چطور با کنجکاوی دیگران درباره بچه‌دار شدن‌مان کنار بیاییم؟

[ad_1] «بچه‌دار نمی‌شین؟»، «کی برای پسرتون یه خواهر یا برادر کوچولو می‌آرین؟» اگر ازدواج کرده‌اید اما تابه‌حال با چنین سؤالاتی روبه‌رو نشده‌اید، باید خود را خوش‌شانس بدانید. تقریبا هر زوج جوانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند، چنین سؤالاتی را از اطرافیان خود می‌شنوند. در این شرایط، برخی از آنها دچار خشم، ناامیدی یا غم می‌شوند و

کد خبر : 364410
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
چطور با کنجکاوی دیگران درباره بچه‌دار شدن‌مان کنار بیاییم؟

[ad_1]

«بچه‌دار نمی‌شین؟»، «کی برای پسرتون یه خواهر یا برادر کوچولو می‌آرین؟» اگر ازدواج کرده‌اید اما تابه‌حال با چنین سؤالاتی روبه‌رو نشده‌اید، باید خود را خوش‌شانس بدانید. تقریبا هر زوج جوانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند، چنین سؤالاتی را از اطرافیان خود می‌شنوند. در این شرایط، برخی از آنها دچار خشم، ناامیدی یا غم می‌شوند و نمی‌دانند چه عکس‌العملی نشان بدهند. بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند هیچ‌وقت به چنین سؤالاتی پاسخ ندهند. اگر شما جزو دسته اول هستید، این مقاله از چطور به شما کمک می‌کند تا دفعه بعدی عکس‌العمل مناسبی نشان بدهید.

چرا مردم درباره بچه‌دار شدن‌مان سؤال می‌کنند؟

ممکن است هنوز درباره بچه‌دار شدن مطمئن نباشید، دچار ناباروری یا بیماری زمینه‌ای شده باشید یا حتی بچه‌دار نشدن تصمیم خودتان باشد. در این شرایط، کنجکاوی اطرافیان شما را آزار می‌دهد.

بااین‌حال، باید این را بدانید که خیلی‌ها از پرسیدن این سؤال منظور خاصی ندارند. برخی از افراد برای شروع مکالمه سراغ چنین سؤالاتی می‌روند. برای آنها سؤال کردن درباره بچه‌دار شدن یا نشدن دیگران مثل پرسش درباره آب‌وهواست. این دسته از مردم به‌جای سؤالات تکراری درباره آب‌وهوا از رابطه عاطفی یا ازدواج احتمالا جدید شما می‌پرسند. در واقع، این سؤالات را روشی برای شروع گفت‌وگو می‌دانند. آنها متوجه نیستند که شنیدن چنین سؤالاتی ممکن است چقدر برای شما دردناک باشد.

اعضای خانواده نیز اغلب به‌خاطر خودشان درباره بچه‌دار شدن شما سؤال می‌کنند. به‌طور مثال، والدین چنین سؤالاتی را می‌پرسند تا بدانند احتمال پدربزرگ یا مادربزرگ شدن‌شان وجود دارد یا خیر. خواهر شما ممکن است در انتظار عمه یا خاله شدن باشد. بااین‌حال، نباید نگران شوید چون شما وظیفه‌ای درقبال ایجاد نقطه عطف در زندگی آنها ندارید!

چرا شنیدن این سؤال دردناک است؟

زوجی ناراحت از بچه‌دار نشدن

اگر هنگام کنجکاوی دیگران درباره بچه‌دار شدن خود حالت تدافعی می‌گیرید یا احساس ناراحتی می‌کنید، باید بدانید که واکنشی عادی دارید. اگر کسی از پرسیدن سؤالاتی درباره بچه‌دار شدن شما هیچ منظوری نداشته باشد یا حتی کنجکاو باشد هم نباید چنین موضوعی را مطرح کند. سؤال کردن درباره این مسئله به این معناست که زمان بچه‌دار شدن یا اینکه بچه‌دار می‌شوید یا خیر به دیگری مربوط می‌شود درحالی‌که این‌طور نیست.

برای زوجی که نمی‌خواهند صاحب فرزند شوند یا از روی عمد بچه‌دار شدن را به تعویق می‌اندازند، چنین سؤالاتی شخصی محسوب می‌شوند اما احتمال دارد که شنیدن آن برایشان دردناک نباشد. کنجکاوی دیگران درباره این مسئله زمانی شما را ناراحت و رنجور می‌کند که مشکل ناباروری یا بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشید. در این حالت، سؤالات دیگران مدام به شما یادآوری می‌کند که نتوانسته‌اید مشکل خود را حل کنید.

چطور با کنجکاوی دیگران درباره بچه‌دار شدن‌مان کنار بیاییم؟

اگر دیگران مدام درباره بچه‌دار شدن شما سؤال می‌کنند، احتمالا بسیار خشمگین شده‌اید و احساس می‌کنید که باید به آنها جواب دندان‌شکنی بدهید. داشتن چنین برخوردی به‌نفع هیچ‌کس نیست و با کمی تمرین می‌توانید خود را از افتادن به این مسیر اشتباه بازدارید. به‌هرحال، بهتر است که انرژی خود را صرف امور بهتری کنید. این‌طور نیست؟ در این شرایط، می‌توانید با ۶ راهکار ساده با کنجکاوی دیگران درباره بچه‌دار شدن خود کنار بیایید.

۱. فرض کنید که او نیت بدی ندارد

با اینکه سؤالات درباره بچه‌دار شدن معمولا به شما آسیب می‌زند اما بیشتر مردم از پرسیدن آن منظور بدی ندارند. دیگران همیشه حساسیت‌های شما را نمی‌دانند. ممکن است آنها شما را به‌خوبی نشناسند و تنها به‌قصد شروع مکالمه سراغ چنین سؤالاتی بروند.

بنابراین، اگر فرض کنید که فردی که درباره بچه‌دار شدن شما سؤال پرسیده نیت بدی ندارد یا حتی بدون منظور خاصی این موضوع را مطرح کرده، ساده‌تر با آن کنار می‌آیید. در این شرایط، نسبت به طرف مقابل جبهه‌گیری نمی‌کنید و با آرامش واکنش نشان می‌دهید.

۲. همیشه برای این سؤال یک جواب آماده داشته باشید

هر چند وقت یک‌ بار از اطرافیان چنین سؤالاتی را می‌شنوید؟ در این صورت، شاید بهتر باشد که خود را آماده کنید تا هر دفعه غافل‌گیر نشوید و احساس نکنید که باید توضیح بیشتری بدهید.

در چنین شرایطی، سعی کنید نفسی عمیق بکشید. سپس، جواب آماده شده را بدهید و موضوع گفت‌وگو را عوض کنید. پاسخ‌های شما ممکن است شبیه به یکی از ۵ دسته پاسخ‌های زیر باشند:

پاسخ‌هایی که آنها را ساکت می‌کند

  • «نمی‌دونم. شاید هیچ‌وقت. تا اون موقع احتمالا باید دیگه این سؤال رو نپرسین.»
  • «هر وقت جواب سؤالتون رو فهمیدم بهتون خبر می‌دم. تا اون موقع، مطمئنم که چیزهای مهم‌تری توی زندگی‌تون باشه که می‌تونین بهشون فکر کنین.»
  • «وقتی یاد بگیرین که به زندگی خودتون فکر کنین!»
  • «چطور؟ بالاخره از حرف‌زدن درباره زندگی خودت خسته شدی؟»
  • «چه جوابی بدم که دیگه نپرسین؟»
  • «نمی‌دونم. خودتون کی دوباره بچه‌دار می‌شین؟!»

پاسخ‌هایی که به شما کمک می‌کنند واکنش مهرآمیزتری داشته باشید

  • «سؤال خیلی خوبیه. کاش جوابش رو می‌دونستم.»
  • «اوه، از توجهتون خیلی ممنونم اما من هم می‌خوام از شما یه سؤالی بپرسم.» (و درباره زندگی آنها سؤالی بپرسید)
  • «نگران نباشید. تلاش خودمون رو می‌کنیم. ان‌شاءالله در آینده این اتفاق می‌افته.»
  • «می‌دونین، این چیزها گاهی بیش از حد انتظار طول می‌کشن. امیدوارم یه روزی وقتش برسه.»
  • «نمی‌دونم. این چیزیه که خودمون هم می‌خوایم بفهمیم.»
  • «به‌وقتش بچه‌دار می‌شیم.»
  • «فقط خدا این رو می‌دونه.»

پاسخ‌های طنازانه

  • «به‌محض اینکه بفهمم چطور می‌شه بچه‌دار شد. شما پیشنهادی دارید؟»
  • «اجازه بدین چک کنم؛ ۲۰ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۸:۰۳ صبح چطوره؟»
  • «همین الان هم یه بچه دارم (و به همسرتان اشاره کنید.)»
  • «فردا.»
  • «نمی‌دونم اما از الآن دارم دنبال پرستار کودک می‌گردم. می‌تونم روی شما هم حساب کنم؟»
  • «خب، نه حداقل تا ۹ ماه دیگه که این اتفاق نمی‌افته.»

پاسخ‌هایی که به‌سادگی سؤال را به طرف مقابل بازمی‌گرداند

  • «چرا می‌خوای بدونی؟»
  • «مطمئن نیستم. شما چی فکر می‌کنی؟»
  • «می‌شه بعدا جواب بدم؟ تا کی می‌خواین بدونین؟»

پاسخ‌هایی برای آگاه کردن طرف مقابل

  • «می‌دونستین که ۱ زوج از هر ۸ زوجی که خیلی دوست دارن بچه‌دار بشن، مشکل ناباروری دارن؟ نمی‌گم که ما هم جزو این دسته هستیم اما شاید متوجه بشین که سؤالتون چقدر می‌تونه برای کسی دردناک باشه.»
  • «می‌دونین، این سؤال واقعا شخصیه و نباید اون رو از هر کسی بپرسین. بعضی‌ها نمی‌تونن بچه‌دار بشن و این سؤال اون‌ها رو اذیت می‌کنه.»
  • «پرسیدن همچین سؤال‌هایی فشار زیادی روی من و همسرم وارد می‌کنه. نمی‌شه که با چشم به‌هم‌زدنی بچه‌دار شد. بالاخره باید شرایطش رو داشته باشیم. در نتیجه، نمی‌تونم زمان مشخصی بهتون بگم. پس لطفا یه کم صبور باشین.»
  • «بچه‌دار شدن یکی از تصمیمات مهم زندگیه و باید بهش خیلی فکر کرد. من نمی‌تونم درباره این اتفاق بزرگ که زندگی‌م رو تغییر می‌ده، راحت جواب بدم.»

۳. اصلا جواب ندهید

جواب ندادن به سؤالات دیگران درباره بچه‌دارنشدن

واکنش موجه دیگری که می‌توانید در برابر کنجکاوی دیگران نشان بدهید، سکوت است. شما این حق را دارید که به سؤالات دیگران درباره بچه‌دار شدن خود هیچ پاسخی ندهید. می‌توانید وانمود کنید که سؤال آنها را نشنیده‌اید. در این شرایط، فقط لبخند بزنید و موضوع را عوض کنید. لازم نیست که بیش از این چیزی بگویید چون مردم متوجه واکنش شما می‌شوند.

۴. یک جواب را مدام تکرار کنید

بعضی از افراد مدام از شما درباره بچه‌دار شدن سؤال می‌کنند. این افراد حتی با شنیدن جواب‌های آماده مختلف هم دست از سر شما برنمی‌دارند. پس چاره چیست؟ طوری رفتار کنید که به اصطلاح عامیانه «انگار سوزنتان گیر کرده است.» در برخورد با چنین افرادی احتمالا باید بارها یک جواب آماده را تکرار کنید. به‌طور مثال، ممکن است چهار مرتبه این پاسخ را به روش‌های مختلف بگویید تا او رفتار خود را تغییر بدهد:

  • «واقعا نمی‌خوام درباره‌ش صحبت کنم»؛
  • «ترجیح می‌دم در این باره چیزی نگم»؛
  • «کاش متوجه بشین که این موضوعیه که من حاضر نیستم درباره‌ش حرف بزنم»؛
  • «نمی‌دونم متوجه می‌شین یا نه اما نمی‌خوام در مورد این موضوع چیزی بگم».

اگر تکرار یک پاسخ به روش‌های مختلف مؤثر نبود، حق دارید که سکوت کنید. برخی از افراد در مقابل واکنش شما توصیه‌کردن را شروع می‌کنند، نظرات سرزنش‌آمیز می‌دهند یا حتی واکنش‌های منفی از خود نشان می‌دهند. بنابراین، لازم نیست به همه آنها پاسخ بدهید.

۵. اگر واکنش شدیدی نشان دادید، معذرت‌خواهی کنید

همه افراد نمی‌توانند در مقابل کنجکاوی‌های بی‌دلیل دیگران خونسرد باشند. برخی از مواقع، به‌ویژه اگر مشکلی مانند ناباروری داشته باشید، طبیعی است که از کوره در بروید. در این شرایط، ممکن است به‌شدت عصبانی شوید، گریه کنید یا به‌طور ناگهانی محل را ترک کنید تا دیگران اشک‌های شما را نبینند.

اگر چنین موقعیتی برایتان پیش آمد، اصلا نگران نباشید. همیشه می‌توانید اوضاع را درست کنید. می‌توانید پس از این اتفاق از طرف مقابل بابت واکنش شدید خود عذرخواهی کنید و برای او شرایط را توضیح بدهید. به‌طور مثال، می‌توانید به او پیامی با این مضمون بفرستید: «ببخشید یه‌هو از پیش شما رفتم چون خیلی این سؤال رو می‌شنوم. این موضوع چیزی نیس که بتونم درباره‌ش با کسی حرف بزنم اما می‌دونم که شما نیت‌تون خیره.»

۶. از کارشناس کمک بخواهید

اگر در مقابل کنجکاوی دیگران درباره بچه‌دار شدن خود واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهید یا ناباروری و ناتوانی در بچه‌دار شدن شما را آزار می‌دهد، بهتر است سراغ کارشناس بروید. کارشناسان حرفه‌ای و باتجربه سلامت روان می‌توانند به شما کمک کنند تا ابتدا مشکل را پیدا کنید؛ سپس، با کمک روش‌های روان‌درمانی و مانند آن به شما کمک می‌کنند تا با مسئله ناباروری و بچه‌دار نشدن ساده‌تر کنار بیایید.

شما بگویید

زندگی هر یک از ما مسیر خود را دارد. هیچ‌کس کاملا شبیه به دیگری زندگی نمی‌کند. این حقیقت درباره مسائل مختلفی مانند تحصیل، ازدواج و بچه‌دار شدن صدق می‌کند. بنابراین، هیچ‌کس نمی‌تواند درباره بچه‌دار شدن یا بچه‌دار نشدن شما سؤال کند. شما هیچ توضیحی به هیچ‌کس بدهکار نیستید. اگر فکر می‌کنید که سؤال طرف مقابل درست است و او حق سؤال کردن دارد، می‌توانید به او پاسخ دهید. در غیر این صورت، می‌توانید به او توضیح بدهید که چرا فکر می‌کنید سؤال او نامناسب است. بااین‌حال، در بیشتر مواقع، بهتر است که در واکنش به کنجکاوی دیگران فقط لبخند بزنید، مؤدبانه و کوتاه جواب بدهید و از کنار آن عبور کنید. برخی از مواقع هم می‌توانید به‌سادگی موضوع گفت‌وگو را تغییر بدهید.

به‌هرحال، کنار آمدن با موضوع ناباروری یا بچه‌دار نشدن به اندازه کافی دشوار هست. گفت‌وگوی طولانی یا پاسخ دادن به سؤالات نامربوط دیگران کار را سخت‌تر می‌کند. بنابراین، شما حق دارید که در این شرایط سکوت کنید یا حدومرز خود با طرف مقابل را مشخص کنید. به نظر شما این‌طور نیست؟

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.