چرا خوردن فرنی این قدر توصیه می شود ؟

فرنی و این همه خاصیت !؟ فرنی یکی از غذاهای خوشمزه ای و پر خاصیتی است که که بیشتر به عنوان دسر مصرف می شود و در سراسر دنیا در انواع مختلفی تهیه می شود. فرنی معمولاً از آرد برنج و شیر و گاه با نشاسته تهیه می شود و از دارچین و گلاب برای

کد خبر : 26796
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
چرا خوردن فرنی این قدر توصیه می شود ؟


فرنی و این همه خاصیت !؟

فرنی یکی از غذاهای خوشمزه ای و پر خاصیتی است که که بیشتر به عنوان دسر مصرف می شود و در سراسر دنیا در انواع مختلفی تهیه می شود. فرنی معمولاً از آرد برنج و شیر و گاه با نشاسته تهیه می شود و از دارچین و گلاب برای خوش طعم و عطر کردن آن استفاده می شود. در ماه رمضان این دسر بسیار کاربرد دارد. علاوه بر این از فرنی به عنوان غذای کمکی برای کودکان استفاده می شود زیرا هم هضم آن برای کودکان بسیار راحت است و هم خواص زیادی برای آنها دارد.

فرنی یک غذای مفید برای کودک

کودکان شیر خوار برای اولین بار در دوران شیرخوارگی با فرنی تغذیه می شوند زیرا فرنی آرد برنج غذایی نرم ، ساده و با کمترین امکان ایجاد آلرژی می باشد. در پایان 6 ماهگی که غذای کمکی باید به کودک داده شود بهتر است مادر با شیر خود فرنی آرد برنج را تهیه کند ، برنج آلرژی کمتری نسبت به مواد دیگر ایجاد می کند و نباید تا پایان 8 ماهگی از فرنی گندم استفاده کرد. اگر شیر مادر برای تهیه فرنی کافی نیست می توان از شیرهای پاستوریزه یا شیر گاو ، فرنی را درست کرد. برای کودکان می توان از حریره بادام نیز استفاده کرد. بدین صورت که بادام را آسیاب کرد تا قابل هضم در معده کودکان باشد. البته می توان حریره بادام را از صافی عبور دهید تا شیره حاصل از آن را به کودک دهید.

 

غلظت مناسب فرنی

غلظت فرنی و سوپ باید مانند غلظت ماست باشد و اگر سن کودک کم است یا خوردن غذای کمکی را به تازگی آغاز کرده باشد باید برای راحتی در بلع ، فرنی را رقیق تر تهیه کرد. اما به مرور باید غلظت فرنی را بیشتر کنید.

مواد مغذی فرنی

فرنی ارزش غذایی بسیاری دارد زیرا به دلیل دارا بودن شیر و نشاسته ، انرژی بالایی را جذب بدن می کند. مواد نشاسته ای نیز مانند شیر حاوی ویتامین های گروه B و روی است. جایگزین کردن عسل یا شیره های گیاهی با شکر ارزش غذایی و خواص فرنی را بیشتر می کند.

میزان انرژی فرنی با آرد برنج برابر است با :

  • 374 کیلو کالری
  • 99 گرم کربوهیدرات
  • 32 میلی گرم والین
  • 11.99 میلی گرم متیونین

تیروزین 28 میلی گرم، سرین 25 کیلوگرم، آرژین 45 میلی گرم، لیسین 25 میلی گرم و …

و در صورت افزودن عسل به جای شکر ، میزان انرژی دریافتی برابر است با :

313 کیلوکالری، کربوهیدرات 78 گرم، فسفر 11 میلی گرم، پتاسیم 26 میلی گرم، سدیم 5 میلی گرم، نیاسین 0.099 میلی گرم، پروتئین 0.20 گرم و…

مصرف فرنی 

فرنی عسل یا فرنی با شکر ؟

به جای شکر از عسل استفاده کنید تا ارزش غذایی آن افزایش پیدا کند. افزودن عسل به فرنی برای افراد دیابتی نیز مفید است چرا که می توانند با خیال راحت آن را میل کنند. همچنین از افزایش وزن نیز جلوگیری می کند.

فرنی غذایی مفید برای روزه داران

شیر برنج و فرنی در صورتی در ماه رمضان توصیه می شوند که :اولا به صورت قسمتی از یک وعده غذایی خورده شود، ثانیا شیرینی شان محدود باشد و ثالثا در مصرف شان افراط نشود (حتی در افطار)؛ بعضی افرادی که روزه می گیرند، مخصوصا در تابستان های گرم دچار افت قندخون می شوند و افت قندخون عصبانیت و سرگیجه را تجربه می کنند که در این زمان، خوردن غذاهای یادشده می تواند برای آنها کمک کننده باشد. فرنی اگر شیرین نباشد میتواند گلو را نرم و صاف کند و آمادگی برای صرف شام و افطار را فراهم آورد.

طرز تهیه فرنی با عسل

  • مواد لازم:
  • شیر:یک لیوان
  • آرد برنج :یک قاشق غذاخوری
  • عسل :یک چهارم لیوان

طرز تهیه:

آردبرنج را در 3 پیمانه آب سرد حل کرده و از صافی عبور دهید تا آرد برنج گلوله گلوله نشود. سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی حرارت قرار دهید. پس از آن شیر را به مواد اضافه کرده و پس از 10 دقیقه دیگر حرارت را خاموش کنید کرده و حل می کنند و از صافی می گذرانند. سپس 15-20 دقیقه روی آتش ملایم می پزند. شیر را اضافه می کنند و هم می زنند و 10 دقیقه دیگر می پزند. البته برای طعم دار کردن فرنی قبل از خاموش کردن شعله ، شکر ، گلاب و هل را به فرنی اضافه می کنند تا کمی با مواد بپزد. برخی افراد فرنی را بدون شکر تهیه می کنند. هنگام خوردن ، از شیره انگور یا عسل استفاده می کنند.

برای تهیه فرنی با عسل بهتر است پس از خاموش کردن فرنی ، عسل را اضافه کنید زیرا نباید عسل جوشیده شود. برای تزیین فرنی نیز می توانید ازمغز پسته و بادم ، پودر نارگیل ، دارچین و کاکائوی آب شده استفاده کنید.

 فرنی عسلی

فرنی با طعم میوه

در یک ظرف میوه های دلخواه را قرار دهید و سپس فرنی تهیه شده با دستورالعمل مورد نظر را روی میوه ها بریزید. برای تزئین نیز می توانید از پودر پسته ، دارچین و گل محمدی استفاده کنید.

فرنی زعفرانی

برای تهیه فرنی زعفرانی قبل از حرارت دادن مواد کمی زعفران دم کرده به مواد اضافه کنید تا طعم زعفران با مواد ترکیب شود.

طرز تهیه فرنی مجلسی

مواد لازم

  • آرد برنج :3 قاشق سوپخوری معادل 50 گرم
  • شیر :500 میلی لیتر

طرز تهیه :

پودر ژلاتین را با آب مخلوط کرده وبه روش بن ماری روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا حل شود. آرد برنج ، شیر و گلاب را ترکیب کرده و روی حرارت ملایم بگذارید. مخلو را مرتب به هم بزنید تا غلیظ شود. فرنی پس از خنک شدن کمی سفت می شود بنابراین نباید روی حرارت زیاد غلیظ شود. پس از کمی خنک شدن ، ژلاتین آب شده را به مواد اضافه کنید. اگر ژلاتین به فرنی گرم اضافه شود فرنی در اصطلاح می برد. مواد را در قالب ریخته و در یخچال قرار دهید. برای سه رنگ شدن و حالت مجلسی فرنی ، مواد را به سه قسمت تقسیم کنید. یک قسمت را ساده ، قسمت بعد را با زعفران و قسمت سوم را با کاکائو ترکیب کنید و بعد از آن به صورت لایه به لایه در قالب بریزید.

  • پودر ژلاتین:1 ق سوپخوری
  • آب :1/4 پیمانه
  • شکر :5 قاشق سوپخوری معادل 100 گرم
  • گلاب :یک یا دو قاشق سوپخوری

فرنی مجلسی 

خواص فرنی

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

محققان بر اساس یک مطالعه متاآنالیز و چند مطالعه در مورد مواد غذایی سبوس دار بر روی 786076 نفر انجام دادند که نشان داد مصرف 70 گرم غلات در طول روز موجب کاهش 22 درصدی خطر مرگ ناشی از عوامل اصلی مرگ و میرهای مطرح شده است.

بر اساس این مطالعات مصرف این مقدار غلات که برابر است با یک کاسه بزرگ فرنی ، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. غلات سبوس دار شامل جودوسر ، سبوس و بلغور و … است که سرشار از پروتئین ، آهن ، اسیدفولیک و فیبر می باشند.

پیشگیری از سرطان

خوردن فرنی در وعده صبحانه بسیار مفید و دارای خاصیت است. جلوگیری از بروز انواع سرطان یکی از خواص فرنی است که به دلیل خواص ضدسرطانی ترکیبات آن می باشد. محققان در مطالعات خود ادعا می کنند که خوردن یک کاسه فرنی معادل 70 گرم در صبحانه می تواند از بروز ابتلا به سرطان پیشگیری کند.

کاهش وزن

اگر به جای شکر از عسل در تهیه فرنی استفاده شود به یک معجون لاغری و کاهش وزن تبدیل می شود. کارشناسان به افرادی که تمایل به داشتن تناسب اندام دارند اما خوردن غذاهای رژیمی را دوست ندارند ، مصرف فرنی در وعده صبحانه را به جای خوراکی های رایج حاوی بلغور جوی دوسر ، توصیه می کنند. بر اساس تحقیقات ، افرادی که از فرنی به جای بلغور جوی دوسر در صبحانه استفاده می کنند در طول روز کمتر احساس گرسنگی می کنند و در نتیجه غذای کمتری میل می کنند.

البته باید توجه داشت که در حد اعتدال باید فرنی مصرف شود و زیاده روی یا عدم مصرف به موقع آن برای بدن ضرر دارد .زیرا به دلیل داشتن کالری زیاد موجب افزایش وزن و تری گلیسیرید خون می شود.

فرنی غذایی مفید برای بدنسازان

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان تاکیر زیادی بر روی غذای قبل از ورزش می کنند زیرا آن را عنری کلیدی برای انجام تمرینات ورزشی می دانند. فرنی یکی از غذاهای مفید برای بدن سازی است زیرا انرژی لازم برای ورزش را فراهم می کند.

 خواص فرنی

طرز تهیه فرنی بدنسازی

مواد مورد نیاز

  • آرد برنج یا برنج مخصوص فرنی :100 گرم
  • شیر بدون چربی :250 میلی لیتر
  • آب :به میزان لازم
  • پودر پروتئین با طعم وانیل (یا پروتئین وی دلخواه) :دو قاشق سر پر

طرز تهیه :

برنج ، شیر و آب را در ظرف ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا برنج نرم شود. هر وقت آب مخلوط بخار شده و مواد به حالت خمیر در آمد ، شعله را خاموش کنید و پس از کمی خنک شدن ، پودر پروتئین و طعم دهنده دلخواه خود را به فرنی اضافه کنید.

فرنی در ماه رمضان

افراد روزه دار ، مخصوصا در روزهای گرم دچار افت قندخون می شوند و در نتیجه عصبانیت و سرگیجه را تجربه می کنند. برای رفع این حالت خوردن فرنی در وعده افطار می تواند کمک کننده باشد. اما باید توجه داشت که فرنی به صورت قسمتی از یک وعده غذایی خورده شود ، شیرینی آن محدود باشد و در مصرف آن نباید زیاده روی شود ،حتی در افطار.

نکات تهیه فرنی 

نکات کلیدی در تهیه فرنی:

برای اطمینان از غلظت مناسب فرنی ، یک خط با قاشق بر روی فرنی بکشید ، اگر رد قاشق بر روی فرنی باقی بماند یعنی غلظت آن مناسب است و باید حرارت را خاموش کنید.

برای تهیه فرنی به عنوان دسر در مهمانی ها می توان فرنی سه رنگ و مجلسی را آماده کنید.

برای ریختن فرنی در قالب ، از قالب های سیلیکونی استفاده کنید ، اما از قبل آن را چرب نکنید زیرا فرنی شما را خراب خواهد کرد.

فرنی و این همه خاصیت ؟ از کودک تا بزرگسال

3.817

این مطلب مفید بود ؟134



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.