پیامد سرمایه گذاری روی ماما، بهبود همه شاخص های سلامت است

رییس دانشگاه با اشاره به کارنامه درخشان جامعه مامایی دانشگاه در اپیدمی کرونا گفت: با تلاش جامعه مامایی شاهد کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار و نوزادان در نیمه دوم سال ۹۹ در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بودیم . به گزارش ایسنا،  مراسم بزرگداشت روز ماما و تجلیل از فعالان و تلاشگران نمونه مراکز

کد خبر : 51001
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰:۴۴
پیامد سرمایه گذاری روی ماما، بهبود همه شاخص های سلامت است



رییس دانشگاه با اشاره به کارنامه درخشان جامعه مامایی دانشگاه در اپیدمی کرونا گفت: با تلاش جامعه مامایی شاهد کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار و نوزادان در نیمه دوم سال ۹۹ در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بودیم .

به گزارش ایسنا،  مراسم بزرگداشت روز ماما و تجلیل از فعالان و تلاشگران نمونه مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه با حضور دکتر زالی رییس دانشگاه، دکتر بهادری معاون امور بهداشتی دانشگاه، دکتر حائری مشاور رییس دانشگاه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

دکتر زالی رییس دانشگاه ضمن تبریک روز جهانی ماما به همکاران پرتلاش مامایی دانشگاه از تلاش های آنان در حوزه های مختلف آموزش، بهداشت و درمان دانشگاه به ویژه در ایام شیوع کرونا قدردانی کرد.

وی شعار امسال روز جهانی ماما مبنی بر سرمایه گذاری بر روی ماما را باعث بهبود و اصلاح همه شاخص های سلامت برشمرد و آن را واقع یک استراتژی مهم در راستای افزایش جمعیت، کاهش زایمان پرخطر، فرزندآوری، غربالگری بیماری های زنان و بارداری، سلامت بلوع و یائسگی در زنان، کاهش مرگ و میر نوزاد و مادر دانست.

رییس دانشگاه با اشاره به اهمیت و نقش مامایی در عرصه سلامت؛ جایگاه ماما را فراتر از حضور در صحنه زایمان برشمرد و به نقش ارزنده ماما در ارایه مراقبتهای پیش از بارداری،  آموزش( بارداری ایمن، فرزندآوری، مشاوره زوجین، دوران بلوغ و یائسگی، سن مناسب ازدواج و بارداری، مکمل یاری در دختران)، مراقبت از بارداری های پرخطر، مشارکت فعال در غربالگری مادران باردار، ترویج زایمان فیزیولوژیک خوشایند اشاره کرد.

دکتر زالی مراقبت و آموزش در دوران یائسگی را از دیگر عرصه های فعالیتی ماما عنوان کرد که می تواند نقش موثری در مدیریت مشکلات روانشناختی، جسمانی، فیزیولوژِک و هورمونی در این دوران ایفا کند و بر لزوم طراحی بسته های مراقبتی برای این دوران با همکاری جامعه مامایی تاکید کرد.

وی همچنین یادآور شد که ماما نقش موثری در شناسایی زودرس سرطان سینه، برنامه ریزی برای مراقبت های بارداری ایمن در بارداری در سنین بالا، غربالگری بیماری های واگیر در بارداری دارد.

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود به کارنامه درخشان جامعه مامایی دانشگاه در اپیدمی کرونا اشاره کرد که از ابتدای شیوع بیماری تاکنون نقش ارزنده ای در حوزه بهداشت و درمان ایفا کردند به ویژه در راستای مراقبت از مادران باردار کرونایی که ایثارگرانه از جان خویش گذشتند تا سلامت مادر و نوزاد را حفظ کنند.

رییس دانشگاه ضمن تقدیراز تلاش همکاران مامایی در اپیدمی کرونا که بدون هیچ خدشه ای به ارایه مراقبت های روتین از مادران و کودکان پرداختند یادآور شد:  در نیمه دوم سال ۹۹ به همت جامعه مامایی شاهد کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار و نوزادان زیر ۵ سال در حوزه تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بودیم که این دستاوردی ستودنی است.

وی ارایه  ۵۴۳ هزار خدمت مراقبتی و غربالگری به مادران باردار و مراقبت از ۱۱۴۳ مادر باردار کرونایی توسط ۴۰۰ مامای شاغل در حوزه بهداشت دانشگاه در نیمه دوم سال گذشته را بی نظیر دانست و این حجم از خدمات رسانی را نشانه رشادت و ایثارگری این قشر تلاشگر برشمرد.

دکتر زالی با توجه به فعالیت ۲۵۰ ماما در حوزه درمان دانشگاه به انجام ۱۴۸۰۰ زایمان طبیعی با مشارکت آنان و خدمت رسانی به ۴۸۷ مادر باردار مبتلا به فرم شدید کرونا بستری در بیمارستان های دانشگاه اشاره کرد.

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به دغدغه ها و مطالبات جامعه مامایی و ضرورت تحقق آنها را ضروری برشمرد و در این خصوص به بیان توضیحاتی پرداخت.
توجه به نرخ بیکاری یا کم اشتغالی ماماها، اشتغال ایمن، استفاده حداکثری از ماما در نظام سلامت، ارتباط سازمانهای بیمه گر،  صعوبت کار مامایی، تعرفه های مامایی، به کارگیری ماما در عرصه های مختف آموزشی و درمانی وبهداشتی، ایجاد فرصت های شغلی و تحصیلی و ایجاد ظرفیت های جدید کاری از جمله موارد مطرح شده توسط رییس دانشگاه بود.

دکتر زالی در خاتمه سخنان خود رشادت و ایثارگری این قشر خدوم در طی پاندمی کرونا را ستودنی برشمرد و با اشاره به ابتلای بیش از ۷۰ مامای دانشگاه به فرم سخت بیماری، یاد و خاطره شهدای مامای دانشگاه را گرامی داشت و برای جامعه مامایی دانشگاه آرزوی توفیق و سربلندی کرد.

دکتر بهادری معاون امور بهداشتی دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تبریک این روز جهانی به جامعه مامایی کشور و همکاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تقارن این روز با شب قدررا به فال نیک گرفت .

وی با اشاره به خدمات ارزنده ماماها به ویژه در دوران کرونا، جامعه مامایی را گروهی خستگی ناپذیر و مظلوم برشمرد و برای آنان آرزوی سلامتی، توفیق وسربلندی کرد.

دکتر افراخته مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه نیز ضمن تبریک این روز به همکاران مامایی حوزه بهداشت و درمان دانشگاه ، مامایی را حرفه ای دشوار عنوان کرد که در سخت ترین شرایط به مادران باردار و کودکان خدمت رسانی می کنن.

وی خاطرنشان کرد که در طول پاندمی کرونا تعداد زیادی از همکاران مامایی دانشگاه در حین انجام وظیفه به کووید ۱۹ مبتلا شده و شرایط سختی را تجربه کردند.

دکتر اهدایی وند مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت بهداشت  نیز ضمن تبریک این روز به جامعه مامایی دانشگاه از زحمات آنان در طول ۱۴ ماه گذشته قدردانی کرد و یادآور شد که همکارانش در این دوران تمام توان خویش را به کار بستند تا به بهترین نحو به مادران باردار خدمت رسانی کنند.

در ادامه این مراسم افراد حاضر در نشست ضمن معرفی خود به بیان نظرات و پیشنهاداتی پرداختند  که قرائت متنی دلنشین درخصوص جایگاه و حرفه مامایی توسط یکی از ماماهای مراکز درمانی لطف خاصی به این مراسم بخشید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در خاتمه این مراسم نمادین دکتر زالی رییس دانشگاه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از تنی چند از همکاران نمونه مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه تقدیر کرد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.