پیش‌بینی بازارها در هاله‌ای از ابهام

بازار سهام نیز علی رغم اتخاذ برخی سیاست های حمایتی همچنان نزولی است که دلیل عمده آن نااطمینانی سهامداران نسبت به این بازار می باشد. بازارهای خارجی نیز تحت تاثیر دو عامل افزایش واکسیناسیون در برخی از نقاط دنیا و افزایش خوشبینی ها نسبت به بهبود اقتصاد جهانی و همچنین افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹

کد خبر : 52093
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
پیش‌بینی بازارها در هاله‌ای از ابهام



بازار سهام نیز علی رغم اتخاذ برخی سیاست های حمایتی همچنان نزولی است که دلیل عمده آن نااطمینانی سهامداران نسبت به این بازار می باشد. بازارهای خارجی نیز تحت تاثیر دو عامل افزایش واکسیناسیون در برخی از نقاط دنیا و افزایش خوشبینی ها نسبت به بهبود اقتصاد جهانی و همچنین افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹ در برخی نقاط دیگر و وجود انتظارات تورمی در نوسان بوده است.

قیمت دلار که در هفته گذشته روند کاهشی را در پیش گرفته بود، در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه افت بیش از ۱۱ درصدی را به ثبت رساند. سکه نیز با کاهش ۶.۵ درصدی به ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید. اخبار مثبت مذاکرات وین و خوشبینی­ ها به رفع تحریم ‌ها و آزادی منابع ارزی بانک مرکزی از دلایل نزولی شدن قیمت سکه و دلار بوده است. به علاوه، ادامه افزایش عرضه بازارساز و پایین بودن میزان تقاضای ارز به دلیل تعطیلی ­های مرتبط با گسترش ویروس کرونا به این افت قیمت ها دامن زده است. کاهش قیمت دلار در صرافی های بانکی نیز حاکی از تمایل بازارساز برای ادامه روند نزولی قیمت ها است اما به دلیل ابهام در فضای سیاسی و اقتصادی و نامشخص بودن نتیجه مذاکرات و همچنین انتخابات پیش رو، معامله گران با احتیاط عمل کرده و تنها به منظور نوسان گیری و کسب سود کوتاه مدت خرید و فروش می کنند. بنا بر پیش بینی برخی تحلیلگران ورود دلار به کانال ۲۰ هزار تومان فروش های سنگین در پی دارد. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند در قیمت های کمتر از ۲۱ هزار تومان خریداران وارد بازار خواهند شد. به نظر می رسد این افت شدید بهای دلار هیجانی بوده و در هفته های آتی به دلیل بالا بودن نرخ تورم و نقدینگی رشد قیمت دلار اتفاق می افتد.

شاخص کل سهام در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت با افت ۲.۵ درصدی به ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار واحد رسید. علی رغم اتخاذ سیاست های حمایتی مانند انتشار اوراق بدهی، تزریق منابع صندوق توسعه مالی به بازار، ورود بانک ‌ها به بازار سهام و تغییر دامنه نوسان خروج نقدینگی سهامداران حقیقی همچنان ادامه دارد. به گفته تحلیلگران این سیاست ها مقطعی بوده و تأثیری در بهبود وضعیت معاملات بازار نخواهد داشت و بی ‌اعتمادی سهامداران عامل عمده روند نزولی شاخص کل می باشد. ابهام از آینده بازار و عدم قطعیت در مورد فضای سیاسی و اقتصادی کشور، منجر به ایجاد صف های فروش گردیده است. کاهش نقدشوندگی بازار به دلیل وجود دامنه نوسان نامتقارن نیز سبب شده است تا تمایلی برای تقاضای سهام با ارزندگی بالا نیز وجود نداشته باشد.

در روزهای ابتدایی هفته منتهی به ۷ می قیمت نفت تحت تأثیر افزایش خوشبینی‌ ها به بهبود تقاضا و کاهش محدودیت های قرنطینه ای افزایش یافت. این در حالی است که افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان خوشبینی ­ها به بهبود تقاضا را کاهش داده است.

قیمت هر انس طلای جهانی که در هفته منتهی به ۳۰ آوریل کاهش ۱ درصدی را به ثبت رسانده بود در هفته گذشته با رشد ۲.۳ درصدی مواجه گردید. کاهش ارزش دلار و نرخ بهره منجر به این افزایش قیمت گردیده است. با عبور بهای این فلز از مرز مقاومتی ۱۸۰۰ دلار احتمال رشد قیمت در هفته های آتی وجود دارد. همچنین افزایش شمار مبتلایان در بسیاری از نقاط جهان عامل دیگری برای رشد قیمت طلا می باشد.

در هفته های گذشته بیت کوین دچار نوسان زیادی بوده است. در هفته منتهی به ۳۰ آوریل این رمزارز تا ۵۶ هزار دلار افزایش یافت و در نهایت تا ۵۲ هزار افت پیدا کرد. در هفته گذشته نیز بیت کوین در بازه ۵۲ تا ۵۷ هزار دلار نوسان نمود. با توجه به ادامه سیاست های محرک مالی و وجود انتظارات تورمی تقاضای بیت کوین و قیمت آن رو به افزایش خواهد بود.

قیمت همه فلزات پایه در هفته منتهی به ۷ می مشابه هفته قبل از آن افزایشی بوده است. بهبود تقاضای فلزات توسط چین و آمریکا، سیاست های پولی انبساطی و سرعت واکسیناسیون در برخی از کشورها عامل رشد قیمت فلزات در دو هفته اخیر بوده است. تضعیف ارزش دلار آمریکا و ادامه کاهش نرخ بهره نیز عامل محرکی برای قیمت فلزات بوده است.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.