چرا تلویزیون چیپس تبلیغ می‌کند ولی کتاب نه؟

این مترجم و شاعر درباره وضعیت تبلیغ کتاب‌ها و کتابخوانی در رسانه‌ها و تبلیغات شهری اظهار کرد: به نظر می‌رسد با ورود شبکه‌های مجازی، هر فرد می‌تواند به نوعی برای خودش تبلیغات کند. اما مشکلی که به نظر من وجود دارد، این است که احتیاج است برای این‌که کتاب دیده و به خوبی شناخته شود، در وهله اول درباره

کد خبر : 80192
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۰۲
چرا تلویزیون چیپس تبلیغ می‌کند ولی کتاب نه؟



این مترجم و شاعر درباره وضعیت تبلیغ کتاب‌ها و کتابخوانی در رسانه‌ها و تبلیغات شهری اظهار کرد: به نظر می‌رسد با ورود شبکه‌های مجازی، هر فرد می‌تواند به نوعی برای خودش تبلیغات کند. اما مشکلی که به نظر من وجود دارد، این است که احتیاج است برای این‌که کتاب دیده و به خوبی شناخته شود، در وهله اول درباره آن یک‌سری نقدها، نوشته‌ها و نظرات ارائه شود؛ این نکته مهم‌تری است چون خواننده با توجه به حجم آثار تولیدی، برای انتخاب کتاب سردرگم می‌شود.

او که معتقد است در بحث معرفی کتاب، اولویت با نقد و نظر افراد صاحب‌نظر، منتقدان و کارشناسان است، گفت: وگرنه همه می‌بینند که کتاب‌ها معرفی می‌شوند، اما میزان نقد خیلی کم‌تر از معرفی‌ها است. من حتی می‌بینم مخاطبان زیر یک کتاب که به چاپ چندم رسیده، کامنت می‌گذارند و می‌نویسند که «اگر کسی این کتاب را خوانده اطلاعاتی درباره آن بدهد»؛ یعنی یکی از وجوه ناخوشایند فضای مجازی این است که کسی تلاش نمی‌کند تا حداقل نگاهی سطحی به کتاب بیندازد و با توجه به شناخت از خود، ببیند آن کتاب می‌تواند برایش مفید یا جذاب باشد.

ویسی افزود: بنابراین یک‌جور تنبلی به‌وجود آمده، از این رو، این تبلیغات شاید خیلی دلچسب و مناسب هم نباشند؛ چون آدم‌ها را به تنبلی سوق می‌دهند. در حالی که به منتقدانی احتیاج است که جانبدارانه نسبت به کتاب‌ها برخورد نکنند، ما به منتقدهایی منصف نیاز داریم که کتاب‌های خوب را به مخاطبان معرفی کنند.

این مترجم همچنین درباره کثرت تبلیغات دیگر کالاها به ویژه در صداوسیما بیان کرد: آن‌ها باید دراین‌باره جواب‌گو باشند که چرا به تمامیت حوزه ادبیات نمی‌پردازند و فقط بخش بسیار کوچکی را از کتاب‌های ادبی پوشش می‌دهند. خیلی از کتاب‌های خوبی که می‌بینیم چاپ می‌شوند، اصلا مجال صحبت کردن درباره‌شان در صداوسیما نیست، و این یک نقصان بسیار بزرگ است. در واقع آن‌ها یک‌سری سیاست‌گذاری‌هایی دارند که به طرف این کتاب‌ها نروند. بعضا برنامه‌هایی درباره کتاب پخش می‌شود اما اصلا به حد کافی نیست.

مجتبی ویسی سپس گفت: احتمالا به این علت تبلیغات کالاهایی مثل چیپس در صداوسیما بیشتر است که برای‌شان منبع درآمد است و درآمدزایی می‌کند، اما از کتاب پولی به آن‌ها نمی‌رسد ولی بخش دیگری از این موضوع هم به سیاست‌گذاری‌های‌شان مربوط است که اصلا به کتاب زیاد بها نمی‌دهند، در حالی که نهادهایی مثل صداوسیما می‌توانند خیلی تاثیرگذار باشند. من که شخصا از صداوسیما قطع امید کرده‌ام، که جایی مثل صداوسیما بخواهد درباره کتاب‌های خوب صحبت کند. بنابراین من انتظاری از آن‌ها ندارم، چون سال‌هاست رویه خاصی را دنبال می‌کنند که این موضوعات را پوشش نمی‌دهد. البته ناگفته نماند که بخش صدا وضعیت بهتری نسبت به سیما دارد، ولی حجم مخاطبان سیما چندین برابر صدا و رادیو است. با این اوصاف باز هم حجم برنامه‌هایی که در رادیو برای کتاب تولید می‌شود، اصلا کافی نیست.

۵۸۵۸



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.