چطور شغلمان را جذاب‌تر کنیم حتی اگر دوستش نداریم؟

اینکه شغلمان را دوست داشته باشیم یکی از بهترین تجربه‌های دنیاست. وقتی کارتان را دوست داشته باشید، سختی‌های آن را راحت‌تر تحمل می‌کنید و برای شروع روز اشتیاق دارید. البته پیداکردن کاری که باعث شود صبح‌ها با اشتیاق زیاد از خواب بیدار شوید و در طول روز دائم به فکر پایان ساعت کار نباشید، راحت

کد خبر : 334761
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
چطور شغلمان را جذاب‌تر کنیم حتی اگر دوستش نداریم؟


اینکه شغلمان را دوست داشته باشیم یکی از بهترین تجربه‌های دنیاست. وقتی کارتان را دوست داشته باشید، سختی‌های آن را راحت‌تر تحمل می‌کنید و برای شروع روز اشتیاق دارید. البته پیداکردن کاری که باعث شود صبح‌ها با اشتیاق زیاد از خواب بیدار شوید و در طول روز دائم به فکر پایان ساعت کار نباشید، راحت نیست. در ادامه، راهکارهایی را ارائه می‌کنیم برای اینکه شغلتان را بیشتر دوست داشته باشید و روزهای هفته را در انتظار جمعه به شب نرسانید.

دوست‌داشتن شغل چه مزایایی دارد؟

بسیاری از ما می‌دانیم که دوست‌نداشتن شغل چه احساسی دارد؛ به‌زور و زحمت از خواب بیدارشدن، با نگرانی و ناامیدی راهی محل کار شدن و گذراندن روزها در انتظار تعطیلات احساسات مشترک تمام کسانی است که شغلشان را دوست ندارند.

خب وقتی کارمان را دوست داشته باشیم چه حس و مزایایی دارد؟

دوست‌داشتن شغل بسیاری از جنبه‌های زندگی را تغییر می‌دهد. خلاق‌تر می‌شوید و تلاشتان بیشتر می‌شود و دنبال موقعیت‌های بیشتر برای یادگیری و بهبود خودتان می‌گردید. در تمام این مراحل هیجان دارید و انرژی شما در خانه و محیط کار بیشتر می‌شود. با کسانی که هم‌فکر شما هستند رابطه‌ محکم‌تری برقرار می‌کنید و با آنها درباره کار و علاقه‌مندی‌های خود مشورت می‌کنید. تعادل کار و زندگی شما به بهترین حالت خود می‌رسد.

حتی می‌توانید روی دیگران هم اثر مثبت بگذارید. به دیگران نشان می‌دهید که دنبال‌کردن رؤیاها و انجام کاری که دوست دارید، چقدر زندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

دوست‌داشتن شغل برای سلامت جسمانی شما هم مزیت‌هایی دارد. طبق تحقیقات، وقتی درگیر فعالیت‌هایی باشید که دوستشان دارید، کمتر دچار استرس می‌شوید و ضربان قلب شما منظم‌تر می‌شود. افکار منفی از شما دور می‌شوند و افکار مثبت جای آنها را می‌گیرند.

چرا باید کارمان را دوست داشته باشیم؟

شاید فکر کنید که هدف نهایی هر کاری پول درآوردن است، پس چرا باید کارمان را دوست داشته باشیم؟ اگر دلایلی که در قسمت قبل گفتیم کافی نیستند، شاید دلایل زیر شما را قانع کنند دنبال کاری باشید که دوستش دارید:

  1. در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود رضایت بیشتری خواهید داشت، چون دنبال علایق خود هستید.
  2. در کار خود بهره‌وری بیشتری خواهید داشت، یعنی با تلاش کمتر نتیجه بیشتری می‌گیرید.
  3. به‌عنوان الگوی مثبت معرفی می‌شوید، چون دیگران از تلاش و ارزش‌های شما الهام می‌گیرند.
  4. برای یادگیری چیزهای جدید راغب‌تر خواهید بود، زیرا می‌خواهید دانش و مهارت خود را گسترش دهید.
  5. زمان کمتری هدر می‌دهید، چون وقتی کاری را انجام می‌دهید که از آن لذت می‌برید، به‌نظر شما کاری طاقت‌فرسا نیست.

چطور علایقمان را پیدا کنیم؟

راهکارهای پیدا کردن شغل مورد علاقه

یکی از مهم‌ترین سؤال‌های ما این است که واقعا چه کاری را دوست داریم؟ پیداکردن کاری که واقعا دوست داشته باشیم، گاهی اوقات سخت است. وقت بگذارید و درباره‌اش تحقیق کنید. البته فقط تحقیق کافی نیست. درباره آن فکر کنید، از دیگران سؤال کنید و اگر امکان دارد، آن را تجربه کنید. برای اینکه واقعا علاقه خود را تشخیص دهید، لازم است با کار درگیر شوید. هرچقدر بیشتر آن را بشناسید، مشکلات، چالش‌ها و مزایای آن را بهتر درک می‌کنید.

۱. مطالعه

درباره کسانی که شغل موردعلاقه خود را پیدا کرده‌اند، کتاب و مقاله بخوانید. شاید علاقه آنها مشابه شما نباشد، اما استراتژی‌هایی را که استفاده کرده‌اند یاد می‌گیرید و الهام‌بخش شما خواهند بود.

۲. دریافت مشاوره و توصیه‌های شغلی

می‌توانید از مشاوران شغلی، کارفرمایان و هر فردی که فکر می‌کنید کارش را دوست دارید، مشورت بگیرید. گوش‌دادن به نصیحت‌های دیگران گاهی راه‌هایی جلوی پای شما می‌گذارد که به فکر خودتان نمی‌‌رسند. این کار اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد و به شما برای ادامه‌دادن مسیر شغلی انگیزه می‌دهد.

۳. گوش‌دادن به پادکست‌های انگیزشی

موقع کارهایی مثل تمیزکردن خانه، ورزش و پیاده‌روی پادکست‌ انگیزشی گوش کنید. این پادکست‌ها به شما انرژی می‌دهند تا شروع کنید و برای ادامه‌دادن مسیر خود دچار تعلل نشوید.

۴. دنبال‌کردن صفحه‌های انگیزشی در شبکه‌های اجتماعی

اگر وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید، صفحاتی را دنبال کنید که به شما انگیزه می‌دهند تا رؤیاهایتان را دنبال کنید. هرچقدر مطالب بیشتری درباره پیداکردن هدف در زندگی بخوانید، بیشتر روی کاری که انجام می‌دهید متمرکز می‌شوید. اطراف خود را با مطالب مثبت و الهام‌بخش پر کنید.

۵. پس‌اندازکردن

گاهی اوقات برای انجام آنچه دوست داریم، به پول نیاز داریم. برای این مواقع، باید از قبل پول پس‌انداز کنید.

۶. نوشتن نقاط قوت

نقاط قوت و توانایی‌های خود را روی کاغذ بنویسید و دائم به آن رجوع کنید. توجه به این ویژگی‌ها کمک می‌کند که روز‌های بد و سختی‌های کار را فراموش کنید.

۷. فکرکردن به رؤیای زمان بچگی

فکر کنید زمانی که کودک بودید، دوست داشتید چه کاری انجام دهید. ممکن است در بچگی به چیزهای زیادی فکر کرده باشید و دائما نظرتان را تغییر داده باشید. حالا به‌عنوان بزرگ‌سال به آنها فکر کنید و آن مواردی را که قابل‌دستیابی‌اند، بررسی کنید.

۸. تهیه فهرستی از چیزهایی که دوست ندارید

همان طور که مهم است بدانید چه چیزی را دوست دارید، باید بدانید که چه چیزهایی را دوست ندارید. دانستن این موارد باعث می‌شود فهرست کارهایی که دوست دارید، کوچک‌تر و دقیق‌تر شود. دانستن آنچه دوست ندارید، انرژی شما را برای پیداکردن آنچه دوست دارید، ذخیره می‌کند.

آیا همیشه باید شغلمان را دوست داشته باشیم؟

تمام لحظه‌های زندگی پرهیجان و پر از معنا نیستند. تمام کارها را نمی‌توانیم با لبخندی بر لب انجام دهیم و این اشکالی ندارد. زندگی همیشه کاملا بر وفق مراد نیست. تمام مسیرها، فراز و فرود و لحظه‌های خوب و بدشان را دارند. دنبال‌کردن هدف و رؤیا هم همیشه راحت نیست.

گاهی گیج و سردرگم و ناامید می‌شوید. گاهی ممکن است شغل موردعلاقه خود را پیدا کنید، اما درآمد آن برای گذران زندگی کافی نباشد. در این شرایط، نمی‌توانید تمام عمرتان را فدای کاری کنید که دوست دارید.

اگر کاری دارید که دقیقا آن چیزی نیست که می‌خواستید، اما از بعضی جنبه‌ها شما را خوشحال و راضی می‌کند، لازم نیست نگران باشید. مسیر زندگی ما خطی و مستقیم نیست. پر از پستی و بلندی و تغییرات است و ممکن است روزی کاری که دوست دارید، سر راهتان قرار بگیرد.

۸ راهکار برای دوست‌داشتن کاری که انجام می‌دهید

راهکارهای دوست داشتن شغل

اگر امکان تغییر شغل وجود ندارد، بهتر است خودتان را با شرایط وفق بدهید و سعی کنید کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید. برای این کار می‌توانید از این ۸ استراتژی استفاده کنید.

۱. توجه به جزئیات

توجه‌کردن به جزئیات ممکن است باعث شود که وظایف شغلی را دیرتر انجام دهید یا انرژی بیشتری صرفشان کنید. بااین‌حال گاهی اوقات جزئیات چنان معنا پیدا می‌کنند که می‌توانند باعث جذاب‌ترشدن کار برای شما شوند.

۲. صرف تمام انرژی

حتما تابه‌حال کسانی را دیده‌اید که بسیار پرانرژی هستند و نمی‌دانید این انرژی را از کجا می‌آورند. راز این همه انرژی، علاقه به کاری است که انجام می‌دهند. مطمئن باشید با صرف این انرژی برای کاری که دوست دارید، خسته نمی‌شوید. این بار که به پروژه‌‌ای برخوردید که موردعلاقه شما بود، تمام انرژی خود را صرف آن کنید تا ببینید لذت انجام آن کار، هیجان و انگیزه شما را بیشتر می‌کند.

۳. پذیرش ریسک

انجام‌دادن کارهای جدید یکی از روش‌های مفید برای پیداکردن کار موردعلاقه است. قبل از امتحان‌کردن بعضی کارها اصلا نمی‌دانید که چقدر آنها را دوست داشتید. برای انجام این تغییرات و کسب تجربه‌های جدید، ریسک کنید.

اگر دوست دارید در یک زمینه شغلی خاص فعالیت کنید، سعی کنید با افرادی که در آن صنعت اشتغال دارند، آشنا شوید. در لینکدین دنبال فعالان آن شغل باشید و از توصیه‌های آنها استفاده کنید.

۴. درس‌گرفتن از اشتباهات

اشتباه‌کردن ممکن است ناامیدکننده باشد، ولی باید یاد بگیرید که قدردان اشتباهات خود باشید. در واقع باید اشتباه را فرصتی برای یادگیری ببینید. هر اشتباه با مجموعه‌ای از درس‌ها و اطلاعات مهم همراه است که شما را از شکست‌ها و اشتباهات بیشتر نجات می‌دهد.

۵. به‌کاربستن روش‌های عاقلانه

برای اینکه کار درست را انجام دهید باید برنامه‌ریزی و استراتژی درست داشته باشید. بی‌گدار به آب زدن به‌ندرت نتیجه می‌دهد. درباره تمام عواملی که شما را به هدف می‌رسانند فکر و آنها را با هم هماهنگ کنید. روی یک کاغذ تمام مراحل را بنویسید.

۶. واقع‌بینی در اهداف و عادت‌ها

موقع هدف‌گذاری و ایجاد عادت‌هایی برای رسیدن به آن، باید واقع‌بین باشید. اگر وظایفی که در فهرست کارهای روزانه خود می‌نویسید فراتر از توانایی شما باشند، ممکن است احساس کنید که به‌اندازه کافی بهره‌وری ندارید در حالی که برنامه‌ریزی شما درست نبوده است.

هر زمان که نیاز است، اهداف خود را متناسب با توانایی‌هایتان دوباره تنظیم کنید.

۷. ایجاد محیط جذاب برای کار

محیط کار نقش مهمی در انگیزه و اشتیاق افراد برای کارکردن دارد. سعی کنید محیطی فراهم کنید که در آن راحت باشید و بیدارشدن و به محل کاررفتن برای شما جذاب باشد. پیداکردن دوست در محل کار هم می‌تواند روش خوبی برای جذاب‌ترکردن محیط کار حداقل برای زمان‌های استراحت بین کار باشد.

۸. زندگی در زمان حال

سعی کنید که از لحظه لذت ببرید. به دستاوردهایی که تاکنون داشتید فکر کنید و افتخار کنید. هرچقدر بیشتر قدردان زحمات قبلی خود باشید، کاری که انجام می‌دهید برای شما جذاب‌تر می‌شود.

نقل‌قول‌های الهام‌بخش

گاهی یک نقل‌قول الهام بخش می‌تواند مسیر زندگی ما را تغییر دهد. در ادامه، چند نقل‌قول را بخوانید و به آنها فکر کنید.

شغل شما بخش بزرگی از زندگی‌تان را پر خواهد کرد و تنها راه برای رضایت واقعی این است که کاری را انجام دهید که معتقدید کار بزرگی است. تنها راه انجام کار بزرگ هم این است که عاشق کاری باشید که انجامش می‌دهید.

استیو جابز

زمانی می‌رسد که باید شروع به انجام کاری کنید که می‌خواهید بکنید. شغلی را که دوست دارید انتخاب کنید. در این صورت است که صبح از رختخواب بیرون می‌پرید. فکر می‌کنم اگر به کارهایی ادامه دهید که نمی‌خواهید و فقط برای رزومه شما خوب‌اند، حسابی رنج خواهید کشید.

وارن بافت

من فکر می‌کنم مهم‌ترین ویژگی – که بدون آن هیچ موفقیتی وجود ندارد – این است که واقعا کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید. اگر آن را دوست داشته باشید، آن را به‌خوبی انجام می‌دهید و اگر کارتان را درست انجام ندهید، موفقیتی حاصل نمی‌شود.

مالکوم فوربس

جمع‌بندی

انجام کاری که دوست داریم بهترین هدفی است که می‌توانیم برای آن قدم برداریم، اما گاهی اوقات شرایط آن فراهم نمی‌شود. اگر تمام تلاشتان را کردید و نتوانستید به شغل رؤیایی‌تان دست پیدا کنید، سعی کنید از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید. با چند راهکاری که گفتیم، می‌توانید اشتیاقتان را به کار بیشتر کنید. به‌نظر شما چه روش دیگری وجود دارد؟ در بخش دیدگاه‌ها، از تجربه‌های خودتان درباره انجام شغل موردعلاقه برایمان بگویید.


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.




لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.