چرا آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد؟

[ad_1] به‌رغم فاجعه انسانی در غزه و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در جهان، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده است، هنوز زمان آتش‌بس در غزه فرا نرسیده است. از نگاه برخی تحلیلگران، در حالی که به نظر می‌رسد وقایع در غرب آسیا به سمت تشدید بحران می‌رود، ظاهراً آمریکایی‌ها دیدگاه دیگری دارند

کد خبر : 441609
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۵:۳۳
چرا آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد؟

[ad_1]

به‌رغم فاجعه انسانی در غزه و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در جهان، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده است، هنوز زمان آتش‌بس در غزه فرا نرسیده است.

از نگاه برخی تحلیلگران، در حالی که به نظر می‌رسد وقایع در غرب آسیا به سمت تشدید بحران می‌رود، ظاهراً آمریکایی‌ها دیدگاه دیگری دارند و یا درصدد ایجاد سناریوهای متفاوتی هستند. در این رابطه می‌توان چند احتمال متفاوت را مطرح کرد.

از یک سو، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تصور می‌کنند سرعت تحولات در کنترل آنهاست و تسلط کافی بر روندهای منطقه‌ای دارند.

آمریکایی‌ها یا به دلیل افزایش حضور نظامی در منطقه، یا به دلیل اینکه نسبت به نیت بازیگران منطقه‌ای درباره امتناع از گسترش جنگ، مطمئن شده‌اند، و یا هر دو دلیل، از ادامه اقدامات متجاوزانه اسرائیل حمایت می‌کنند.

در یک سناریو کاملا متفاوت دیگر و شاید با احتمال کمتر، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بدترین سناریو برای غرب آسیا یعنی جنگ را گریزناپذیر می‌دانند و بر این اساس با جنگ جاری در صدد تخلیه اصطکاک موجود در منطقه هستند. در واقع در اقدامی پیش‌دستانه و نامحسوس در حال رقم زدن جنگ گسترده اما کم شعله هستند تا مانع سناریو نامطلوب‌تر برای جناح امریکایی-اسرائیلی شوند.

رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت مدعی شده است آتش‌بس فوری در غزه بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

اما نکته مهم دیگر درباره امتناع آمریکا از موافقت با آتش‌بس در غزه،‌ ناکامی اسرائیل در دست یافتن به اهداف اعلامی در غزه و در واقع احیای بازدارندگی از دست رفته است.

برخی کارشناسان معتقدند آمریکایی‌ها احتمالا به این تحلیل رسیده‌اند، پایان جنگ بدون احیای بازدارندگی اسرائیل، زمینه را برای حملات آینده به اسرائیل فراهم می‌کند.

انفعال کشورهای عربی در برابر واشنگتن را هم باید به فهرست دلایل مقاومت آمریکا در برابر آتش‌بس در غزه افزود. مرور اظهارات سران کشورهای عربی درباره جنگ غزه نشان می‌دهد اظهارات تند آنها در محکومیت حملات به غزه، با اقدام عملی لازم برای حمایت از مردم غزه همراه نبوده است.

بر این اساس نیز، برخی تحلیلگران بدبینانه‌تر از گذشته این نگرانی را مطرح می‌کنند که منطقه به آرامی در حال سوق داده شدن به یک جنگ منطقه‌ای است که از نظر برخی حتی می‌تواند به سرعت به جنگ جهانی تبدیل شود.

با تداوم کشتار مردم غزه، نیروهای مقاومت نیز بطور مستمر در جبهه‌های مختلف در لبنان، عراق، سوریه و یمن به نیروهای آمریکایی و منافع اسرائیل حمله می‌کنند.

حزب‌الله لبنان روزانه به پایگاه‌های نظامی و سربازان اسرائیلی در شمال اسرائیل حمله می‌کند. نیروهای مقاومت در عراق نیز پایگاه‌هایی آمریکایی در عراق و سوریه را هدف روزانه خود قرار داده است.

یمنی‌ها تردد کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را مختل کرده‌اند. امروز نیز نیروهای مسلح یمن اعلام کردند در صورت عدم تامین غذا و دارو برای غزه، همه کشتی‌هایی که به سمت فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند فارغ از ملیت، هدف قانونی این نیروها خواهند بود.

ضمن اینکه تاکید همه نیروهای مقاومت توقف جنگ در غزه است، در چنین شرایطی، آمریکا هر نوع آتش‌بس در غزه را نه تنها شکست اسرائیل، بلکه شکست خود ارزیابی می‌کند.

روز چهارشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر)، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، با استفاده از اختیار خود درباره ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری و پایان بخشیدن به فاجعه انسانی در غزه شد.

ماده ۹۹ به دبیرکل اجازه می‌دهد «هر موضوعی را که به نظر او حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، به شورای امنیت ارجاع دهد و درخواست اقدام اضطراری کند»

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد با وجود ۱۳ رای موافق و یک رای ممتنع (انگلیس) با رای مخالف آمریکا وتو شد.

بر اساس آمار نهادهای حقوق بشری در جنگ دو ماهه در غزه، بیش از ۱۷ هزار فلسطینی جان باخته‌اند. بیش از ۷۰ درصد قربانیان جنگ غزه زنان و کودکان هستند. در همین حال، اعتراضات در کرانه باختری نیز با برخوردهای خشونت آمیز اسرائیل در حال تشدید است.

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.