چرا برخی نوزادان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند؟

[ad_1] سیده فاطمه محمودآبادی متخصص دندانپزشکی کودکان در خصوص اهمیت مراقبت از دندان‌ در نوزادان و کودکان گفت: رعایت بهداشت دهان و دندان برای هر فردی از بدو رویش‌های دندان شیری آغاز می‌شود. یعنی هر فردی از سن شش ماهگی«تازه دندان‌های شیری نیش می‌زند» باید از دندان‌هایش مراقبت کند. حتی بسیاری از متخصصان معتقدند که

کد خبر : 423062
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۱۰
چرا برخی نوزادان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند؟

[ad_1]

سیده فاطمه محمودآبادی متخصص دندانپزشکی کودکان در خصوص اهمیت مراقبت از دندان‌ در نوزادان و کودکان گفت: رعایت بهداشت دهان و دندان برای هر فردی از بدو رویش‌های دندان شیری آغاز می‌شود. یعنی هر فردی از سن شش ماهگی«تازه دندان‌های شیری نیش می‌زند» باید از دندان‌هایش مراقبت کند. حتی بسیاری از متخصصان معتقدند که مادران باید از زمان بارداری بهداشت خود را به خوبی رعایت کنند، مواد غذایی مفید به جنین برسانند و از پنج ماهگی نوزاد «قبل از رویش دندان‌ها» لثه‌های کودک را ماساژ داده و تمیز کنند.

وی درخصوص شیوه نگهداری و مراقبت از دندان‌های شیری در زمان نوزادی بیان کرد: بعد از نیش زدن دندان‌های شیری «میانگین بین ۸-۶ ماهگی» والدین باید با استفاده از یک دستمال تمیز یا گاز استریل، دندان‌های نوزاد را تمیز کنند. البته تمیز کردن دندان یک بخشی از مراقبت‌های دهان و دندان است. بسیاری از افراد می‌گویند: «ما دندان‌ها را تمیز می‌کنیم، مسواک می‌زنیم اما باز دندان‌های کودکمان پوسیده شده است.»

این دندانپزشک کودکان در خصوص مشکل این دسته از والدین توضیح داد: خوشبختانه والدین امروزی بسیار به فرزندانشان اهمیت می‌دهند و از نظر پزشکی به کودکانشان می‌رسند؛ اما متأسفانه اطلاعات بسیار کمی در زمینه نکات بهداشتی دهان و دندان دارند. بسیاری از والدین پس از مراجعه به ما می‌گویند: «من نمی‌دانستم این کار را برای فرزندم باید انجام دهم. چرا هیچکس به من چیزی نگفته بود؟» باید بگویم که از بدو رویش دندان شیری، نحوه شیردهی مادر به کودک، در سلامت دندان‌های نوزاد تأثیرگذار است. شیردهی مادر در شب‌ها نباید به صورت مکرر انجام شود. یعنی کودک باید به صورت میانگین بین یک الی سه مرتبه در شب شیر بخورد.

چرا برخی نوزادان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند؟

وی در ادامه گفت: مادران باید نوزادان خود را عادت بدهند که به یک الی دو بار شیر خوردن در شب قانع شود و مادر در این یکی دو بار کامل نوزاد را سیر کند. نوزاد باید در شب بیشتر بخوابد تا اینکه یک سره شیر بخورد. چرا؟ چون بزاق در شب بسیار کم می‌شود و غلظت بزاق دهان در شب قدرت شویندگی دندان‌ها را ندارد و کمی از شیر در دهان کودک باقی می‌ماند.

محمودآبادی درخصوص عوارض باقی ماندن شیر در دهان نوزاد اظهار کرد: باقی ماندن شیر در دهان نوزاد باعث بروز فاجعه‌ای به نام پوسیدگی پیش‌رونده دندان شیری می‌شود. یک دفعه می‌بینیم نوزادی که فقط یک سال دارد، دچار پوسیدگی شدید دندان شیری می‌شود. مادر این نوزاد می‌گوید: « من یک ماه بیشتر نیست که این خال را روی دندان فرزندم دیدم. چرا انقدر سریع دندان کودک ریخت؟» برای اینکه این مدل پوسیدگی دندان تهاجمی است. مادران از این مسئله مطلع نیستند.

وی درخصوص اهمیت مراجعه نوزادان از زمان رویش دندان‌های شیری به دندانپزشک گفت: کودکان باید از زمان رویش دندان‌های شیری به دندانپزشک کودکان مراجعه کنند. دقیقاً از زمانی که اولین دندان شیری رویش پیدا می‌کند. والدین باید از متخصصان دندانپزشک بپرسند که در زمان رویش دندان‌های فرزندشان چه کاری باید انجام دهند. یا حداقل همان زمانی که خال روی دندان بچه به وجود می‌آید و نمایان می‌شود به دندانپزشک مراجعه کنند. مادران حتی اگر کودکانشان دچار پوسیدگی دندان نشده باشد باید فرزندانشان را برای چکاپ و یا برای گرفتن اطلاعات بیشتر، به دندانپزشک مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:

سکته قلبی در کمین این کودکان است

۴۷۲۳۶

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.