعا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، سایت اسپورت ۲۴ روسیه خبر داد این دروازه‌بان ایرانی قصد دارد از سران فدراسیون فوتبال اردن شکایت کند و نسبت به این موضوع اعاده حیثیت کند.  
این اقدام تیم اردن باعث شد تا در سطح بین‌المللی واکنش‌های تندی صورت بگیرد و در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کند، اما زهره کودایی دروازه‌بان شماره یک تیم فوتبال زنان ایران سکوت کرد و به تمرینات خود پرداخت.

کودایی بعد از گذشت یک هفته و در شب تولدش با انتشار متن زیر در صفحه اینستاگرام خود از حمایت مردم تشکر کرد و پاسخ اردنی‌ها را داد.زهره کودایی در واکنش به حمایت‌های مردمی پس از ادعای فدراسیون فوتبال اردن و تحقیق درباره جنسیتش نوشت: من زهره کودایی، دختر ایران زمین با جان، دل و قلبی شکسته از همه شما عزیزان، چه داخل کشور و چه خارج از کشور که در روزهای سخت همراهم بودید، کمال تشکر را دارم. امیدوارم فرزند شایسته‌ای برای وطنم ایران باشم تا با افتخارآفرینی‌های زیاد برای بالا نگه‌داشتن پرچم کشورم، دل شما هواداران فوتبال زنان را شاد کنم.

چهره های ماندگار ورزش ایران در سال ۱۴۰۰

حسن یزدانی: طلایی ترین مدال طلا

کشتی ایران در سال ۱۴۰۰ روزهای خوبی را سپری کرد و به پیروزی‌های ارزشمندی دست یافت. حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک و ۲ طلای جهان در مبارزه فینال وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۱ که در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد در مبارزه ای حساس که بسیاری از کشتی دوستان ایران و جهان در انتظار دیدن آن بودند، برابر دیوید تیلور دارنده مدال های طلای جهان و المپیک از آمریکا به روی تشک رفت.

یزدانی بر خلاف المپیک توکیو که با دستور کادر فنی سعی در اداره کشتی و خودداری از شیوه هجومی خود داشت، اینبار از همان ابتدا رو به جلو بود و با زیر کتف زدن و قوس کردن حریف موفق شد تایم نخست را ۲ بر صفر به سود خود به پایان برساند.در شروع تایم دوم تیلور سعی در زیرگیری داشت اما موفق نشد و یزدانی با همان شیوه همیشگی خود تیلور را در خاک نشاند و ۴ بر صفر جلو افتاد.
تیلور در یک دقیقه مانده به پایان موفق شد یزدانی را خاک کند و حساب کار را ۴ بر ۲ کند. تیلور در ثانیه های پایانی بار دیگر در خاک یزدانی نشست تا این مبارزه حیثیتی با نتیجه قاطع ۶ بر ۲ به سود یزدانی به پایان برسد. یزدانی پس از برد با فریاد و اشک روی تشک دراز کشید و در آغوش مربیان تیم ملی قرار گرفت و با پرچم ایران دور افتخار زد.حسن یزدانی پیش از این طی سال های اخیر ۳ مرتبه در جام جهانی کرمانشاه، مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست و فینال المپیک توکیو مقابل دیوید تیلور شکست خورده بود و همین موضوع نیز حساسیت چهارمین مبارزه این دو چهره عنوان دار کشتی جهان را بیش از پیش کرده بود.

چهره های ماندگار ورزش ایران در سال ۱۴۰۰

بیشتر بخوانید:

محمدرضا گرایی؛ مرد یخی

بی‌شک به لحاظ مدالی، محمدرضا گرایی موفق‌ترین کشتی‌گیر ایرانی در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود. او در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو درحالی به مدال طلا رسید که همه کشتی‌دوستان شانس حسن یزدانی را برای تکرار طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو بیشتر از همه کشتی‌گیران ایرانی می‌دانستند.

رضا گرایی در مسابقات جهانی اسلو نیز طلایش را تکرار کرد و قهرمان وزن ۶۷کیلوگرم کشتی فرنگی جهان شد تا با دو طلای ارزشمند کار خود را در سال ۱۴۰۰ تمام کند.

اتحادیه جهانی کشتی در مورد محمدرضا گرایی و امیرحسین زارع گفته است: گرایی بدون داشتن مدال جهانی یا المپیک در کارنامه خود وارد سال ۲۰۲۱ شد، این کشتی‌گیر ۲۵ ساله که به “مرد یخی” معروف است، تمام معادلات را بهم زد و با کسب مدال طلای المپیک توکیو و جهانی نروژ سال ۲۰۲۱ را به پایان رساند.

چهره های ماندگار ورزش ایران در سال ۱۴۰۰

مشکات الزهرا صفی

مشکات الزهرا صفی دختر تنیس باز ایران در سال ۱۴۰۰، یکی از ورزشکاران تاریخ ساز ایران بود. او علاوه بر اینکه توانست در رنکینگ زیر ۱۰۰ جوانان جهان قرار بگیرد، برای اولین بار جواز حضور در گرنداسلم جوانان استرالیا را نیز به دست آورد. صفی سال ۱۴۰۰ را با رنکینگ تاریخی ۷۳ جوانان جهان به پایان رساند، اما اکنون در اولین روزهای سال ۱۴۰۱ نیز دوباره تاریخ سازی کرد و به رنکینگ ۶۹ جوانان جهان رسید. این برای اولین بار است که یک بازیکن از ایران به چنین رنکینگی دست پیدا می‌کند. صفی ۱۷ ساله پس از گرنداسلم استرالیا در مسابقات سطح یک جوانان جهان در کشورهای برزیل و تایلند شرکت کرد که حضور در این مسابقات در بهبود رنکینگ او موثر بود.

چهره های ماندگار ورزش ایران در سال ۱۴۰۰

سجاد گنج زاده؛ اولین و آخرین

سجاد گنج‌زاده به عنوان تنها کاراته‌کار مردان ایران در المپیک توکیو و دارنده یک مدال طلا و ۲ نقره جهان، تحت هدایت سید شهرام هروی در این رقابت ها حضور پیدا کرد. سجاد در مرحله گروهی در مجموع با ۳ پیروزی و یک تساوی به عنوان سرگروه راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله مقابل اوگور آکتاش دارنده مدال برنز جهان و نفر نخست رنکینگ از ترکیه به روی تاتامی رفت و در پایان در دیداری سخت و حساس با نتیجه ۲ بر ۲ و با امتیاز سانشو به برتری رسید و به فینال راه یافت.

در دیدار فینال برابر طارق حامدی از عربستان در حالیکه پس از یک دقیقه با نتیجه ۴ بر یک عقب بود با ضربه محکم حریف عربستانی به روی تاتامی افتاد و با برانکارد از تاتامی خارج شد. پس از این اتفاق ۵ داور میدان وارد شور شدند و در نهایت کاراته‌کای عربستانی را به دلیل وارد ضربه محکم به گنج‌زاده دیسکالیفه اعلام کردند تا مدال طلا از آن سجاد گنج‌زاده شود.

رشته ورزشی کاراته برای نخستین بار است که به دلیل درخواست ژاپن، در بازی‌های المپیک حضور رسمی دارد اما در دوره بعدی المپیک در پاریس حضور نخواهد داشت.

چهره های ماندگار ورزش ایران در سال ۱۴۰۰

بیشتر بخوانید:

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.