چطور افرادی که از شما بزرگ‌تر هستند را رهبری کنید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که وارد یک سازمان یا یک شرکت شوید و ببینید که مدیر و یا رهبر آن شرکت، فردی جوان است؟ در مقابل، کارکنان آن، افرادی بزرگتر یا مسن‌تر از مدیر شرکت هستند؟ احتمال دارد این اتفاق برای شما نیز در گروه‌های کاری پیش آمده باشد. یا حتی

کد خبر : 174796
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
چطور افرادی که از شما بزرگ‌تر هستند را رهبری کنید
چطور افرادی که از شما بزرگ‌تر هستند را رهبری کنید
Screen Shot at

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که وارد یک سازمان یا یک شرکت شوید و ببینید که مدیر و یا رهبر آن شرکت، فردی جوان است؟ در مقابل، کارکنان آن، افرادی بزرگتر یا مسن‌تر از مدیر شرکت هستند؟ احتمال دارد این اتفاق برای شما نیز در گروه‌های کاری پیش آمده باشد. یا حتی ممکن است در حال حاضر به عنوان یک فرد جوان، مدیر شرکتی باشید که کارکنان آن، از شما بزرگتر هستند. در این صورت ممکن است شکاف و فاصله‌هایی میان شما و افراد مسن‌تر وجود داشته باشد و همین موضوع باعث سوء تفاهم و ناامیدی در هر دو طرف شود. اما این موضوع نباید باعث ناراحتی و سرخوردگی شما شود. راه‌های مختلفی برای پر کردن شکاف و فاصله میان مدیر سازمان و کارکنان آن، بدون به خطر انداختن بهره‌وری تیم وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره شده است.

انتظارات را تنظیم و مشخص کنید

مشخص کردن انتظارات میان خود و کارمندان مسن‌تر، یک راه عاقلانه برای پر کردن فاصله‌هاست. خوب است در این مورد جلسه‌ای با کارکنان خود ترتیب دهید و در مورد انتظارات خود از آنها و متقابلا انتظارات آنها از خود صحبت کنید. این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر نحوه مدیریت شما، اهداف متقابل و در نتیجه بهره‌وری تیم داشته باشد. از طرفی باعث می‌شود تا کارکنان احساس کنند که شما صدای آنها را می‌شنوید و برای آنها ارزش و احترام قائل هستید.

آموزشهایلازمراارائهدهید

یکی از عواملی که باعث می‌شود تا رهبران جوان از کارکنان مسن‌ خود گله‌مند باشد، به روز نبودن کارکنان مسن با فرهنگ و فناوری است. فناوری دائما در حال به روزرسانی است و ممکن است بسیاری از کارکنان مسن، نتوانند با این پروسه همراه شوند. این موضوع می‌تواند برای برخی از افراد مسن سخت باشد و از طرفی باعث شود تا رهبر جوان نیز از کارمندان خود ناراضی باشد.

مثلا ممکن است کارمند مسن شما کار کردن با اینترنت و یا استفاده از درگاه پرداخت اشترک را به خوبی بلد نباشد. در این شرایط بهترین راه‌حل این است که کارکنان خود را آموزش دهید. مثلا به او یاد بدهید که چگونه می‌تواند با خرید آسان یک بسته اینترنت هفتگی ایرانسل، به راحتی به دنیای اینترنت وصل شود و از مزایای آن استفاده کند. این کار نه تنها بر بهره‌وری کسب و کار شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، بلکه رضایت متقابل هر دو طرف را نیز به همراه می‌آورد.

از تجربیات کارمندان مسن بیاموزید

یک کارمند مسن‌، شاید از نظر تجربه کاری از رهبر خود عقب‌تر باشد؛ اما از نظر زندگی و زمان از رهبر خود جلوتر است. پس حتما تجربیاتی دارد که می‌تواند برای بسیاری از افراد و از جمله رهبر سازمان، مثبت و مفید باشد. سعی کنید از آن تجربیات به اشکال مختلف استفاده کنید و به آن تجربیات احترام بگذارید.

محکم بایستید

گاهی ممکن است جهت احترام به افراد مسن، میدان را بیشتر از توانایی‌های آن فرد باز بگذارید و یا آنکه فرد مسن به هر دلیلی، شما را به چالش بکشد. به چالش کشیدن، شاید به خودی خود چندان بد نباشد؛ اما اگر بیش از اندازه باشد و به تحقیر کردن شما منجر شود، در این صورت لازم است، خیلی محکم و قاطع در مقابل آن فرد بایستید و از خود دفاع کنید.

منتورشیپ را اجرا کنید

منتورشیپ، برنامه‌ای است که طی آن افراد کاردان در یک گروه، به صورت داوطلبانه به آموزش افراد جوان می‌پردازند. ایجاد منتورشیپ علاوه بر آنکه به حس خوب و مثبت در کارکنان مسن منجر می‌شود، می‌تواند به آموزش افراد کم‌تجربه نیز کمک کند. علاوه بر این، کارکنان مسن با این کار احساس ارزشمندی بیشتری می‌کنند. 

سبک رهبری را تطبیق دهید

تغییر سبک رهبری
Screen Shot at

به طور کلی انتظارات و نیازهای افراد مسن در یک سازمان با انتظارات افراد جوان متفاوت است. از این رو تطبیق دادن رهبری و مدیریت خود با سطح انتظارات کارکنان مسن، می‌تواند در مدیریت و رهبری بهتر شما بر آنان تاثیرات مثبتی داشته باشد.

با فروتنی رهبری کنید

فروتنی، عامل مهمی در رهبری و مدیریت است. یک رهبر قوی، فروتنی بیشتری نسبت به یک رهبر ضعیف دارد. فروتنی علاوه بر آنکه باعث می‌شود تا در میان کارکنان خود جایگاه خوبی به دست آورید، در ایجاد حس رضایت کارکنان سازمان، به خصوص افراد مسن‌ نیز تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این، فروتنی باعث می‌شود تا کارکنان به راحتی بتوانند مسائل خود و سازمان را با شما در میان بگذارند.

آنچه را که نمی‌دانید بپذیرید

شما به عنوان یک رهبر، هر چقدر هم که دانش و تجربه داشته باشید، باز هم چیزهای زیادی وجود دارد که از آن اطلاعی ندارید. بنابراین وقتی از چیزی اطلاع ندارید، بهتر است شجاعت به خرج دهید و به آن اعتراف کنید. این موضوع در دموکراتیک شدن فضای تیم، بسیار تاثیرگذار است. به خصوص در برابر افراد مسن‌تر. زیرا آنها متوجه می‌شوند که با رهبری سروکار دارند که خود را کامل و بی‌عیب نمی‌داند، بلکه با اعتراف به چیزهایی که از آن اطلاع ندارد، فضا را برای شنیدن تجربیات دیگران باز می‌گذارد.

کارکنان خود را بشناسید

شناخت افرادی که بر آنها رهبری می‌کنید، راهی عالی برای مدیریت است. این موضوع به خصوص در رابطه با افراد مسن، مهم‌تر است. شناخت افراد باعث می‌شود تا به ویژگی‌های رفتاری و تفاوت‌های آنان از لحاظ تجربه کاری، سطح دانش و… پی ببرید و بر اساس تفاوت‌ها و شناخت خود با آنها رفتار کنید.

سخن نهایی

مدیریت و یا رهبری بر افراد مسن یا افرادی که فاصله سنی زیادی با شما دارند، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد؛ اما این به معنای آن نیست که از به کارگیری کارکنان مسن خودداری کنیم و یا از رهبری بر آنها هراس داشته باشیم. افراد مسن، کوله‌باری از تجربیات ارزشمند هستند و در صورتی که راه تعامل درست با آنها را بلد باشید می‌توانید از آن تجربیات در مدیریت بهتر سازمان، کسب و کار یا تیم خود بهره ببرید. نکاتی که به آنها اشاره شد، برخی از بهترین و مهمترین نکات ارزشمند در رابطه با رهبری بر افراد مسن است. قطعا با شناخت بهتر خود و کارکنان مسن، می‌توانید نکات دیگری نیز به این موارد اضافه کنید.

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.