چامسکی: آمریکا به سمت فروپاشی و ظهور فاشیسم می‌رود

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز، به نقل از تلویزیون اینترنتی دمکراسی ناو، چامسکی در گفتگو با ایمی گودمن، مجری شبکه و فعال سرشناس ضد جنگ درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه وی حزب جمهوری خواه را خطرناک ترین گروه تاریخ بشر می داند که مشتی دیگر آزار (سادیست) و ضد علم در آن جمع شده

کد خبر : 149792
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
چامسکی: آمریکا به سمت فروپاشی و ظهور فاشیسم می‌رود

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز، به نقل از تلویزیون اینترنتی دمکراسی ناو، چامسکی در گفتگو با ایمی گودمن، مجری شبکه و فعال سرشناس ضد جنگ درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه وی حزب جمهوری خواه را خطرناک ترین گروه تاریخ بشر می داند که مشتی دیگر آزار (سادیست) و ضد علم در آن جمع شده اند گفت: شکی نیست که ضدیت با علم مدت های مدیدی است بخشی عمده از جامعه فعلی آمریکا را در برگرفته است؛ گروهی در این کشور از اوانجلیک ها (کلیسای تبشیری) افراطی هستند که قدرتی نامعمول را نیز در دست دارند ولی از نظر سیاسی، این گروه هرگز تا این اندازه قدرت نداشته است. حزب جمهوری خواه در زمان ترامپ و اطرافیان دیوانه او به صورتی سازمان یافته تلاش کرده اند زندگی انسانی را روی زمین از بین ببرند؛ آنها نه فقط به صورت یک طرفه از توافق پاریس خارج شدند بلکه به صورتی مشتاقانه تلاش کردند استفاده از سوخت های فسیلی را به حداکثر برسانند، نظامی را که آثار مخرب این سوخت ها را می کاست از میان برداشتند، آنچه را که روی می داد انکار می کردند و گرد خود گروهی از وفادارانی که آنها را می ستودند جمع کردند که بخشی از این کار را با نظام رسانه ای انجام دادند.

وی گفت: با توجه به اینکه آمریکا قدرتمندترین و مهم ترین کشور تاریخ بشر به شمار می آید، هر کاری که در این کشور انجام می گیرد بر دیگران نیز تاثیر می گذارد. اتفاقات دیگری که در حال وقوع هستند به اندازه کافی بد هستند ولی آمریکا سرآمد حرکت به سوی نابود کردن آینده است و مسئولیت ما در این میان کنترل کردن و پایان دادن به این رویه و بازگرداندن کشور به عقلانیت در این مسائل است، پیش از آن که خیلی دیر بشود.

چامسکی درباره ظهور چهره جدید از فاشیسم در گروه راستگرای افراطی در میان طیف های مختلف سیاسی در آمریکا گفت: ما در قالب آنچه که آن را نئولیبرالیسم می خوانیم، بیش از چهل و پنج سال است که شاهد حمله به جامعه هستیم و این اقدامات پیامد و آثار بسیار جدی به همراه داشته است به شکلی که موسسه برند بررسی هایی که انجام داده است نشان از انتقال ثروت از نود درصد اقشار پایین دست جامعه از جمله طبقه متوسط و طبقه ضعیف به طبقه بسیار ثروتمند در چهل سال اخیر دارد که گمان می رود مبلغی بالغ بر پنجاه تریلیون دلار باشد، انتقال ثروتی که می توان آنرا سرقت نیز نامید. همچنین موسسه پاندورا نیز در گزارشی، بخش هایی از این رویه را منتشر کرده است به شکلی که حقوق مدیران افزایشی سرسام آور داشت و بخش اکثریت جامعه در نهایت بتوانند از حقوقی به حقوق دیگر، خود را زنده نگهدارند و شمار بسیار اندکی از آنها پس انداز دارند و مشکلات سلامت در صورت بروز برای آنها به معضلی بسیار بزرگ تبدیل خواهد شد.

وی با انتقاد از نظام تامین اجتماعی برای پوشش مرخصی و مزایای پس از زایمان برای زنان در آمریکا گفت: در حال حاضر حزب جمهوری خواه صد درصد مخالف اقداماتی هر چند اندک و ضعیف برای کاستن از تغییرات آب و هوایی است؛ کسانی مانند بارن از وست ویرجینیا یا منشن از جمله اصلی ترین دریافت کنندگان پول از شرکت های تولید کننده سوخت فسیلی، در هر اقدامی در این خصوص کارشکنی می کنند و با حمایت کامل و صد در صدی جمهوری خواهان همراه هستند. حتی کاری بسیار ساده و ابتدایی در حوزه زیست محیطی در این کشور با تبلیغات گسترده مسموم شرکت های خصوصی همراه می شود. اگر به معنی واژه نولیبرالیسم در واژه نامه نگاه کنید در معنی آن ‹اعتقاد به بازار و اعتماد به بازار› آورده شده است در حالی که در دنیای واقعی، معنای نولیبرالیسم جنگ تلخ بین طبقات است. به هر  کجای جامعه ما که نگاه کنید نشانه هایی از آن را می بینید و سرقت پنجاه تریلیون دلار از سرمایه ها نیز بخشی کوچک از آن به شمار می آید و وضعیت فاجعه بار کنونی نتیجه آن است.

وی درباره رویدادهای ششم ژانویه سالی که گذشت و اینکه آیا به باور وی ترامپ امکان دوباره رسیدن به ریاست جمهوری را دارد یا نه گفت: این احتمال وجود دارد؛ راهبرد جمهوری خواهان موفقیت آمیز بود، اینکه تا جایی که امکان دارد به کشور آسیب وارد کنید، آن را به گردن دمکرات ها بیندازید؛ این امکان همچنان وجود دارد که این حزب انکارگرا بار دیگر به قدرت بیاید و ترامپ یا شخصی مانند او را روی کار بیاورد. فاشیسم مایه نگرانی جدی است و برخی تحلیل گران و ناظران مطلع می گویند ما (آمریکا) در حال حرکت به سوی فاشیسم واقعی هستیم. باور من این است که بسیاری از عوارض و علائم فاشیسم کاملا در کشور ما جلوه گر است. دست یازیدن به خشونت و باور به اینکه خشونت لازم است، بخشی عمده از حزب جمهوری خواه که باید بگویم سی تا چهل درصد از آنها می گویند شاید خشونت برای نجات کشور از دست کسانی که می خواهند آن را به نابودی بکشانند، لازم باشد.

چامسکی گفت: ما این را در گروه های شبه نظامی شاهد بودیم و حوادث ششم ژانویه نمونه ای از آن بودند. مردمی از چرخه میانی جامعه آمریکا که گروه هایی شبیه به شبه نظامیان در میان آنان بودند، واقعا این احساس را داشتند که باید برای نجات کشور دست به کودتا زد. آنها تلاش خود را برای کودتا انجام دادند تا دولتی منتخب را با کودتا به زیر بکشند و حال حزب جمهوری خواه شیوه هایی پیچیده را در پیش گرفته است که  اطمینان حاصل کند بار بعد موفق خواهد شد و برای نمونه با فعالان کودتای ششم ژانویه مثل قهرمانی برخورد می کنند که تلاش کرده بودند آمریکا را نجات بدهند. نشانه هایی از فروپاشی گسترده اجتماعی به چشم می خورد که نشان از این حقیقت دارد که مردم به اندازه کافی ذخیره مالی برای گذر از این بحران را ندارند و این مساله در جوامع محروم نگهداشته شده به مراتب بدتر است؛ مانند سیاه پوستان که واقعا در شرایط بسیار بدی زندگی می کنند. کشوری که ثروتمند ترین کشور تاریخ بشری به شمار می آید به راحتی می تواند راهی برای آینده روشن تر پیدا کند.

وی گفت: اقدامات در حوزه کارگری با حضور دولتی دلسوز راه را برای مردمسالاری اجتماعی باز می کند؛ باید از آنچه که باعث شد اروپا به سوی فاشیسم برود الهام گرفت، آمریکا با آن فشارها به سوی مردمسالاری اجتماعی حرکت کرد ولی حال می بینیم که در کمال شگفتی، اتفاق برعکس دارد روی می دهد و آمریکا به سوی شکلی از فاشیسم حرکت می کند و اروپا به سوی مردمسالاری اجتماعی کارآمد حرکت می کند هر چند که مشکلات خود را نیز دارد. حال آنکه با اقداماتی، ممکن است نه تنها به سالهای دهه سی، بلکه به مراتب بهتر از آن سوق یابیم.

۳۱۱۳۱۱

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.